Autor Wątek: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator  (Przeczytany 3603 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Witam, jak lepiej podłączyć układ chłodzenia w Poldku GLI Bosch (oczywiście Plus)-równolegle czy szeregowo?

Obecnie jest podłączone tuż obok nagrzewnicy z trójnikami (czyli chyba równolegle), czy warto dać szeregowo?

W zimę było baardzo słabo z ogrzewaniem, obecnie zmieniam nagrzewnicę i od razu przewody chłodnicze.Może warto wywalić trójniki?

Jak to wszystko połączyć, żeby dobrze grzał zimą?

Druga rzecz-obecnie w korkach dość często włącza się wentylator-czy Poldki tak mają?Ogólnie dość szybko leci do 90 stopni, ale się nie przegrzewa.

Jak sprawdzić pompę wody?Czy może mieć to związek ze słabym grzaniem zimą?

Przebieg to niecałe 160 tysięcy (chyba) :)

Pozdrawiam.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 25, 2017, 01:38:01 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
w boschu wygodnie jest podlaczyc rownolegle, ale nie na trojnikach tylko korzystajac z ogrzewania kolektora dolotowego,
zwlaszcza,ze najlepsze miejsce na parownik jest przy ECU,
jezeli parownik jakis cep zamontowal na podszybiu to podlacz szeregowo z nagrzewnica, praktycznie wszystkie parowniki podcisnieniowe maja wystarczajaco swobodny przeplyw, by nie zdusic zbytnio nagrzewnicy
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 25, 2017, 12:38:01 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Dla porządku:

A) Przewód nr 1 z nagrzewnicy idzie do metalowej rurki od strony kolektora dolotowego, w połowie mniej więcej jest wpięty trójnik, ten dodatkowy wąż idzie do parownika.

B) Przewód nr 2 z nagrzewnicy idzie do głowicy od strony kolektora wydechowego, w połowie ma trójnik i z trójnika leci wąż do reduktora.

Proponujesz dać trójnik w części A) zamiast przy nagrzewnicy, do do przewodu kolektora?Czy inaczej? Co z trójnikiem z części B)?

Dopiero poznaję temat LPG, więc wolę dopytać.

Reduktor to Lovato A92317, zamontowany nad pompą wspomagania, obok komputerka.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 25, 2017, 13:16:09 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
trojniki wywalasz,
skoro parownik masz z przodu to podlacz go "szeregowo" z przewodem od kolektora dolotowego do termostatu (w boschu jest krociec w metalowej rurce idacej do termostatu),
jedynym problemem jest to, ze parownik ma krocce fi16 ,a kolektor ~fi10 ,wiec albo musisz uzyc bardzo elastycznego weza fi10 ,albo zrobic redukcje w postaci nalozenia na cienki krociec kawalka cienszego weza i na to dopiero waz fi16,

najczesciej wystepuje opcja nr2 ,bo jest latwiejsza niz znalezienie weza fi10-11 mogacego rosciagnac sie na fi16
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 25, 2017, 20:46:21 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Czyli przecinam na pół przewód kolektor-termostat, i wtedy jedną część do wlotu parownika daję, drugą do wylotu parownika?Ot, w przecięty przewód niejako "wpinam" parownik, żeby i przez niego płynęła ciecz?Jeśli coś źle, to proszę, popraw :)

A swoją drogą-ciecz idzie do kolektora i potem jakoś dalej, czy jak?

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 25, 2017, 21:39:40 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
tak robisz, tylko nie przecinaj przewodu, a daj nowe wodne przewody - oryginalny przewod warto trzymac na zapas ;p

ciecz plynie z kolektora do pompy (bo przewod wlasciwie to idzie do pompy, tylko odruchowo napisalem o termostacie, bo w starszym typie byl kociec na termostacie ,ale w Plusach to przerobili)
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 26, 2017, 20:11:24 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Póki co nastąpiły małe komplikacje przy podłączaniu nagrzewnicy z Cinquecento, jutro ciąg dalszy pracy :)

Przy okazji-czy ma znaczenie, którą część przeciętego przewodu kolektor-pompa podłączę do którego wejścia w parowniku, czy zrobić jak wygodniej, żeby przewody elegancko leżały?Żadnego opisu na parowniku nie zauważyłem.

