Autor Wątek: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie  (Przeczytany 18073 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #60 dnia: Grudzień 30, 2019, 19:35:34 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
we wszystkich autach szklanki się obracają. Po to jest wypukłe denko szklanki by wirowała i lepiej smarowała powierzchnie. W OHV wałek ma smarowanie z korbowodów

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #61 dnia: Grudzień 30, 2019, 20:01:45 pm »

Offline altowiolista

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 660
    • Atu i Caro-oba GSi, Borewicz 1,? '83, Caro+ GLI, Atu-
we wszystkich autach szklanki się obracają. Po to jest wypukłe denko szklanki by wirowała i lepiej smarowała powierzchnie. W OHV wałek ma smarowanie z korbowodów
Rozumiem, że masz na myśli: "Mają się obracać".
Oczywiście, że powinny się obracać, tak jak zawory, wskazuję jednak na przesłanki, które rotacji nie ułatwiają, poza tym widziałem popychacze co do których nie dałbym głowy, czy się obracają.
Z tego co kojarzę, to kiedyś były jakieś mechanizmy w popychaczach, które wymuszały rotację. Ciekawe czy oprócz niesymetrycznego umiejscowienia popychacza względem krzywki w Poldolocie hydraulika ma coś wewnątrz, co by nim kręciło? Ja nic o tym nie słyszałem
Właśnie sobie pooglądałem komplet używanych popychaczy, co mam w domu. Z 8-miu jeden ewidentnie się nie obracał - ma w połowie stopki próg, wszystko widoczne jest tylko pod światło, palcem wyczuwalne dlatego, że wiem czego szukać.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2019, 20:10:47 pm wysłana przez altowiolista »
Altówka, Alaska, mój Anioł albo Atu. Jak by nie patrzeć - warto żyć! A teraz mam jeszcze Borewicza!!

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #62 dnia: Grudzień 30, 2019, 20:51:22 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
przyłóż krawędź suwmiarki do denka to zobaczysz. Powinny być mocno wypukłe. Jeśli szklanka traci menisk to przestaje wirować. Wewnątrz nic nie ma. 2 sprężyny kulka i tyle.
Są w środku jedynie kanały które przy ugięciu powyżej 70% zamykają kanały olejowe.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #63 dnia: Grudzień 30, 2019, 21:42:24 pm »

Offline altowiolista

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 660
    • Atu i Caro-oba GSi, Borewicz 1,? '83, Caro+ GLI, Atu-
Wiem, co szkoła mówi na ten temat, nie jest to jednak wcale zero - jedynkowe. Popychacze wyjęte z silnika za diabła nie są wypukłe, minimalnie przy krawędzi są co najwyżej niższe. Poleruję je w tokarni nieco na krawędzi, aby taki kształt miały przy montażu. Dla popychacza normalnego podany jest rozmiar niższy przy krawędzi 0,03-0,05mm, dla hydraulicznego nie znalazłem, ale na rozsądek powinno być podobnie.
Zdjęcie wycinka mojej kolekcji:
https://chomikuj.pl/altowiolistaEwy/Popychacze,7027881209.jpg
Od lewej:
1. obracał się (chociaż jest płaski, przynajmniej pod słońce, żarówkę etc.), przebieg cicra 60 tyś, wałek niby miał kształty, ale ubytki w krzywkach świadczyły, że niedługo.
2. Nie obracał się, chociaż parafia ta sama co nr 1
3. Hm... tego... no obracał się, chociaż wklęsły jak zwierciadło teleskopu i odpowiednio obrobił krzywkę na wałku...
Altówka, Alaska, mój Anioł albo Atu. Jak by nie patrzeć - warto żyć! A teraz mam jeszcze Borewicza!!

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #64 dnia: Grudzień 30, 2019, 22:08:44 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
brak luzu poosiowego nie przeszkadza popychaczowi obracac sie wokol osi,
kluczowy jest luz w gniezdzie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #65 dnia: Grudzień 30, 2019, 22:18:50 pm »

Offline altowiolista

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 660
    • Atu i Caro-oba GSi, Borewicz 1,? '83, Caro+ GLI, Atu-
brak luzu poosiowego nie przeszkadza popychaczowi obracac sie wokol osi,
kluczowy jest luz w gniezdzie
Fakt, tylko że laska popychacza nie działa centralnie w osi popychacza i jego gniazda, lecz nieco w bok, wywierając nacisk boczny. Jak widać nie uniemożliwia to obrotów popychacza, ale raczej nie ułatwia.
Altówka, Alaska, mój Anioł albo Atu. Jak by nie patrzeć - warto żyć! A teraz mam jeszcze Borewicza!!

