Autor Wątek: Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?  (Przeczytany 17072 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« dnia: Czerwiec 06, 2004, 22:20:03 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Witam wszystkich!
Mam pytanko odnośnie silnika 1,4.
Ponieważ często daję się sprowaokować innym użytkownikom drogi do sprintu od świateł do świateł, to chę zapytać czy powyżej 6000 rpm można go kręcić , przy jakiej prędkości następuje samoograniczenie obrotów i na czym ono polega tzn czy jest to odcięcie zapłonu czy wtrysku czy zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu itd. Czy taki silnik można uszkodzić w ten sposób?

Z góry dziękuję za odpowiedŹ i pozdrawiam

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 06, 2004, 22:35:21 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Chiał bym jescze was zapytać o technikę szybkiego ruszania i rozpędzania.
1. Do jakich obrotów rozkęcić silnik przed włączeniem sprzęgła by dynamiczie ruszyć?
2. Czy na jedynce też warto kręcić  do 6000 przed wrzuceniem dwójki?

Pozdrawiam

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 06, 2004, 23:14:14 pm »

Chudson

  • Gość
Jakto do jakich obrotów kręcić przed puszczeniem sprzęgła ?  Do takich żebyś nie zamielił w miejscu tylko pojechał :D , zależy od tego czy asfalt mokry i jak szybko puszczasz sprzęgło . Pozatym 6000 to za dużo jak dla tego silniczka , rover ma chyba max moment obrotowy niżej niż polski 1.6 więc niewarto go kręcić ( zwłaszcza na 1 )
Pozatym ty znasz swoje autko i wiesz kiedy lepiej ciągnie , nie zmienia się biegów na wskazówke ale na wyczucie.

Pozatym szkoda poldka katować na takie  wyścigi

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 06, 2004, 23:40:09 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Dzięki Chudson.
Poruszyłeś kwestię momentu. To jest właśnie to czego nie rozumiem. Co daje nam moment obrotowy? Jego maksimum jest przy średnich obrotach a autko największego kopa ma przy wysokich tzn powyżej 4500rpm gdy moment już zaczyna maleć. Co jest ważniejszym parametrem moc czy moment? Jaka jazda jest dynamiczniejsza z maks. momentem czy z maks. mocą?

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 06, 2004, 23:54:13 pm »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Chudson chyba sie mylisz. Ja uwazam ze wlasnie na jedynce nalezy go krecic na maksa zeby po zmianie na dwojce mial jak najwieksze obroty. Ten silnik ma maks moment przy 5200rpm wiec zmiana przy 6000 jest jak najbardziej wskazana. Poldek ma bardzo krotka jedynke i 6000 osiaga sie momentalnie. Przy wczesniejszej zmianie na dwojce jest mulasty wlasnie ze wzgledu na wysoko polozony maksymalny moment. Andrzej spokojnie mozna go krecic do czerwonego pola. Odciecie zaplonu jest wysoko na czerwonym polu.
Co do pytania czy mozna w ten sposob uszkodzic silnik - nie ma chyba jednoznacznej odpowiedzi. Teoretycznie dopuszczalne obroty to obroty dopuszczalne, ale wszystko zalezy od kondycji Twojego silnika. Wszystko sie moze zdarzyc rzecz jasna. U ojca pasek przeskoczyl przy odpalaniu wiec jak widac odpalanie silnika tez moze byc niebezpieczne :D Pasek powinien miec stan nieskazitelny!!!

