Autor Wątek: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie  (Przeczytany 4495 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« dnia: Listopad 15, 2016, 13:05:34 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Problem dość znany, więc myślę, że taki temat się przyda, napiszę w formie poradnika i może mi coś podpowiecie, jak rozwiązać problem, który pojawił się po przeróbce  :]

W PN przed 1993 rokiem (nie wiem, jak w MR 93) sprawa wycieraczek jest rozwiązana idiotycznie, w ten sposób, że prąd sobie biegnie przez pałąk i programator do silnika wycieraczek. Rozwiązanie dość kiepskie, bo po latach pojawiają się spadki napięcia na instalacji, u mnie się to objawiało w ten sposób, że wycieraczki na suchej szybie nie miały siły w ogóle wystartować, podczas opadów chodziły leniwie, aż się "rozruszały". Napięcie ładowania mam 14,2V na światłach, ale i to nie pomagało, zwyczajnie spadki na instalacji były zbyt duże, aby wycieraczki działały poprawnie.

Zrobiłem więc patent z dwoma przekaźnikami, żeby cały prąd szedł na silniczek prosto z akumulatora, w sklepie dostałem przekaźnik model SCB-1-M-1240 12V/40A:



Zrobiłem połączenie za radą kolegi w ten sposób, aby w wypadku uszkodzenia przekaźników np. w trasie szybko wszystko odpiąć i po prostu wpiąć kostkę tak jak było w oryginale. Zbadałem sobie miernikiem który styk odpowiada za co, i styki przekaźnika podpiąłem w ten sposób:

Pierwszy przekaźnik, sterujący pracą ciągłą wycieraczki:

30 - Plus z akumulatora przez bezpiecznik 15A
86 - Masa (zależnie od modelu przekaźnika masa może być pod 85)
85 - Szary kabelek z kostki instalacji, + z pałąka (informacja dla przekaźnika, kiedy ma załączyć wycieraczki)
87 - Łączymy do kostki silnika wycieraczek, po przeciwległej stronie w miejscu, gdzie poprzednio podłączony był szary kabelek
87a - Nie podłączony

Drugi przekaźnik, sterujący pracą ciągłą wycieraczki:


30 - Plus z akumulatora przez bezpiecznik 15A
86 - Masa (zależnie od modelu przekaźnika masa może być pod 85)
85 - Niebieski kabelek znajdujący się obok szarego z kostki instalacji, + z pałąka idący przez programator (informacja dla przekaźnika, kiedy ma załączyć wycieraczki)
87 - Łączymy do kostki silnika wycieraczek, po przeciwległej stronie w miejscu, gdzie poprzednio podłączony był niebieski kabelek
87a - Nie podłączony

Resztę połączeń w kostce spiąłem ze sobą za pomocą dorobionych krótkich kabelków z wtykami męskimi i żeńskimi na końcówkach.

Efekt jest taki, że wycieraczki bez uruchamiania silnika zasuwają po suchej szybie jak szalone  ]:-> . Problem natomiast wygląda tak, że przez podłączenie przekaźnika coś nie gra, i wycieraczki podczas pracy ciągłej po wyłączeniu na pałąku zatrzymują się w miejscu, w którym akurat się znajdowały, a podczas pracy przerywanej ruszają tylko w momencie, jak dostają impuls od programatora, podskakują o centymetr i nic. Co należy jeszcze podłączyć, żeby pracowały jak należy? Na jednym z pinów kostki znalazłem napięcie +12V ze stacyjki, odłączane dopiero po wyłączeniu zapłonu, na pozostałych nic.
« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2016, 13:08:12 pm wysłana przez daniel22 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 15, 2017, 21:16:42 pm »

Offline Mariusz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 674
    • 1.5 GLE
Wstawiłem te przekaźniki u siebie. Nareszcie można normalnie korzystać z wycieraczek. Na obrazku parę słów o detalach modyfikacji - u mnie problem z programatorem nie wystąpił. Przekaźnik użyty tutaj to typ 561 - w nowszych polonezach można go znaleźć pod hasłem "przekaźnik wtrysku", są zdaje się gdzieś za schowkiem, gdyby ktoś chciał użyć rozbiórkowych.

Tak to działa:

https://www.youtube.com/watch?v=wil97rntQQg&feature=youtu.be

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 15, 2017, 21:55:39 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Regulator daje impuls startowy i reszta ruchu jest na obwodzie odpowiedzialnym za powrót.  W momencie kiedy przekaźniki wepniesz na drodze do szczotki 1 i 2 biegu powinno działać. Nie badałem jeszcze tego obwodu. Jak projekt "Eksportow" trafi z powrotem na warsztat na pewno założę to z mechanizmem wycieraczek.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 16, 2017, 02:33:37 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Co prawda auto, którego dotyczył problem już nie istnieje, ale dzięki za odpowiedź, innym się na pewno przyda. Warto to wrzucić do jakiegoś działu z poradami  :]
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 09, 2017, 07:20:17 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Czasem wystarczy tylko oczyścić i nasmarować sworznie :)
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 09, 2017, 08:22:57 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
To dopiero przywrócenie stany fabrycznego. I nie wystarczy.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 09, 2017, 11:28:15 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4668
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Dokładnie, smarowałem i poprawa była mizerna.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Przekaźnik - sposób na powolną pracę wycieraczek w polonezie
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 07, 2018, 16:34:19 pm »

Offline Popielaty

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 10
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p Classic 1.5 S
Odgrzeję kotleta. Czy ktoś się orientuje jak wygląda to w 125p? Tam kabelki w kostce są niebieski, niebiesko-biały, niebiesko-czarny i czarny. Czarny to masa, niebieski zasilanie, biało-niebieski i czarno-niebieski regulator pracy wycieraczek? Pod które przewody wpiąć przekaźniki?