Autor Wątek: Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?  (Przeczytany 16089 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« dnia: Marzec 14, 2007, 20:55:44 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Wczoraj po wędrówkach po szrotach zakupiłem po znajomości komplet cewek od VW Golfa 4 - z golfa nic nie zostało ale cewki przeżyły i okazyjnie stałem się właścicielem 4 indywidualnych cewek typu COP (coil on plug) (cena za szt ok 1/3 tej z allegro)

Cewki dokładnie takie jak ta:
http://www.allegro.pl/item173935773_cewka_zaplonowa_grupa_vw_036905715_036_905_715.html

Zatem piszę czy ktoś walczył już z takim systemem zapłonowym oraz czy znów będę pionierem w zakładaniu czegoś takiego do poloneza :roll:

Jedyne co widzę że muszę jechać jeszcze raz na szrot po komplet świec z tego vw - mają taką samą ciepłotę jak oryginalne ale te cewki zatrzasną się jedynie na swiece o gwincie 16 a nie 20.

Jak ktoś ma jakieś sugestie czy uwagi lub coś takiego budował to z chęcią bym podyskutował na ten temat.
Piszę o DOHC bo kumpel ma takiego 2.0 i moglibyśmy zrobić eksperyment polegający na założeniu tego do dohca.

Tak przy okazji to zna ktoś skalę ciepłoty świec firmy iskra - które są cieplejsze - te w górę czy w dół oraz czemu w GSI są świece o innej ciepłocie ??
"jest ryzyko , jest zabawa"

Re: Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 14, 2007, 21:56:20 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "święty"
Jedyne co widzę że muszę jechać jeszcze raz na szrot po komplet świec z tego vw - mają taką samą ciepłotę jak oryginalne ale te cewki zatrzasną się jedynie na swiece o gwincie 16 a nie 20.

primo - nie gwincie ,tylko pod klucz
secundo - nie 20 ,a 21
tercio - nie wyglupiaj sie ze swiecami z golfa ,tylko kup nowe Iskry SFE65PS

co do Iskier ,to podobno 85PS z GSI sa zimniejsze (ale nie jestem pewny na 100%)

co do cewek to raczej bedziesz pionierem
mozesz to podlaczyc do seryjnego kompa (o ile w twoim przypadku mozna uzyc takiego stwierdzenia) i dawac iskre na 2 swiece jednoczesnie ,ale lepiej (oszczedniej w energie) byloby zrobic rozdzial iskry na kazdy cylinder odzielnie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 14, 2007, 22:09:20 pm »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1714
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
świecę wsadź od rowerka :) moje ohv na takich jeździło i nigdy nie marudziło :)
Najlepszy patent to by był w DOHC gdyż tam jest pionowa swieca i miejsce na takie cewki miedzy obudowami :) w ohv by troszkę dziwnie sterczało.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 14, 2007, 22:25:04 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Dobra z gwintem to troszke zle się określiłem ale wiadomo o co chodzi.
A jak mu zakładać świeczki nówki to pasuje chyba ciut zimniejsze. Szkoda mi moich świec bo są nówki może mają 2000 km zrobione. Zwłaszcza ze to auto więcej stoi niż jeździ.

Co do sterowania to na razie będzie sterowanie po dwie świece - tzw waste spark.
W sterowniku to będzie zmiana wyjścia na logiczne (każda cewka ma wzmacniacz i jest sterowana poziomem ligicznym 5V!)
Do sterowania sekwencyjnego potrzebny byłby czujnik faz rozżądu - i to kolejny problem - gdzie go zamontować żeby działał oraz jeszcze synchronizacja , program , 4 wyjscia z kompa na swiece a nie 2 itp.

W dohcu tez dziwnie bo tam otwory nie sa centralnie ale pod lekkim kątem o ile donrze pamiętam - tak czy tak trzeba zrobić uchwyt trzymający cewki u góry.
"jest ryzyko , jest zabawa"

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 14, 2007, 23:29:20 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
swiece Iskry sa po 6pln/szt wiec spokojnie mozna brac nowe
a te co masz polozysz na polke i pewnie sie kiedys przydadza
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 14, 2007, 23:34:58 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "święty"
W dohcu tez dziwnie bo tam otwory nie sa centralnie ale pod lekkim kątem

Owszem sa pod katem i to dosc sporym. Ostatnia nasadka bedzie wymagałą wyciecia czarnego plastiku na podszybiu w caro. Nie wiem jak to bedzie w ohv gdyz cewki beda blisko goracego kolektora wydechowego -w dohc swiece sa pomiedzy głowiczkami wiec bardzo daleko
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 15, 2007, 07:10:54 am »

MoreLa

  • Gość
ktos mi wytlumaczy o co chodzi?  :mrgreen:
czy wywali lub oleje bo sie nie znam  :mrgreen:

