Autor Wątek: skracanie kolumienek resora  (Przeczytany 3117 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

skracanie kolumienek resora
« dnia: Czerwiec 30, 2017, 18:02:12 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Cześć. Czy skracając kolumienki tylnego resora nalezy również skrócić ich wieszaki, te wąsy którymi mocowany jest resor do kolumienki?
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 30, 2017, 18:03:25 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
a po co ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 30, 2017, 18:51:29 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
żeby wyrwać kolumienki z podłużnic.  :-)
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 30, 2017, 18:56:34 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Skraca się czy nie?
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 30, 2017, 19:11:12 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
tak, a najlepiej przykręcić resory na sztywno do budy, z przodu i z tyłu.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 30, 2017, 19:32:45 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Dobra, może ktoś mądrzejszy się wypowie? ;-|
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 30, 2017, 20:17:19 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
po pierwsze temat był wiele razy wałkowany na forum. po drugie widzę, że czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoją najmocniejszą stroną.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 30, 2017, 22:35:54 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Maciejowski ironicznie wyraził to, że jak skrócisz same wieszaki, to resor nie będzie mógł się przy dobiciu wyprostować ze względu na zbyt krótki wieszak i powstała siła będzie dążyć do wyrwania kolumienki z podłużnicy. Jeżeli samej kolumienki to nie wyrwie, to spowoduje na pewno bardzo gwałtowne twardnięcie resora na dobiciu i w efekcie nerwowe zachowanie samochodu na nierównościach.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 30, 2017, 23:05:25 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
No i wszystko jasne, dziękuje.  <spoko>
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 01, 2017, 10:34:23 am »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Temat nie daje mi spokoju. No bo jest "ch*"nia z grzybnią że tak się wyrażę i nie wiadomo jak to ugryźć. Założyłem do Poloneza resor 3p, na moje oko jedno pióro jest dołożone do resoru 2p ale pewności nie mam czy to rzeźba czy ory. W każdym razie dodatkowo do tego została skrócona kolumienka, nie wiele bo ok 2cm. I obecnie tył auta stoi tak wysoko że brakuje amortyzatora aby go spiąć z mostem. O jeździe nie ma mowy bo na zakrętach tracę kontrolę nad tyłem a auto dosłownie się przewraca na bok  <cwaniak2> Później wrzucę foto jak to wygląda ale wesoło nie jest. Ktoś wie jak ugryźć ten temat czy pozostaje klasyka czyli klepanie resorów?
Może mi ktoś jeszcze uzmysłowić w jaki sposób skrócenie kolumienki powoduje brak zakresu pracy resora? Rozumiem że gdybym skrócił wąsy wtedy zmienia się punkt podparcia resora i zmniejsza jego skok ugięcia. Ale od kolumienki?
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 01, 2017, 11:05:50 am »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 01, 2017, 12:13:08 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Zacząć trzeba od tego że sam resor trzeba było sklepać przed założeniem.
3p to trzeba go było z racji twardości zrobić bardziej płaskim niż 2 który wyjąłeś z auta: 2p jest sklepywany do określonej wysokości i montowany w aucie pod którego obciążeniem siada. 3p jest twardszy i mniej siądzie więc trzeba go sklepać bardziej. Same kolumenki tu nie pomogą.

Tak działa wieszak:

Ugięcie resora wiąże się z jego wyprostowaniem, a co za tym idzie resor przy ugięciu się wydłuża i wieszak odpowiada za umożliwienie mu tego. Zbyt krótki, nie spełni swojego zadania.

Resor nie pracuje prawidłowo, kiedy jest zbyt wygięty, zbyt płaski (i w efekcie wygina się do góry przy dobiciu) albo kiedy wieszaki są zbyt krótkie. Skrócenie kolumienek niczego złego nie powoduje, chyba że się je przykręci na odwrót, to wtedy efekt jest taki jak przy skróceniu wieszaka.
« Ostatnia zmiana: Lipiec 01, 2017, 12:23:29 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 01, 2017, 13:03:05 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
I wszystko jasne. Czyli jest tak jak pisałem- kolumienkę można ciąć do bólu, natomiast wieszaki zostawiamy w spokoju. Dzięki banned za pomoc, na Ciebie można liczyć <ok> Powiedz mi jeszcze dobry człowieku, na jaką wysokość klepać resor 3p aby zrównać tył z przodem obniżonym "truck - 2 zwoje"?
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 01, 2017, 13:38:14 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
kolumienkę można ciąć do bólu
skrocenie kolumny powoduje inne ulozenie resoru co niesie za soba przekrecenie mostu w mocowaniach,
przeciez fabryka by je robila nizsze,gdyby to nie mialo znaczenia, bo mniejszy element jest bardziej wytrzymaly,

tragedii jakiejs nie ma, bo most i tak wykonuje ruchy podczas pracy, ale inna pozycje wzgledem wyjsciowej mozna czasami uslyszec na krzyzakach

za to skrocenie wasa jest duzo latwiejsze do wykonania, ale w dawnych czasach nie jeden zauwazyl roznice w postaci wyrwanej kolumny i dlatego moda sie zmienila na skracanie kolumny

a to co jest w twoim aucie to jakas masakra, zwyklym domowym sposobem chyba sie czegos takiego nie uzyska nawet jakby sie chcialo, a pisales,ze bedziesz robil resory w zakledzie sie tym zajmujacym,
daj fotki na laczeniu sie piór, bo tutaj widze, ze jest dolozone srodkowe pióro ,ale nie widac jakiej jest grubosci
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 01, 2017, 14:18:26 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
tragedii jakiejs nie ma, bo most i tak wykonuje ruchy podczas pracy, ale inna pozycje wzgledem wyjsciowej mozna czasami uslyszec na krzyzakach


I dlatego sam się kiedyś upierałem przy klepaniu resorów, tylko wówczas nie wiedziałem jak pracuje resor półeliptyczny, a w międzyczasie zobaczyłem na fotkach że OBR ewidetnie obstawał przy wygiętym resorze i bardzo skróconych kolumienkach.

Powiedz mi jeszcze dobry człowieku, na jaką wysokość klepać resor 3p aby zrównać tył z przodem obniżonym "truck - 2 zwoje"?

Tego tak dokładnie nie wiem. Sam poszedłem w trochę innym kierunku. Zaraz zrobię fotki i pomiary.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: skracanie kolumienek resora
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 01, 2017, 15:13:26 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
U mnie prześwity z tyłu wygląda tak:



A po podlewarowaniu tak, resor pozwala żeby most opuścił się jak w serii, dzięki czemu jest prawie niemożliwe żeby tylne koła straciły kontakt z podłożem:


Tak wygląda resor gdy auto stoi na jezdni. Pióro główne pochodzi oryginalnie z mojego plusa, a pióro pomocnicze zostało wymienione na długie i znacznie bardziej płaskie od seryjnego



Po podlewarowaniu wygląda tak. Pióra są połączone skuwkami ale nie na końcu długiego pomocniczego, tylko tam gdzie pióro główne oryginalnie było połączone skuwką z końcem krótkiego pióra pomocniczego, po to żeby skok zawieszenia pozostał możliwie duży.


A tak wyglądało krótkie pióro pomocnicze sklepanych resorów z których wziąłem pióro główne i przerobiłem na długie pomocnicze. Tych krótkich nie zakładałem. różnica między środkiem, a końcem to 3,5 cm wysokości. Nie jestem w stanie zmierzyć jaka była na piórze długim, bo bym musiał zdejmować skuwki z auta.

Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E