Polonez cierpi na brak sprawnego ogrzewania oraz zbyt mało wydajny nadmuch. Postanowiłem coś z tym zrobić.
Zdecydowałem, że nie ma co rzeźbić w g**, tylko trzeba zmienić zupełnie tą nieudaną konstrukcję. pierwsze o czym pomyślałem to oczywiście nagrzewina z obudową i wiatrakiem z Poloneza plusa, jednak zniechęcił mnie fakt zjamowania przez nią miejsca za schowkiem, koniecznośc wymiany panelu sterującego oraz cena i dostępność takich elementów. Zaczołem więc szukać i znalazłem samochód, w którym jest wszystko co chciałem- dobry wiatrak, nagrzewnica, przez którą woda przepływa caly czas ( bez zaworu) oraz wymiary ( miesci się w miejscu orygianłu )
Tak więc cały komplet z Opla Astry F został zakupiony za 60 zł
miałem zdjętą deskę rozdzielczą z innych powodów, więc z dostępem nie było problemów. wszystko co stare zostało wyrzucone, a nowe musiało się zmieścić.
Konieczne przeróbki w samochodzie:
-skrócenie (obcięcie dolnego kołnierza i mocowań) metalowego wiatrołapu pod deską oraz rozgięcie go po bokach
-stworzenie 2 nowych dziur na króćce nagrzewnicy-wychodzą przy samym tunelu w poziomie, symetrycznie do osi auta. Taka sytuacja ma duży plus- łatwe odpowietrzanie układu.
-wyciąc wygłuszenie w miejscu gdzie będzie obudowa, bo nie wejdzie
Konieczne przeróbki oplowskiej obudowy:
-odciąc całe rozejscie powietrza (krócce do nawiewów) niestety wypadają idealnie w belce pod deską, oraz nie dało by się przykręcić srodkowego panelu.
-dopasować przez przycięcie wlotu powietrza, by przelot był jak najmniej utrudniony
zdjęcia nie oddały by tego co chę pokazać, więc coś "narysuje"
tu widać jak się ma oryginał do obudowy oplowskiej. skala raczej zachowana
Widać wysokości wyjśc wodnych z nagrzewnicy oraz to ile większa jest sama nagrzewnica ( jest spokojnie 1,5 raza szersza i trochę grubsza)
Tu widać nagrzewnice przed i po przeróbce
na czerwono zaznaczyłem polonezowskie papierowe rury jak zostały wpasowane w powstała dziurę po odcięciu oplowskich wylotów
Trochę kombinowania z tymi rurami. Zrobiłem tak jak widać. może można było lepiej.
Podsumowanie:
Plusy dodatnie:
dmuchawa chodzi cicho (na max to tak jak 1/4 obrotów oryginału)
dmucha 2 jak nie 3 razy lepiej i to przy otwartych wszystkich kratkach
grzeje porządnie juz przy temp wody 60st
Plusy ujemne:
nie da rady wsadzić radia w oryginalne miejsce-za płytko
jak na razie nie ma możliwości zakręcenia strumienia na nogi i szybe, ale moze jakoś to rozwiąze.
narobić się trzeba trochę
Oczekiwania moje spełniły się tym wynalazkiem, co do radia zmusi mnie to do zrealizowania wizji sprzed roku