Taki przewód "16" nałożony na "10" będzie szczelny?

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 26, 2017, 21:01:42 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
bedzie szczelny, jak dasz w srodek waz 10 lub naciagniety 8 - pisalem o tym przeciez

generalnie dzialac bedzie obojetne jak podlaczone ,ale lepiej bedzie sie odpowitrzac gdy kolektor polaczysz z dolnym kroccem parownika ,a pompe z gornym kroccem
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 26, 2017, 21:59:39 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Okk, już raczej wszystko wiem, jutro składam do kupy i śmigam :)

Tak poza problemem, jaki jest więc cel podłączania równoległego (tak, jak było przedtem)?Czy to jakaś pozostałość i stara szkoła gazowników, którzy podłączali jakiś archaiczny typ chłodzenia, czy z lenistwa i "bo tak łatwiej, nic się nie pomyli"?Pytam z ciekawości :)

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 26, 2017, 22:35:16 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
cel jest taki by osiagnac blogoslawiony stan bezmyslnosci, wszak podlaczajac sie trójnikami nie trzeba wysilac mózgownicy
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 26, 2017, 22:46:56 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2609
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
KGB gdzie widzisz problemy przy podłączeniu szeregowym? podłączenie równoległe pozwala doprowadzić ciepły płyn do nagrzewnicy i do parownika jednocześnie. podłączając szeregowo będzie zimno w kabinie a po chwili silnik stanie bo parownik zamarznie. przy równoległym podłączeniu będziesz mógł regulować przepływ płynu przez nagrzewnicę bez wpływu na ogrzewanie parownika.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 27, 2017, 13:12:21 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
podlaczenie szeregowe tworzy jeden uklad z parownika i nagrzewnicy - parownik moze ograniczac przeplyw, ale nie musi, wszystko rozbija sie o rozmiar,
w duzych autach problem jest wiekszy, bo nagrzewnice i weze sa wieksze,
Polonez nalezy do grupy tych mniejszych pod tym wzgledem i jego ukladu nie ograniczaja takie parowniki podcisnieniowe jak ML94, at90 czy AT-07 (cociaz tych dwoch ostatnich to nie polecam uzywac),
lovato rg/e ma male srednice wewnetrzne kroccow, wiec stanowi restrykcje dla przeplywu przez nagrzewnice, ale praktyka wykazuje, ze ludzie nie zamarzaja w srodku z tego powodu - no chyba ze przyjmiemy wersje, ze ci co zamarzli nie narzekaja z przyczyn oczywistych ;>
mowa o tych, ktorzy skusili sie na taka modyfikacje

to o czym piszesz to jakas abstrakcja - parownik nie zamarza,bo plynie przez niego ciecz w takiej samej ilosci jak przez nagrzewnice,
plynie dosc szybko, by nie wychodzila lodowata z jednego pochlanicza ciepla, wiec wystarcza dla obu, generalnie obojatnie przy tym czy parownik podlaczysz przed ,czy za nagrzewnica,
regulowanie przeplywu nie ma racji bytu, bo nie ma zadnego zaworka regulujacego - nie zauwazyles,ze w temacie chodzi o Plusa ?
w minusie nie mozesz podlaczyc parownika szeregowo, bo masz zaworek na nagrzewnicy i gdy go latem zamkniesz to parownik przestanie byc ogrzewany

