Autor Wątek: Paliwa w Polsce  (Przeczytany 21879 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #80 dnia: Wrzesień 27, 2012, 10:44:46 am »

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3413
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V
Szok po decyzji Kremla. Rosja zgotuje nam drastyczne podwyżki

Za autogaz zapłacimy nawet o 40 groszy więcej za litr. Powód? Wzrost ceł na Wschodzie

Podwyżka ceł jest gigantyczna – sięga niemal 130 proc. We wtorek rosyjski premier Dmitrij Miedwiediew podpisał dekret, w którym zmienił obowiązującą stawkę, wynoszącą 76,2 dol. za tonę LPG. Od przyszłego poniedziałku za eksport gazu płynnego z Rosji trzeba będzie płacić już 172,5 dol./t. Importerzy i dystrybutorzy LPG w Polsce są zaskoczeni i zszokowani decyzją Kremla.

– Skala podwyżki jest zupełnie niezrozumiała – podkreśla Zygmunt Sobieralski, prezes Polskiej Izby Gazu Płynnego, i dodaje, że teraz za wzrostem ceł w Rosji pójdzie wzrost cen LPG, również w naszym kraju.

Polska niemal w 90 proc. uzależniona jest od importu gazu płynnego, który wykorzystywany jest zarówno do ogrzewania domów oraz gotowania, jak i jako paliwo silnikowe, czyli popularny autogaz. 40 proc. LPG kupujemy właśnie od Rosji.


Dariusz Bratoń, prezes Novatek Polska, spółki będącej częścią rosyjskiego koncernu zajmującego się eksportem tego paliwa m.in. do naszego kraju, podkreśla, że dotychczas gaz ze Wschodu był w Polsce średnio w hurcie o ponad 100 dol./t tańszy niż ten sprowadzany z Zachodu. – Teraz ceny mogą się zrównać – przyznaje.

A to może oznaczać, że za LPG będziemy płacić znacznie więcej. – Jeśli producenci rosyjscy i importerzy przełożą te koszty na klientów, należy się spodziewać podwyżki w hurcie i detalu na poziomie nawet 12 – 15 proc. – wylicza Zygmunt Sobieralski.

Jak dodaje, ceny nie skoczą jednak od razu, ale będą stopniowo rosnąć przez 2 – 3 miesiące. Do grudnia autogaz na stacjach zdrożałby o około 40 gr/l.

Dziś za litr tego paliwa płacimy 2,72 zł. W grudniu kosztować może ono zatem już 3,12 zł.

Jakub Bogucki, analityk e-petrol, twierdzi, że podwyżki będą mniejsze.

– Sprzyjać będzie im co prawda spodziewana podwyżka cen innych gatunków paliw, a także tradycyjny, sezonowy wzrost cen LPG. Mimo to nie sądzę, by autogaz zdrożał więcej niż kilka, może kilkanaście groszy na litrze – zapewnia. Jak wyjaśnia, detaliczne ceny LPG reagują na zmiany znacznie mniej elastycznie niż hurt. – W hurcie od 22 do 30 sierpnia, czyli w ciągu kilku Emfazadni, ceny gazu skoczyły z 3200 do 3700 zł za tonę, a mimo to w detalu paliwo utrzymuje się na stałym poziomie 2,72 zł/l – tłumaczy Bogucki.

Eksperci nie wykluczają, że teraz może być podobnie. – Rosyjscy producenci LPG i dystrybutorzy mogą wziąć dodatkowe obciążenia na siebie. Będzie im zależało na zachowaniu dotychczasowego parytetu cenowego względem gazu z Zachodu – uważa Dariusz Bratoń.

Rodzimi hurtownicy są jednak przerażeni. Nadchodząca zima to najlepszy okres, właściwie jedyny w roku, kiedy można zarobić w tej branży. Firmy boją się jednak utraty klientów. Tym bardziej że gaz płynny już dziś jest drogi.

– Na przełomie sierpnia i września na giełdach nastąpił gwałtowny wzrost cen LPG. Wysokość podwyżek doszła do poziomu 200 dol. za tonę – potwierdzają w spółce DragonGaz handlującej LPG.

Eksperci podkreślają, że LPG to z założenia tanie paliwo i jeśli zbytnio zdrożeje, popyt mocno spadnie. – To byłby gwóźdź do trumny dla całej branży – tłumaczy przedstawiciel jednej z większych firm tego sektora.

Rynek LPG w Polsce, po kilku latach ciągłych spadków, w tym roku wreszcie złapał wiatr w żagle. W I półroczu sprzedaż wzrosła o 2 proc., podczas gdy zużycie benzyn i diesla spadło o odpowiednio 3 i 7 proc.

