Autor Wątek: Kinematyka przedniego zawieszenia  (Przeczytany 23677 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 30, 2014, 11:48:11 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Nie mówiłem nic o środku ciężkości ani prowadzeniu, tylko kącie pochylenia koła (względem podłoża). Nie biorąc pod uwagę tego co się dzieje, po poderwaniu koła, to znając skok zawieszenia, kąty i długości drążków, można to przecież policzyć dość dokładnie.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 30, 2014, 11:59:39 am »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Pochylenie nadwozia względem podłoża, wpływające na pochylenie koła w zakręcie (nie statyczne przy obciążeniu) zależy głównie od położenia środka ciężkości, położenia roll center i jego przemieszczania się podczas ruchu wahaczy, sztywności sprężyn, stabilizatorów, tłumienia amorków oraz tego jaki zakręt się pokonuje. Zależy jak dokładnie chcemy to liczyć, ale z palca nie ma opcji :) Chyba, że ktoś pobawi się w telemetrię w polonezie.

Pozdro :)

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #42 dnia: Listopad 30, 2014, 15:38:00 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
przy skreconych kolach dochodzi jeszcze wplyw kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,bo dzieki niemu kolo zewnetrzne idzie w negatyw,
tak jak pisze xmaniekx tego nie da sie dokladnie zasymulowac, bo jest zbyt duzo zmiennych, a za mala dokladnosc w danych
Czyli wg. fso ma być pozytyw do 1st pod obciązeniem max?
negatyw, od 0 do 1 st.
skad masz te dane, bo w Morawskim tylko dane pod obciazeniem,

na rys. 6.1 jest blad rysunkowy, z ktorego wynikaloby,ze ma byc negatyw. bo linia PIONu powinna byc dluzsza niz pomocnicza pomiarowa (na rys. jest odwrotnie ), ale wszystko wskazuje na to, ze jest pozytyw i wlasnie blad rysunkowy,
to wszystkoto rys 6.19 i wartosci kata pochylenia sworznia zwrotnicy w tablece

moze ktos zle ustawil w fabryce,albo na przegladach, ale od kiedy kupilem Caro+ ,czyli 13lat temu ,to mialem negatyw taki do 1* - nawet na ustawianiu zbieznosci tak pokazywalo GTO2,
pomijam fakt,ze po wypadku to na lewym ma ostry negatyw i bede z tym robil porzadek - nawet niewiele opone zjada od srodka, jakby kogos interesowalo,

w Trucku mam negatyw na pusto i mocno nie mam jak obciazyc przodu, bo to ROY ,ale przy ugieciu wizualnie widac ,ze sie prostuje - zrobie pomiar poziomica ,to juz nie bedzie na oko,
a najbardziej bedzie widoczne,jak zmienie sprezyny na 14mm,a wiec pomiary przed nami

chcialem jeszcze wrocic do modelu i pomiarow wahaczy,
maciejowski ustosunkuj sie do tego,jak mierzylem dolny wahacz i dlaczego Ty mirzyles go do osi sworznia ?
mam nowe sworznie gorne - wyciagnalem z pudelka i zmierzylem - mysle,ze 20mm to za male przedluzenie zwrotnicy,bo mi wychodzi co najmniej 25mm ,a nawet 30mm,
sprobuje jeszcze zmierzyc os obrotu posrednio na sworzniu zalozonym na zwrotnice ,bo jakas chyba sie wala po garazu 
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #43 dnia: Listopad 30, 2014, 15:46:48 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
przy skreconych kolach dochodzi jeszcze wplyw kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy,bo dzieki niemu kolo zewnetrzne idzie w negatyw,

To tak w uproszczeniu, bo rzeczywiście wyprzedzenie zwrotnicy w serii daje negatyw względem podłoża na postoju albo na skrętach przy niewielkim przeciążeniu, kiedy nadwozie się nie pochyla.

Pochylenie nadwozia względem podłoża

Można za to wyliczyć punkt mocowania dolnego wahacza który w całym zakresie skoku zawieszenia zapewni negatyw względem nadwozia pomiędzy powiedzmy -2 do -3, do zastosowań rajdowo-amatorskich to w zupełności wystarczy, a w każdym razie nie będzie gorzej niż było.

Chyba, że ktoś pobawi się w telemetrię w polonezie.

