Autor Wątek: różne szerokości opon na osiach  (Przeczytany 8178 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

różne szerokości opon na osiach
« dnia: Styczeń 30, 2019, 09:14:28 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1294
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
Cześć

przymierzam się do kupna letnich opon, felgi już wybrane więc nie ma na co czekać.

Na tył chce dać 205/50 a na przód myślę nad 185/55, mowa o 15" (profile podobne, chyba jakiś MG ma nawet taki układ)

Nie mam wspomagania i nie wiem jak ciężko będzie kręcić na 205 z przodu, teraz jeżdże na 195/60/R14 i dramatu nie ma, no ale zima w pełni więc trudno żeby były opory przy kręceniu

Czytałem w necie żeby nie dawać węższych opon do podsterownego auta, jakie są wasze opinie/doświadczenia/rady?

Druga opcja to 205/50 na obu osiach. Polonez 1.8

Pozdrawiam

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 30, 2019, 09:22:46 am »

Offline mati_lecha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 564
Jak dla mnie to Poldek jest nadsterowny.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 30, 2019, 09:43:14 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Jak dla mnie to Poldek jest nadsterowny.
Nie robi się nadsterownych samochodów do użytku na drogach publicznych!

Ciastek, jak chcesz szerszy tył niż przód to załóż 195/55R15 na przód i 205/55R15 na tył. Ogólna zasada jest taka, że do samochodów zwłaszcza tylnonapędowych nie zakłada się opon węższych na oś tylną niż są na osi przedniej, żeby zminimalizować możliwość wystąpienia nadsterownej charakterystyki prowadzenia się pojazdu.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2019, 10:18:48 am wysłana przez Gomulsky »

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 30, 2019, 10:34:10 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1294
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
w grę wchodzą tylko te parametry opon które opisane w I poście, nie chce balonów a 205/50 i 185/55 są najbliższe fabrycznym, co za tym idzie nie ma strat na przyspieszeniu, przekłamań licznika itd.

Czyli lepiej dać po 205 jednakowo i nie cudować?

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 30, 2019, 10:53:34 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
205/50 i 185/55 są najbliższe fabrycznym
Fabryczny kapeć ma średnicę 58,92 cm.
205/50R15 (58,6 cm) daje różnicę na poziomie 3 mm.
195/55R15 ma średnicę 59,55 cm, a 185/55R15 ma 58,45 cm, więc właściwie to wszystko jeden "ch*" tych ~5 mm różnicy i tak nie zgubisz. Nie wiem na jakim moście masz to 1,8, ale w moim odczuciu nawet 3,9 jest za krótkie do tego silnika, więc lepiej to nadrobić nieco większą średnicą koła. Różnica w średnicy koła pomiędzy oponą fabryczną a oponą 195/55R15 to niespełna 1,1% czyli różnica na prędkościomierzu będzie praktycznie niezauważalna.
Poza tym nie wiem czy jest sens bawić się w opony o szerokości 205. W końcu nie masz tam ponad 200 KM tylko przy dobrych lotach ~130 KM. Mi na oponach 185 i moście 4.1 bardzo rzadko zdarzało się zapiszczeć przy ruszaniu, nawet pod górę. 195 daje wystarczająco duży zapas, jeśli chodzi o przyczepność koła.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2019, 10:57:26 am wysłana przez Gomulsky »

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 30, 2019, 15:54:27 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
205/50 i 185/55 są najbliższe fabrycznym
najblizsze rozmiarowi fabrycznemu na 15" sa 195/55/15 i 165/65/15 ,bo fabryczne to 165/80/13,
z kolei najblizszy rozmiarowi 185/70/13  jest 175/60/15,
wiec albo pytasz o rade, albo wymyslasz bzdurne "argumenty" majace poprzec swoje tezy,

co do eozmiaru 185/55/15 to jest najmnieznym rozsadnym jaki wypada zalozyc, sam szykuje dwie opony w tym rozmiarze, zeby zalozyc na przod z cicha nadzieja,ze zmniejszy sie plywanie w koleinach (mam 195/55/15 na wszystkich kolach),
srednica 185/55/15 i 205/50/15 jest praktycznie taka sama i to jest bardzo dobry uklad do RWD, smialo mozesz tak zalozyc do PN,
tylko dobrze by bylo,zeby felgi byly 6j ,gora 6.5j , przynajmniej z przodu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 30, 2019, 17:23:15 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
(mam 195/55/15 na wszystkich kolach)

