Autor Wątek: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie  (Przeczytany 469 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4729
  • Płeć: Mężczyzna
Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« dnia: Grudzień 02, 2018, 17:20:44 pm »
3D/coupe są sztywniejsze bo mają o jeden /2/ otwór mniej niż 5D. mam na myśli parę tylnych drzwi....
co do reszty :) niech każdy wierzy w co chce :)

Tak czy inaczej, jest zgodność co do tego, że nadwozie trzydrzwiowe już samo z siebie jest sztywniejsze niż pięciodrzwiowe, więc usztywnianie go dodatkowo na progu byłoby całkowicie pozbawione sensu. No i racja, że truck powstał jako pochodna trzydrzwiowego, ale progów bym w to nie mieszał...

Sztywniejszy byłby wtedy tył, a co z przednią częścią? Od tylnej krawędzi drzwi, byłoby dalej to samo, więc żeby skorzystać na całym nadwoziu z usztywnienia, trzeba by wzmocnić także progi.
Rajdówki generalnie mają problemy ze sztywnością i normą jest obspawywanie nadwozia i dodawanie płaszczów wzmacniających na podłużnice, więc te progi by mnie nie dziwiły.

Zresztą przekonali się o tym w tym roku właściciele Poloneza "Alitalia" auto dosłownie się połamało na trasie.

Chociaż skala produkcji polonezów bez tylnych drzwi była tak "duża", że tą dodatkową "warstwę" pod rajdy mogli dokładać we własnym zakresie.

Produkcja Coupe wyglądała w ten sposób, że z linii zautomatyzowanej ściągano w pewnym momencie niedokończone nadwozia i specjalny zespół spawaczy kończył montaż ręcznie.
Jeżeli autentyczny jest dokument w który MO stwierdzała że kupili 200 szt. Polonezów Coupe z turbodoładowanym silnikiem 2.0, żeby FIA zatwierdziła homologację Poloneza 2000 Turbo w grupie B (co się nie stało), to by znaczyło że OBR miał dość poważne plany wględem tego auta. A nawet gdyby nie mieli, to tak jak mówiłem, rajdówki generalnie cierpią na niedobór sztywności, więc to było korzystne dla OBRu żeby zlecić wzmocnienie Coupe już na linii w fabryce skoro był tam osobny zespół ludzi od montażu Coupe (przeprogramowanie robotów już takiej łatwe pewnie nie było), niż konsumować własne siły żeby wzmacniać Coupe w OBRze od zera.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2018, 17:22:32 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1683
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 02, 2018, 17:29:44 pm »
Sztywniejszy byłby wtedy tył, a co z przednią częścią? Od tylnej krawędzi drzwi, byłoby dalej to samo, więc żeby skorzystać na całym nadwoziu z usztywnienia, trzeba by wzmocnić także progi.
A może i faktycznie w cholerę usztywnili te progi - zwłaszcza że drzwi dłuższe => większa dziura (słabsze ogniwo) w przedniej części nadwozia.  <mysli>
« Ostatnia zmiana: Grudzień 02, 2018, 17:32:24 pm wysłana przez mp79 »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11496
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 02, 2018, 20:18:05 pm »
Sztywniejszy byłby wtedy tył, a co z przednią częścią?
sztywniejszy jest srodek, czyli klatka pasazerska,
roznica w sztywnosci pewnie nizbyt duza ,bo Coupe/3D jest wybitnie przeszkolne w tylnej czesci, wiec slupek C cieniutki
 
korzystne dla OBRu żeby zlecić wzmocnienie Coupe już na linii w fabryce skoro był tam osobny zespół ludzi od montażu Coupe (przeprogramowanie robotów już takiej łatwe pewnie nie było), niż konsumować własne siły żeby wzmacniać Coupe w OBRze od zera.
problemem jest taki, ze reczne wzmocnienie progu wewnatrz wymaga recznego spawania progow od samego poczatku,
a to oznacza zdjecie z linii spawalniczej (tak sie nazywa, ale pracuja tam zgrzewarki) nadwozia przez montazem progow - ustalone nadwozie bez progow rozejdzie sie tu i owdzie, wiec tak pewnie nie robili,
dolozenie jakiegos profilu wewnatrz nie ma za bardzo sensu,bo tam nie ma miejsca na nic konkretnego,

skoro mowa byla o dodatkowym elemencie to jak wygladal przekrój profilu i ksztalt tej dodatkowej blachy ?
widac,ze na zewnatrz (najsensowniej) prog nie rozni sie  od 5D, wiec ta opcja odpada,
a moze to mityczne wzmocnienie to po prostu grubsza blacha progu wewnetrznego ?
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1683
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 03, 2018, 09:01:07 am »
Progi wzmocnione są od zewnątrz. Jak w swoim robiłem progi, pod tą dwumilimetrową wierzchnią blachą było miejscami widać resztki oryginalnego polonezowskiego poszycia progu. Nie wiem tylko, jak rozwiązana była kwestia wzmocnienia środkowego (tego z otworami), które w trucku też ma podobno 2 mm grubości (niezbyt chciało mi się zgłębiać kwestię grubości tej blachy, ale coś musi w tym być, kiedy to właśnie z nią bezpośrednio zespawana jest część ładunkowa). W kupencji, o ile w ogóle progi były w jakikolwiek sposób wzmacniane, to raczej tylko z wierzchu, bo nie uwierzę, że ktoś pchał tam pancerną blachę jeszcze w środek.

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11496
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 06, 2018, 20:14:36 pm »
profil srodkowy wykonany z grubszej blachy to najbardziej sensowny sposob na wzmocnienie progu bez dodatkowych elementow,
grubsza blacha zewnetrzna nie za bardzo ma sens, wykonanie trudniejsze,bo trzeba to wyprofilowac,
sam efekt sztywnosci tez raczej gorszy niz przy srodkowym,
a najwazniejsza i tak jest dolna blacha laczaca szew z podloga, bo do podlogi jest zgrzania tak sobie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4729
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 06, 2018, 20:45:25 pm »
Może i mogli podmienić profil na produkcji, ale Lajkonik pisał że progi mają 4 warstwy zamiast 3, więc to by pasowało.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Offline Grejfrut#1980

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 391
  • Płeć: Mężczyzna
  • Make Love Not Foch !
    • PNy `80-94
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 06, 2018, 21:19:22 pm »
Lajkonik pisał że progi mają 4 warstwy zamiast 3, więc to by pasowało.
zapewniał też ze ma oryginalne błotniki...
cwaniactwo Durniom zastępuje intelekt... dlatego Lessi nie wraca, a tylko ... :)

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1683
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 06, 2018, 21:45:39 pm »
profil srodkowy wykonany z grubszej blachy to najbardziej sensowny sposob na wzmocnienie progu bez dodatkowych elementow
Mówimy tu o dość krótkiej serii, więc łatwiej jednak było dać nakładkę na próg, który już istniał. Musiałbyś go zmiażdzyć w kierunku pionowym, by pogorszyć jego sztywność, a przed tym z kolei klasyczny polonezowski środek jednak dość dobrze zabezpieczał; oczywiście dopóki nie przegnił, ale założenie było takie, że jednak nie zgnije.
Tak czy inaczej, to, czy zastosowałbyś nakładkę na wierzch, czy grubszą dziurkowaną blaszkę w środek, o ile w ogóle mogłoby mieć jakieś znaczenie, miałoby je raczej tylko podczas np. operowania podnośnikiem, a nie podczas jazdy.

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 11496
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 07, 2018, 01:55:23 am »
Tak czy inaczej, to, czy zastosowałbyś nakładkę na wierzch, czy grubszą dziurkowaną blaszkę w środek, o ile w ogóle mogłoby mieć jakieś znaczenie, miałoby je raczej tylko podczas np. operowania podnośnikiem, a nie podczas jazdy.
funkcja progow jest bycie podstawka dla podnsnika <wow>
ciekawa teoria, ale nieprawdziwa ,
wlasciwie to żenująca ;]
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1683
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 07, 2018, 06:14:33 am »
Kiedy próg jest bardzo mocny, nic nie stoi na przeszkodzie. Jak środek nie straci stateczności, to i bok się nie zdeformuje.

Offline miedzian

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 638
  • Płeć: Mężczyzna
  • a.k.a jama
    • C+ '98 23E, Truck El Camino '89, Atu AE86
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 08, 2018, 11:17:58 am »
Może i mogli podmienić profil na produkcji, ale Lajkonik pisał że progi mają 4 warstwy zamiast 3, więc to by pasowało.

Niewiem jak w coupe i 3d ale w trucku jest coś takiego jak dodatkowy próg ( czwarta warstwa ). Może jak jest i w trucku to było i w wersjach bez tylnych bocznych drzwi.

Ten czwarty próg był bardzo blisko progu zewnętrznego. Miał duże otwory ustawione w jednej linii ( a nie tak jak w progu wewnętrznym ze na zmiane jeden niżej drugi wyżej)

Ten czwarty próg był tylko na długości drzwi. Od słupka a do słupka b. Dalej w kierunku paki szły już tylko dwa progi: wewnętrzy i zewnętrzy(poszycie)

Ten czwarty próg to stanowił część półfabrykatu boku trucka. To był już wstępne zgrzany element w kształcie obrysu drzwi. Czyli słupek A, potem dach, czyli tak zwana rynienka dachowa( tam gdzie jest przygrzany dach i potem gdzie jest założona plastikowa lub chromowana listewka ozdobna). Dalej słupek B (ale bez poszycia). Tym czwartym progiem połączone były słupki a i b.

Kiedyś taki cały bok był dostępny na allegro. I u mnie były resztki tego jak robiłem blacharkę.

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 6483
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 08, 2018, 15:05:44 pm »
Dawno temu był temat koegi sowy z procesu budowy jego coupety. Były tam zdjęcia przeciętego progu trucka...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Offline mp79

  • Autsajder
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1683
  • Płeć: Mężczyzna
    • truckło
Odp: Nadwozie Coupe i 3D w Polonezie
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 08, 2018, 15:53:20 pm »
Ciekawe, ilu budowniczych "repliki" QP już żałuje okaleczenia pełnowartościowego poloneza (i zmarnowania do tego truckowych drzwi, które na szczęście można odzyskać), a ilu dopiero zacznie. :)