Autor Wątek: Obniżenie i usztywnienie caro plus  (Przeczytany 3829 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Obniżenie i usztywnienie caro plus
« dnia: Marzec 19, 2017, 08:16:03 am »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Cześć.
Może ktoś doradzi jak skutecznie obniżyć poloneza caro plus by zyskać na stabilności i przyczepności auta?

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 19, 2017, 08:59:37 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Jest o tym wiele tematów.

Musisz pamiętać o tym, że w każdym samochodzie amortyzator ma swój zakres pracy, więc jeżeli obniża się samochód to trzeba zmienić amortyzatory na takie które są dostosowane do nowego prześwitu. Do Poloneza takich amortyzatorów nie ma, chyba że na zamówienie, a cena na ogół przekracza rynkową wartość auta. Można obniżyć troszkę, 2-3cm, ale im dalej w las tym gorzej. Nie chodzi tu przy tym tylko o żywotność amortyzatora, ale głównie o skuteczność tłumienia ruchów nadwozia. Poza tym, przy obniżeniu trzeba skorygować kąt wyprzedzenia zwrotnicy i zbieżność kół, bo bez tego auto będzie się prowadzić gorzej, a kierownica nie będzie wracać do położenia na wprost.

Moim zdaniem, najpewniejszy sposób żeby coś poprawić w prowadzeniu Poloneza , to felgi 14calowe z dobrymi oponami 185/65, prostowód Watta na tylnej osi (bardzo poprawia stabilność przy prędkościach powyżej 100km/h), trochę twardsze sprężyny z przodu (od Trucka są ok) żeby zmniejszyć nurkowanie przy hamowaniu, ale wysokość seryjna albo tylko nieznacznie niższa.

No i na pierwszym miejscu jest przedewszystkim regulacja i sprawność. Kąt wyprzedzenia zwrotnicy, zbieżność, nie zniszczone gumy, nie wybite sworznie, sprawne amortyzatory i pas przedni!
Polonez, a szczególnie Plusy, mają delikatny pas przedni (ta duża częśc nadwozia pod chłodnicą, zwłaszcza od przodu blisko mocowania przednich drążków reakcyjnych) który lubi pękać, szczególnie zaatakowany przez korozję. Przód się rozłazi i bardzo odczuwalnie psuje to prowadzenie.

Ogólnie to przejrzyj dział Technika, poddziały "Zawieszenie", i "Karoseria"


« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2017, 09:01:47 am wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 19, 2017, 10:18:03 am »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1326
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Kilkadziesiąt samochodów, do obciętych sprężyn z Trucka lub nowych od Śnieżka, ma założone akcesoryjne amortyzatory "do" VW T4.
Są wyraźnie sygnały, że jeśli jeżdżą w wyścigach lub rajdach to auto ponoć podskakuje jak piłeczka (na forum znajdziesz przykładowe filmy z takim efektem).
Nie doniesiono aby w szosowej, "normalnej" jeździe auto nagle zaczęło podskakiwać... i takich filmów nie znajdziesz.

Zacznij, jak banned pisał, od pełnej sprawności elementów, nowych amortyzatorów i poprawnego ustawienia. Może już to Ciebie zaskoczy. Potem zmień koła na w.w. 14" na dobrych, najlepiej nowych oponach.
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 19, 2017, 11:16:22 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Nie doniesiono aby w szosowej, "normalnej" jeździe auto nagle zaczęło podskakiwać... i takich filmów nie znajdziesz.

Jeżeli podskakuje na gładkim asfalcie na próbie sportowej, to w normalnej jeździe też będzie podskakiwać, a szczególnie to będzie problem w razie gdy zajdzie potrzeba nagłego wyminięcia przeszkody albo awaryjnego hamowania. Szymon startował przecież dwa lata na takich amortyzatorach zanim się zorientował oglądając filmy że coś takiego się dzieje i skojarzył to z faktem że przód mu bardzo słabo trzyma. Jak zmienił na jakieś z Isuzu to się poprawiło, a Kuras miał w ogóle co innego przecież i takie cyrki się nie działy. Podobny problem jest przy seryjnych amortyzatorach zalanych Hipolem- zaworki nie potrafią przepuszczać tak gęstego oleju dostatecznie szybko i amortyzator reaguje za wolno.

Jak wejdziesz na firmy z rajdówkami z OBRu to na żadnym secie nie ma tego efektu podskakiwania, nawet na bardzo niskim z 78 roku, mimo że jechał po konkretnym wyrypie.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 19, 2017, 12:33:19 pm »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Może źle zacząłem ten wątek.
Dodam że w zmiany techniczne auta mogę przeznaczyć około 15tys.
Poldek dostanie silnik 2.0 z Opla omegi lub Forda scorpio znalazłem już warsztat który podejmie się tej zmiany tak że myślałem tu felgach 16 225/55 szerokość siedem cali.

