Autor Wątek: Plus - Problemy z nagrzewnicą  (Przeczytany 2123 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Plus - Problemy z nagrzewnicą
« dnia: Grudzień 18, 2021, 21:15:24 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Ostatnio dużo poruszanych tematów zahaczających o układ ogrzewania, niestety dopadło i mnie.

Pacjent mój Atu Plus Rover VVC.

Problem następujący: nagrzewnica wpięta w obieg równolegle (czyli zgodnie z fabryką) nie grzeje. Ale jeśli nagrzewnice wepnę szeregowo to w kabinie gorąc że ciężko usiedzieć.

Dla testu odpiąłem nawet ogrzewanie parownika (który też nie ma ogrzewania bo jest wpięty szeregowo w nagrzewnice) ale to nic nie zmieniło. Zwyczajnie nie ma obiegu przez nagrzewnice.

Nagrzewnicy szeregowo niestety nie mogę zostawić bo po włączeniu ogrzewania za bardzo przechadza plyn i do termostatu trafia chłodniejszy płyn zamykając go. Co się wtedy dzieje chyba nie muszę tłumaczyć.

Nagrzewnica do wymiany czy co tu się dziwnego dzieje? <co>
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 18, 2021, 22:23:42 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5088
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
To jak to w plusach było fabrycznie? Była ta metalowa rurka, jak w minusach, czy cały mały obieg z trójnika idzie przez nagrzewnicę i dopiero do termostatu? Bo już się gubię. Ja mam teraz rovera i wpiąłem sobie normalnie, szeregowo, trójnik - nagrzewnica- parownik - termostat i jest wszystko ok. Temperatura równiutko na 90* termostat mam 88* szybko się nagrzewa itd. Jedyne problemy były po zalaniu pustego układu, bo robił się bąbel powietrzny, zanim termostat się otworzył i płyn nie chciał iść przez parownik, ale opuściłem go maksymalnie na dól, ile się dało, bo mam go za filtrem powietrza, więc nie jest jakoś dużo niżej od zbiorniczka i powoli się wszystko rozeszło i teraz jest ok. Układ działa prawidłowo, nie ma żadnych wahań temperatury itd. W caro miałem zrobione tak samo i też było ok. Może nagrzewnica ma jakiś lekki zator, albo już się zaczyna coś dziać z silnikiem? Zaworek w kolektorze się nie przycina?

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 18, 2021, 23:05:56 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
W plusach było tak samo, też była ta rurka. Zawsze można przerobić układ na prt, podłączyć szeregowo i olać temat, głowicy i uszczelce na pewno będzie lżej.

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 20, 2021, 10:55:51 am »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
W plusach też była metalowa rurka na małym obiegu i nagrzewnica fabrycznie wpięta jest równolegle.

U mnie odkąd mam VVC pozbyłem się tej rurki, a obieg był puszczony szeregowo: trójnik przy głowicy -> nagrzewnica -> parownik -> termostat, działać to działało ale tylko dlatego że miałem termostat 82 stopnie, dodatkowo z nawierconymi dwoma otworami. W lato było ok, ale przy niskich temperaturach silnik był niedogrzany (podczas jazdy krajówkami temperatura silnika oscylowała w przedziale 74-79 stopni, odczyty z ecu) i chodził ciągle na korektach przez co z Multciem nie mogliśmy go wystroić. Po zmianie termostatu na fabrycznego Waxstata 88 stopni temperatura silnika wróciła do prawidłowych wartości ale tylko gdy nie używałem nawiewu. Po włączeniu ogrzewania nagrzewnica wystudzała płyn w małym obiegu i gdy trafiał on do termostatu następowało jego przymknięcie, przez co temperatura na wyjściu z głowicy wzrastała do 97-100 stopni i był wyrzut płynu ze zbiorniczka a wentylator chłodnicy się nie uruchamiał.



Dlatego też zdecydowałem się do powrotu do fabrycznego zasilania nagrzewnicy, jedyna różnica jest taka że zastosowałem trójniki \| zamiast fabrycznej rurki. Obecnie mały obieg wygląda tak jak na zdjęciu (zapożyczone od Multca). Efekt jest taki że: układ chłodzenie silnika działa perfekcyjnie ale nie ma ogrzewania w kabinie. Wąż zasilający nagrzewnicę jest gorący, a na wyjściu zimny. Nie ma przepływu.



