Autor Wątek: Opis usterki modułu zapłonowego APE-05  (Przeczytany 2760 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Opis usterki modułu zapłonowego APE-05
« dnia: Czerwiec 05, 2006, 19:21:23 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
Jakis czas temu otrzymalem od Thomasa uszkodzony modul zaplonowy APE-05 z prosba o diagnoze... Mialem ostatnio troszke czasu wiec oto ona :)

Modul jest dosc prosty w budowie. Na plytce umieszono uklad scalony Motoroli MC3334P sterujacy bipolarnym tranzystorem mocy BU921HP oraz kilka elementow dyskretnych (diody zabezpieczajace tranzystor i 3 kondensatory ceramiczne do montazu powierzchniowego). Sama plytka jest wykonana na bazie ceramicznej w technologi grubowarstwowej i ma napylone sciezki tworzace rezystory oraz kondensatory.

Na pierwszy ogien poszedl tranzystor kluczujacy jako element najbardziej podatny w tym ukladzie na uszkodzenie... trafny strzal. Tranzystor wprawdzie pracowal ale niepoprawnie. Co moglo uszkodzic tranzystor? Glowny powod szwankowania tego modulu okazal sie banalny... zimny lut! Spoina powodujca problemy zostala pokazana na ponizszym zdjeciu (czerwony owal).



Uszkodzony lut odpowiadal za zabezpiecznie nadnapieciowe tranzystora BU921HP kluczujacego cewke zaplonowa. Zabezpiecznie to polega na wykorzystaniu dwoch szeregowo poloczonych diod zenera o napieciach przebicia 200V kazda (czyli 400V razem), wlutowanych miedzy baza, a kolektorem tranzystora. Uszkodzeniu ulegl lut laczacy diody z baza, a to wywolalo po pewnym czasie uszkodzenie tranzystora.

Naprawa polegala na wymianie tranzystora (10zl !) i poprawieniu lutu. Reszta modulu podczas testu z podlaczona cewka i reczna inicjacja zaplonu okazala sie calkowicie sprawna.

PS
data produkcji elementow elektronicznych modulu to wrzesien roku 1994...., a wiec i tak pracowal bardzo dlugo :)
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

Opis usterki modułu zapłonowego APE-05
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 05, 2006, 21:21:45 pm »

Cyneq

  • Gość
Ciekawe, a mi ten moduł padł po roku.
Ze mnie elektronik żaden, ale z ciekawo?ci go rozkręciłem, ale jeszcze porz?dnie nie rozebrałem nawet.
W sumie mam jeszcze dwa, to ten modulik moge spróbować naprawić.
Ciekawy czy taki lewus jak ja jest w stanie to cudo przelutować :)
A jak w ogóle sprawdizć czy to ten tranmzystor czy co? innego?
Mów do mnie jak do idioty (zupełnie nei znam sie na elektronice)

Opis usterki modułu zapłonowego APE-05
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 05, 2006, 21:31:19 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytuj (zaznaczone)
A jak w ogóle sprawdizć czy to ten tranmzystor


Nie wiem jak tranzystory biopolarne(nie pamietam teraz :oops: ) ale do diagnozy zwykłych wystarczy miernik uniwersalny w którym wiemy który kabel jest + a który - za pomoca niego mozna okreslic typ tranzystora(npn lub pnp) i czy jest ok. Samych pomiarów jest chyba 6 i trwa to minute  :)
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Opis usterki modułu zapłonowego APE-05
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 05, 2006, 22:47:59 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
do diagnozowania tranzystorow w najprostszy sposob wystarczy miernik uniwersalny z pomiarem statycznego wzmocnienia tranzystora w ukladzie wspolnego emitera  :mrgreen: ,
a mowiac prosciej na mierniku powinnismy znalezc gniazdko opisane jako NPN/PNP i tam odpowiednio wetknac tranzystor mierzac jego wzmocnienie

najpopularniejsze (zwykle) tranzystory to wlasnie rodzina bipolarna i to tej grupie jest dedykowany wspomniany wyzej pomiar.

inaczej mozna sprawdzic tranzystor miernikiem ustawiajac jego pokretlo na pomiar diody/ciaglosci obwodu (miernik piszczy kiedy zetkniemy ze soba koncowki pomiarowe). Nalezy zidentyfikowac na tranzystorze 3 elektrody: baze, emiter i kolektor (B,E,C) - do tego przyda sie internet i karty katalogowe danego tranzystora. Kiedy juz wiemy, ktora nozka jest czym to dla tranzystora NPN:

przykladamy do bazy czerwona koncowke pomiarowa, a nastepnie kolejno czarna koncowke do emitera i kolektora odczytujac wartosc na wyswietlaczu miernika (wskazanie powinno byc w przedziale 600-700)

a dla tranzystora PNP:

przykladamy do bazy czarna koncowke pomiarowa, a nastepnie kolejno czerwona koncowke do emitera i kolektora odczytujac wartosc na wyswietlaczu miernika (wskazanie powinno byc w przedziale 600-700)

jesli wskazania sa nizsze niz 600 lub wyzsze niz 700 to jest duze prawdopodobienstwo, ze tranzystor jest strzelony (mowimy ciagle o tranzystorach krzemowych)


niestety powyzsze pomiary sa niewystarczajace poniewaz po pierwsze sa statyczne, a po drugie tranzystor nie jest mierzony w warunkach jakie panuja tam gdzie normalnie pracuje. Okazuje sie bowiem, ze tranzystory na pozor calkowicie dobre po zmianie temperatury czy napiec na koncowkach odmawiaja posluszenstwa, zaczynaja szumiec i ogolnie wkurzac serwisantow  :mrgreen:

reasumujac... dla laika nie ma super prostego sposobu na dobre sprawdzenie tranzystora... cos trzeba wiedziec. Profesjonalnie jest pozostawic niepewny element w ukladzie, w ktorym pracuje, zasymulowac warunki pracy, podlaczyc oscyloskop i analizowac przebiegi bo diabel czesto tkwi w szegolach  ;)
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

Opis usterki modułu zapłonowego APE-05
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 06, 2006, 10:42:41 am »

Cyneq

  • Gość
Nie no spoko, mam w mierniku taki dinks do tranzystora.
Sprawdze.

Opis usterki modułu zapłonowego APE-05
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 01, 2006, 11:46:06 am »

SEMunio

  • Gość
Mam pytanie: gdzie jest ten moduł zapłonu???