Autor Wątek: Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?  (Przeczytany 17073 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 09, 2004, 06:45:30 am »

GeOrGe#411

  • Gość
Sportowy styl jazdy  nie polega wcale na jeŹdzie na max obrotach. Chodzi  o taki wykorzystanie dostępnych przełożeń by silnik gdy wrzucimy następny bieg miał obroty przy którym występuje już duży moment. Jest to balansowanie w okolicach max. momentu. ;)

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 09, 2004, 10:26:51 am »

keloovx

  • Gość
Samochod przyspiesza najlepiej w zakresie obrotow miedzy maksymalnym momentem a maksymalna moca, co w przypadku silnika o ktorym piszecie oznacza od 5k do 6k rpm. Przy seryjnych walkach rozrzadu wyzsze krecenie silnika nie da nic oprocz frajdy z dzwieku wydawanego przez silnik.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 09, 2004, 12:20:22 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
GeOrGe. Wydaje mi sie, że żeczywiście jest to balansowanie ale chyba w takim zakresie jak napisał keloovx. Olśniło mnie gdy napisałeś o przełożeniach. :idea:  Bo przecież również skrzynia decyduje o momencie na kołach (chyba tak jak przerzutka w rowerze zmienia obroty i zarazem moment). W zakresie podanym przez keloovoxa moment spada przy wzroście obrotów, ale mimo wszystko jest jest on wysoki dzięki niskiemu biegowi.
Gdyby wrzucić kolejny bieg wzmocnienie momentu będzie mniejsze ale za to spadną obroty w obszar wyższego momentu, przy czy to zapewne zależy do parametrów skrzyni.

A przy okazji to ciekawe jaki wykres momentu miał by rowerzysta. Bo chyba można by też coś takiego zmierzyć. Tylko, że to chyba nie był by moment obrotowy lecz moment siły tzn taki jak na fizyce czyli M = siła X ramię (w niutonach x metr), bo rowerzysta wywiera siłę na mechanizm korbowy mający jakieś tam ramię.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 09, 2004, 14:16:49 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytuj (zaznaczone)
A przy okazji to ciekawe jaki wykres momentu miał by rowerzysta. Bo chyba można by też coś takiego zmierzyć. Tylko, że to chyba nie był by moment obrotowy lecz moment siły tzn taki jak na fizyce czyli M = siła X ramię (w niutonach x metr), bo rowerzysta wywiera siłę na mechanizm korbowy mający jakieś tam ramię.


To ja dołożyłbym do tego równania M= siła x ramię x kondycja rowerzysty. ;). W końcu to od rowerzysty zależy wszystko.

A tak na poważnie to przepraszam. Faktycznie przeinterpretowałem twoje wypowiedzi co do wykresu za co najmocniej przepraszam.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 09, 2004, 14:21:48 pm »

Anonymous

  • Gość
M= siła x ramię x kondycja rowerzysty to już jest praca :>

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 11, 2004, 16:06:04 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Myślałem sobie nad tym wszystkim i doszedłem do kolejnego wniosku: że tylny most będzie najbardziej katowany, gdy jedziemy na pierwszym biegu z maksymalnym momentem. Na każdym wyższym biegu będzie miał coraz łatwiej. Ale może się mylę. Może właśnie nawiększe obciążenia jest przy mocy maksymalnej. Macie na ten temat jakieś informacje?

I jeszcze jedno. Czy moc przenoszona przez most zależy od biegu? Ja uważam, ze nie. Rozumowałem w następujący sposób: moc oddawana przez silnik równa jest ciepłu oddawanemu przez niego do otoczenia. A żadna przekładnia nie może zwielokrotnić tego ciepła  czyli zarazem mocy.
Wprawdzie moc silnika podawana jest w KM a ciepło w watach ale można sobie przeliczyć np 1.4GLI ma 103KM a to jest 76kW. Czyli 1.4GLI jadąc z mocą maksymalną oddaje do otoczenia dokładnie 76kW na dowolnym biegu.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 11, 2004, 17:02:09 pm »

keloovx

  • Gość
Moc to pojecie (w przypadku silnikow samochodowych) calkowicie teoretyczne i wyprowadzane przez prosty wzor z momentu i obrotow. A moment na moscie i,  co za tym idzie, kolach jest w bardzo oczywisty sposob zalezny od aktualnie wybranego biegu. Inaczej samochod przyspieszalby zawsze tak samo :)

