Autor Wątek: Budowa poloneza  (Przeczytany 3876 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Budowa poloneza
« dnia: Luty 12, 2017, 18:32:50 pm »

Offline LeatherFace

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez
Witam, Panowie jestem nowy i potrzebuję pomocy.
Moja historia z polonezem wygląda tak: Jestem Mechanikiem samochodowym ale niestety z samochodem takim jak polonez nigdy nie miałem odczynienia. Mój szef kupił dwa lata temu ten oto samochód i postanowił go zrobić na nowo. Więc sześciu praktykantów rozebrało całkowicie poloneza (gubiąc przy tym połowę śrub, dystansów,tulejek itd.) W piątek polonez wrócił do nas na warsztat i dowiedziałem się , że spotka mnie zaszczyt składania tego samochodu. Czy posiada ktoś z was schematy budowy  poloneza? Jakąś książkę gdzie wszystko będzie opisane części oraz montaż ?

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 12, 2017, 18:36:23 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Myślę, że jeśli skorzystasz z "Sam naprawiam swój samochód: Polonez" autorstwa E.Morawskiego to powinieneś sobie poradzić.

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 12, 2017, 19:07:11 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3436
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Polecam także Trzeciaka, nie napisałeś jaki to Polonez........ albo na łatwiznę google i wszędobylski internet.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 12, 2017, 21:25:11 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
(gubiąc przy tym połowę śrub, dystansów,tulejek itd.)

Rany boskie... Same śrubki do elementów wykończenia wnętrza to pełny słoik różnych śrub i podkładek... Całe dnie zajmie dojście co gdzie powkręcać i żeby nie skrzypiało.

Czy posiada ktoś z was schematy budowy  poloneza? Jakąś książkę gdzie wszystko będzie opisane części oraz montaż ?

Znajdź książki Morawskiego i Trzeciaka (dwie różne). Jest jeszcze jakaś trzecia rzadka od 125p gdzie jest opisana naprawa mostu napędowego. Nie pamiętam autora, ktoś pomoże jakby co. No i na chomikuj są też serwisówki FSO, też po angielsku. Ale bez studiowania forum może się nie obejść, bo niektórych części nie ma, a jak są to zamienniki koszmarnej jakości i później są kwiatki w postaci gum parciejących po roku, sypiących się nowych łożysk albo benzyny co ucieka od pompy na każdym zakręcie.

Napisz co to za Polonez. Ten samochód w zależności od roku i modelu miał dwa typy układów hamulcowych (a licząc z Truckiem to w sumie cztery), dwa typy zawieszeń (z Truckiem trzy), kilkanaście różnych wersji silnikowych z czego nawet "polski silnik" u nas na forum nazywany "OHV", miał trzy wersje pojemności, kilka wersji zasilania różnymi gaźnikami i wtryskami, dwie modyfikacje rozrządu itp.
Sam tylny most miał dwie wersje szerokości, dwa typy ze względu na rodzaj hamulców oraz 5 wersji przełożeń.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2017, 21:29:26 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 12, 2017, 23:04:51 pm »

Offline LeatherFace

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez
Cytuj (zaznaczone)
Rany boskie... Same śrubki do elementów wykończenia wnętrza to pełny słoik różnych śrub i podkładek... Całe dnie zajmie dojście co gdzie powkręcać i żeby nie skrzypiało.
Najgorsze jest to , że na oko widzę , że ponad połowy śrub ,podkładek brakuje.
Ze względu na swoje doświadczenie postanowiłem założyć konto na tym forum i dowiedzieć się jak najwięcej od osób które mają doczynienia z tym samochodem. Znam się na silnikach TFSI,FSI,V8 na zawieszeniach pneumatycznych , hydraulicznych, ale w życiu nie robiłem nic w takich samochodach jak polonez. Silnik na szczęście jest kompletny ale niestety czeka mnie złożenie zawieszenia które jest rozebrane co do śrubki,do zrobienia kompletna elektryka i oczywiście środek do poskładania.

Cytuj (zaznaczone)
Napisz co to za Polonez. Ten samochód w zależności od roku i modelu miał dwa typy układów hamulcowych (a licząc z Truckiem to w sumie cztery), dwa typy zawieszeń (z Truckiem trzy), kilkanaście różnych wersji silnikowych z czego nawet "polski silnik" u nas na forum nazywany "OHV", miał trzy wersje pojemności, kilka wersji zasilania różnymi gaźnikami i wtryskami, dwie modyfikacje rozrządu itp.
Sam tylny most miał dwie wersje szerokości, dwa typy ze względu na rodzaj hamulców oraz 5 wersji przełożeń.