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 19, 2017, 12:35:27 pm »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Wstępnie mam już uzgodniony termin na kwietnia tak że zbieram dane i potrzebny osprzęt :-)

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 19, 2017, 12:41:02 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
takie kola nie zmieszcza sie w PN,
z przodu gora 195/50/16  z tylu 225/45/16 ale lepiej 205/50/16 ,
ale przy obnizeniu to lepiej 195/45/16  i na tyl 205/45/16
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 19, 2017, 12:54:27 pm »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Dzięki za podpowiedź z felgami i oponami.
Ale co z zawieszeniem przód?
Auto dostanie jednak cięższy silnik.
Co do tyłu to wielu osób słyszałem o obroceniu resorow?
A z przód ponoć z VW t4?

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 19, 2017, 12:57:14 pm »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Czy zostawić nowe seryjne, czy wstawić sprężyny od traka jak piszą i lekko je podciac?

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 19, 2017, 13:08:03 pm »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Przez przypadek puściłem dwa takie same wadki :-)
Z tego co czytam to największe pojęcie ma tu kolega o nicu
KGB.
Więc to pytanie kieruje do niego :-)
Na moim miejscu jakie rozwiązanie byś zastosował osobiście?

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 19, 2017, 13:59:07 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Już lepiej zastosować seryjne amortyzatory niż montować te z T4! T4 to wóz dostawczy, waży dwie tony i ma masę dopuszczalną 3,5, podczas gdy Polonez na pusto waży 1080-1150kg. T4 to wymyślił ktoś kto grzebał przy aucie i było mu je najłatwiej fizycznie zamontować, ale nie miał pojęcia jak działa i jakie funkcje ma spełniać amortyzator.

Czy zostawić nowe seryjne, czy wstawić sprężyny od traka jak piszą i lekko je podciac?

Chyba nie jeździłeś jeszcze Polonezem. Przód jest bardzo miękki. Jeżeli chcesz wstawiać jeszcze cięższy silnik, to wstawienie nieco twardszych sprężyn od Trucka będzie jak najbardziej wskazane. Grunt żeby nie były za bardzo skrócone bo raz że auto siądzie na odbojach, dwa że amortyzatory nie będą działać zbyt sprawnie, trzy że nie jeździ się zbyt dobrze ze zbyt małym skokiem zawieszenia, no chyba że tylko na torze w drifcie...

Co do tyłu to wielu osób słyszałem o obroceniu resorow?

Co pokazuje jasno że te osoby nie mają pojęcia jak działa resor półeliptyczny.
Resor ma się przy dobiciu prostować, bo tylko wtedy charakterystyka jego działania nie jest zbyt gwałtowna, tym bardziej że resor jest w tylnej części wozu przymocowany do wieszaka na zawiasach który daje mu miejsce. Jeżeli resor jest idealnie płaski, albo wklęsły (po obróceniu) to przy dobiciu wieszak będzie ściągany w kierunku do przodu co w sumie spowoduje że wóz będzie się prowadził jakby w ogóle nie miał zawieszenia.

Aha, no i przy obróconym resorze most będzie praktycznie opierał się o podłogę. Skoku nie będzie prawie w ogóle albo w ogóle, bo koło schowa się nadkolach, obudowa półosi siądzie na odboju, a obudowa przekładni głównej będzie na każdej większej dziurze próbować wybić dziurę w podłodze.

Nowy resor przed założeniem się wyklepuje żeby nie był zbyt wygięty i tył nie zadarł do góry, on ma prowadzić koło przy ziemi zarówno przy dobiciu, jak i przy odbiciu, a jak jest zbyt wygięty albo zbyt płaski to nie pracuje prawidłowo. Można w stosunku do serii lekko sklepać resor, ale jak się chce żeby tył był bardzo nisko, to już trzeba skracać kolumienki wieszaków, żeby zachować jego półeliptyczny kształt.

« Ostatnia zmiana: Marzec 19, 2017, 14:03:05 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 19, 2017, 14:13:33 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
najpierw bym zobaczyl jak siadzie przod z ciezszym silnikiem, bo moze nie bedzie z czego obnizac,
w celu usztywnienia zawieszenia najlatwiej wlozyc lekko przyciete sprezyny z Trucka ,ale najpierw trzeba wlozyc cale  w celu przymierzenia (no powiedzmy,ze mozna zaryzykowac przyciecie 0.5 zwoju na start) ,a pozniej myslec ile ciachnac,
ale przechyly boczne mozna skutecznie zniwelowac odpowiednim stabilizatorem, tylko to znacznie trudniejsza opcja do wykonania niz wymiana sprezyn,

z tylu zadne odwracanie resorow nie wchodzi w gre,
mysle ze na poczatek powinienes zainteresowac sie znalezieniem stabilizatora,
jezeli chodzi o obnizenie, to trzeba odpowiednio obrobic resory,
zamiast je bezmyslnie klepac mozna sie pokusic o wykonanie progresywnego resora - w tym celu nalezy zniszczyc dwa resory pozyskujac dlugie pioro do obrobki,
chociaz dobry zaklad zajmujacy sie resorami moze wymyslic lepszy sposob pozyskania odpowiedniego pióra
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Obniżenie i usztywnienie caro plus
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 19, 2017, 14:25:01 pm »

Offline Wojtekka

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro plus
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.
Jeszcze jedno pytanko do Ciebie :-)
Czy znasz watszta który by profesjonalnie wykonał te tylne resory?