Na pewno nie jest to wina silnika, który zresztą jest bo kapitalnym remoncie, wszystkie kanały wodne są czyste i drożne. To samo rury i węże, też są nowe. Co do PRT - nie chcę ze względu na estetykę pod maską :]

Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 20, 2021, 11:36:45 am »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2282
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
 na koniec jednego węza manometr  a w drugi z kompresora 1.5 bara i sprawdzić  czy na manometrze jest tyle samo na wyjściu  żeby wykluczyć nagrzewnicę
moim zdaniem robi się tu tzw korek  gdzie cieplejszy płyn krążący w układzie nie puszcza chłodniejszego z nagrzewnicy  wyjście trzeba by moim zdaniem wpiąć  w tzw. powrót za chłodnica  gdzie płyn jest chłodniejszy a nie na zasilenie bo tak to jakbyś chciał grzejnik w domu zasilić z jednej nitki.  a gdzie powrót?
masz tu schemat parę linijek niżej
https://autokult.pl/2135,budowa-i-zasada-dzialania-ukladu-chlodzenia-ciecza
« Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2021, 11:49:54 am wysłana przez Mariusz# »
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 20, 2021, 13:22:29 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
na koniec jednego węza manometr  a w drugi z kompresora 1.5 bara i sprawdzić  czy na manometrze jest tyle samo na wyjściu  żeby wykluczyć nagrzewnicę
moim zdaniem robi się tu tzw korek  gdzie cieplejszy płyn krążący w układzie nie puszcza chłodniejszego z nagrzewnicy  wyjście trzeba by moim zdaniem wpiąć  w tzw. powrót za chłodnica  gdzie płyn jest chłodniejszy a nie na zasilenie bo tak to jakbyś chciał grzejnik w domu zasilić z jednej nitki.  a gdzie powrót?
masz tu schemat parę linijek niżej
https://autokult.pl/2135,budowa-i-zasada-dzialania-ukladu-chlodzenia-ciecza
Na dniach planuję zrobić płukanie nagrzewnicy to zobaczę z tym ciśnieniem.

Co do wpięcia nagrzewnicy w układ, nie bardzo jest to jak zrobić inaczej bez znacznej rzeźby. Od fabrycznego rozwiązania u mnie różni się to jedynie trójnikami na przewodach zamiast oryginalnej metalowej rurki:


Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 20, 2021, 13:44:15 pm »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2282
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
może ona najzwyczajniej w świecie jest zapowietrzona, dziwne to rozwiązanie ( dla mnie ten płyn z jednego i drugiego końca jest wtłaczany  i spotyka się na środku nagrzewnicy gdzie staje  i dalej nie ma obiegu) ale spróbuj jeszcze tego węza ułożyć tak jak fabryka , żeby była różnicą wysokości pomiędzy zasilaniem a powrotem, woda jest leniwa i płynie tak jak ma najlżej wiec ułożenie w poziomie  i na krótszym odcinku może powodować całkowite ominięcie nagrzewnicy.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2021, 13:51:01 pm wysłana przez Mariusz# »
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 20, 2021, 16:02:27 pm »

Online KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
uklad chlodzenia w roverku jest zjebany i to zadne nowe odkrycie, a do tego blok szczegolnie wyczulony na przegrzania,
tez mam problem, tylko wrecz odwrotny, bo bez wlaczonej nagrzewnicy silnik lapie zbyt wysoka temp. i teraz nie wiem, czy znowu spaliny dmuchaja do ukladu, czy termostat niedostatecznie sie otwiera lub moze po prostu nie nadaza,
czy zamykajac nagrzewnice maly obieg nie pracuje,
na  pewno rurek i rureczek od malego obiego jest zbyt duzo, a to wynika z termostatu nie na tym koncu ukladu - w takim przeplywie cieczy "podcisnieniowym" nie kazda rurka chce dzialac tak jak powinna, wiec jest problem,
musze to przerobic, bo ciagle wlaczona nagrzewnica w letnim aucie nie jest rozwiazaniem problemu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 20, 2021, 16:36:31 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Obieg płynu w Roverze jest od wyjscia z głowicy w stronę termostatu, czyli patrząc na zdjęcie od lewej do prawej. A więc krócieć z tyłu silnika zasila nagrzewnice, a ten niżej na rurce jest jej powrotem. Nie ma możliwości żeby płyn był pompowany od dolnego krócća do nagrzewnicy, bo pompa wymusza obieg, a zresztą i kierunek króćca srednio w tym by pomagal. Na zdjęciu wyżej (z 125p) jest +/- odtworzony fabryczny mały obieg, tyle, że bez rurki.
U Maćka ewidentnie nie ma przepływu przez nagrzewnicę, bo na powrocie nie pojawia się płyn.

Co do teorii ze zwężką w tej rurce, to owszem, występuje takowa, ale jak dobrze pamiętam dotyczy to tylko minusa. W Plusach na rurkach restryktora fabrycznie nie było, a przynajmniej tak mi się kojarzy.

Generalnie to ja przy połączeniu jak na zdjeciu w Fiacie nie mialem nigdy problemu z ogrzewaniem. W moim ex lisciastym układ wyglądał identycznie i w środku była sauna.

uklad chlodzenia w roverku jest zjebany i to zadne nowe odkrycie, a do tego blok szczegolnie wyczulony na przegrzania,
tez mam problem, tylko wrecz odwrotny, bo bez wlaczonej nagrzewnicy silnik lapie zbyt wysoka temp. i teraz nie wiem, czy znowu spaliny dmuchaja do ukladu, czy termostat niedostatecznie sie otwiera lub moze po prostu nie nadaza,
czy zamykajac nagrzewnice maly obieg nie pracuje,
na  pewno rurek i rureczek od malego obiego jest zbyt duzo, a to wynika z termostatu nie na tym koncu ukladu - w takim przeplywie cieczy "podcisnieniowym" nie kazda rurka chce dzialac tak jak powinna, wiec jest problem,
musze to przerobic, bo ciagle wlaczona nagrzewnica w letnim aucie nie jest rozwiazaniem problemu

Masz zapchaną rurkę zapewne w miejscu restryktora.
A gadanie o tym, że ten układ jest zjebany robi się już nudne. Ciekawe, że na tyle aut ile wypuściłem od siebie żadne nie ma problemów z przegrzewaniem, falowaniem temperatury, ogrzewaniem etc. Rurka jest w porządku o ile jest drożna, chociaż ja jestem zwolennikiem trójników i jak tylko widzę, że rurka puchnie w środku to leci do śmietnika.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 20, 2021, 16:40:28 pm wysłana przez Multec »
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 21, 2021, 08:44:03 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Ostatnio zrobiłem płukanie układu w starej Astrze F mojego ojca. Przy okazji zmieniłem podłączenie reduktora/nagrzewnicy na szeregowe. Na wyjściu z kratki udało mi się uzyskać temperaturę 71stC.
Wniosek. Jeśli chce się mieć porządne ogrzewanie - należy jak najwięcej płynu przepuszczać przez nagrzewnice. Czyli przełączyć ją w szereg za reduktorem. Jeśli mamy podłączenie równoległe można delikatnie kryzować równoległą gałąź z reduktorem (kawałek mniejszego węża włożony w wąż do ogrzewania)
Jeżeli nagrzewnica zakłóca w roverze działanie termostatu - założyć PRT na termostacie z Tavrii (czy jakiejś innej ładzianki). Miałem taki układ w EVO VII i działał perfekcyjnie.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 21, 2021, 16:34:42 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 559
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Ja mam zrobione prt na oryginalnej obudowie termostatu, obróconej o 180' i przeniesionej na wyjście z głowicy. Gdyby pokombinować trochę z ułożeniem rur bliżej przy silniku to wyglądało by jak fabryka, ale  na razie zadowala mnie tak jak jest  <uoee>

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 24, 2021, 14:35:08 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Problem rozwiązany. Podziękowanie dla kolegi Paweł1989 który oświecił mnie w czym rzecz. Fabryczna metalowa rurka z trójnikami ma zwężkę, aczkolwiek występuje ona podobno tylko w minusach. Nastrugałem u tokarza miedzianą tulejkę redukcyjną z fi16 na fi6 i wsadziłem w wąż idący do termostatu co wymusiło większy przepływ przez nagrzewnicę. Na wyjściu w końcu pojawił się płyn i ogrzewanie wróciło ;)
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 24, 2021, 16:33:41 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5088
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
No tak, czyli przy takim połączeniu, musi być przewężenie, żeby płyn mógł się przetłoczyć przez nagrzewnicę, bo to jednak ma troszkę pod górkę i idzie tam, gdzie ma lżej. Ale ciekawe, że piszesz, że przy połączeniu szeregowym, miałeś takie jaja z temperaturą? U mnie jest wszystko ok i temperatura stoi sobie równiutko przy 90. Zobaczymy oczywiście jak to będzie na wysokich temperaturach, ale raczej będzie też dobrze. Jeździłem na tym termostacie 88* nawet latem i wszystko było ok.

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 24, 2021, 18:35:08 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Nie musi. W Plusie nie ma fabrycznie zwężki. U Maćka musi być jakiś problem w samym grzejniku. Ważne, że teraz działa.

Czemu szeregowo jest źle. Dlatego, że ochładza się mocno po drodze płyn, który steruje termostatem.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 30, 2021, 15:42:20 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Ale ciekawe, że piszesz, że przy połączeniu szeregowym, miałeś takie jaja z temperaturą? U mnie jest wszystko ok i temperatura stoi sobie równiutko przy 90. Zobaczymy oczywiście jak to będzie na wysokich temperaturach, ale raczej będzie też dobrze. Jeździłem na tym termostacie 88* nawet latem i wszystko było ok.
Zrób sobie prosty test - zagrzej silnik do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy i włącz ogrzewanie w kabinie na max. U mnie w takiej sytuacji termostat się zamykał bo nagrzewnica znacznie wychładzała płyn który do niego trafiał, a temperatura na wyjściu głowicy rosła do 100 stopni i wywalało płyn przez zbiorniczek.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2021, 15:46:46 pm wysłana przez Maćko »
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Plus - Problemy z nagrzewnicą
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 30, 2021, 16:08:52 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5088
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
U mnie płyn wywalało tylko po napełnieniu pustego układu, bo robił się jakiś bąbel powietrzny, ale jak już termostat się otworzył, to wszystko już się uspokoiło i do dziś jest git. Termostat mam 82* I nie wierciłem żadnych dodatkowych dziurek. Temperatura stoi równo na 90, czy to na mrozach, czy dzisiaj a nagrzewnica u mnie chodzi prawie cały czas.