A co do tego ze dajesz sie prowokowac to normalne jak jedziesz 1.4 hehe. Chyba kazdy z nas to ma :roll:
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 07, 2004, 07:43:05 am »

Piotrek_

  • Gość
Roverek spokojnie wytrzymuje 7000 obrotów - do odcięcia. ;)

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 07, 2004, 09:10:21 am »

Offline Alien#174

  • Mój Polonez - jako JEDYNY od początku w PTK
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1211
  • Płeć: Mężczyzna
  • ***$karbnik PTK ***
    • PN CARO 1.6GLE MR'91
co do momentu - wszyscy przyzwyczaili się do tego że moc auta odzwierciedla ilość koni mechanicznych ,to taki sam błąd jak ten kiedy za dzieciaka auta oceniało się wg tego do jakiej szybkości był wyskalowany prędkościomierz. Moc w koniach jest dostępna (np w rowerku te jego powiedzmy 100 koni) tylko w wąskim zakresie prędkości obrotowej silnika, przy normalnej jeŹdzie mamy do dyspozycji 30 do 70 koni - a ciagnięcie poldka z roverem do 7tys i tak nie ma sensu bo max osiąga przy chyba 5200 czy 5600 a potem to tylko męczarnia dla silnika a i tak więcej kucy nie wykrzesamy :roll:
Minister Zdrowia ostrzega! Polonez uzależnia!
PN Caro - burgundowe cacuszko 92' ( Polina )

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 07, 2004, 09:21:08 am »

Chudson

  • Gość
Niewiem jak jest w roverkach , ale mój 1.5 choć moment ma wysoko to i tak powyżej 4tyś na 1wszym biegu rosną już tylko obroty a nie prędkość , a po przełączeniu na 2 odrazu czuć większe przyspieszenie. Jeśli go przytrzymam na 1 to po przełączeniu na 2 przy tych 5000tyś ma już dosyć i prosi się odrazu o 3ci bieg

Niski moment obrotowy przydaje się bardzo w mieście ( przy normalnej jeŹdzie ) bo nietrzeba tak często biegów zmieniać.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 07, 2004, 09:49:54 am »

GeOrGe#411

  • Gość
Duża moc       =  duża prędkość maksymalna
duży moment  =  duże przyspieszenie
Jak wiadomo moment obrotowy jest to "siła" tyle tylko że w ruchu obrotowym. A co nadaje ciału przyspieszenie? Siła większa niż siła oporów i czym ta różnica jest większa tym mamy większe przyspieszenie. Z tego wynika że czym większa nadwyżka momentu obrotowego nad siłami oporów, bezwładności itd. tym samochód chętnie przyspiesza. Co do elastyczności to ona zależy juz nie tak od maksymalnego momentu a od przebiegu momentu w zależności od obrotów silnika, czym moment jest bardziej płaski tym mamy lepszą elastyczność.
Moc jak juz wcześniej napisałem ma duże znaczenie na prędkość samochodu (oczywiście moment i moc są ze sobą powiązane, jak pomnożymy moment obrotowy przez obroty przy których występuje to otrzymamyw przybliżeniu moc przy tych samych obrotach) Kiedy samochód przestanie się już rozpędzać, tz. osiągnie swoją prędkość max?? Wtedy gdzy moc oporów ruchu zrówna się z mocą silnika. Tą granicę można przekroczyć w dwojaki sposób, albo zwiększając moc albo zmniejszając opory powierza które przy prędkości już ponad 100km/h grają pierwsze skrzypce. To tyle ;)

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 07, 2004, 11:28:37 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
To może i ja się wypowiem.
Sterownik w Roverze pozwala na osiągnięcie na benzynie 6999RPM. 7kRPM powoduje odcięcie na ułamek sekundy wtrysku paliwa. Załącza się dopiero po spadnięciu obrotów poniżej 6900 (albo 6990). Wniosek z tego taki że nie warto katować aż tak bardzo do 7000RPM bo przez chwilę silnik nie pracuje. Sprawa ta nie występuje na gazie (nie licząc 4 generacji instalek) i można spokojnie go przekręcić ponad czerwone pole. Osobiście nie polecam bo niby ten silnik jest wysokoobrotowy ale bez odpowiednich modyfikacji długo tak nie pociągnie. Wg mnie spokojnie można cisnąć do 6500RPM - to dopiero żółte pole na obrotomierzu.

