Autor Wątek: odelzone kolo zamochowe rover 1.4  (Przeczytany 10088 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #40 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:08:53 pm »

Offline gerfur

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
  • Psuj
    • BMW E46
Mówimy oczywiście o profesionalnym odciążeniu koła zamachowego szukając zbędnej wagi blisko środka koła a zostawiając najcięższe(najgrubsze) elementy blisko wieńca. Bo są tacy którzy tną gdzie najgrubiej?
Był Caro `95 abimex L-122
Był Caro `97 abimex L-146
Był Atu+ `98 boschowtrysk L-74E --> 1.4 GTI Rover ltd

Jest BMW E46`98 2.5 Pb/LPG Cosmoshwarz

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #41 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:10:16 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Buszek"
Boże już straciłem nadzieję ,że odnajdzie się na tym forum ktokolwiek z wiedzą techniczną wykraczającą poza opowieści kolegów i artykuły w topgearze a tu prosze mile zaskoczenie .
Cytat: "Buszek"
jeśli nie możesz tego zrozumieć to wybacz ale ja w czytaniu ze zrozumieniem pomóc ci nie mogę , zawsze można wrócić np do szkoły podstawowej i poćwiczyć tą umiejętność.

Zamiast wracac do szkoly proponuje wstac  przed kompa i ruszyc tylek do biblioteki w celu poszukania ksiazki Jana KIjewskiego "silniki spalinowe" i przestudiowaniu rozdzialu pt "Nierownomiernosc biegu silnika"
Pozwole sobie przytoczyc kilka cytatow ktore mysle ze powinny rozwiac watpliwosci. Ksiazka jest wprawdzie z 1978 roku ale mysle ze fizyka od tego czasu sie nie zmienila i mozna sie na tej wiedzy oprzec

"Prace tlokowego silnika spalinowego ce"ch*"e zmiennosc momentu obrotowego w czasie. Nawet w ustalonych(!) warunkach pracy silnika jego moment obrotowy w czasie jednego obrotu walu korbowego zmienia sie w pewnym zakresie nieraz dosc znacznym. Najwyrazniej zmiany momentu obrotowego wystepuja w silniku jednocylindrowym czterosuwowym w ktorym na jeden suw pracy przypadaja trzy suwy pomocnicze. W silniku czterosuwowym jednocylindrowym jeden suw pracy przypada na 720 stopni obrotu waly korbowego, a w silniku dwusuwowym na 360 stopni obrotu walu korbowego. Podczas suwu pracy cisnienie gazow przyspiesza uklad korbowy, natomiast podczas suwow dolotu, sprezania i wylotu predkosc katowa maleje. Te zmiany predkosci katowej w czasie jednego obiegu sa miara nierownomiernosci biegu silnika.
Elementem zabezpieczajacym silnik przed zbyt duzymi zmianami predkosci katowej walu korbowego jest kolo zamachowe. Dzialanie kola zamachowego polega na magazynowaniu nadwyzki energi przekazywanej na wal korbowy w okresach przyspieszania jego ruchu obrotowego oraz oddawaniu nagromadzonej energi w opoznieniach tego ruchu. Masa ukladu korbowego, a wlasciwie stanowiaca najwieksza jej czesc masa kola zamachowego musi byc tak dobrana by wachania predkosci katowej utrzymywane byly w dopuszczalnych granicach."

"Nierownomiernosc biegu zalezy od zmiennosci momentu obrotowego silnika oraz masy kola zamachowego"  Moment bezwladnosci kola zamachowego powinien byc tak dobrany aby stopien nierownosci biegu odpowiadal warunkom pracy odbiornikow
{Ponizej jest tabelka  gdzie najwieksze wartosci sa wymagane przy silnikach spalinowych  i pradnicach pradu przemiennego.}

Rownomiernosc biegu mozna poprawic przez
-Zwiekszenie momentu bezwladnosci mas wirujacych silnika tj przez umieszczenie na wale korbowym silnika odpowiednio duzego kola zamachowego
-Przez zwiekszenie liczby cylindrow silnika

Buszek,  Teraz pytanie do Ciebie za 100 punktow :
Masz trzy takie same silniki np 1.4 rovera z trzema roznymi kolami zamachowymi
- cienki talez powiedzmy 2 KG
-normalne, nie wiem okolo 8-10Kg
-ciezkie ktore wazy 25KG
Obroty silnika ustawiamy powiedzmy na 2 tys obr zeby silnik z najmniejszym kolem nie byl "poszkodowany"
Skoro moment obrotowy jest taki sam we wszystkich silnikach(skoro sa takie same), a kolo zamachowe nie ma wplywu na moment i jego przebieg to dlaczego bez dodawania gazu pod gore silnik z najmniejszym kolem zgasnie, z normalnym kolem obroty spadna o jakas niewielka wartosc ale powiedzmy ze sie wtoczy, a z ciezkim kolem wjedzie bez problemu i bez zadyszki oraz spadku obrotow ?
Podpowiedz - Im mniejsza nierownomiernosc biegu silnika tym wiekszy SREDNI moment oddawany przez silnik
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #42 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:13:34 pm »

