Autor Wątek: ZHS zawór hamowania silnikiem  (Przeczytany 6129 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« dnia: Maj 02, 2007, 19:27:21 pm »

ochroniarz

  • Gość
Witam,
mam taką małą prośbę, chodzi o to, że wyczytałem gdzieś tutaj na forum o czymś, co nazywa się ZHS i działa wtedy, kiedy hamujemy silnikiem, odcina dopływ paliwa do gaźnika.
Przeszukałem net i nie mogę znaleść nic więcej o tym zaworze, czasami piszą o membranie ZHS w polonezie a czasami o zaworze ZHS.
Mój kolega od 20 lat pracuje jako mechanik, kiedyś w większości naprawiał właśnie polonezy. Twierdzi on, że polonez nic takiego nie posiada. Strasznie chciałem mu udowodnić, że jednak jest coś takiego w polonezach, jednak nigdzie nie mogę znaleść gdzie w gaźniku znajduje się ten zawór czy membrana i na jakiej zasadzie to działa. Znalazłem tylko kilka postów w różnych forach o tym, że coś takiego istnieje ale nic więcej, gdzie to się znajduje i jak działa.
W związku z powyższym, bardzo proszę, może ktoś z Was wie czy to zawór, czy membrana i gdzie się znajduje i jak działa.
Z góry wielkie dzięki za chęć pomocy.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 02, 2007, 20:24:59 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Cytuj (zaznaczone)

Mój kolega od 20 lat pracuje jako mechanik, kiedyś w większości naprawiał właśnie polonezy. Twierdzi on, że polonez nic takiego nie posiada


Polecam książke pana Morawskiego, jest tam wszystko dokłądnie opisane i narysowane.


A kolega nie powinien używac zaszczytnego miana "mechanika" jesli twierdzi ze nie ma czegos takiego w polonezie.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 03, 2007, 00:40:15 am »

ochroniarz

  • Gość
dzięki za odpowiedź, ale możesz przynajmniej napisać ogólnikowo co i jak ? Przecież nie będe kupował specjalnie książki za 30 zeta, tylko po to, żeby mu pokazać, że się myli.
Z góry dzięki za pomoc  :D

zawór ZHS
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 03, 2007, 01:31:17 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
witam. urządzenie ZHS jak sama nazwa wskazuje powinno zamykać dopływ paliwa do silnika w chwili kiedy są wysokie obroty a przepustnice gaźnika są zamknięte. silnik dostaje wtedy paliwo przez dyszę biegu jałowego ( wolne obroty ). wtedy to, bardzo wysokie podciśnienie panujące w układzie dolotowym, jest w stanie przez najmniejszą choćby dyszę wyssać duże ilości paliwa. ZHS wsadzony został po to, aby to zjawisko wyeliminować. z racji swojej budowy ZHS zastosowany w gaźnikach montowanych w polonezie, tego zadania nie wykonywał. nie zamykał dopływu paliwa, a wręcz utrudniał regulacje biegu jałowego. powiem tylko, że w momencie zastosowania tego gaźnika w samochodach, FOS Łódź wydała trzystronicową instrukcję regulacji tego zaworu! ponieważ od początku nie byłem pewny, co do działenia tego zaworu, to przeciąłem korpus gaźnika. no i zobaczełem, że ten zawór nie może tak działać jak wynika z jego nazwy. on poprostu niczego nie jest w stanie zamknąć!
mam przed sobą w tej chwili, ten zawór ( wycięty z gaźnika ) i książkę Morawskiego.
PS. gaźniki naprawiam i regeneruję od 80r.
pozdrawiam
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 03, 2007, 12:00:38 pm »

ochroniarz

  • Gość
czyli z tego co zrozumiałem, zawór takowy istnieje ale nic nie daje, ponieważ nie spełnia swojej roli ?
Mam prośbę, możesz mi przesłać na maila choć jedną stronę z tej książki z rysunkiem tego zaworu ? kanas01@wp.pl
Chodzi mi tylko o to, aby pokazać koledze, że coś takiego istnieje, z góry wielkie dzięki :)

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 03, 2007, 12:13:47 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
witam. nie mogę, bo nie mam technicznych możliwości.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 03, 2007, 12:24:40 pm »

ochroniarz

  • Gość
Cytat: "wrb"
witam. nie mogę, bo nie mam technicznych możliwości.

Dzięki przynajmniej za dobre chęci  :D
A możesz przynajmniej ogólnikowo napisać gdzie mniej więcej ten zawór się znajduje ?