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 11, 2004, 23:01:53 pm »

Mleczi#1835

  • Gość
Ja Mojego Kręciłem Max 6700rpm Przypomne Silnik 1,6 Abimex

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 12, 2004, 00:04:36 am »

Andrzej - Kraków

  • Gość
A co sądzicie o jeŹdzie na niskich obrotach? Ogólnie mówi się, że to jest to niekorzystne dla trwałości silnika. Mam na myśli obroty w zakresie 1800-2100rpm, bo poniżej, to już ewidentnie czuć szrpanie. Ale np czy jazda z niewielką mocą na jedynce przy 2000rpm jest  mniej niekorzysna niż taka sama moc i obroty na piątce?  Ja stawiam na to, że nie ma znaczenia dla trwałości czy jest to piątka czy jedynka.

I jeszcze jedno. Co dla silnika jest gorsze: jazda z gazem do dechy przy 2000rpm, czy np gaz do dechy i 5000rpm (na tym samym biegu). Co złego może się dziać w silniku?

Tak na marginesie, to sorry ze was zanudzam takimi pytankami, ale ostatnio zainteresowałem się teorią osiągów i sposobem świadomego korzystania z silnika i skrzyni . Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi.
Pozdrawiam

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 12, 2004, 10:48:50 am »

Bodzioo

  • Gość
dla tego silnika lepsze będzie oczywiście kręcenie go wysoko ( dla Ciebie też bo on wtedy zaczyna jechać) a poza tym ma układ smarowania nastawiony właśnie na max wydajność na wysokich obrotach. Dobrze ustawione gle bez szarpania jedzie od 1500 rpm :)

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwiec 12, 2004, 14:07:30 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Ale przy niskich obrotach (również na biegu jałowym) napewno konstruktorzy musieli zapewnić wystarczającą wydajność smarowania. Spotkałem się z opinią, że łożyska ślizgowe katowane sa tylko przy rozruchu i b. niskich obrotach gdy silnik szarpie. Ale już przy obrotach biegu jałowego wytwarza się w nich coś w rodzaju poduszki olejowej. Natomiast przy wyższych obrotach na skutek sił pochodzących od niewyrównoważeń może dojść do przerwania warstwy olejowej.
Przy 2000 rpm już powinno być chyba 0,4 Mpa oleju ale nie wiem dokładnie bo nie mam wskażań ciśnienia. Przy wyższych obrotach ciśnienie jest ograniczane do poziomu 0,4MPa
Ale nie wiem czy jednocześnie ogranicza się ilość oleju przepływającego przez układ smarowania?

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwiec 18, 2004, 00:49:29 am »

Andrzej -Kraków

  • Gość
Napisałem w jednym z wcześniejszych postów:
Cytuj (zaznaczone)
moc oddawana przez silnik równa jest ciepłu oddawanemu przez niego do otoczenia
i tu kryje się błąd, bo nie uwzględniłem że silnik oddaje jeszcze ciepło przez chłodnicę, wydech i straty tarcia. Więc jezeli przyjmiemy typową sprawność silnika bęzynowego np 33% to 1.4GLI jadąc z mocą maksymalną oddaje do otoczenia 3x76kW=228kW. Jednakże skrzynia biegów przenosi tylko 76kW. Moc na wejściu i wyjściu skrzyni jest taka sama (pomijając tarcie) a moment na wyjściu jest zależny od aktualnego biegu.
Podsumowując, doszedłem do wniosku, że moment na wale silnika jest sprawą drugorzędną. Wystarczy by silnik miał wysoką moc, a wysoki moment uzyska się dzięki przekładni.