Buszek

  • Gość
Cytat: "Elwood#1887"
Skoro moment obrotowy jest taki sam we wszystkich silnikach(skoro sa takie same), a kolo zamachowe nie ma wplywu na moment i jego przebieg to dlaczego bez dodawania gazu pod gore silnik z najmniejszym kolem zgasnie, z normalnym kolem obroty spadna o jakas niewielka wartosc ale powiedzmy ze sie wtoczy, a z ciezkim kolem wjedzie bez problemu i bez zadyszki oraz spadku obrotow ?


Nie dodałeś ,że samochód z najlżejszym kołem zamachowym po dodaniu gazu najszybciej się rozpędzi , a z najcięższym najwolniej .

 :arrow:

Cytat: "Buszek"

Lżejsze koło zamachowe straci więcej energii podczas suwów niegenerujących prace , ale zyska więcej podczas suwów pracy , analogicznie koło zamachowe o większej masie podczas suwów biernych straci mniej energii ale również mniej zyska podczas suwów pracy . Jego masa w żaden sposób nie może wpłynąć na pracę jaką wykona silnik  Przypominam ,że rozmawiamy o silnikach 4-suwowych , więc podczas jednego pełnego cyklu ta energia musi się zrównoważyć , w przyrodzie nic nie ginie .


Dodatkowo , tekst który przytoczyłeś w żaden sposób nie wyjaśnia wpływu masy koła zamachowego na moment generowany przez silnik , powiedziałbym ,że wręcz przeciwnie . Nie mam pojęcia po co go wklejałeś .

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #43 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:23:13 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Buszek"
. jezdziles kiedys w ogole z odelzonym kolem ?
Jezdzilem, roznica wprawdzie nie byla duza w obu przypadkach w jednym jakies 1,5 w drugim okolo 0,8Kg i owszem silnik lepiej sie wkrecal(albo autosugestia  :) ) ale nie bardzo rozumiem co ma dac to  lepsze wkrecanie sie w seryjnym silniku ? Kilka osob wyraznie napisalo ze na lekkim kole niby szybciej przyspiesza ale nalezy dodac gazu pod gore(wykonac wieksza prace i miec wiekszy moment przy wiekszych obrotach wiec zdobyc skads energie ktora do tej pory byla zmagazynowana w kole czy tak ?
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #44 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:26:01 pm »

Buszek

  • Gość
patrz mój post wyżej

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #45 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:39:22 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Buszek"
Dodatkowo , tekst który przytoczyłeś w żaden sposób nie wyjaśnia wpływu masy koła zamachowego na moment generowany przez silnik


" Im mniejsza nierownomiernosc biegu silnika tym wiekszy SREDNI moment oddawany przez silnik" Zauwaz ze nie napisalem maksymalny moment(bo ten bedzie taki sam). Sredni moment na wale to jest to co zostanie z energi pochodzacej z suwu pracy minus to co silnik zuzyje na siebie. Wiec na lekkim kole bedzie gorszy(mniejszy) poniewaz kolo szybciej sie rozpedza i szybciej hamuje, ciezkie kolo kreci sie bardziej rownomiernie, co nie znaczy ze wolniej.
Jezeli tak nie jest to czemu silniki z lzejszym kolem maja gorsza elastycznosc i gorzej sie przystosowywuja do zmiany obciazenia mimo ze szybciej sie wkrecaja ?
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #46 dnia: Grudzień 05, 2010, 12:59:09 pm »

Buszek

  • Gość
patrz moje wcześniejsze posty , nie mam siły pisać w kółko o tym samym . Albo napisze a co mi tam , tylko błagam przemyśl swoją wypowiedź przed kliknięciem na enter .

Cytat: "Elwood#1887"
Sredni moment na wale to jest to co zostanie z energi pochodzacej z suwu pracy minus to co silnik zuzyje na siebie. Wiec na lekkim kole bedzie gorszy(mniejszy) poniewaz kolo szybciej sie rozpedza i szybciej hamuje, ciezkie kolo kreci sie bardziej rownomiernie, co nie znaczy ze wolniej.


BZDURY !

Podczas suwu pracy potrzeba mniejszej energii ,zeby rozpedzil kolo zamachowe o mniejszej wadze (to chyba logicznie , nie musze tego rozpisywac nie ?) wiec analogicznie rozpedzi sie szybciej ,ale podczas biernych suwow  te samo lzejsze kolo odda enegrie szybciej przez co  szybciej się zwolni (to chyba rowniez logiczne , mniejsza masa mniej zmagazynowanej energii kinetycznej). Rozmawiamy o silnikach 4 suwowych w tym przypadku 4 cylindrowych , wiec mozesz mi wyjasnic w jaki sposob bedzie to mialo wplyw na moment ? Podpowiem nie bedzie , w przyrodzie nic nie ginie , jeśli podszas suwu pracy szybciej się rozpedzi to podczas suwów biernych szybciej wytraci predkosc , analogicznie ciezsze kolo zamachowe podczas suwow pracy wolnej sie rozpedzi ale podczas suwow biernych wolnej wytraci rowniez predkosc . Jego masa w zadnym wypadku nie ma najmniejszego znaczenia na moment  :!:  Po 1 cyklu ta energia sie zrownowazy w obu przypadkach  :!:

Prosciej juz nie potrafie

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #47 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:10:19 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1566
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
w omedze v6 manualu kolo zamachowe wazy 15kg -jest tez dwumasowe (co jest w sumie rzadkoscia w benzynowce, dwumasy sa generalnie w dieslach) - tylko z tego co wiem kolo dwumasowe jest po to zeby lepiej tlumilo drgania (tarcza sprzegla pozbawiona jest sprezynek), a nie zeby spelnialo funkcje odelzonego kola jak to Stingerek napisal.
Stingerek jezeli myslisz, ze kolo dwumasowe jest lzejsze to jestes w WIELKIM BLEDZIE. chyba kola dwumasowego na oczy nie widziales....  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

czemu takie ciezkie kolo jest w omedze? podobniez wymog amerykanskiego rynku - wolne obroty tego silnika dzieki takiemu rozwiazaniu moga byc na poziomie 450obr/min. druga sprawa to taka, ze omega jest cieezka i bez takiego kola ciezej by bylo pokonac wzniesienia. ALE ludzie zakladaja jednomasowe kola o wadze okolo 5-6kg (pasuja od jakichs mniejszych silnikow opla, 2.0 zdaje sie) i jakos ludzie jezdza i generalnie  sobie chwala...
silnik z odelzonym kolem moze miec problemy z wolnymi obrotami, moze byc ciezej wjezdzac na wzniesienia, ale zeby minusy nie zaslonily wam plusow ;) . Jak by to bylo kiepskie rozwiazanie to by ludziska tego nie stosowali w swoich "sportowych" maszynkach.
kazdy modyfikowany samochod ma odelzone kolo zamachowe, a ci bogatsi kupuja sobie ALUMINIOWE kola zamachowe (zeby bylo lzejsze  ;) ).
to ja, byly Marcin#839

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #48 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:11:01 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Buszek"
patrz moje wcześniejsze posty , nie mam siły pisać w kółko o tym samym .
Mi tez juz rece opadaja i mam wrazenie ze marnujesz swoja wiedze na tym forum. Powaznie -proponuje zebys w poniedzialek rano zadzwonil np do fabryki Bmw w Monachium,  przedstawil im swoje rewelacje bo patalachy nie chca polepszyc przyspieszenia swoich samochodow i zaoszczedzic kilka ton stali przy seryjnej produkcji. Mysle ze jak im przedstawisz swoje wywody na ktorymi teraz siedzimy to na pewno zainwestuja w dodatkowa tokarke w celu stoczenia pare kilo skoro jak widac same plusy z tego :)
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #49 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:16:29 pm »

Buszek

  • Gość
gdzie ja napisalem ,ze to ma same plusy ? Rozmawiamy o wplywnie masy kola zamachowego na przebieg momentu obrotowego , a wlasciwie jego brak .

Spada elastycznosci silnika , pogarszaja sie kultora wolnych obrotow ,  problematyczna moze okazac sie dla zwyklych smiertelnikow i zjadaczy chleba koniecznosc ciaglego dodawania gazu przy pokonywaniu wzniesien wiec dla codziennego zwyklego uzytkownika odelzone kolo zamachowe ma wiecej minusow niz plusow .

ale masz racje swoim postem jednoznacznie stwierdziles , ze dyskusja z toba nie ma najmniejszego sensu.

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #50 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:16:51 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "-Marcin-"
kazdy modyfikowany samochod ma odelzone kolo zamachowe, a ci bogatsi kupuja sobie ALUMINIOWE kola zamachowe
No wlasnie modyfikowany i po remoncie oraz wywazeniu zazwyczaj a nie gola seria z kilkaset tys przebiegu
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #51 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:19:04 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1566
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
ciezkie kolo trudniej "rozpedzic", lekkie latwiej, i do np jakichs kjs gdzie sie ciagle zwalnia, przyspiesza itp wg mnie bedzie super.
to ja, byly Marcin#839

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #52 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:20:23 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Buszek"
Rozmawiamy o wplywnie masy kola zamachowego na przebieg momentu obrotowego , a wlasciwie jego brak .


Cytat: "Buszek"
Spada elastycznosci silnika , pogarszaja sie kultora wolnych obrotow , problematyczna moze okazac sie dla zwyklych smiertelnikow i zjadaczy chleba koniecznosc ciaglego dodawania gazu przy pokonywaniu wzniesien .
To rzeczywiscie nie ma wplywu  :mrgreen:  -sam sobie zaprzeczasz w jednej wypowiedzi....  Skoro spada elastycznosc i to moment tez...

PS Nie jestem inzynierem(jeszcze)
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #53 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:27:26 pm »

Offline Leonek1321

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1116
czyli lekkie koło nie wpływa na maksymalny moment, jednak wpływa na przebieg momentu ?
Polonez 93/97 r 2.0 DOHC - był...
powoli do przodu AQVR ;)

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #54 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:27:37 pm »

Buszek

  • Gość
Cytat: "Elwood#1887"
To rzeczywiscie nie ma wplywu  -sam sobie zaprzeczasz w jednej wypowiedzi.


to sie w zaden sposob nie wyklucza

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #55 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:31:16 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "Leonek1321"
czyli lekkie koło nie wpływa na maksymalny moment, jednak wpływa na przebieg momentu ?
Tak
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #56 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:32:00 pm »

Buszek

  • Gość
Cytat: "Leonek1321"
czyli lekkie koło nie wpływa na maksymalny moment, jednak wpływa na przebieg momentu ?


Nie

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #57 dnia: Grudzień 05, 2010, 13:34:55 pm »

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
Cytat: "Leonek1321"
czyli lekkie koło nie wpływa na maksymalny moment, jednak wpływa na przebieg momentu ?
Nie wiem

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #58 dnia: Grudzień 05, 2010, 20:08:57 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Buszek, widzę że jak zwykle zachowujesz się, jakbyś pozjadał wszystkie rozumy.
Teoria teorią, a w praktyce bywa różnie, jak za mocno stoczysz zamach, to moment powędruje poza skalę obrotów dopuszczalnych, polecam porozmawiać z ludźmi którzy to robili, ja to przerabiałem w dwóch autach i bazowałem przy tym na doświadczeniu kolegów, którzy to przerabiali przede mną.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

odelzone kolo zamochowe rover 1.4
« Odpowiedź #59 dnia: Grudzień 05, 2010, 20:45:36 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Cytat: "Elwood#1887"
Sredni moment na wale to jest to co zostanie z energi pochodzacej z suwu pracy minus to co silnik zuzyje na siebie.

Tym samym dowiodłeś, że masa koła zamachowego nijak nie ma się do średniego momentu na wale...

[ Dodano: 05 Gru 2010 20:50 ]
Cytat: "Elwood#1887"
Masz trzy takie same silniki np 1.4 rovera z trzema roznymi kolami zamachowymi
- cienki talez powiedzmy 2 KG
-normalne, nie wiem okolo 8-10Kg
-ciezkie ktore wazy 25KG
Obroty silnika ustawiamy powiedzmy na 2 tys obr zeby silnik z najmniejszym kolem nie byl "poszkodowany"
Skoro moment obrotowy jest taki sam we wszystkich silnikach(skoro sa takie same), a kolo zamachowe nie ma wplywu na moment i jego przebieg to dlaczego bez dodawania gazu pod gore silnik z najmniejszym kolem zgasnie, z normalnym kolem obroty spadna o jakas niewielka wartosc ale powiedzmy ze sie wtoczy, a z ciezkim kolem wjedzie bez problemu i bez zadyszki oraz spadku obrotow ?
Podpowiedz - Im mniejsza nierownomiernosc biegu silnika tym wiekszy SREDNI moment oddawany przez silnik


A teraz mamy znowu te trzy silniki. Jadą sobie po prostej i nagle zaczynamy dodawać gazu (przepustnica 100%). Które auto szybciej się rozpędzi? To z lżejszym zamachem. Czy to ma dowodzić podniesienia momentu obrotowego?

[ Dodano: 05 Gru 2010 21:01 ]
Z mojej strony EOT, to jak słynna dyskusja o spawaniu stali sprężynowej (i znowu teoria przegrywa z praktyką  :mrgreen: )