Autor Wątek: Grzałka oleju silnika  (Przeczytany 14592 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 14, 2008, 21:38:33 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2645
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
tylko- gdzie to umieścić?
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 14, 2008, 21:44:11 pm »

Offline Daro

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 354
Co do podgrzewania oleju. sam nie próbowałem ale mój znajomy robił coś takiego, mówił, że niestety zwykła grzałka w misce nie sprawdziła się ponieważ olej miescowo zbyt mocno się nagrzewał tak az podobno było czuć jak przepalony olej.matucha#1931, ciekawe rozwiązanie :)

ja myślałem kiedyś o tym http://www.allegro.pl/item480277642_podgrzewacz_grzalka_silnika_spalinowego_230v.html
 do ciężarówki ale boję się o przepływ wody przez takie zwęzenie...

a to rozwiązanie http://www.allegro.pl/item470843335_podgrzewacz_wody_ranault_laguna_1_9_dci_04.html jest fajne
były:
>plus '97
>125p '78/'82
>caro 96
jest: Power of Dreams

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 14, 2008, 22:19:19 pm »

Piotr

  • Gość
Tez kiedys chcialem tak u siebie zrobic, wymyslile ze najlepiej (czyt. Najprosciej!) byloby umiescic taka grzalke z czajnika lub swiece zarowa tuz przed nagrzewnica do tego dac jakas pompke (myslalem o paliwowej ewentualnie takiej do cyrkulacji wody w akwarium) a za tym dac elektroniczny termometr (np. tez z akwarium) ktory rozlaczly by wszystko tuz przed otwarciem sie termostatu - no bo poco grzac duzy obieg. A gdyby to jeszcze zespolic z wentylatorkiem nawiewu - mam tanie proste i kompletne webasto.
No i tak sie cieszylem dopuki nie odkrylem malutkiego mankamentu :-(
Teoretycznie - nowka akumulator 65AmH czajnik moze chodzic 6godz no bo jeszcze pompki itd.. Na razie jest fajnie
No ale uklad ma dzialac w zimie a w duzych mrozach wydajnosc spada nawet do 30% wiec wiec 6-30%=4godz No ale musze sobie cos pradu zostawic na rozruch (pozwole sobie rozladowac akumlator tylko do polowy, tak na wszelki wypadek :mrgreen: ) 4-50% = 2godz
Zalozylem sobie ze bateria nigdy nie jest 100% pelna wiec mam do dyspozycji 1,5godziny grzania wody i pewnosc ze odpalalm samochod.
mysle ze do jednorazowego nagrzania wystarczy ok 20min
czyli niby ok, tylko ja akurat robie krotkie trasy i alternator prawdopodobnie nie zdazylby doladowac akumulatora, wiec z kazdym kolejnym dniem jego wydajnosc by malala.
I po tygodniu wyzionalby ducha - wiec zrezygnowalem z pomyslu.
Nie jestem elektrykiem wiec moglby ktos zweryfikowac moje obliczenia.
Moze sie pomylilem, zima sie zbliza a ja jestem cieplolubny  :mrgreen:  moze jednak sie zdecyduje

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 14, 2008, 23:34:15 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Właśnie obecnie najbardziej interesuje mnie to rozwiązanie z Laguny , które już tu było wskazywane. Są tam 4 świece żarowe na przewodzie więc powinna być również jakaś pompka, która powodowała by wolny obieg. Nie widziałem tego rozwiązania pod maską Laguny ale wątpię żeby był tam drugi akumulator. Natomiast moc grzania pewnie nie jest mała bo inaczej nie miała by sensu. Zimą długie grzanie nie sprawdziło by się bo równie szybko by się wychładzało i oprócz pogłębiania efektu cieplarnianego nic więcej byśmy nie zyskali. Skoro seryjnie w nowoczesnych autach podgrzewa się wodę świecami żarowymi to pewnie z bilansu energetycznego wychodzi, że się opłaca i jest to korzystne. Jak już pisałem nie wiem jak to działa w Lagunie bo być może nie grzeje przed odpaleniem tylko pomaga w szybszym rozgrzaniu silnika coś jak funkcja dogrzewania świecami w czasie pracy silnika. Może ktoś wie i objawił by to publicznie.
Następna sprawa to temp grzania oleju. Skoro są gotowe wynalazki do grzania oleju to zapewne jest bezpieczna metoda na to. Może właśnie połączenie świec w szereg ?
Od grzałki czajniczka była by lepsza zwykła grzałka jak ta 200 W
I jeszcze sprawa dodatkowej pompki wody. Od czego by taką zaadoptować ? Nie musi mieć dużej wydajności tylko mały pobór prądu i powinna być wytrzymała na późniejszą wysoką temperaturę płynu podgrzewanego silnikiem...
Oczywiście nie ma nic za darmo i koszty ładowania akumulatora czyli większe potem zużycie paliwa jest do przyjęcia. Korzyścią ma być ułatwiony rozruch a czasem wręcz umożliwiony rozruch i komfort.
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 14, 2008, 23:42:02 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Policzyłem. Z racji, że do podgrzania 1 kg wody o 1*C potrzeba 4187J, co daje 0,0012kWh, dla 3,5 kg płynu mamy 0,168kWh, to dla grzałki 120W podniesienie o 40*C temp. płynu, to 1,5h pracy.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 15, 2008, 10:00:36 am »