Przykład: Silniki Diesla mają niską moc i niewie  pomaga im wysoki moment obrotowy. Z początku zbierają się szybko a potem zostają w tyle. Podobnie zachowywał się benzynowy vw 1300 mojego kumpla. Miał duży silnik z niezłym momentem, ale był średnioobrotowy i nie rozwijał dużej mocy przez co nie był szybki. Za to był elatyczny.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #32 dnia: Czerwiec 18, 2004, 08:37:23 am »

DooMinick#1823

  • Gość
Na wtrysku to chyba nie tak bardzo, ale na gazniku dajac autku przy 1200-1800 gaz do dechy na wysokim biegu robi sie tak: w cylindrach detonuje sie duza dawka paliwa, tlok chce byc wypchniety, A NIE MOZE!!! bo sprobuj na rowerze na 3x7 tak zrobic to staniesz an pedale a on nie pojedzie... Wtedy krzywi sie wal korbowy, bo dzialaja na niego ogromne naprezenia, ktorych nie moze przeniesc na skrzynie i dalej na wal. Przy 2000 mozna juz spokojniutko i autko ciagnie, jednak nie wiem jak to robi wysokoobrotowy silnik Rovera. Takie silniki jak Poldolota maja moment max w okolicach 3000, 2.0 DOHC ma juz przy 2500 i niezbyt oplaca sie ich krecenie na wysokie obroty, za to na niskich jest ekonomiczniej, lepiej dla silnika i po prostu lepiej ciagnie. 2.0 najlepiej najszybciej uciekac z I,II i dopiero na III pokazuje on, jaki jest potezny i dalej tak na IV i V, bo krotkie biegi lubia wysokie obroty, a DOHC woli nizsze.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #33 dnia: Czerwiec 18, 2004, 12:09:49 pm »

Bodzioo

  • Gość
Cytat: "DooMinick#1823"
Takie silniki jak Poldolota maja moment max w okolicach 3000, 2.0 DOHC ma juz przy 2500 i niezbyt oplaca sie ich krecenie na wysokie obroty, za to na niskich jest ekonomiczniej, lepiej dla silnika i po prostu lepiej ciagnie.


hmm ohv polskie na gaŹniku mają moment obrotowy położony sporo wyżej tj. dla 1.5 jest to 114 Nm przy 3400rpm a dla 1.6 jest to 132 Nm przy 3800, wtryskowce mają moment niżej położony bo głównym założeniem jakie przyświecało inż było spełnienie norm i polepszenie kultury pracy na niskich obrotach. Wtryskowce mają: 1.5 - 115 Nm  przy 2800  rpm a 1.6 ma 125 przy 3200 rpm. A 2.0 dohc fiata ma w wersji wtryskowej moment  ponad 170 Nm przy 2900 rpm a gaŹnikowe maja ok 158 Nm przy 3000 rpm

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #34 dnia: Czerwiec 18, 2004, 12:27:53 pm »

DooMinick#1823

  • Gość
Sorry, dokladnych danych Poldolota nie znalem. Opieralem sie na:

Gaznikowym 1289ccm 54KM 98Nm@3000 silniku z Renault 12TL popularnie zwanego Dacia :P

Wielopunkcie 1998ccm 120KM 167Nm@2500 z Forda Sierry 2.0

I myslalem, ze Poldoloty maja tak, jak Dacia.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #35 dnia: Czerwiec 18, 2004, 14:52:56 pm »

keloovx

  • Gość
Do Bodzioo:
 W książce WKiŁ (myślę że każdy ją dobrze zna) jest ładna tabelka z której wynika, że gaŹnikowe 1.5OHV AB ma 114Nm przy 3200 a 1.6 CB 130Nm przy 2800...