Szczerze nie mam pojęcia jaki to polonez, który rok. Jutro w pracy spróbuję się wszystkiego dowiedzieć. Jedyne co zauważyłem to to , że samochód ma przód,tył tarcze oraz silnik 1.5
Część książek już pobrałem z internetu.
Dzięki wielkie ,że potrafiliście tak szybko odpowiedzieć na tego posta.
Dorzucam kilka zdjęć samochodu bo naprawdę wygląda ciekawie. :)
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2017, 23:08:06 pm wysłana przez LeatherFace »

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 12, 2017, 23:33:52 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Szczerze nie mam pojęcia jaki to polonez, który rok

Ma trzecie okienko boczne i długi przód. Czyli że to tzw. akwarium (ze względu właśnie na zwiększone przeszklenie), a więc auto jest z 85 roku lub nowsze, jeżeli nie ma tabliczki z homologacją europejską to na pewno 87 rok lub nowszy, ale starszy niż 89 bo ma ścięty tył z krótką klapą. :)
Jeżeli w nr silnika jest AA lub AB to oryginalnie był silnik 1.5 OHV (1.6 w tym roczniku miał kod CB) Gaźnik, ten rok to już gaźnik FOS Łódź :) Więc wałek rozrządu (gdybyś go wymieniał) musi być od 1.5, były dwie wersje wałka, AA i AB. AB to był silnik ze zmienionym wałkiem i poprawionymi kolektorami o zwiększonej mocy.
Zatem jeśli oryginalnie było to 1.5 to oryginalny most ma przełożenie 4.1, ze względu na rok, skrzynia była 5 biegowa.
Był już zapłon elektroniczny.
Hamulce to system Bendix. Tarcze 227 mm na obu osiach.
Z tym nadwoziem były jeszcze silnik 1.6 OHV i 1.5 OHV z turbodoładowaniem.

Poza książkami jak wyżej, to znajdź też na necie książkę "Usprawnienia Poloneza" jest tam m.in. szczegółowy opis regulacji gaźnika :)
Przy kaplicy silnika trzeba sprawdzić panewki bo mogą się trafić źle zwymiarowane (rzemiosło). Użytkownik wrb poruszał szczegółowo ten temat.

A tu kilka fotek jak to wyglądało kompletne

Typowy przedstawiciel




Special, wersja na rynek Fiński


« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2017, 23:37:24 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 12, 2017, 23:41:48 pm »

Offline LeatherFace

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 3
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez
Dzięki wielkie za wszystkie podpowiedzi w razie jakichkolwiek niejasności na pewno się do was zwrócę.Silnika jeszcze nie ruszałem, na razie muszę poskładać zawieszenie i postawić samochód na koła. Potem pewnie ruszę z silnikiem i elektryką.
PS- w całości bardzo ciekawie się prezentuje.Widzę że czeka mnie sporo pracy , żeby to wszystko doprowadzić do stanu oryginalnego.

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 13, 2017, 12:09:32 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Myślę że więcej da Ci katalog cześci. Nie dam sobie ręki uciąć, ale jest szansa że znajdziesz tam wymiary blachowkrętów, rozpiskę śrub, podkładek używanych w różnych miejscach.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 13, 2017, 12:52:09 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1307
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
A skąd wziąć taki katalog części?

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 13, 2017, 15:04:14 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2609
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
przez długi czas miałem katalogi Poloneza, Fiata 125p i 126p w domu. nie było tam wymiarów śrub czy podkładek, tylko ich numery- części zamiennych. katalogi był przeznaczone dla serwisów i sklepów firmowych. w obrocie między wytwórcą a serwisem czy sklepem firmowym posługiwano się tylko numerami. opakowania nie posiadały nawet nazwy części które zawierały, tylko numery. żona pracowała w POSiCZ- Polmozbyt w Lublinie, w magazynie wysokiego składowania. jeśli szukać gdzieś takich informacji to być może w książkach serwisowych, przeznaczonych tylko dla warsztatów autoryzowanych. dziś już praktycznie nieistniejących.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 14, 2017, 00:47:11 am »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1326
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Przejrzałem właśnie trzy katalogi poloneza i faktycznie, nie ma opisanych ani śrub ani wkrętów, są tylko grubości niektórych podkładek.
Są także nazwy części i to w czterech językach!

Katalogi części pojawiają się na znanym portalu aukcyjnym.
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 14, 2017, 09:30:25 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
To dobrze że nie dałem sobie uciąć reki :D
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Budowa poloneza
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 18, 2017, 14:26:36 pm »

Offline LeszekR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 521
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1980 - 58kkm Polonez 1989 - 63kkm BoroTruck 1989 - 68kkm Polonez 1996- 69kkm
To dobrze że nie dałem sobie uciąć reki :D


Wymiary srub są w elektronicznym katalogu czesci zamiennych;),przynajmniej te z zawieszenia.
Borewicz   1980
BoroTruck 1989
Akwarium  1989
Caro          1996