masz to na alu ?? czy na stali?? od jakich aut te felgi?? jakiś dystans ;) ??
aluminium szelesci ;>
te felgi z punto HGT 6j et37 (wystepuja jeszcze et33, ale bardzo rzadko) , z przodu potrzebny dystans 5mm dla swietego spokoju (u mnie jest 12mm,bo taki mi tarcza 276mm wymusila),
wczesniej mialem uniwersalne borbety 5ramion 7j et37 (na styk z przodu dystans 10mm), ale sie wziely i pogiely ;p
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 30, 2019, 19:35:10 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Czytałem w necie żeby nie dawać węższych opon do podsterownego auta, jakie są wasze opinie/doświadczenia/rady?

Wykonałem Polonezem chyba każdy manewr jaki da się wykonać, poza Aaltonenem, z czego część powyżej 100km/h.
Jw. wszystkie seryjne auta są podsterowne, Polonez może trochę bardziej, choć zrzucałbym to na ew. niezrozumienie kierowcy pryncypiów jazdy długim RWD ze sztywnym mostem i nieumiejętność. Moim zdaniem zestrojenie Poloneza dla normalnego kierowcy jest bardzo dobre, jest przewidywalny i łatwy do opanowania, z pewnym poświęceniem szybkości na rzecz tego, co jednak też się da skompensować odpowiednimi technikami wejścia w zakręt, bez grzebania w zawieszeniu.
 
Generalnie, sposób w jaki działa geometria zawieszenia jest taki, by uzyskać nadsterowność na suchym asfalcie, trzeba go wrzucić w zakręt gwałtownym skrętem na zbyt dużej szybkości i nie hamować ani nie dawać gazu póki buda się nie przechyli i auto nie zacznie skręcać. W innych przypadkach jest podsterowny, lub neutralnie sterowny, chyba że kąt skrętu jest bardzo mały, a silnik ma dość mocy by pokonać przyczepność na tylnej osi. Albo gdy jeździsz na śniegu i masz identyczne opony na obu osiach.

Jeżeli na obu osiach będziesz miał felgi tej samej szerokości to paradoksalnie może się okazać że auto z szerokimi oponami z tyłu będzie mniej stabilne, bo felga będzie z tyłu pływać względem opony, a z przodu nie.
Jak w 2017 zmieniłem zawieszenie i felgi na 14 to myślałem że kolosalny wzrost stabilności to zasługa usztywnienia resoru i zmieniejszenia się jego wyginania po przekątnej.
Guzik prawda, jak wróciłem do felg 13 na zimę to nagle się okazało że auto które na felgach 14 brało każdy łuk autostrady przy dowolnej prędkości bez stresu, na 13 przy znacznie mniejszej lata po całej drodze.

Możesz dać szersze z tyłu, a węższe z przodu, nie wydaje mi abyś cokolwiek na tym zyskał ani stracił. Skoro auto w większości przypadków i tak jest podsterowne, to w najlepszym razie będzie po prostu zawsze podsterowne, a w najgorszym razie przy dużej prędkości będzie mieć dużą przyczepność przy jednocześnie niezbyt dobrej stabilności kierunku.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2019, 19:38:30 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 31, 2019, 10:00:45 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
tarcza 276mm
Czy Ty ten samochód opancerzyłeś i włożyłeś silnik od jelcza, że założyłeś tam takie hamulce ??
Wg moich danych uzyskanych na stanowisku rolkowym, Polonez przy obciążeniu bliskim DMC i dobrej przyczepności na jednym kole przedniej ośki może przenieść siłę hamowania ~2,6-2,7 kN. Zakładając, że przy mocniejszym hamowaniu w warunkach dynamicznych przednia ośka przejęłaby ~75% DMC auta, to jedno koło byłoby w stanie przenieść ~5,5 kN. Jeden zacisk Lucasa teoretycznie może wytworzyć siłę hamowania na poziomie ~5,5-6 kN, czyli bardzo na styk. Dla jednego zacisku z Palio wyszło mi ~9-9,5 kN więc zapas jest praktycznie dwukrotny. Dla tarczy 276 mm siła hamowania wyszłaby pewnie na poziomie ~15 kN/zacisk, na moje to wykorzystanie takiej nadwyżki siły hamującej mogłoby się przytrafić tylko podczas ciężkiego upalania na torze i to po spaleniu hamulców :)