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwiec 18, 2004, 15:28:56 pm »

Andrzej - Kraków

  • Gość
Cytuj (zaznaczone)
na gazniku dajac autku przy 1200-1800 gaz do dechy na wysokim biegu robi sie tak: w cylindrach detonuje sie duza dawka paliwa, tlok chce byc wypchniety, A NIE MOZE!!! bo sprobuj na rowerze na 3x7 tak zrobic to staniesz an pedale a on nie pojedzie... Wtedy krzywi sie wal korbowy, bo dzialaja na niego ogromne naprezenia

 A gdyby przy tym samym biegu cisnąć mu gaz do dechy na wyższych obrotach to tłok dozna jeszcze większych obciązeń, bo jeśli silnik ma np max moment przy 3000rpm to znaczy, że w suwie pracy musi działać na tłok większa siła niż przy 1200rpm, gdy moment jest znaczne niższy.

A rowerzysta jeśli jest wstanie ruszyć przy przełożeniu 3x7 i rozpędzić się np do 5km/h to teoretycznie powinien rozpędzic się tez z takim samym przyspieszeniem od 5 do 10km/h o ile nacistka cały czas z tą samą siła na pedały (co oznaczało by że rowerzysta w zakresie prędkości  0-10km/h ma płaski wykres momentu oczywiście do czsu gdy sie zmęczy). Wynika z tego, że mechanizm korbowy w rowerze jest tak samo obciązony przy każdej prędkości obrotowej o ile występuje stałe przyspieszenie. Natomiast w samochodzie wykres nie jest płaski, więc największe obciążenie mechanizmu korbowego będzie przy maximum momentu. (pomijam sytuacje nietypowe jak jazda na wysokim biegiu z b.niskimi obrotami (np 700rpm) gdy silnik szarpie lub spalanie stukowe, gdy występują skrajne obciążenia)

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwiec 18, 2004, 22:09:43 pm »

Bodzioo

  • Gość
Cytat: "keloovx"
Do Bodzioo:
 W książce WKiŁ (myślę że każdy ją dobrze zna) jest ładna tabelka z której wynika, że gaŹnikowe 1.5OHV AB ma 114Nm przy 3200 a 1.6 CB 130Nm przy 2800...


hmm moje dane pochodzą z morawskiego więc nie ma co się do nich przyklejać :) a CB nigdy w życiu nie osiągną max momentu obrotowego przy tak "niskich" obrotach. A 1.6 na wielopunkcie ma właśnie te 130 Nm ale przy 3800 rpm - wg morawskiego. Co do momentu w CB to organoleptycznie widać że najlepiej ciągnie właśnie między 3500 a 4000rpm

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwiec 20, 2004, 02:21:24 am »

DooMinick#1823

  • Gość
Rowerzysta nie ma plaskiej charakterystyki. Istnieje idealna kadencja ilestam obr/min pedalami i tak nalezy manipulowac przerzutkami, by taka mniej wiecej utrzymywac, ponizej i powyzej jest juz niedobrze. I jest to rozum potwierdzone przeze mnie empirycznie, gdyz czesto jezdze na rowerku.

A co do silnika to przy 1200 nie moze on poruszyc dobrze autem na wysokim biegu wlasnie dlatego, ze nie ma momentu wtedy. Jesli jednak osiagnie swoje ulubione obroty (tak, jak rowerzysta) to latwo mu z nich przyspieszac, bo wtedy ma najwiecej sily. Moment obrotowy nie zalezy jedynie, a tylko w niewielkim stopniu od ilosci paliwa podawanego w danym momencie, liczy sie tu glownie konstrukcja silnika oraz ukladow: zasilania, wydechu i dolotu powietrza. I dlatego wdepniecie przy niskich obrotach nie powoduje, ze silnik ma sile poruszyc tlokiem pod duzym obciazeniem tak sprawnie i lekko, jak na obrotach, przy ktorych moment osiaga najwyzszy.

Rover - jakie obroty maxymalne w 1.4?
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwiec 21, 2004, 09:32:01 am »

Cyneq

  • Gość
Sorki, chłopaki jak was czytam to wydaje mi się że odkrywacie jakies nowe prawa fizyki. Niestety większa połowa z Was nie ma pojęcia o fizyce.
( a mniejsza o matematyce )
 :roll: