Autor Wątek: Szlif, pasowanie kolektorów.  (Przeczytany 9742 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Szlif, pasowanie kolektorów.
« dnia: Maj 30, 2011, 11:10:14 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Przy okazji wymiany filtra paliwa w 1.4 było tyle kłopotów że muszę wypiąć kolektory dolotowe. Ściągnąłem już górny, czarny i stwierdziłem że są źle spasowane, kanały mają mniejszą średnicę niż uszczelka, a ich powierzchnia to tragedia. Postanowiłem przy okazji je przeszlifować i mam kilka pytań:

-Szlif każdego kanału do kilku cm w głąb to nie problem, ale jak je powiększyć na całej długości. Piaskowaniem? (metody kosztowne odpają)

-Czy taka modyfikacja w ogóle ma sens przy braku ingerencji w głowicę i układ wydechowy, czy miała by sens po poprawieniu układu wydechowego gdybym nadal nie ruszał głowicy? Czy lepiej tylko je spasować i usunąć bruzdy z kanałów?

-Jeżeli nie powiększam średnicy całego kanału to czy dobre efekty da jego szlif do rozmiarów uszczelki na wejściach czy tylko to rozstroi?

-Wiem że w kolektorze tam gdzie jest paliwo nie powinno być lustra żeby nie tworzył się film paliwowy ale przed wtryskiwaczami takiego ryzyka nie ma, czy zatem tam jest sens robic lustro?

-Czym najlepiej szlif robić, jakieś papierki na kółku do wiertarki czy co?

-Jakieś wskazówki przy demontażu srebrnego dolotowego? Co z listwą wtryskową, muszę odpinać?

-Czym spasować kolektor wydechowy? Żeliwny więc potrzebny jest jakiś mocny sprzęt?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 30, 2011, 11:31:21 am »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1575
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
nie mozna szlifowac kolektora na lustro (musza byc rysy) w przypadku gdy ma sie gaznik (paliwo musi miec gdzie odparowac itp bla bla bla). przy wielopunkcie generalnie nie ma takiego zakazu i mozna polerowac na lustro.
zeliwo szlifuje sie bez problemu kamieniem na wiertarce.
aluminium najpierw kamieniem zgrubnie ksztalt, a potem np sciernica trzpieniowa listkowa na wiertarke albo sa tez wlokniny scierne na wiertarka, a takze filc polerski na wiertarke.
« Ostatnia zmiana: Maj 30, 2011, 11:35:54 am wysłana przez -Marcin- »
to ja, byly Marcin#839

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 30, 2011, 13:31:50 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ja się bawiłem w ten sposób że na pancerzu linki hamulcowej z roweru zakładałem gąbkę i na niej kawałki połamanej tarczy z kątówki i tak jechałem cały kolektor. Potem zamiast kamienia papier itditp. Zabawę skończyłem na papierze 240 bo więcej mi zabrakło cierpliwości.

jedno jest pewne. Pasowanie kolektora dolotowego na uszczelkach na pewno nie zaszkodzi.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 30, 2011, 14:44:24 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Ja się bawiłem w ten sposób że na pancerzu linki hamulcowej z roweru zakładałem gąbkę i na niej kawałki połamanej tarczy z kątówki i tak jechałem cały kolektor

Nie bardzo wyobrażam to sobie jak kawałkami połamanej tarczy na gąbce coś wyszlifuję ,a nie tylko porysuję.

cały kolektor

I dało to jakieś efekty? Jakieś odczucie, pomiar draga, hamownia?

Wiem że bardziej by się przydało jeszcze spasowanie kanałów dolotowych głowicy z kolektorem, tylko czy jest to wykonalne na założonej głowicy przy odsysaniu pyłu odkurzaczem czy nawet minimalna ilość pyłu spowoduje uszkodzenie silnika albo zużycie które spowoduje de facto brak przyrostu albo spadek osiągów?

Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 30, 2011, 21:23:03 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Cytuj (zaznaczone)
Nie bardzo wyobrażam to sobie jak kawałkami połamanej tarczy na gąbce coś wyszlifuję ,a nie tylko porysuję.
Weź tarczę do ręki.... i spróbuj nią coś wyszlifować.........


Skoro nie rozumiesz- to nie uzywaj elektronarzędzi -
Podpowiedź-

WYSOKIE OBROTY !