sposób w jaki działa geometria zawieszenia jest taki,

Ogólnie to zastanawia mnie jak zmieniają się parametry zawieszenia po zastosowaniu opon o mniejszym profilu (np. ślad współpracy koła z jezdnią) i czy zawieszenie było jakkolwiek strojone pod tym względem do opon 13", czy po prostu fabryka stwierdziła, że skoro coś działa to po "ch*" to zmieniać?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 31, 2019, 10:05:02 am wysłana przez Gomulsky »

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 31, 2019, 13:13:06 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3033
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
Jak nie masz wspomagania a przekładnia ma jakieś luzy, to na takich 205 dopiero poczujesz jak to rzuca w koleinach :P Jak jeździłem na 195/50 R15 bez wspomy to w koleinach bardzo nieprzyjemnie się prowadził
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 31, 2019, 13:33:53 pm »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1326
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Jak jeździłem na 195/50 R15 bez wspomy to w koleinach bardzo nieprzyjemnie się prowadził
Ze wspomaganiem też niezbyt komfortowo, nie mówiąc o tym, że migiem rozwalają się końcówki.
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 31, 2019, 17:53:13 pm »

Offline Bartek GSi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 739
  • Płeć: Mężczyzna
    • Daewoo-FSO Polonez Caro Plus 1.6 GSI 1998r Zielono- Granatowy metalik 42U
Każdy rozmiar opony wiąże się z jakimiś zaletami i wadami. Niedługo wyjdzie, że żaden nie jest odpowiedni do Poloneza.
Jeden pływa w koleinach, drugi zabija końcówki a na trzecim się nie prowadzi. No tak końcówki pewnie mają ciężej, ale to zrozumiałe. Profil 50 a 70 to jest różnica, coś za coś.
Aczkolwiek nie wydaję mi się żeby znikały w oczach , szczególnie jak się zamontuje coś lepszego od Delphi czy MT  ;)
« Ostatnia zmiana: Styczeń 31, 2019, 17:57:44 pm wysłana przez Bartek GSi »

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 31, 2019, 19:07:50 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Są TRW, Lemforder, Moog, Kager także jest co testować.

Omijać Delphi i Mototechnikę.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 01, 2019, 00:29:57 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Polonez przy obciążeniu bliskim DMC i dobrej przyczepności na jednym kole przedniej ośki może przenieść siłę hamowania ~2,6-2,7 kN.Zakładając, że przy mocniejszym hamowaniu w warunkach dynamicznych przednia ośka przejęłaby ~75% DMC auta, to jedno koło byłoby w stanie przenieść ~5,5 kN. Jeden zacisk Lucasa teoretycznie może wytworzyć siłę hamowania na poziomie ~5,5-6 kN, czyli bardzo na styk. Dla jednego zacisku z Palio wyszło mi ~9-9,5 kN więc zapas jest praktycznie dwukrotny. Dla tarczy 276 mm siła hamowania wyszłaby pewnie na poziomie ~15 kN/zacisk
do wartosci bezwzglednych sie nie odniose, bo nie wiem jaka metoda pomiarowa byla stosowana, ale roznice sa absurdalne,
zacisk z palio, jezeli ma 54mm srednicy ,to wytworzy ~12% wieksza sile sciagajaca przy tym samym cis. ,tarcza 260mm wzgledem 240mm ma o ~8% wiekszy promien, a wiec o tyle wiekszy moment - skad zatem wziales roznice ponad 60% ?
kolejny odlot dla tarczy 276mm ,gdy roznica do serii to ~15%  - masz fantazje, zwlaszcza,ze na moich 276 siedza seryjne zaciski lucasa 48,