nie zmienia to faktu, ze w minusie nie byl montowany GSI ,a wiec podlaczenie rownolegle lepiej realizowac wlasnie na kolektorze dolotowym,
trójniki na wezach wodnych sa nie tylko nieprofesjonalne w tym przypadku, ale moga oslabic ogrzewanie (chociaz i tym razem nikt nie zamarznie) ,bo spora czesc strumienia wodnego poplynie parownikiem,a wiec nie poplynie nagrzewnica
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 27, 2017, 14:50:46 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2609
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
przy temperaturze otoczenia - 20, w parowniku spotyka się płyn - 20 z płynnym gazem również - 20. do tego dochodzi pęd zimnego powietrza, po chwili parownik pokrywa się warstwą szronu a silnik nie mogący pracować na ciekłym lodowatym gazie kończy pracę. w szeregowym podłączeniu sytuacja jest jeszcze gorsza, niewielka ilość ciepła zostanie w nagrzewnicy i do parownika dotrze zimny płyn. o reszcie napisałem, nie rozumiem po co powtarzasz.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 27, 2017, 19:39:15 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
W wąskim caro nie miałem w ogóle zbiornika z paliwem i auto odpalałem i jeździłem tylko i wyłącznie na gazie, parownik był wpięty w obwód króciec od termostatu -> kolektor ssący. Wóz odpalał przy -20 i chodził bez problemów, tylko miałem zawsze sprawny termostat + grzałem go minutę przed ruszeniem na postoju. Choć jak bardzo się śpieszyłem, to ruszałem bez grzania - parownik nigdy mi nie zamarzł  :].
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 27, 2017, 19:52:36 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
wrb#1974
a na syberii przy temperaturze otoczenia -50*C  benzyna nie odparowuje po wyjsciu z gaznika i silnik nawet pracy nie zacznie,
tylko co z tego ?
parownik niezaleznie od podlaczenia nie musi pracowac w temp. ujemnej,czy nawet zerowej,
parametry robocze osiaga od +70*C ,jako tako dziala od +20*C,
montaz parownika podcisnieniowego na prawym fartuchu to drut - nalezy montowac na przodzie lewego fartucha,
co wynikowo powoduje,ze trojniki wodne na przewodach nagrzewnicy to drut niezaleznie od wersji ogrzewania,
wiec nie bron przegranej idei - goowniane montaze nalezy nazywac po imieniu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #15 dnia: Czerwiec 27, 2017, 22:33:22 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Podłączyłem, odpaliłem, na razie gra gitara :) Od razu mniej przewód pod maską, swoją drogą były w tragicznym stanie :) Dzięki za pomoc.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 28, 2017, 07:56:34 am »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
ohv wpina się w ogrzewanie kolektora, nie nagrzewnice, wiec dyskusja trochę nie na temat, czy zamaźnie nagrzewnica, czy nie
 na trojnikach zazwyczaj jest gorzej w innych rozwiązaniach.
bedąc przy polonezie, rover- i tamto rozwiązanie "wspaniałe" z tą rurką przy bloku i jeszcze zamontowanie trójników powoduje, że parownik ledwo 70st łapie a ogrzewanie dalej jest średnie. w szeregu z wywaleniem rurki jest najlepiej, a gdy jest zaworek też w szeregu ale za lub przed rurką
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 29, 2017, 10:43:36 am »

Offline Magneto

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 19
  • Płeć: Mężczyzna
    • wąski 1.5, caro 2.5, caro plus 2.0
przy temperaturze otoczenia - 20, w parowniku spotyka się płyn - 20 z płynnym gazem również - 20. do tego dochodzi pęd zimnego powietrza, po chwili parownik pokrywa się warstwą szronu a silnik nie mogący pracować na ciekłym lodowatym gazie kończy pracę. w szeregowym podłączeniu sytuacja jest jeszcze gorsza, niewielka ilość ciepła zostanie w nagrzewnicy i do parownika dotrze zimny płyn. o reszcie napisałem, nie rozumiem po co powtarzasz.

Nie wiem czemu ale mój gaźnik chodzi tylko i wyłącznie na gazie. Zimą w nocy nie raz przy temperaturze -20, odczuwalnej nawet i większej gdy wiało odpalałem go celem poślizgania się na śniegu. Nigdy nie zgasł, nigdy nie pokrył się szronem, nigdy nie rozgrzewałem tylko od razu ruszałem. Czyżbym miał zepsuty silnik? Parownik wpięty w obwód nagrzewnicy.

Odp: Równoległe czy szeregowe podłączenie LPG, często działa wentylator
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 29, 2017, 12:49:10 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Kiedyś zamroziłem w lecie reduktor jak miałem układ zalany wodą. Odpał, pizza-ogień i po 2 km auto przestało jechać.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9