nalezy sie zastanowic czy samochod (alternator czy akumulator) wydoli z obciazeniem w postaci przetwornicy (te pracujace z moca max nie wieksza niz 600W maja zabezpieczenia okolo 40A czyli na taki maksymalny prad musisz byc gotowy kupujac podobna przetwornice), policzyc rozplyw mocy (kiedy i w jakich warunkach mozna wykorzystac 100% mocy z przetwornicy), zbudowac osobna instalacje dla przetwornicy (przewody przynajmniej 4mm2 w przekroju)...
trzeba wybrac przetwornice o jak najwiekszej sprawnosci i zapasie mocy. przy pelnym obciazeniu sprawnosc maleje i wynosi okolo 75% (czyli 25% pobranej z akumulatora energii idzie w powietrze jako cieplo).
zrobmy proste obliczenia dla przetwornicy 100W w pelni obciazonej i sprawnosci 80%. przetwornica pobierze ze zrodla napiecia (akumulatora 12,5V) okolo 125W mocy, co daje prad zasilajacy okolo 10A (przy pracujacym alternatorze bedzie to okolo 8,7A ze wzgledu na wyzsze napiecie zasilania).
wykonujac obliczenia czasu dzialania dla w pelni naladowanego akumulatora o pojemnosci powiedzmy 62Ah otrzymamy wynik 6,2h i tyle maksymalnie (czysta teoria) podziala sprzet podpiety do tej przetwornicy bez koniecznosci doladowania akumulatora. Trzeba oczywiscie zastanowic sie czy te 100W nam wystarczy, co chcemy zasilic, itd... Niektore odbiorniki nie cierpia napiecia quasisinusoidalnego z przetwornic (tak naprawde jest to przelaczana fala prostokatna, po ktorej liczona calka, po okresie, ma taka sama wartosc jak w przypadku sinusoidy).
polecalbym przetwornice potrafiace wydac do 600W mocy ciaglej i ponad 1kW chwilowo, zabezpieczone przeciazeniowo, termicznie, zwarciowo i zabezpieczajace akumulator (wylacza sie przy napieciu z akumulatora mniejszym niz 10V i wiekszym niz np. 15V). Przetwornicy nalezy zapewnic odpowiednie chlodzenie (czasem maja wbudowane wiatraki) i przestrzen.
wiem ze niektorzy kombinuja z wyciagnieciem przetwornicy ze starego UPSa i podpieciem jej do akumulatora samochodowego... tez sie da