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 30, 2011, 23:07:37 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Jak mam tę gąbkę wymodzić żeby się nie rozpadło przy próbie szlifu?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 30, 2011, 23:51:45 pm »

Larry075

  • Gość
Frezy, panowie frezy.

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 31, 2011, 09:28:09 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
I dało to jakieś efekty? Jakieś odczucie, pomiar draga, hamownia?
Moja dupohamownia jest za mało precyzyjna. Niemniej jednak hamownia zlotowa pokazała że w dziedzinie 1,8 jeszcze mi nikt nie podskoczył ;).
Wiem że bardziej by się przydało jeszcze spasowanie kanałów dolotowych głowicy z kolektorem, tylko czy jest to wykonalne na założonej głowicy przy odsysaniu pyłu odkurzaczem czy nawet minimalna ilość pyłu spowoduje uszkodzenie silnika albo zużycie które spowoduje de facto brak przyrostu albo spadek osiągów?
Ja to jestem extremista. Zrobiłem to nawet bez odkurzacza. Napchałem papierowych ręczników do pełna ile się dało. potem obrobiłem ale nie na wielkość otworów w uszczelce ale tak aby spasować kolektor z głowicą (zrobiłem z kartonu ala-uszczelkę wzornik). Nie miałem chęci i czasu rozpiłowywać więcej... Potem dmuchanie i jazda. Od tamtej pory zrobiłem z 15kkm i czytając forum mam wrażenie że mój silnik jest najmniej problemowy ze wszystkich swapów...


Nie bardzo wyobrażam to sobie jak kawałkami połamanej tarczy na gąbce coś wyszlifuję ,a nie tylko porysuję.
Szukaj->operacja na otwartym sercu 1,4->czytanie i oglądanie ze zrozumieniem...


Frezy, panowie frezy.
A są frezy dla ginekologów?? O ile rozwiercić na początku to i owszem ale z obrabianiem wnęrza kolektora (szczególnie tej górnej części) możesz zapomnieć... Może jeszcze te wyżej wymienione ściernice trzpieniowe dałyby radę po zamocowaniu na elastycznym łączniku...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 31, 2011, 13:56:05 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Właśnie sobie uświadomiłem że muszę iść się leczyć na nogi.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 02, 2011, 19:34:28 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Głowica pasuje rozmiarem pod uszczelkę więc jej nie ruszam, w przeciwieństwie do kolektora dolotowego.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 02, 2011, 20:59:31 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2644
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
Bocian,  może nie jak raz dla ginekologów ale dla grzebaczy- ten się nadaje. mam takie o różnych kształtach. w żeliwo wchodzi jak w masło. trzeba uważać.
http://allegro.pl/frez-pilnik-obrotowy-6mm-do-metalu-i1630372890.html
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 02, 2011, 23:22:34 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
3 kamienie szlifierskie zniszczone, kolektory dolotowe zrobione i jeden już założony.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 03, 2011, 00:21:27 am »

Offline Szakal#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1669
  • Płeć: Mężczyzna
    • Audi A6 4.2 V8 40V
3 kamienie szlifierskie zniszczone, kolektory dolotowe zrobione i jeden już założony.
No i jak efekty ? Masz jakieś foty jak to wyszło ?
Był: Polonez Caro 1.4/1.6 GLI 16V 95' L-139
Był: Polonez Atu+ 1.6 GSI 01` 42U
Był: Polonez Caro 1.4/1.8 VVC GTI 16V 97`
Był: Polonez Caro 1.4 GLI 16V 96`

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 03, 2011, 00:56:16 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Mając odpowiednie narzędzia i cierpliwość można z tymi kolektorami zrobić wszystko, potencjał jest. Właściwie tylko je spasowałem, odrobinę powiększyłem wloty, trochę wygładziłem ile się dało sięgnąć i to by było na tyle. Trzeba było się sporo natrudzić żeby usunąć z nich potem pył aluminiowy, przydatny rozpuszczalnik, i płyn do mycia naczyń. Używałem kamieni i ściernicy na wiertarkę, zalecam użycie frezu bo strasznie ciężko to szło, wiertarka na klucz ,a nie szybkozłącze bo ciągle ze ściernicą były problemy. Natomiast już ściernica P120 pozwoliła uzyskać znacznie gładszą niż fabryczna powierzchnię.

