Ja mogę służyć tylko opisem Morawskiego, bo sam tego nie robiłem nigdy. Ale teść robił. Podpytam co i jak, ale też opowiadał, że naklął się przy robocie.
Wymontowanie i wmontowanie urządzenia ogrzewczo-wentylacyjnego
Przed wymontowaniem urządzenia z samochodu należy spuścić płyn chłodzący. Podczas spuszczania płynu zawór nagrzewnicy winien być otwarty.
Demontaż urządzenia ogrzewczo-wentylacyjnego należy wykonać w następujący sposób:
- wykonać czynności, jak przy demontażu tablicy rozdzielczej (rozdział 8 ), ale bez demontażu nakładki tablicy i odkręcania kolumny kierownicy;
- od strony przedziału silnika odłączyć przewód doprowadzający i odprowadzający płyn chłodzący do nagrzewnicy;
- odłączyć przewody nadmuchu powietrza do obudowy nagrzewnicy;
- odkręcić cztery nakrętki mocujące nagrzewnicę i wyjąć cały zespół.
Podczas wmontowywania zespołu nagrzewnicy do samochodu należy postępować w kolejności odwrotnej niż podczas wymontowywania. Należy pamiętać o dokładnym uszczelnieniu szczelin miedzy przewodami doprowadzającymi płyn a otworami nadwozia, złączy przewodów doprowadzających powietrze oraz złączy doprowadzających i odprowadzających płyn chłodzący. Podczas napełniania układu chłodzenia płynem należy pozostawić zawór nagrzewnicy w położeniu otwartym.
Demontaż i montaż nagrzewnicy
Obudowa nagrzewnicy składa się z dwóch części. W części dolnej znajduje się silnik elektryczny z wentylatorem, uchylna umożliwiająca wlot powietrza do wnętrza nadwozia oraz otwory rozprowadzające powietrze do nawiewów na szybę przednią i tablicę rozdzielczą. W części górnej znajdują się: grzejnik nagrzewnicy z zaworem, klapa wlotu powietrza do nagrzewnicy, klapy wewnętrzne przysłaniające grzejnik oraz mocowania nagrzewnicy do nadwozia. Obydwie części nagrzewnicy łączy sześć sprężystych zaczepów.
W celu wymontowania silnika z wentylatorem należy rozpiąć obydwie części nagrzewnicy i z dolnej części zdjąć osłonę wentylatora, następnie odpiąć dwa zaczepy sprężyste i wyjąć silnik z gniazda. Chcąc wymontować grzejnik z części górnej należy odłączyć cięgna sterujące, poluzować nakrętkę sterującą zawór do wspornika cięgien obudowy nagrzewnicy i wyjąć grzejnik.
Montaż nagrzewnicy należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności, zwracając przy tym uwagę na:
- dokładne zamocowanie cięgien sterowania wlotem powietrza, zaworem nagrzewnicy oraz klapami uchylnymi, które przy zamkniętym zaworze nagrzewnic muszą być zamknięte;
- dokładne uszczelnienie grzejnika w obudowie, aby powietrze nie przepływało poza grzejnikiem.
mgr inż. Edward Morawski, "Budowa naprawa eksploatacja polonez", Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 2003, str. 229.