Autor Wątek: Zmiana podświetlenia w Caro+  (Przeczytany 3756 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zmiana podświetlenia w Caro+
« dnia: Luty 26, 2004, 15:49:05 pm »

Maciek#938

  • Gość
Trochę na temat zmiany podświetlenia włączników i zegarka elektronicznego
i regulatorów nawiewów w Caro+

Potrzebne rzeczy:
1. 6 diód 3mm do właczników (białe święcące różnym kolorem, ja dałem świecące na niebiesko)
2. 3 diody 5mm do zegarka i regulacji nawiewów (białe świecąca róznym kolorem)
3. Trzy rezystory na 14V do diód 5mm
4. Mały śrubokręt
5. Penseta
6. Lutownica + dodatki (cyna i kalafoni)

Mała uwaga oporniki/rezystory nie są potrzebne w przełącznikach gdyż te w środkowej
konsoli mają własne już wbudowane a w tych po lewej nie widziałem oporników ale u mnie świecą.
Jedyne gdzie potrzebne będą rezystory to zegarek i regulatory nawiewów. Wartości oporników
nie znam gdyż powiedziałem w sklepie że potrzebuje do nich oporniki na 12V/14V i dali mi
odpowiedni.

Na początek zajmiemy się zegarkiem. Podważamy go delikatnie małym płaskim śrubokrętem
przy prawym dolny i górnym narożniku. Gdy mamy go już wyjętego odłączamy przewód
zasilający i zaczynamy zabawę. Odkręcamy obudowę (2 wkręty po jego wąskich stronach od
tyłu). Po zdjęciu obudowy wyjmujemy standardową żarówkę i mówimy jej pa, pa. Kolejną
wykonaną przez nas czynnością będzie okręcenie płytki od wyświetlacza. Wkręty znajdują
się na samym dole przy wyświelaczu na dłuższej krawędzi obudowy. Po odkręceniu rozbieramy
tak by zostały nam 5 części: czarna obudowa, wyświetlacz, zielony plastik dający kolor
wyświetlaczowi, płytka, biały plastik. Zamiast tego zielonego plastiku docinamy taki sam
kawałek białej kartki (to po to by się literki nie zlewały i w zalezności od pożądanego
efektu dajemy pojedyńczy, podwójny lub więcej lub wcale). Potem składamy w kolejności :
czarny plastik, wyświetlacz, biała kartka, biały plastik narazie to wszystko. Teraz zajmiemy
się przylutowaniem diody 5mm (to chyba każdy umie i wie że przed przylutowaniem nalezy do jednej
z nóżek diody przylutować rezystor i potem przylutować) do płytki w miejsca gdzie przychodziły
styki od żarówki. Nie zawsze odrazu bedzie wam świecić po podłączeniu zasilania dlatego
jak nie zaświeci do przelutujcie bieguny diody i nie będzie problemu. Po przylutowaniu
i upewnieniu się że napewno świeci całą płytkę przykładamy do zestawu który uprzednio złozyliśmy
tj. obudowa, na to wyświetlacz, na niego biała kartka, potem biały plastik i płytka. Skręcamy
wszystko i sprawdzamy czy wyświtlacz pokazuje cyfry. jeśli nie pokazuje tzn. ze kartka którą
docieliśmy zachodzi na styki wyświetlacza z płytka i poprostu musimy to poprawić docinając kartkę.
Jeśli wyświetla cyferki to zakładamy obudowę tylną, skręcamy ją, podpinamy kabel zasilający
i wciskamy spowrotem całość na swoje miejsce. Aha i oczywiście ustawiamy godzinę.