WKLIW

  • Gość
Cytat: "matucha#1931"
grzałki 120W podniesienie o 40*C temp. płynu, to 1,5h pracy.

Zapomniałeś dodać ze przy założeniu ZEROWYCH strat energii a tu mamy układ który praktycznie nie jest wcale odizolowany od warunków zewnętrznych

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 15, 2008, 12:17:03 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Cytat: "WKLIW"
Cytat: "matucha#1931"
grzałki 120W podniesienie o 40*C temp. płynu, to 1,5h pracy.

Zapomniałeś dodać ze przy założeniu ZEROWYCH strat energii a tu mamy układ który praktycznie nie jest wcale odizolowany od warunków zewnętrznych


Miałem dodać i zapomniałem w końcu :/

Tutaj będzie dużo gorzej, bo praktycznie przy takiej szybkości nagrzewania cały silnik będzie odbierał ciepło. No ale nie musi być cieplej aż o 40*C.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 15, 2008, 16:36:43 pm »

Piotr

  • Gość
min !.5h :-( czyli elektrycznie odpada.
Problem ze caly silnik dziala jak wielki radiator i cale cieplo bedzie oddawal do otoczenia

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 15, 2008, 17:02:55 pm »

marcij

  • Gość
Trzebaby przegrzebac doklandiej temat aut skandynawskich , ane mialy rozne ciekawe rozwiazania w standardzie, Typu standardowe grzalki na 230V itp. Co do rozwiazania z laguny , to ono , jak i podobne dzialaja juz po uruchomieniu silnika , powodujac ze bardzo szybko osiaga wlasciwa temperature pracy. Co do samych swiec zarowych , to w wiekszosci samochodow, przy standardowym zastosowaniiu pracuja one kilka minut po zapaleniu silnika (czasami z przerwami).
Swoja droga z ciekawosci moze sprawdze dzisiaj wieczorem ile standardowa swieca zarowa bedzie podgrzewala szklanke wody i ile przy tym zje pradu.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 15, 2008, 19:33:44 pm »

Offline Daro

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 354
Tylko jest pytanie po co pdgrzeać wode do otworzenia termostatu? tak naprawdę wystarczy ze przy -10 płyn bedzie  o 10..20 stopni cieplejszy a rozruch będzie dużo łatwiejszy....
były:
>plus '97
>125p '78/'82
>caro 96
jest: Power of Dreams

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 15, 2008, 19:39:42 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
O ile dobrze pamiętam to stare mercedesy miały nagrzewnicę podgrzewaną, żeby było szybciej ciepło w aucie.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 15, 2008, 20:06:14 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
matucha#1931,  dzięki za wyliczenia. Jeśli dobrze rozumiem te wielkości to na ich podstawie można również prosto wyliczyć, że stosując 3 grzałki po 120 W i chcąc podgrzać płyn o 20* to potrzeba będzie O,5 kWh i zajmie to 15 min oczywiście bez strat.
Jeśli będą np. 2 grzałki po 200 W to żeby podnieść temp o 10* wystarczy już tylko 6 - 7 min. Czy dobrze rozumiem ?
Żeby to przyniosło korzyść trzeba ogrzewać szybko i krótko. Ile mocy pobiera świeca żarowa ?
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 15, 2008, 20:12:05 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
jedna świeca to jakieś 10A i w powietrzu grzana jest max kilka sekund bo inaczej się przepali...(jak dobrze pamiętam).
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 15, 2008, 20:18:02 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
DF, myślę, że z racji że blok odbiera bardzo dobrze ciepło, to te czasy musiałbyś spokojnie 2x albo i 3x przemnożyć.

Wykres natężeń prądu dla świec NGK:
http://www.ngkntk.pl/Trzpieniowe_swiece_zarowe.1351.0.html
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 15, 2008, 20:25:52 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Ale wyczytałem, że są świece podgrzewające, które stosuje się np. jak ktoś na rzepaku jeździ. Wtedy może słabiej grzeją ? No i w płynie lepiej odbierane by było ciepło a w płynącym płynie jeszcze lepiej. Na przykładowej aukcji świecy żarowej  podane jest, że osiągnięcie 850*C to tylko 10 s !
To poproszę o wyliczenie jeśli ktoś może jej możliwości podgrzania 3,5 l. płynu...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 15, 2008, 20:29:21 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
DF, to jest bardzo trudno policzyć. Musiałbyś mieć danych od cholery i troche, powierzchnię końcówki tej świecy itp.