Dziś za litr LPG płacimy 2,72 zł. Cena może wkrótce skoczyć do 3,12 zł
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna - http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/405627,rosja-zgotuje-drastyczne-podwyzki-gazu-lpg.html
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc;V 745; A 1,8 K4F; YP250; C+ 18K4F; N126N
Są: C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka", 3.6V6;

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #81 dnia: Wrzesień 27, 2012, 11:52:42 am »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2283
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
dlatego kupiłem sobie cinquecento 700 i mam w dupie jeszcze robię w nim moda na LPG i bedze jeździł 100km za 15zł.
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #82 dnia: Wrzesień 28, 2012, 21:34:27 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
A ja myślałem, że tico jest najekonomiczniejsze na LPG.

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #83 dnia: Wrzesień 28, 2012, 22:52:02 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13829
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
A ja myślałem, że tico jest najekonomiczniejsze na LPG.
bo jest ,
to tylko pobozne zyczenia Mariusza ,ze sie cc700 zmiesci w takim zuzyciu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #84 dnia: Wrzesień 29, 2012, 16:43:20 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Za te pieniądze to jeżdzi jeszcze sporo aut, np. Polo 1.0 6n - można do 2kpln kupić; citroena,  corsa B, peugeot 106,renault clio no i fiaty więc jest w czym wybierać.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #85 dnia: Październik 04, 2012, 20:06:10 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5099
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #86 dnia: Październik 04, 2012, 21:59:21 pm »

Offline bartek66977

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1242
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu Plus GSi-> GTi
W radiu zet wczoraj trąbili o tym, niestety muszę się z tym pogodzić, u mnie w Końskowoli nie tankuje ja zatarłem kose spalinową a wujek dwie kosiarki, w Puławach na orlenie w miarę dobre jest paliwo.
Polonez jest bogiem, atu plus nałogiem, GTi podstawą, RWD zabawą :-)

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #87 dnia: Październik 05, 2012, 12:03:05 pm »

Offline ZMD

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 384
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez
To już zależy od twojego rozumu jakiego i ile oleju nalejesz do benzyny...

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #88 dnia: Październik 05, 2012, 13:54:43 pm »

Offline bartek66977

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1242
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu Plus GSi-> GTi
O to chodzi że 4t wszystko..... Nawet ogar mi nie chce na tym paliwie jeździć
Polonez jest bogiem, atu plus nałogiem, GTi podstawą, RWD zabawą :-)

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #89 dnia: Październik 06, 2012, 18:24:46 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
to chyba nitro, albo ekstrakcyjną mieli na stacji, a nie benzynę.

tak. btw to nie wiem czy to normalne, że po ok 3kkm z parownika zlałem ze 30-40ml oleiny, czy orlen sprzedaje syfny gaz?
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #90 dnia: Październik 18, 2012, 20:32:19 pm »

Offline nicek27

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 289
  • Płeć: Mężczyzna
to chyba nitro, albo ekstrakcyjną mieli na stacji, a nie benzynę.

tak. btw to nie wiem czy to normalne, że po ok 3kkm z parownika zlałem ze 30-40ml oleiny, czy orlen sprzedaje syfny gaz?
Jadąc nie tak dawno Kombi troszkę grubszą trasę - 1100km dodatkowo z dużo przyczepką, miałem okazji trochę stacji sprawdzić. Najpierw tankowane na orlenie - porażka, po 50km byliśmy z bratem zwątpieni, czy w ogóle kontynuować jazde..lekka górka a tu 3 bieg nie dawał rady.. No ale nic, na drugi dzień trzeba było iść do pracy także nie było zbytnio wyboru. Potem lotos, no, coś lepiej, nawet że się rozpędzało to auto. Potem poszło BP, podobnie jak lotos - jechało się. Całkowicie inna jazda zaczęła się po zatankowaniu w niemcowni na Aralu.. Nie wiem jak to możliwe, ale Poldek na benzynie nie naPurwiał tak jak na gazie.. Aktualnie jeżdżę na gazie z Esso bo najbliżej jest, ale specjalnie zacznę jeździć na Aral po ten FUjNiejszy..
125p długi pick-up 1.6 GSI
E34 M5
125p 1.6 GSI na sprzedaż

Odp: Paliwa w Polsce
« Odpowiedź #91 dnia: Październik 29, 2012, 13:53:10 pm »

Offline Łukasz_ERW

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 372
  • Płeć: Mężczyzna
Ja z kolei gaz z Orlenu i Bliskiej chwalę sobie najbardziej.