Hmm, a gdyby wykorzystać np. czujnik położenia przepustnicy, albo inny czujnik mierzący kąt i miniaturowy doczepiany do nadwozia wahacz z osobnym kółkiem, do pomiarów przechyłu?
« Ostatnia zmiana: Listopad 30, 2014, 15:52:06 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 30, 2014, 15:52:58 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
maciejowski ustosunkuj sie do tego,jak mierzylem dolny wahacz i dlaczego Ty mirzyles go do osi sworznia ?
nie mierzyłem, tylko wziąłem dane z książki. a niby jak należy mierzyć, ja nie między osiami obrotu?
skad masz te dane, bo w Morawskim tylko dane pod obciazeniem,
z książki od 125p. morawski przy tym, to się na rozpałkę nadaje.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #45 dnia: Listopad 30, 2014, 16:05:52 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nie mierzyłem, tylko wziąłem dane z książki. a niby jak należy mierzyć, ja nie między osiami obrotu?
ale koncowka sworznia zajmuje rozne pozycje i jest wysko nad osia obrotu pozioma,
mierzylem od tylu ,bo w ten sposob widze srodek mocowania kuli i srodek osi tulejki , a jednoczesnie mierze w punktach podobnie oddalonych od faktycznych osi obrotu

tez mam kasiazke do 125p z pomaranczowym fiatem na okladce - w takim razie przejze jej zawartosc w tym wzgledzie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #46 dnia: Listopad 30, 2014, 16:26:31 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
książka książce nie równa. sporo zależy od roku wydania, a i tak skwarek bije na głowę inne. w niej są nawet promienie dźwigni w ukł. hamulcowym podane.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #47 dnia: Listopad 30, 2014, 18:19:38 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Będę tej zimy robił regulowane wahacze i różne kombinacje dźwigni zwrotnicy, więc jeśli ktoś się chce do tej wiedzy dołożyć to możemy poszukać jak najdokładniejszych wymiarów.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #48 dnia: Grudzień 01, 2014, 21:13:10 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jestem po lekturze ksiazki Jerzego Kowala FSO 125p
na wspepie oswiadczam,ze zgodnie z teoretycznymi danymi z kasiazki kola przednie wraz z obciazeniem klada sie w pozytyw,a wiec inaczej niz twierdzilem wzorujac sie na moim Caro+

a teraz kilka faktow z ksiazki,
po pierwsze rys. 6.1 jest bez bledu z Morawskiego, bo wyraznie ma zaznaczony pion,
kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy jest mniejszy o 1* niz w Polonezie i wynosi 4*30' ,
podane sa kontrolne wymiary wahacza od osi tulejki do osi trzpienia przegubu - na rysunku wygiety niby tak,zeby nachylenie wahacza  pozwalalo zrzutowac odleglos osi przegubu i tulejki,ale tak jakos nie do konca,
wartosci to 287mm dla dolnego i 256mm dla gornego,
jednak nie pasuje mi to do mojego pomiaru dolnego wahacza ,bo trudno zgubic 8mm mierzac to samo - lepiej to zmierzyc na zywym organizmie,

wg. danych z ksiazki roznica miedzy autem o masie wlasnej, a obciazonym (1445kg) to rosnacy kąt wyprzedzenia o 30' ( 0.5*) i ruch kola w kierunku pozytywu o 50' (czyli 0.83*) w miare obciazania
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #49 dnia: Grudzień 02, 2014, 00:08:40 am »

Offline NeoN

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 120
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Motorsport; Audi 90 Sport Quattro 20v
No widzisz, nie trzeba było "gównoburzy" rozkręcać tylko sobie zajrzeć najpierw do książki...

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #50 dnia: Grudzień 02, 2014, 01:20:16 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
no tak,zaczalem od doopy strony i najpierw zajrzałem do auta ;]

zapomnialem poprzednio napisac,ze zmierzylem odleglosc punktu obrotu sworznia od konca zwrotnicy,
sworzen gorny,bo wszystko zimne i nie chcialo mi sie targac z wahaczem dolnym ,
wyszlo 27mm ,dolny pewnie bedzie tak samo,
w kazdym razie 20mm to za malo ,nawet gdyby przyjac 25mm ,to z obu stron zyskujemy razem 10mm maciejowski,
czyli dlugosc zwrotnicy do symulacji 212mm,

zagadka pozostaja wymiary punktow mocowania wahaczy - bede mogl to pomierzyc dokladnie wiosna na calkowicie zdemontowanym zawieszeniu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #51 dnia: Grudzień 26, 2014, 19:52:08 pm »

