Ta metoda pokonywania zakrętu 125p/Polonezem to nic nowego, bodajże w "Zanim wystartujesz" było to opisywane jako najlepsza metoda dla FSO.
Metoda jest stara jak cholera bo bo stosowano ją co najmniej pół wieku temu ale zauważyłem że poza Cecotem nikt tak nie jeździł z amatorów w Polonezie. Uznałem że skoro technika pośligowa była najskuteczniejsza w starych samochodach typu Escort Mk.I, czy Mk.II o takiej konstrukcji mniej więcej jak Polonez (układu jezdnego) to może taka byłaby najlepsza. Postudiowałem trochę przednie zawieszenie, stwierdziłem że to ma sens, wypróbowałem i tadam, okazało się że w zakręt wchodzi się dużo szybciej, wyjście też jest szybsze, czas na stoperze lepszy ,a i np. nawrót na ręcznym dużo łatwiej wychodzi. Więc postanowiłem się podzielić spostrzeżeniem żeby inni lepsze wyniki mieli ,a może i ktoś z lepszym budżetem zlał jakąś Hondę bo mnie nie stać na 180Nm pod maską
A propo nawrotu to stwierdziłem regułę że jak nie wychodzi to znaczy że jedziesz za wolno. Na brudnym asfalcie i wąskich oponach nawrót wokół beczki wychodził idealnie przy prędkości odcięcia na pierwszym biegu, czyli na suchym czystym i dobrej oponie prawdopodobnie trzeba by wejść co najmniej 40km/h żeby w ciasnym miejscu obrócić się tuż wokół beczki.
Co to jest skandynawskie szarpnięcie ?
Dla przykładu chcą skręcić w lewo, tuż przed zakrętem bardzo gwałtownie skręcasz w prawo i od razu tak szybko jak się da w lewo. (Przy prawidłowym wykonaniu z perspektywy kierowcy jest to takie szarpanie autem jak dzika świnia) Zbierasz w ten sposób moment bezwładności w tylnej części auta i inicjujesz tym poślizg tylnej osi. Efekt jest taki że wchodzisz na wyprostowanych kołach albo na kontrze czyli wtedy kiedy w Polonezie jest najlepsza przyczepność na przedniej osi.
Można z tym szarpaniem pójść dalej i robić dohamowanie na wahadle co na tym samym odcinku wydłuża ci miejsce jakie masz na ten manewr więc możesz opóźnić. Lepiej to wychodzi przy równomiernym zbalansowaniu hamulców między osie kiedy jest to wręcz naturalne zachowanie wynikające z kontrowania wahań samochodu na granicy blokady kół. 5.35:
http://www.youtube.com/watch?v=Hck7MBnFWPM