Lepiej zrobić to doświadczalnie.
Bierzesz jakiś metalowy pojemnik, najlepiej z grubymi ściankami lub wstawiony do wiadra z zimną wodą. Wkładasz do niego świecę i sprawdzisz jak Ci to idzie. Będzie bardziej obrazowe niż jakiekolwiek obliczenia. Myślę, że starą świecę w jakimkolwiek warsztacie za darmo dostaniesz.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 15, 2008, 20:48:34 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Wygląda na to, że będę się musiał się zmusić się i zrobić eksperyment normalnie. Moja wizja podgrzewania generalnie na podstawie m.in. tej dyskusji zmienia się i teraz wyobrażam sobie to tak, że w kawałku rury mocujemy 4 świece żarowe. Tą rurę montujemy na przewodzie np. doprowadzającym płyn do reduktora gazu. Na przewodzie odprowadzającym płyn montujemy elektryczną pompę. Wszystko to podłączamy do drugiego akumulatora. Teraz w zależności od czasu jaki potrzebny byłby do grzania załączamy cały wynalazek zdalnie pilotem. Jeśli np. grzanie to byłaby 1 - 2 min. To mogę tyle pomarznąć i uruchomić to klawiszem wewnątrz auta. Po odpaleniu świece mogą jeszcze trochę grzać żeby szybciej było ciepło. Jeszcze można by się pokusić o dwie świece w misce olejowej, które grzały by króciutko jak np. praca pompy paliwa gli przez odpaleniem. Mogły by się załączać razem ze stacyjką. Takie elektro-webasto. Dodatkową korzyścią by było to, że bardzo szybko można by bez obaw o membrany jechać na gazie albo nawet od razu na gazie. Więc strata na ładowanie akumulatora zwróciła by się w oszczędności benzyny.
No to muszę skombinować pierwszą świecę do badań...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 15, 2008, 20:54:39 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Z grzania oleju zrezygnuj wg mnie - zbyt niebezpieczne.

Rozumiem, że podgrzewanie chcesz przy parowniku ze względu na to, że odpalasz na gazie?

Nie wiem czy pompka w tym miejscu to dobry pomysł - jak już przestaniesz podgrzewać, a pompka przestanie chodzić, to będzie problem z krążeniem płynu.

W kwestii automatycznego ładowania drugiego akumulatora - sposób stosowany w autach 4x4:
http://www.wyprawa4x4.com.pl/photo/tinyMce/uklad_NL.pdf
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 15, 2008, 21:44:37 pm »

marcij

  • Gość
Cytat: "Bocian_s#313"
jedna świeca to jakieś 10A i w powietrzu grzana jest max kilka sekund bo inaczej się przepali...(jak dobrze pamiętam).


Moj sterownik grzal swiece przed zapaleniem do 30 sekund i zdaje sie ze po zapaleniu rowniez jeszcze przez jakis czas. Wspolczesne sterowniki dogrzewaja komory spalania swiecami zarowymi jeszcze dluzej. Takze o to bym sie nie martwil, zwlaszcza gdy swieca chlodzona bylaby woda.

Przy eksperymentach radze zachowac szczegolna ostroznosc , bo swiece naprawde nagrzewaja sie do czerwonosci w kilka sekund, przynajmniej w powietrzu.

Grzałka oleju silnika
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 15, 2008, 21:57:12 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Generalnie zawsze odpalam na benzynie. No czasem się zdarzy na gazie. Gaźnikowego raczej tylko na gazie bo zawsze zapominam zgasić na benzynie - mało go używam. Podgrzewanie płynu ma przede wszystkim wspomóc uruchamianie i oszczędzać silnik. Ewentualne uruchamianie na gazie i szybsze ogrzewanie to poboczna korzyść. Problem elektrycznej pompy płynu można moim zdaniem rozwiązać różnie. Po pierwsze jeśli byłaby jakaś duża to nie powinna znacząco hamować przepływu. Jeśli jednak tak to można by poprowadzić drugi równoległy przewód wodny z elektrozaworem, który byłby otwarty w czasie pracy silnika. Ostatecznie pompa elektryczna może pracować cały czas razem z pompą mechaniczną.
Dzięki za wskazówki o ładowaniu akumulatorów. Jeszcze nie szukałem wiedzy o tym i to może być dla mnie najtrudniejsze (bo ja w prąd elektryczny nie wierzę).
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.