max moment tego silnika przypada gdzieś na 5000RPM więc chcąc dynamicznie przyspieszać musisz uzyskać przynajmniej takie obroty a najlepiej to takie aby te 5kRPM było już po wrzuceniu następnego biegu. Osobiście jak przyspieszam to naogół nie zdejmuję nogi z gazu i w chwili zmiany biegu silnik bez obciążenia wkręca się praktycznie do maxa. PO załączeniu sprzęgłą koło zamachowe ma dodatkową energię i silnik aż tak nie zwalnia przy zwiększonym obciążeniu. NIe jest to za zdrowe dla sprzęgła o silnika ale nie ścigasz się cały czas. Chociaż kiedyś był taki kolega WW który namiętnie latał na 400m i niejedenu spuścił baty.

Jednak coby nie mówić o mocach i momentach to i tak najważniejszy jest kierowca. MI nie raz nie udało się wdić II jak należy a przy sprincie jeden błąd i juz możesz sobie odpuścić. NO chyba że ścigasz się z jakimś SC900 czy podobnym.

PS. Z uwag eksloatacyjnych to ten silnik jest naprawdę dynamiczny w przedziale 3,5-6,5kRPM gdzie jest dostępne prawie max momentu obrotowego. Jazda z prędkościami 2kRPM i poniżej to tylko turlanie i poooooooowolne przyspieszanie. Czasem lepiej zredukować bieg niż cisnąć gaz do dechy.


Ale i tak każdy misi wyczuć swoje auto sam.  :roll:
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 07, 2004, 19:22:39 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
GeOrGe, to co napisałeś jest dla mnie w zasadzie zrozumiałe. Mówisz, że moment to "siła" czyli w efekcie przyspieszenie. To jest któraś tam zasada Newtona. Mam jednak pewną wątpliwość związaną z wykresem momentu, którą spróbuję tu opisać:
WyobraŹmy sobie typowy przebieg momentu - w miarę symetryczna, wypukła krzywa z pewnym maximum(np przy 3500rpm).Jeżeli od maksimum przesunę się po krzywej w lewo to stwierdzę, ze przykładowo przy 2000rpm moment wynosi 80% momentu max. i podobnie po prawej stronie dla np 5000rpm mamy 80% momentu max. Z takiego przypadku wynika, że auto mając do dyspozycji przy 2000 i 5000rpm taki sam moment powinno przy tych prędkościach mieć tą samą zdolność do rozpędzania. Można by nawet powiedzieć, że przy 5000rpm przyspieszenie będzie gorsze bo wraz z dalszym wzrostem obrotów moment będzie malał.  Moje doświadczenia z silnikiem rovera oraz z innymi autkami z nowoczesnymi silnikami (megane 1.4 16v) są jednak inne: zdecydowanie lepsze przyspieszenie jest przy 5000 rpm niż 2000rpm. Dlatego nadal nie rozumiem do końca znaczenia momentu obrotowego. Bardziej przemawiający jest wykres mocy

Pozdrawiam i przepraszam, że tak się rozpisałem

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 07, 2004, 19:47:14 pm »

Bodzioo

  • Gość
jaką masz wartość momentu obrotowego przy 2000 a jaką przy 5000 rpm?? załoze się że przy tych 5000 będzie większa

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 07, 2004, 21:00:59 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Bodzioo nie wiem jak wygląda przebieg momentu w silniku rovera, więc do rozważenia  przyjąłem trochę uproszczony przebieg symetryczny ale wiem, że bardzo zbliżony do niego ma meganka 1.4 16v moich rodziców http://renault.triger.com.pl/silniki.html
Pozdrawiam

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 07, 2004, 21:32:17 pm »