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 03, 2007, 14:57:21 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
ZHS mieści sie w podstawie ( i nieco powyżej ) gaźnika, od strony silnika. dostęp do niego utrudnia metalowa rurka, którą przepływa płyn chłodzący z nagrzewnicy do pompy.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 03, 2007, 16:05:24 pm »

ochroniarz

  • Gość
Jeszcze raz wielkie dzięki  :D

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 03, 2007, 16:15:16 pm »

sbchp250

  • Gość
Ale z tego co wiem w poldkach na wtrysku przy hamowaniu silnikem paliwko jest odcinane. Slyszalem ze przy zwyklym gazniku nie ma odciecia :)

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 03, 2007, 17:47:21 pm »

marcij

  • Gość
W silniku wtryskowym komputer dostaje informacje z czujnika polozenia przepustnicy , ze jest ona zamknieta , z czujnika polozenia walu ze obroty sa wysokie i w zwiazku z tym orientuje sie ze kierowca hamuje silnikiem i nie podaje impulsu do wtryskiwaczy , zeby sie otwieraly.Taka madra bestia. W silniku o zasilaniu gaznikowym z oczywistych wzgledow nie moze to byc rozwiazane w ten sposob.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 03, 2007, 19:10:49 pm »

ochroniarz

  • Gość
Cytat: "sbchp250"
Ale z tego co wiem w poldkach na wtrysku przy hamowaniu silnikem paliwko jest odcinane. Slyszalem ze przy zwyklym gazniku nie ma odciecia :)

Skoro piszą o tym, że jest, nawet w książce obsługi, to chyba nie piszą tego po to, żeby ksiązka miała więcej stron. Inna sprawa to to, czy ZHS spełnia swoją funkcję.

zawór ZHS
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 03, 2007, 20:15:49 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
układ dobrze działającego ZHS, udało się skonstruować rosjanom. w sam. łada zastosowano gaźniki typu " Ozon " i " Kaskada " z prawidłowo działającym ZHS. dawał od 5 do 10% oszczędności paliwa w cyklu miejskim.
i to by było na tyle.
pozdrawiam
 wrb
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 03, 2007, 21:31:53 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Cytuj (zaznaczone)

Zawór hamowania silnikiem ZHS. W czasie pracy na biegu jałowym
emulsja paliwa z powietrzem zasysana kanałem (44, rys. 2,28) do dyszy
mieszanki biegu jałowego (70) przepływa kanałem (61). Cześć tej emulsji
przepływa tulejką (66) r otworem mieszanki (69) do f przelotu. W czasie
hamowania silnikiem wzrasta podciśnienie w I przelocie, przekraczając
wartość podciśnienia na biegu jałowym w tym przelocie i w połączonej z nim
kanałem (60) przestrzeni (63) nad przeponą (62). Podciśnienie powoduje
ugięcie sprężyny (64) i cofnięcie przepony, w wyniku czego sprężyna (68)
przesuwa trzpień (65), zamykając przepływ przez tulejkę (66) i otwór
mieszanki (69). Emulsja paliwa płynie tylko dyszą mieszanki biegu jałowego
(70). Gdy prędkość obrotowa osiągnie wartość 800,,.900 obr/min, różnicaciśnień po obydwu stronach przepony zmniejszy się i sprężyna (64) otworzy
zawór (ZHS). Przestrzeń drugiej strony przepony jest poleczona przewodem
igelitowym z pokrywą gaźnika i przestrzenią nad komorą pływakową. To
rozwiązanie umożliwia uzyskanie ciśnienia atmosferycznego bez obawy
zanieczyszczeń przepony.


Morawski, strony od 61 do 64...



Cytuj (zaznaczone)

Rysunek 228
SCHEMAT PALIWOWO-POWIETRZNY
UKŁADU BIEGU JAŁOWEGO I ZAWORU
HAMOWANIA SILNIKIEM ZHS
13 — przepusinica I przelotu. 44 — kanał
mieszanki układu biegu jałowego
i przejściowego I przelotu. 46 — olwory
przejściowe I prototu, 61 — kanał
dosiarczający mieszankę do zaworu ZHS
dy&zy mieszanki biegu jfflowego,
62 — przepona zaworu ZHS. 63 — przestrzeń
nad przepony zaworu ZHS. 84 — sprężyna
przepony zaworu ZHS. S5 — trzpień zaworu
ZHS. 6 6 - tulejka zawcru ZHS. 67 —kanał
łączący przestrzeń nad przepona, zaworu ZHS
z I przeloiern. 68 — sprężyna zamykająca
zawór ZHS. 69 — otwór rnieszanki z3woru
ZHS. 70 — dy&zg mieszanki biegu jałowego.
71 — wkj&l regulacyjny biegu jajowego.
12 — zaśiepka wkręta regulacyjnego biegu
jałowego




Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 04, 2007, 00:37:13 am »

ochroniarz

  • Gość
Stingerek, bardzo wielkie, wielkie dzięki, właśnie o coś takiego mi chodziło, prawdę pisząc, nic z tego nie rozumiem ale przynajmniej teraz będe mógł udowodnić, że coś takiego istnieje :) jeszcze raz wielkie dzięki  :D

ZHS zawór hamowania silnikiem
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 08, 2007, 18:51:35 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Nie ma najmniejszego problemu.
Mam nadzieje że to raz na zawsze utnie wszelkie spekulacje na temat istnienia tego wynalazku ;) i przyda się nie tylko Tobie.
Pozdtawiam.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...