Autor Wątek: [Mini Poradnik] Alternator 120A do 1.9 GLD/2.1TD  (Przeczytany 4460 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

[Mini Poradnik] Alternator 120A do 1.9 GLD/2.1TD
« dnia: Wrzesień 01, 2014, 19:47:14 pm »

Offline Speed024

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 705
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro ( - ) 1995r. 2.1 TD / Honda Prelude V 2.2 VTi (4WS) 1996r.
    • Moto Porady
Cześć, w tym artykule opiszę wymianę alternatora z fabrycznego 50A na 120A w silniku 1.9 GLD lub 2.1 TD (ogólnie w XUD, z łapą alternatora od 1.9 GLD).

 W moim 2.1 TD już od paru miesięcy jest problem z ładowaniem, tzn. ładować ładuje, ale niestety więcej pobiera niż zdąży podładować.
Szczególnie w ostatnim czasie miałem awarię fabrycznego alternatora, naprawiłem, ale przy okazji gdy alternator był rozebrany miałem okazję zerknąć na szczotki i to na czym szczotki pracują, i długo nie pochodzi ten alternator.
Te oględziny przyspieszyły moje pracę nad zamontowaniem większego alternatora w PN-ie :)

A więc, zamontowałem alternator z JUMPER DUCATO BOXER 120A VALEO CA836
nr. katalogowy : CA836

http://www.aparts.pl/partscatalogue/articledetail.aspx?a=00021&b=03417&c=09079&d=0002&node=00004&pnode=0100010,0100041,0100350&t=1&ta=0~1986~1040~1021&te=0030&tg=00004&tl=000000126&item=0986040021

Na allegro po 350 zł chodzą po regeneracji :)

Przystępujemy do prac:


0. Przygotujmy się mentalnie   <mysli> , jak i również zabezpieczmy przednie błotniki i przód przed porysowaniem itp. w trakcie prac :)



1. Odłączenie akumulatora i wyjęcie go !

2. Spuszczenie płynu chłodniczego, ja odkręciłem wąż dolny od chłodnicy i poczekałem aż zleci płyn.

3. Demontaż wtyczek od wiatraków i od czujników temp. przy chłodnicy.

4. Demontaż górnego węża chłodniczego, odkręcenie chłodnicy (2 śruby) i wyjęcie jej.

Teraz jest już łatwiejszy dostęp :)

Ja przy okazji ściągnąłem osłonę pompy wtryskowej (plastikową) zasłaniająca pasek.

5. Luzujemy pasek alternatora :

a)  popuszczamy (nie odkręcamy) śrubę nr. 1 (na czerwono zaznaczona na zdjęciu), kluczem 13-stką
b)  kręcimy śrubą nr. 2 (na niebiesko/fioletowo na zdjęciu), kluczem 13-stką

Po zluzowaniu się paska, pasek ściągamy i:

c) odkręcamy śrubę nr.3 i nr.4 (na zdjęciu na zielono i pomarańczowo), kluczem 13-stką
śrubę nr.4 przytrzymujemy z drugiej strony nakrętkę kluczem 13-stką



6. Odłączamy przewody od alternatora.

7. Odkręcamy dolną śrubę mocująca alternator ( na zdjęciu jest to ta pod paskiem ) .

8. Wyciągamy alternator.

Porównanie alternatorów:



Nowy alternator jest lekko wyższy od starego, i z tym trzeba będzie się troszkę pomęczyć.

9. Przekładamy naciągacz z starego alternatora na nowy.

10. Robimy wstępną przymiarkę, mi po wstępnej przymiarce wyszło że alternator idealnie pasuje na mocowanie dolne, a górne jest odrobinkę wyższe niż stare, więc musiałem w napinaczu rozwiercić otwory (0,5 mm mi wyszło) by pasowało na mocowanie do podstawki pompy wtryskowej.

Ciężko mi tutaj przewidzieć jak będzie w przypadku 1.9 GLD bo alternator zakładałem na 2.1 TD, ale mocowanie pompy od 1.9 GLD, obudowa rozrządu itd. tak samo od 1.9 GLD, kwestia zakładania sprawdzania o co ociera i powoli wprowadzać poprawki.
Ja musiałem jeszcze lekko zedrzeć trochę materiału z obudowy alternatora tam gdzie pracuje napinacz bo ocierał.
Jak i również ucho górne  alternatora musiałem lekko przeszlifować.

Po tej zabawie pora na podłączenie, podłączamy tak jak przy starym było, tylko  że teraz wzbudzenie nie będzie na wsuwkę tylko na końcówkę oczkową.
Wzbudzenie na D+
A przewody do ładowania do B+.

11. Zakładamy pasek, ja zakładałem 6 rowkowy ponieważ przy 2.1 TD koło pasowe jest na 6 rowków i idealnie pasowało.
Wydaje mi się że pasek od 1.9 GLD co był powinien pasować.

12. Naciągamy pasek tak aby nie uginał się więcej niż 1 cm, również nie może być za mocno naciągnięty bo łożyska padną szybko.

13. Zakręcamy śrubę mocująca alternator na dole jak i również na górze na napinaczu kluczem 13-stką.

14. Montujemy wszystko z powrotem na swoje miejsce, przed uruchomieniem upewnić się że nic o nic nie ociera, nic o coś nie wadzi itd. :)
Najlepiej ręcznie obrócić wałem korbowym za pomocą klucza i obserwować.

15. Cieszymy się dobrym ładowaniem  :]

Przed:



Po:




Ja przed założeniem alternatora dołożyłem przewód 12mm2 z alternatora do akumulatora, i Wam też polecam a właściwie jako obowiązkowo jeżeli ten alternator ma ładować porządnie :) .
Nie demontowałem fabrycznego kabelka który idzie z alternatora do akumulatora, tylko dołożyłem do niego 12mm2.
U mnie pięknie ładuje ten alternator, więcej się grzeje od starego ponieważ jest wykonany z aluminium i mocowany na dole silnika, więc nie ma co się tym zbytnio przejmować.

Nie jestem pewien czy ten mini poradnik nada się do działu artykuły, jeżeli tak to proszę o usunięcie tej końcówki, nie potrafię niestety podać gotowego przepisu na montaż tego alternatora ponieważ nie mam silnika 1.9 GLD, i mogą być tak drobne zmiany w porównaniu do 2.1 TD mimo że to ta sama rodzina, ale na 99% wydaje mi się że powinno wszystko grać :)
Zapraszam po porady!

http://www.motoporady.pl/