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 15, 2007, 07:27:26 am »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Out czytaj watki techniczne to wkoncu posiadziesz wiedze tajemna :)

Cytuj (zaznaczone)

Do sterowania sekwencyjnego potrzebny byłby czujnik faz rozżądu - i to kolejny problem - gdzie go zamontować żeby działał


No trzebaby zamotowac jakas opaske z nacieciami na walku rozrzadu i zamontowac w poblizu czujnik indukcyjny. Moze znalazlby trochce miejsca w okolicach walka.
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 15, 2007, 08:22:01 am »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
tak sobie kiedyś myślałem i chyba najprostszym sposobem na czujnik faz rozżądu jest zamontowanie go w moim akurat polonezie w miejscu seryjnej pompki paliwa - zrobić flanszę i założyć czujnik halla lub indukcyjny - u mnie jest krzywka napędzająca pompkę paliwa. Ponieważ jest mimośrodem więc jakby sie to dobrze ustawiło czujnik to można by było zczytywać poprawny sygnał - w sumie wystarczy jeden impuls na obrót wałka - i wiadomo w którym miejscu on jest.
Teraz program musiałby ustawiać relacje czasowe między wałem a wałkiem i zliczać impulsy z wału x2 i sprawdzać z czujnikiem wałka. Ale to już kwestia algorytmu.
Gdyby taki czujnik zastosoawć to można by było pokusić się o zastosowaniu wtrysku w pełnej sekwencji - mamy wszystkie sygnały i relacje czasowe.

Ostatecznie to istnieje proste rozwiązanie - dołożyć do koła od wałka rozżądu tarczę z np 1 nacięciem lub ząbkiem , zamocować tak aby się nie mogła przesunąć - i zamontować czujnik na flanszy do obudowy.

OUT - chodzi o zapłon gdzie dla każdego z cylindrów istnieje indywidualana cewka zamontowana bezpośrednio na świecy zapłonowej - nie ma kabli , rozdzielacza i klasycznej lub dwubiegunowej cewki. Wszystkim steruje komputer.

Elwood  - dzięki za info, myślałem o osłonie od strony kolektora wydechowego w OHVce.
"jest ryzyko , jest zabawa"

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 15, 2007, 11:59:25 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "święty"
tak sobie kiedyś myślałem i chyba najprostszym sposobem na czujnik faz rozżądu jest zamontowanie go w moim akurat polonezie w miejscu seryjnej pompki paliwa - zrobić flanszę i założyć czujnik halla lub indukcyjny - u mnie jest krzywka napędzająca pompkę paliwa.

Nie koniecznie :)  Mozesz w tym celu wykorzystac orginalny przerobiony aparat zapłonowy- obraca sie z ta sama predkoscia co wałek. Zdejmujesz "góre"  i zostawiasz samo mocowanie w bloku wraz z oska. Dorabiasz wtedy mocowanie czujnika i na wałku aparatu obsadzasz jakas krzywke czy kolo z zębami w zaleznosci od potrzeb. W orginalnym aparacie jest wcisnieta kryza z 4 wystajacymi elementami do cewki. Jak dobrze pokombinujesz to mysle ze da rade cała ta maszynerie przykryc orginalna kopulka w celu osłony przed kurzem - odpada dorabianie jakis osłon itd
Co do dohc to mozna wykorzystac tak jak w ohv dziure na pompe paliwa, aparat w bloku (nie dotyczy silników 2000IE) lub tez aparat na głowicy w klasycznych silnikach w okolicach 3 cylindra na walku wydechu lub zakładajac glowiczke z przednionapędówki na przedłuzeniu wałka(jak w Roverze 1,4) ssacego lub wydechowego -były takie i takie  w zaleznosci od modelu i rocznika
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 15, 2007, 12:15:06 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Cytat: "święty"
Ostatecznie to istnieje proste rozwiązanie - dołożyć do koła od wałka rozżądu tarczę z np 1 nacięciem lub ząbkiem , zamocować tak aby się nie mogła przesunąć - i zamontować czujnik na flanszy do obudowy.

