Autor Wątek: Większe kółka bez zamulania poldka (teoria)  (Przeczytany 3561 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Większe kółka bez zamulania poldka (teoria)
« dnia: Sierpień 24, 2004, 21:53:49 pm »

Pitfol

  • Gość
Poldek z większymi kołami staje się nieco mniej zrywny, odwrotnie niż w przypadku założenia mniejszych kółek. Natomiast założenie mostu o krótszym przełożeniu zniwelowałoby ten efekt zamulenia poldka przez większe koła.
   Ciekawy tylko jestem jaki powinien być rozmiar kół dla danego mostu (np. truck?), żeby taki zestaw zachowywał się tak samo jak seryjny. Wie ktoś jak to obliczyć?
   Moja propozycja jest taka: skoro wał musi wykonać x obrotów aby samochód przejechał określony odcinek, to przy krótszym przełożeniu dla tej samej ilości obrotów i odcinka koła muszą być odpowiednio większe. Kwestia tylko jak to obliczyć dla jakiegoś konkretnego mostu (jakie jest przełożenie w trucku?)
  To tylko teoria, ale moze zainteresować tych co chcą z poldka terenówkę robić. :smile:

Większe kółka bez zamulania poldka (teoria)
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 25, 2004, 08:09:00 am »

Woj-o#772

  • Gość
da się obliczyć - czemu nie - wystarczy mieć obwód koła(kół) i przełożenie mostu.
Liczysz jaką drogę pokona auto na normalnych kołach i normalnym przełożeniu (np przy 10 obrotach wału) a potem zmieniasz przełożenie liczysz jeszcze raz i pytanie o ile trzeba powiększyć promień koła żeby droga była taka sama.

Większe kółka bez zamulania poldka (teoria)
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 25, 2004, 09:15:49 am »

Nuki

  • Gość
Droga przejechana przez koło samochodu na jeden obrót wału napędowego = 2 * pi * promień dynamiczny opony / przełożenie przekładni głównej. Przykładowo: przełożenie tylnego mostu w starszym Poldku (wolniejszy most) = 4,1 (41/10), promień gumy 175/70 R13 (taki akurat znalazlem najszybciej) = 0,277 [m] czyli interesyjący nas wynik wynosi 2 * 3,14 * 0,277 / 4,1 = 0,424 [m], porównawczo most szybszy ma przełożenie 3,91 (43/11), guma 205/60 R13 ma promień 0,280 m czyli przy jednym obrocie wału napędowego auto przejedzie 2 * 3,14 * 0,28 / 3,91 = 0,450 [m]. Łatwo policzyć prędkość na IV biegu (przełożenie = 1) przy np. 3000 [obr/min] wału korbowego: 3000 [obr/min]= 50 [obr/s]. W pierwszym przypadku 50 [obr/s] * 0,424 [m] = 21,2 [m/s] = 76,3 [km/h]; w drugim 50 * 0,450 = 22,5 [m/s] = 81 [km/h].