Autor Wątek: Termostat GSi  (Przeczytany 9888 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Termostat GSi
« Odpowiedź #60 dnia: Grudzień 18, 2017, 19:58:59 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1145
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Daniel jak cos to jeden sklep u nas ma pełen wybór temperatur z stahlera/termota :p z tym ze w tamtym roku mieli tylko stahlery,a w tym roku cos sie popsuło i pojawily sie termoty z lat 90-tych

Odp: Termostat GSi
« Odpowiedź #61 dnia: Grudzień 18, 2017, 20:18:59 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4659
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Daniel jak cos to jeden sklep u nas ma pełen wybór temperatur z stahlera/termota :p z tym ze w tamtym roku mieli tylko stahlery,a w tym roku cos sie popsuło i pojawily sie termoty z lat 90-tych

Wiem o tym, i przy następnej okazji jak do was wpadnę zajrzę do tego sklepu, bo o inne części do OHV też chcę spytać ;) Swoją drogą, ciekawe, skąd wygrzebali taki zapas. Temat można zamrozić/zarchiwizować, jakby ktoś w przyszłości szukał normalnych termostatów, podałem wyżej informacje gdzie ich szukać, bo w Katowickich sklepach po prostu o nich nie słyszeli.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Termostat GSi
« Odpowiedź #62 dnia: Styczeń 14, 2018, 10:05:39 am »

Offline Adamwpolonezie

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 1.6 GSI i PN Caro 1.4 GLI
Cześć,

Kupiłem kilka lat temu zimą "niedogrzane" GSi. Włożyłem do niego 88 st.C. Stahlera. Silnik po 2-3 km łapał 70 st.C, po max 5 km był już nagrzany o grubość wskazówki przed 90 i tak trzymał bez względu na temperaturę otoczenia i prędkość jazdy.
Latem w  korku temperatura rosła o 2 grubości wskazówki za 90 zanim włączył się wentylator (97-99 st.C czytane ze sterownika silnika). Uznałem, ze to za ciepło i kupiłem Stahlera na 85 st.C. Po zamontowaniu termostatu na 85 st.C wskazówka zatrzymywała się o grubość wcześniej na wskaźniku. Stwierdziłem, ze jest ok, tym bardziej, że jeżdżąc we wrocławskich korkach temperatura o wiele rzadziej przekraczała 90 st.C (rzadziej włączał się wentylator, a włączał się o grubość wskazówki za 90 st.C.
Przejeździłem kolejną zimę z termostatem 85 st.C, temperatura na silniku 83-85 st. C czytana ze sterownika silnika w trasie.

Było dobrze, ale stwierdziłem, że może być lepiej, bo nie słyszałem, aby kierowcy przekładali co sezon termostaty letnie/zimowe razem z oponami :)

Termostat 88 st.C wsadziłem do PN 1,6 Abimexa MR95 ze starą chłodnicą (korek na chłodnicy) i tam zachowanie identyczne, Wymieniłem więc termowłącznik wentylatora na 90-85 st.C i jest idealnie. Lato czy zima, temperatura w trasie, w mieście/korku jest zawsze o grubość wskazówki wokół 90 na wskaźniku.

To samo planuję zrobić w GSI.

Ciekawostka: Termot(pod marką Stahler) robi też termostaty do PN 1,4 na 83 i 88 st.C, testowałem oba u siebie - materiał na książkę z tego wyszedł :)
Polecam te termostaty, stosowałem je w 1,4, 1,6 GLE, 1,6 GLI, 1,6 GSI i nigdy mnie nie zawiodły. Ostatnio wsadziłem termota do Mercedesa W204 diesla, tam również rewelacja.
PN Caro 1,6 GLE MR 95 > 1,6 GLI
PN Caro 1,4 GLI MR 95
PN Caro+ 1,6 GSI MR 00
PN Caro +1,6 GSI MR 98
PN Caro 1,6 GLE MR 95

Odp: Termostat GSi
« Odpowiedź #63 dnia: Styczeń 14, 2018, 10:19:52 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4659
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Miałeś klasycznie zepsuty termowłącznik, ja też w każdym polonezie musiałem ten badziew wymieniać. Mam jeden czujnik od kilku lat, chyba z jakiegoś opla i działa niezawodnie. Z vernetami/pafalami były cuda i załączały wentylator przy 110, niezależnie od tego, czy działał termostat, czy nie.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Termostat GSi
« Odpowiedź #64 dnia: Styczeń 14, 2018, 14:01:27 pm »

Offline Adamwpolonezie

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 15
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 1.6 GSI i PN Caro 1.4 GLI
Miałeś klasycznie zepsuty termowłącznik, ja też w każdym polonezie musiałem ten badziew wymieniać. Mam jeden czujnik od kilku lat, chyba z jakiegoś opla i działa niezawodnie. Z vernetami/pafalami były cuda i załączały wentylator przy 110, niezależnie od tego, czy działał termostat, czy nie.
Masz rację, termowłączniki bywają zawodne, ale mi się tylko raz, dawno temu trafił przypadek kiedy termowłącznik nawalił (płyn się zagotował, nagrzewnica się rozszczelniła :) ). Od tamtej pory zawsze sprawdzam czy działają w takim przedziale temp. jaki jest na nich wybity (garnek z wodą i termometr).

W tych autach o których wspomniałem akurat miałem sprawne termowłączniki na 92-87 st.C, które działały w tych temperaturach +-2 at.C, ale to są temperatury płynu już w chłodnicy.
Jeśli stosuję "cieplejszy" termostat to przesuwam histerezę regulacji. Prostym sposobem na zmniejszenie histerezy jest wsadzenie termowłacznika o niższej temperaturze zadziałania.
Chłodnica w czasie normalnej jazdy ma na wyjściu płyn o kilkanaście stopni chłodniejszy niż temp. pełnego otwarcia termostatu. Zatrzymujesz się w korku, chłodnica traci sprawność. Temperatura płynu wypływającego z chłodnicy rośnie, temperatura silnika się podnosi, termostat osiąga pełne otwarcie i jedyne co może teraz ograniczyć jej dalszy wzrost jest dostarczenie do silnika chłodniejszego płynu. Termowłącznik na 92 st,C powoduje, że przy tej temp wlotowej płynu do silnika i termostacie na 88 st.C na wylocie z silnika mam prawie 100 st.C. Do tego jak wspominasz termowłacznik może być uszkodzony i silnik ugotowany.
Dając termowłącznik o minimalnie niższej temperaturze niż przewidziała fabryka, na wlocie do silnika mam minimalnie niższą temperturę i trochę częściej włączający się wentylator, ale mniejszy zakres wahań temperatury.
To samo chcę w GSI osiągnąć.
Jeszcze lepsze efekty dałoby zastosowanie dwustopniowego termowłącznika i dwubiegowego wentylatora chłodnicy.


PN Caro 1,6 GLE MR 95 > 1,6 GLI
PN Caro 1,4 GLI MR 95
PN Caro+ 1,6 GSI MR 00
PN Caro +1,6 GSI MR 98
PN Caro 1,6 GLE MR 95