Offline MateO

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 64
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu Plus GSI 99'
A takie pytanie czy ktoś kombinował z wąsami zwrotnic, chodzi mi o katy acermana bo różnica skrętu kół w polonezie na pewno jest za duża porównując z innymi autami rwd, możliwe że zastosowali to by był podsterowny bo jedno koło wtedy gubi przyczepność na zakręci, można by z 5mm przeszlifować wąsy na styku ze zwrotnicą bo są tam oczka nadlane i zawsze by to coś zmniejszyło tylko czy wystarczająco i czy miało by to znaczący wpływ na odbijanie kiery lub inne parametry

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #52 dnia: Grudzień 26, 2014, 20:52:30 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Jeśli kolega DOHC podzieli się swoimi pomiarami to jestem w stanie podzielić się ramionami zwrotnic. Potrzebuję tylko geometrii szerokiego zawiasu,

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #53 dnia: Grudzień 28, 2014, 18:36:24 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Przy mniejszej kompensacji poprawi się przyczepność w skręcie i zdolność do kontrowania, ale przy zbyt małej kierownica nie będzie wracać do pozycji na wprost, tylko wyrywać i samoczynnie zacieśniać skręt.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #54 dnia: Grudzień 30, 2014, 00:14:43 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
A takie pytanie czy ktoś kombinował z wąsami zwrotnic, chodzi mi o katy acermana bo różnica skrętu kół w polonezie na pewno jest za duża porównując z innymi autami rwd, możliwe że zastosowali to by był podsterowny bo jedno koło wtedy gubi przyczepność na zakręci, można by z 5mm przeszlifować wąsy na styku ze zwrotnicą bo są tam oczka nadlane i zawsze by to coś zmniejszyło tylko czy wystarczająco i czy miało by to znaczący wpływ na odbijanie kiery lub inne parametry
nie jestes w stanie stwierdzic,jakie katy sa prawidlowe bez ich zmierzenia - niby z jakimi autami RWD porownujesz ?
i po co ,skoro wielobok Acermana nie zalezy od zastosowanego napedu ?
nalezaloby porownac,czy zwrotnice sie roznia w waskim i szerokim zawiasie,bo powinny sie roznic ze wzgledu na rozny rozstaw kol,
pewnie ktos w fabryce o tym zapomnial i wyjdzie na to,ze tylko waski zawias ma prawidlowego Acermana,
na pewno Trucki maja nie tak jak trzeba i to sie czuje ,bo Trucki ida w zakrecie beznadziejnie - raczej nikt tam nie zadbal o zrobienie innych zwrotnic,
wlasciwie to bedzie mial okazje to wszystko porownac ,czyli zwrotnice na waskim Bendixie ,szerokim Lucasie i w ROYu Lucasie jak bede mu plyty kotwiczne zmienial ,
obawiam sie,ze wszedzie zwrotnica bedzie taka sama - ale moze juz ktos sie skusil na pomiary i ma wyniki ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #55 dnia: Styczeń 10, 2015, 20:11:23 pm »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
dobra panowie... prznosimy mocowanie wachacza wyzej tak jak to bylo opisane ( o ile i gdzi eodkladnie?) i co uzyskoujemy ne robac niz wiecej z zawiasem..??
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #56 dnia: Styczeń 10, 2015, 21:22:32 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zblizasz do siebie punkty mocowania wahaczy i to ma spowodowac tendencje do  skladania sie w negatyw ,zamiast w pozytyw
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #57 dnia: Styczeń 11, 2015, 11:01:05 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
zblizasz do siebie punkty mocowania wahaczy

Górnego z dolnym

o ile i gdzi eodkladnie?

Trzeba policzyć

i co uzyskoujemy ne robac niz wiecej z zawiasem..

Zmniejszone podwijanie opony i zwiększone ryzyko zgonu niewprawnego kierowcy od uderzenia bokiem w przeszkodę.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #58 dnia: Styczeń 11, 2015, 15:20:54 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Górnego z dolnym
ofkors ,nie sadzilem,ze ktos bedzie rozwazal przerobke po osi i pomysli o wahaczach obu kol
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kinematyka przedniego zawieszenia
« Odpowiedź #59 dnia: Styczeń 11, 2015, 15:25:50 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
pamiętaj, ludzie nie są tacy głupi jak nam się wydaje. są dużo głupsi.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...