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #66 dnia: Grudzień 30, 2019, 23:05:47 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
nie widziałem zużycia gniazd szklanek w GSI . Myślę że to trudne do zrobienia bo są zbyt dobrze smarowane.W OHV zwykłym smarowania nie było i istniały szklanki o wymiarze naprawczym.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #67 dnia: Grudzień 31, 2019, 00:50:02 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
nie widziałem zużycia gniazd szklanek w GSI . Myślę że to trudne do zrobienia bo są zbyt dobrze smarowane.W OHV zwykłym smarowania nie było i istniały szklanki o wymiarze naprawczym.

Mimo to, w moim silniku bez hydro po 170 lub 180kkm na mineralnym zużycie było tak niewielkie (praktycznie zerowe), że nie było koniecznie stosowanie nadwymiarowych szklanek podczas remontu.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #68 dnia: Styczeń 01, 2020, 11:35:21 am »

Offline altowiolista

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 660
    • Atu i Caro-oba GSi, Borewicz 1,? '83, Caro+ GLI, Atu-
nie widziałem zużycia gniazd szklanek w GSI . Myślę że to trudne do zrobienia bo są zbyt dobrze smarowane.W OHV zwykłym smarowania nie było i istniały szklanki o wymiarze naprawczym.


Mimo to, w moim silniku bez hydro po 170 lub 180kkm na mineralnym zużycie było tak niewielkie (praktycznie zerowe), że nie było koniecznie stosowanie nadwymiarowych szklanek podczas remontu.
Ale nie chodzi mi o zużycie gniazda popychacza, tylko o klinowanie popychacza przez siłę działającą nie całkiem osiowo w osi cylindra tegoż gniazda, co mogłoby utrudniać ew. rotację popychacza...
Z drugiej strony większy i stale występujący nacisk popychacza hydraulicznego na wałek rozrządu sprzyja większemu momentowi obracającemu ten popychacz, a więc jeśli nie wystąpią inne czynniki i nie wnikając jak równoważą się te czynniki-jest remis :) I powinien się obracać...
Popychacz jest dość ciasno pasowany: 0,007-0,043; powyżej tych tolerancji należy coś zrobić.
Altówka, Alaska, mój Anioł albo Atu. Jak by nie patrzeć - warto żyć! A teraz mam jeszcze Borewicza!!

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #69 dnia: Wrzesień 24, 2023, 13:31:16 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Mi ostatnio też ogoliło wałek na jednej krzywce, hydropopychacz też miał niezłe wżery, a wałek był utwardzany a szklanki nowe. Stawiam, że jakiś syf się dostał i dlatego to się stało. Bo zapomniałem wymienić olej po 1000-1500km. Ale wracając do wałków to może dało by się zahartować je miejscowo, czyli same krzywki rozgrzać , a następnie schłodzić wodą czy olejem. https://www.youtube.com/watch?v=6CKoUsEdy2I  . Może i wałkom rozrządu by pomogło w dłuższym żywocie. Nie mam palnika odpowiedniego, bo bym coś zaeksperymentował, a nuż by zdało egzamin. No chyba , że ktoś już próbował.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #70 dnia: Wrzesień 24, 2023, 19:07:33 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
hydropopychacz też miał niezłe wżery, a wałek był utwardzany a szklanki nowe
Jaki miałeś zestaw założony ?
Ile km wytrzymało ?

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #71 dnia: Wrzesień 24, 2023, 23:16:49 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Ale wracając do wałków to może dało by się zahartować je miejscowo, czyli same krzywki rozgrzać , a następnie schłodzić wodą czy olejem.
fabryczne walki sa weglo-azotowane, wiec jak je bedziesz "hartowal" to rozpieprzysz powloke, ktora jest znacznie twardsza
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #72 dnia: Wrzesień 29, 2023, 22:52:14 pm »

Offline macq

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1,6 GSI+ LPG 99'
Wykonałem próbę hartowania indukcyjnego wałka oryginalnego i kupionego z allegro (Duet?). Oryginalny miał przed hartowaniem średnio 32hrc, po hartowaniu 45. Wałek z allegro miał 28, wzrosło na 40, przy czym wałek się zgiął około 0.10mm.Walek nr. 2 zamontowałem do silnika (po wyprostowaniu), póki co około 20000km upalania za nim i jest dobrze. Teoretyzowanie zostawiam teoretykom.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #73 dnia: Wrzesień 29, 2023, 23:30:02 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
czyli duet to jest "ser" ?

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #74 dnia: Wrzesień 30, 2023, 09:00:24 am »

Offline macq

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1,6 GSI+ LPG 99'
Nie odpowiem na to pytanie, bo za mało sztuk pomierzyłem, parametry hartowania też były dobierane doświadczalnie, więc pewnie udałoby się to zrobić lepiej, ale ogólny wniosek jest taki, że można tu co nieco poprawić.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #75 dnia: Wrzesień 30, 2023, 15:01:50 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
Jak coś to mam taki wałek nowy. jak i szklanki.
Jeśli dysponujesz takim zapleczem to możemy zrobić próby.
Wg literatury (nie FSO) zarówno wałek jak i szklanki powinny mieć w okolicy 50 HRC
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2023, 15:57:31 pm wysłana przez diodalodz »

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #76 dnia: Wrzesień 30, 2023, 21:23:24 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Mógłbyś przedstawić, jak interpretować te parametry HRC? Oprócz ofc tego co napisałeś i co jest logiczne, czyli nowy wałek rzemieślniczy miał tych "HRC" prawie połowę mniej, niż zalecenia fabryki. To jakaś warstwa, metoda mierzenia odporności na tarcie?
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #77 dnia: Wrzesień 30, 2023, 21:42:28 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
 danielu wikipedii nie masz?
HRC to skala jednej z metod pomiaru twardosci powierzchni
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #78 dnia: Wrzesień 30, 2023, 22:03:24 pm »

Offline macq

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1,6 GSI+ LPG 99'
Taka ciekawostka: moje wałki hartowaliśmy na oryginalnej hartowni odkupionej od ZM Ursus, która z resztą do dzisiaj ma się dobrze i dalej hartuje wałki rozrządu do C330 i C360 :)
Wracając do meritum- jak ktoś chce sobie spróbować poprawić parametry wałka, może napisać do Andorii, być może podejmą się hartowania 1-2szt wałka. Ja już nie pracuje w firmie, w której hartowałem swoje wałki, mogę się zapytać czy się podejmą, ale to na pewno na odpowiedzialność klienta. Dodatkowo do wałka od razu lepiej dać blok, bo nawet jak lekko się wałek skrzywi, to można go doszlifować na czopach i w ten sposób "zgubić" to bicie. Na tulejkach surowych jest dość dużo zapasu
Problem polega na tym, że trzeba by ustalić parametry hartowania, a to jest czasochłonne i kosztowne, przy paru sztukach w ogóle nieopłacalne, można to zrobić tak jak ja, czyli "na pałę", ale ile wałków wyjdzie, a ile pójdzie na złom-nie wiem
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2023, 22:13:54 pm wysłana przez macq »

Odp: Jak poprawić trwałość kompletu wałek - popychacze w hydropolonezie
« Odpowiedź #79 dnia: Wrzesień 30, 2023, 22:24:31 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5095
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
może napisać do Andorii, być może podejmą się hartowania 1-2szt wałka
Jak już o tym wspomniałeś, to ciekawe, jak duże zamówieni żeby musiało być, by chcieli w ogóle zacząć rozmawiać o produkcji takich wałków? Ktoś raz pisał im na fejsie, czy była by możliwość produkcji detali do zawieszenia do poloneza, czy sworznie, końcówki drążków itp, ale to pozostało bez odpowiedzi. Ich wały korbowe, uchodziły za jedne z najlepszych, ale to było kiedyś, bo dzisiaj chodzą słuchy, że oni już wszystko tylko zlecają komuś, lub import. I tu gładko przechodzę do zagadnienia nr. 2
Taka ciekawostka: moje wałki hartowaliśmy na oryginalnej hartowni odkupionej od ZM Ursus, która z resztą do dzisiaj ma się dobrze i dalej hartuje wałki rozrządu do C330 i C360
Mam rozumieć, że pracujesz u producenta takich wałków, czy może sam masz firmę, która je produkuje, a może po prostu poprawiasz po fabryce? Ciekawi mnie to zagadnienie, bo to się łączy trochę z tym, co pisałem wyżej o Andorii i w ogóle jakości współczesnych części do ursusów. Na jutubie jest kanał niejakiego mr miśka, który dużo opowiada o częściach dostępnych w szerokiej sprzedaży i wniosek jest taki, że mało jest dobrych, a te dobre, są bardzo drogie i ludzie nie chcą kupować.
Edit:Dobra, doczytałem, że już tam nie pracujesz, ale pytanie aktualne. To jakaś firma produkująca wałki, czy tylko zajmowali się hartowaniem gotowych produktów?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 30, 2023, 22:27:53 pm wysłana przez Buźka »