Autor Wątek: Automatyczne odcinanie elektrycznej pompy paliwa na LPG  (Przeczytany 3626 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Automatyczne odcinanie elektrycznej pompy paliwa na LPG
« dnia: Styczeń 21, 2004, 17:10:15 pm »

Maciek#938

  • Gość
Opis dotyczy poloneza 1.6GLI, można dostosować do innych modeli.

Przeróbka ma za zadanie uzyskanie efektu wyłączania się elektrycznej pompy paliwa podczas pracy silnika na gazie. Jest to uzyskiwane przez zastosowanie dodatkowego przekaŹnika, który zostaje załączony w momencie załączenia elektrozaworów gazowych i odłącza pompę paliwa.

Zalety:
- Eliminacja przepompowywania benzyny z baku i z powrotem, co może powodować, że śmierdzi w środku benzyną
- Oszczędzanie pompy paliwa - nie pracuje nie potrzebnie w trakcie jazdy na gazie
- Można jechać na gazie z mała ilością benzyny w baku - nie grozi to zatarciem pompy
- Eliminacja ewentualnego hałasu pochodzącego od pracującej pompy

Potrzebne elementy:
- przekaŹnik 12V małej mocy, - cena 2,5zł
- kabelek 2 żyłowy cienki, - długość około 2-3 m (w zależności od położenia elektrozaworu)
- kostka połączeniowa,

Potrzebne narzędzia:
- Lutownica, cyna i kalafonia
- Szczypce do kabli, klucze

Czas wykonania:
- Przygotowanie sterownika: 1h
- Montaż: 1h

PrzekaŹnik powinien mieć jak najmniejszy pobór prądu aby nie obciążać znacznie elektryki instalacji gazowej. Ja kupiłem w sklepie elektronicznym (giełda przy wadowickiej w Krakowie) przekaŹnik 12V który przenosi prąd 10A i pobiera w trakcie pracy około 32mA. Standardowy przekaŹnik samochodowy przenosi prąd 30A ale pobiera prąd około 170mA. Choć zastosowanie standardowego przekaŹnika byłoby być może dla niektórych wygodniejsze ze względu na styki do których można się w łatwy sposób podłączyć bez lutowania jednak pobierany prąd jest moim zdaniem zbyt duży. Można zastosować przekaŹnik naprawdę małej mocy, ponieważ potrzebne jest przełączanie prądu przekaŹnika pompy czyli właśnie 170mA. 2 przekaŹniki elektrozaworów od gazu pobierają 2A - 32mA pobierane przez dodatkowy przekaŹnik jest przy tym pomijalne.

Wykonanie
1. Przygotowanie przekaŹnika
Przylutowujemy przewody do przekaŹnika zgodnie z rysunkiem i schematem. Następnie należy je zaizolować (najlepiej koszulkami z przewodu o szerszym przekroju) oraz założyć kostkę przyłączeniową. Teraz warto sprawdzić czy przekaŹnik działa przez podpięcie przewodów sterujących (cewki) bezpośrednio do akumulatora.
Należy bardzo starannie wykonać podłączenia do przekaŹnika. Konieczne jest tu oczywiście zastosowanie lutownicy, cyny i kalafonii.




 
2. Zamontowanie przekaŹnika
Nakrętki śrub mocujących gniazda przekaŹników pompy paliwa znajdują się wewnątrz schowka po prawej stronie auta. Łby śrub są dostępne po wyjęciu przekaŹników z ich gniazd. Po odkręceniu gniazd można je opuścić aby uzyskać dostęp do przewodów. Należy rozciąć cienki przewód łączący przekaŹniki (na schemacie w kolorze fioletowym, u mnie kolor szaro-zielony) i przecięte przewody po zdjęciu izolacji zamocować w kostce połączeniowej (tej z punktu 1). Zaizolować kostkę, zabezpieczyć przewody przy użyciu izolacji, przyczepić przekaŹnik do gniazd przekaŹników pompy także przy użyciu izolacji. Przykręcić gniazda przekaŹników oraz włożyć przekaŹniki do gniazd. W razie nie jasności należy posłużyć się schematem elektrycznym auta.

3. Przeprowadzenie przewodów
Przewody sterujące przeprowadzić pod tapicerką, za nagrzewnicą, poniżej pedałów, w górę do wiązki przechodzącej pod maskę. U mnie zaraz przy wyjściu wiązki znajduje się pierwszy elektrozawór i właśnie do niego się podpiąłem. Jeden z przewodów do maski drugi do + (plusa) elektrozaworu. Mój przekaŹnik nie miał wyróżnionego plusa i minusa. Podłączenie do plusa elektrozaworu polegało na odłączeniu konektora elektorzaworu, wsunieciu do konektora przewodu i założeniu go z powrotem. Właściwie wystarczyłby do połączenia sterownia przekaŹnika przewód jednożyłowy a drugi do masy ale prościej chyba przeprowadzić przewód 2 żyłowy i podpiąć go do masy pod maską.

4. Sprawdzenie działania
U mnie pompę paliwa słychać więc było łatwo sprawdzić. Uruchomiłem auto na benzynie i po podniesieniu klapy bagażnika i podłogi słyszałem buczenie. Po przełączeniu na gaz buczenie ucichło i to jest prawidłowy objaw.

5. Dodatki
Można też zastosować przekaŹnik z większą ilością styków i np. podłączyć do niego jedną z kontrolek deski rozdzielczej, która wtedy wskazywałaby czy pompa pracuje czy nie. Można też na tym przekaŹniku odłączać kontrolkę check-engine. Ja ograniczyłem się do najprostszego rozwiązania.

Zaletą rozwiązania jest mała ingerencja w istniejącą instalację. Nawet jeśli z jakiś powodów dodatkowy przekaŹnik przestanie działać to po prostu pompa paliwa będzie działać tak jak dotychczas (pod warunkiem że nie ulegną uszkodzeniu podłączenia do przekaŹnika).

Pozdrawiam,
fil#154