Bodzioo

  • Gość
wykres momentu jest w morawskim i na  http://www.roverki.pl/modules/Nasze_Galerie/gallery/zloty/11_2002_hamownia_chojnacki/wykres02_irek.jpg
i wyszło tak jak mówiłem że jest spora różnica międzuy momenten przy 2 i przy 5 krpm

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 07, 2004, 21:39:25 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Mi sie wydaje ze to jednak jest to tylko takie odczucie. Poprostu silnik gdy pracuje na 2000 obrotów i mu depniesz nie wydaje takiego smego dŹwieku jak przy 5000 i pedale w podłodze. Jest inna prędkość i ogólnie. Z punktu widzenia fizyki, przyspieszenie na wyższych predkościach może być nawet mniejsze co jest spowodowane przez momenty hamujące pochodzące od tarcia i innych oporów ruchu.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 07, 2004, 23:07:33 pm »

Piotrek_

  • Gość
Cytuj (zaznaczone)
Bardziej przemawiający jest wykres mocy


Mnie na przykład bardziej interesuje przebieg krzywej momentu.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 08, 2004, 08:26:03 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytuj (zaznaczone)
w miarę symetryczna, wypukła krzywa z pewnym maximum(np przy 3500rpm)

NO tak bardzo symetryczna  :lol: . Maximum w roverku przypada gdzieś na 5kRPM.

Cytuj (zaznaczone)
Jeżeli od maksimum przesunę się po krzywej w lewo to stwierdzę, ze przykładowo przy 2000rpm moment wynosi 80% momentu max. i podobnie po prawej stronie dla np 5000rpm mamy 80% momentu max.

NO tak dla 2kRPM to może i jest 80% ale dla 5kRPM to powiedzmy ... 100.

Cytuj (zaznaczone)
zdecydowanie lepsze przyspieszenie jest przy 5000 rpm niż 2000rpm.

OdpowiedŹ nasuwa się sama.

Jak już pisałem 90% mocy przypada na 3500-6500RPM. Rover to typowa szlifierka wysokoobrotowa. Ma też małą dziurę w obrotach w okolicach 3-3,5kRPM. NIestety to jest wada wszystkich 16-to zaworówek. Pozatym jak spojrzysz na silnik rovera pod kątem wysilanie jednostki to okaże się że z 1l pojemności mamy ponad 76KM co jest osiągnięciem dość dobrym nawet jak na najnowsze silniki. Taki stosunek mocy do pojemności oznacza że silnik jest już fabrycznie wysilony.
Jakbyś poszukał w internecie stron o tuningu silników roverka to się okaże że tamte silniki są praktycznie tylko bardziej rozkręcane bo można uzyskać ponad 200KM ale przy jakichś 9kRPM.
W zakresie normalnych obrotów silnika (powiedzmy do 7000RPM) nie jesteśmy już w stanie zbytnio poprawić osiągów silnika (po kosztach nie przekraczających wartości połowy auta). I to świadczy o poziomie dopracowania tej jednostki pod względem konstrukcyjnym i eksploatacyjnym.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 08, 2004, 22:12:51 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Boćku, Andrzej - Kraków opisał swoje odczucia na mocno uproszczonym wykresie i nie chodziło chyba o wykres momentu z roverka. Z drugiej jednak strony patrząc, to jak Andrzej mógł ocenić to nie posiająć takiego pojazdu który miałby taką charakterystykę zewnętrzną silnika :?:

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 08, 2004, 23:31:32 pm »

Anonymous

  • Gość
To prawda GeOrGe. Do rozważań przyjąłem sobie uproszczony wykres, co wzbudziło zamieszanie, gdyż w przypadku silnika rovera przebieg jest inny (co do szczegółów). Na podstawie tego wykresu zastanawiałem się nad sensem sportowego stylu jazdy polegającego na korzystaniu z górnego zakresu obrotów gdy krzywa momentu już opada

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 08, 2004, 23:33:11 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Powyższa wypowiedŹ jest moja. Przepraszam zagapiłem się