Kolejna sprawa to przełączniki obok kierownicy tzn. od świeteł i tylnej wycieraczki.
Obok przełączników mamy taki czarny plastik (prawidłowo od elektrycznej regilacji lusterek)
który musimy wyjąć. Po jego wyjęciu przez powstały nam otwór wypychamy po kolei przełączniki.
Po wyjęciu wyciągamy kostki złączeniowe i zabieramy się do pracy. Opisywać bede tylko raz
ponieważ system zdejmowania i składania tego do kupy jest identyczny w obu włącznikach.
Najpierw musimy zdjąć obudowę. Po lewej i po prawj stronie w okolicach ośki podważamy przełącznik
małym śrubokrętem i zdejmujemy go tak by mieć dostęp do diody 3mm. Po wyjęciu go wylutowujemy
diode i w jej miesce wstawiamy nową. Tu moja mała uwaga. Jeśli nie lutujesz w aucie tylko w domu
wypadałoby zobaczyć jak przebiega jej wnętrze przed wylutowaniem diody ponieważ zaoszczędzi ci
to latania spowrotem do domu w przypadku gdyby nieświeciło. Po przylutowaniu musimy to teraz
poskładać. Napewno wylecą wam blaszki ze srodka a wsadzić je musice tak by styki (takie okręgłe
wypukłości na blaszkach) był skierowane w dół po wsadzeniu. Potem już tylko założenie obudowy
podłączeni eprzewodów. Proponuje nie wkładać jeszcze do środka jak będą świecić tylko
po przeginac trochę diodą w górę lub w dół by ustawić moc świecenia.


Najłatwiejszą sprawą okazało się wymienienie diód 3mm w przełącznikach w konsoli środkowej
tj. awaryjki, przeciwmgielne przód i tył i ogrzewanie tylnej szyby. Nie próbujcie wypychać
włączników od tyłu bo się na machacie a i tak dużo nie zdziałacie
(mi się udało wypchnąć tylko dwa). Sposobem na to jest mały płaski srubokręt. Tym śrubokrętem
podważamy kazdy włącznik od dołu tak by wyskoczył (wyskoczy sama jego obudowa ale oto nam
właśnie chodzi). Gdy zdejmiemy już obudowę ujżą nam się diody. Myślałem że są
przylutowane, lecz wystarczy ją dobrze chycić pensetą i wyjąc. Po wyjęciu nowe wsadzamy tak by
dłuższa nużka była na dole. Po wsadzeniu wprzekręcamy kluczy (ewentualnie światła ale u
mnie wystarzy kluczyk) i jeśli się palą to jest ok. W zalezności od pożądanego
efektu można podłozyc tak samo jak w przypadku zegarka białą kartkę po wewnętrznej
stronie zdjętej obudowy przycisku jedną lub dwie to już zalezy od was
(można wogóle nie podkładać).


Teraz przyszła kolej na wymianę podświetlenia w regulatorach. Wyjmujemy w pierwszej kolejności
radio co ułatwi nam demontaż regulatora. Po wyjęciu radia wyczepiamy linkę z nagrzewnicy oraz
biały plastik którym linka przymocowana jest do obudowy nagrzewnicy. Całość następnie wysuwamy.
Odłączamy gumowe węże a nstępnie dużą kostkę z wiązką kabli oraz taką małą z dwoma kabelkami
(czynności te mozna pominąć ale nie każdy ma garaż i lutuje w nim).
Następnie wyjmujemy dwie żarówki a w ich miejsce wstawiamy diody wraz z
rezystorami (opornikami na 12V/14V wzalezności jaki mamy) przylutowując je w miejsca
styków żarówek. Jak się nie świecą to bracamy bieguny i będzie ok. Może być tak że po złożeniu
tego do kupy, czyli powyższe czynności w odwrotną stronę będzie nam pięknie świecić z
wyjątkiem czerwonego paska oznaczającego nawiew ciepłej temperatury. Nie musimy sie tym
przejmować ponieważ na zwykłych żarówkach też zbyt mocno nie świeci ale też wszystko zależy od
diód, ja kupiłem niebieskie przezroczyste (sa dwa rodzaje słabe i mocen ja kupiłem te mocne)
ale czerwone przeŹroczyste świecą mocnej.

Gdy już wykonamy powyższe czynności możemy się cieszyć nowym niebieskim podświetleniem
włączników, zegarka i regulacji nawiewów.
Miłej zabawy. Mam nadzieje że mój artykół choć komuś pomomoże.

Miłej zabawy
Mebig#489 PTK

PS. Wybaczcie za błedy ortograficzne i interpunkcyjne.