Patentu z gąbką nie ogarniam, próbowałem wpuścić ściernicę na wężyku elastycznym od kanalizacji ale nie wyszło, więc dałem sobie spokój, tym bardziej że w portfelu pustki. Problemem jest generalnie brak dość małych narzędzi, najmniejsza ściernica jaką znalazłem z trudem weszła do kolektora.

Zajęło mi to 2 popołudnia, ale z lepszym zestawem kluczy i frezem pewnie byłoby jedno. Myślę że zrobienie bardzo dobrych kolektorów przy dobrym, bogatym zestawie narzędzi to jakieś 20-30 godzin pracy.

Bardzo dużo można by zapewne uzyskać rozwiercając zwężający się kolektor przy głowicy i kanały wejściowe głowicy ale razem kanałami do zaworów i to na ściągniętej głowicy wyłącznie, poza tym być może wypadałoby wtedy dać większe zawory ale myślę że samo odetkanie na styku końcowa część srebrnego kolektora-głowica już by coś dała- znacznie więcej mieszanki by w okolice zaworów się dostało.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 03, 2011, 01:14:25 am wysłana przez BXMaster »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 03, 2011, 14:56:34 pm »

Online Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3822
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
wtedy dać większe zawory ale myślę że samo odetkanie na styku końcowa część srebrnego kolektora-głowica już by coś dała- znacznie więcej mieszanki by w okolice zaworów się dostało.

Do fabrycznej głowicy dużo większych się nie wsadzi.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 03, 2011, 19:31:14 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Okazało się że potencjał przepustnicy z 2.0 idzie na zmarnowanie bo słabo się otwiera. Co ciekawe główną przyczyną wcale nie był ogranicznik na przepustnicy. Po jego usunięciu i tak nie dało się ustawić linki tak żeby było pełne otwarcie bo wtedy z kolei przepustnica się nie zamykała. Uciąłem więc ogranicznik na pedale gazu. Przy braku wszelkich ograniczników na przepustnicy i odpowiedniej regulacji linki przepustnica zamyka się i otwiera w 100%, jednocześnie nie ma ŻADNEGO ryzyka zerwania linki gazu.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 04, 2011, 19:18:20 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Bardzo dużo można by zapewne uzyskać rozwiercając zwężający się kolektor przy głowicy i kanały wejściowe głowicy ale razem kanałami do zaworów i to na ściągniętej głowicy wyłącznie, poza tym być może wypadałoby wtedy dać większe zawory ale myślę że samo odetkanie na styku końcowa część srebrnego kolektora-głowica już by coś dała- znacznie więcej mieszanki by w okolice zaworów się dostało.
Nie wiem, czy Cię dobrze zrozumiałem.
Kanały na swojej drodze MUSZĄ się zwężać.

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 04, 2011, 22:59:44 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6688
  • Płeć: Mężczyzna
Tak? No, nawet jeśli to można sporo porobić.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 07, 2011, 19:17:25 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=28256.msg529589#new

Potrzebujesz frez na wiertarke, tylko polski a nie chinski którym sciagasz z grubsza, potem jedziesz sciernicami listkowymi na poczatek 60/80 potem 240 wiecej bez sciagania głowicy nie ma sensu. W szlifowanie zeliwniaka sie nie baw -szkoda pradu jak za 100zł mozna miec kolektor rurowy, ale on tez wymaga szlifowania po obspawaniu bedziesz potrzebował do rozszlifowania kamienie na wiertarke -gruboziarniste  w szarym kolorze -tylko kup najpierw jeden na próbe bo sa dwa rodzaje szarych i ten drugi na stali sypie sie jak piasek, dobre sa tez kamienie w kolorze wisniowym do stali i zeliwa
Sciernica mozesz siegnac głebiej -trzeba nagwintowac koncówke sciernicy i za pomoca mufki połaczyc z kawałkiem szpilki fi 6 -nie jest to optymalne rozwiazanie ale jestes w stanie wybrac dosc sporo
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 07, 2011, 19:20:34 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Szlif, pasowanie kolektorów.
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 07, 2011, 22:55:48 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Jak mam tę gąbkę wymodzić żeby się nie rozpadło przy próbie szlifu?
ja robiłem takie coś:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/975a63328b218490.html
Potem zamiast tych metalowych płaskowników dałem pancerz linki i też dało radę. partyzantka ale zawsze coś. Przy odpowiednio długim pancerzu można szlifować cały dolot złożony...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.