to moze naciac rowek w kole pasowym walka rozrzadu - tylko nie wiem czy dla czujnika robie roznice ,czy kolo bedzie plastikowe czy aluminiowe

z wykorzystaniem seryjnego rozdzielacza zaplonu bezstykowego byloby o tyle dobrze ,ze dawalby 4 impulsy na obrot i to w takich kolejnosciach jak nastepuje zaplon
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 15, 2007, 12:21:06 pm »

e_gregor

  • Gość
Ja myślę że pomysł Elwood#1887a z przerobieniem aparatu jest najlepszy. Koleś ma tak fabrycznie w seacie toleo 1,8. Krzywka napędzajaca pompę paliwa odpada, gdyż jest to krzywka a tu potrzebny jest ząb/szczelina. Przy krzywce byłaby bardzo duża niedokładność w stwierdzaniu położenia i mocno by zależała od predkosci obrotowej. Tak na prawde taki czujnik jest poldku GLE w aparacie zapłonowym. Tam właśnie jest koło z 4 zebami i cewka jako czujnik (magiczny zielony kabelek o którym chyba kazdy słyszał. Ja bym własnie wykorzystał zielony kabelek. Da on nam sygnał kiedy ma pokazac sie iskra - potrzeba jeszcze informacji na temat który cylinder ma dostac iskę. Do tego celu dodałbym magnes do palca rozdzielacza i dodatkowy czujnik halotronowy do synchronizacji. Nie trzeba dawać 4 czujników - wystarczy jeden by elektronika skumała że np teraz musi dać na pierwszy gar a potem na pozostałe w odpowiedniej kolejności.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 15, 2007, 12:30:27 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
wlasciwie czujnik pokazujacy GMP w 1 cyl to święty juz ma na kole pasowym
moze daloby sie z tego podawac sygnal do kolejnosci
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 15, 2007, 13:27:40 pm »

e_gregor

  • Gość
Cytat: "KGB"
wlasciwie czujnik pokazujacy GMP w 1 cyl to święty juz ma na kole pasowym
moze daloby sie z tego podawac sygnal do kolejnosci


Nie głupi pomysł. Byłoby wtedy niewiele rzeźby ("tylko" elektronika i przeróbka aparatu zapłonowego)

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 15, 2007, 16:03:18 pm »

MoreLa

  • Gość
Cytat: "Senn#1869"
Out czytaj watki techniczne to wkoncu posiadziesz wiedze tajemna :)




ha ha ha taka tajemna jak mózg blondynki? :p

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 15, 2007, 17:21:36 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Po pierwsze - nie chce żadnych aparatów zapłonowych - i tak u mnie nie wejdzie ....... Kolektor ssący nie pozwoli.
Czujnik GMP oraz punkty odniesienia mam na kole pasowym więc zależności czasowe są co 60 stopni - wystarcza to do obliczeń.
Jedyna sprawa to muszę wiedzieć czy wysyłać iskrę do 4 czy 1 cylindra podobnie czy do 2 czy 3 więc wystarczy jak pisałem wcześniej mi tylko jeden impuls lub chwilowy stan żeby sprawdzić z którm cylindrem mam do czynienia.
Waste-spark podaje jednocześnie oba więc nie ma problemu.
Na początek zestawię cewki parami i zobaczę jak to pracuje.

A dlaczego czujnik miałby być magnetoindukcyjny a nie halla jak jest np w vw - wlasnie od faz rozządu. Wtedy nie potrzeba przemieszczającego się przedmiotu ale wystarczy że metal będzie w zasięgu czujnika - może to być krzywka , ząbek, szczelina lub nawet otworek o odpowiedniej głębokości i średnicy - cokolwiek co zmieni pole magnetyczne w obrębie czujki.

Właśnie udało mi się dojść która świeca jest zimniejsza , która cieplejsza - fe55 są cieplejsze a fe85 są zimniejsze. Szkoda że producent taki jak Iskra nie podaje jakie wartości cieplne mają świece - tutaj ustaliłem to metodą porównawczą innych producentów.

KGB - żeby czunik działał materiał musi wykazywać właściwości magnetycze ...... plastik i alu odpada. Ale można np zamontować magnesik lub jakąś sztabkę metalu na kole od rozżądu - wszystko zależy od pomysłowości.

[ Dodano: 2007-05-12, 17:38 ]
Właśnie w pracy w wolnych chwilkach zrobiłem sobie uchwycik na ceweczki, polutowałem kable , teraz pora to założyć i testować.
Fotki:


"jest ryzyko , jest zabawa"

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 12, 2007, 20:52:19 pm »

MTadek

  • Gość
Widze znaczne postepy z Projektem Efi tak trzymaj Święty moze zrobisz mi do M10 kiedys Efi

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 12, 2007, 19:15:52 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Chwalę się - tak to wygląda po zamontowaniu do OHVki - docelowo pójdzie do DOHC

"jest ryzyko , jest zabawa"

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 13, 2007, 15:08:56 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Też bym sobie zrobiŁ coś podobnego w roverku. I do tego wtrysk sekwencja PB i LPG :D. Szkoda święty że mamy tak daleko do siebie bo byśmy pokombinowali.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Zapłon COP w OHV lub DOHC - ktoś to robił?
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 14, 2007, 22:00:06 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Szkoda bo lubie takie zabawy i z chęcią bym spróbował się pobawić na innych silnikach.
"jest ryzyko , jest zabawa"