co do sensu montowania skuteczniejszych hamulcow, to jest taki jak wszedzie - daja zapas na kilka hamowan, wieksza tarcza to wiecej materialu, a wiec wieksza pojemnosc cieplna,
w PN nie ma sensu technicznego montaz tarcz wiekszych niz 260 wzbogaconych zaciskiem wyjetym z innego auta o srednicy np. 54mm,
przy takich zaciskach tarcza jest najczesciej wentylowana - i to jest komplet wyczerpujacy sprawe, bo w autach o podobnych gabarytach i masie tarcze 280 wystepuja zawsze z ABSem, czyli sa za duze do zwyklego ukladu,
gdyby fabryka dawala przynajmniej tarcze 260, czyli zestaw jak w trucku to byloby wystarczajaco, ale problem jest taki,ze fabryka dawala pizdowate tarcze 240, co wyglada dziwnie gdy obok stoi cienias z takimi samymi,

dlaczego zatem zalozylem tarcze 276mm ?
z kilku powodow :
po zerowe szpan ;]
po pierwsze ograniczalo mnie miejsce... na przerobke mocowania zacisku
po drugie nie lubie tarcz wentylowanych wiec chcialem zalozyc lite 281mm
po trzecie znalazlem w dobrej cenie w ASO fiata tarcze lite 276 o duzym odsadzeniu, co ulatwilo sprawe z punktu pierwszego
po czwarte zostawilem fabryczny zacisk, wiec wieksza tarcza daje wieksza sile hamowania

Ogólnie to zastanawia mnie jak zmieniają się parametry zawieszenia po zastosowaniu opon o mniejszym profilu (np. ślad współpracy koła z jezdnią) i czy zawieszenie było jakkolwiek strojone pod tym względem do opon 13", czy po prostu fabryka stwierdziła, że skoro coś działa to po "ch*" to zmieniać?
pytasz serio, czy to pytanie retoryczne ?
ledwo przeszlo poszerzanie zawiasu najprostsza metoda jaka sie da, ktora zmienila charakterystyke zawieszenia, a pytasz o dostrajanie pod srednice felgi ?
nie wiem jak to sobie wyobrazasz, jezeli za strojenie uznasz to, ze testowali zawias jezdzac na seryjnych kolach to zapewne tak robili
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 01, 2019, 08:14:07 am »

Offline Ciastek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1294
  • Płeć: Mężczyzna
  • PN 1.8 16v, AR 147 1.9jtd, Ducati Monster 900
z kolei najblizszy rozmiarowi 185/70/13  jest 175/60/15,
wiec albo pytasz o rade, albo wymyslasz bzdurne "argumenty" majace poprzec swoje tezy,


tak KGB: wsadziłem 1.8 pod maskę żeby w ogóle myśleć o czymś co ma 165 czy 175. Jeśli czepiasz się słówek nic na to nie poradzę, nikt z tym już nic nie zrobi :) Z pewnością też marzę o oponie 175 na feldze 15" jak zasugerowałeś. Poza tym, mam prośbę:

(mam 195/55/15 na wszystkich kolach),

dużo większy wybór opon, podrzucisz zdjęcie? Oczywiście liczę się z fochem i totalną odmową

Jak nie masz wspomagania a przekładnia ma jakieś luzy, to na takich 205 dopiero poczujesz jak to rzuca w koleinach  Jak jeździłem na 195/50 R15 bez wspomy to w koleinach bardzo nieprzyjemnie się prowadził

na lewym pasie rzadko są koleiny :) ale właśnie o takie posty mi chodzi-dzięki Tomek

Pytanie było o pogłębienie podsterowności przy rozkładzie mas w PN 50/50, czy w ogóle coś takiego wystąpi? Poldek na continentalach 195/60/R14 wykazuje się znacznie mniejszą podsterownością niż wcześniej z OHV i na 175/70/R13, nie wiem tylko jak duża w tym zasługa opony/profilu a ile zmienił lżejszy przód, dużo zmian nastało w dość krótkim czasie



Jak w 2017 zmieniłem zawieszenie i felgi na 14 to myślałem że kolosalny wzrost stabilności to zasługa usztywnienia resoru i zmieniejszenia się jego wyginania po przekątnej.
Guzik prawda, jak wróciłem do felg 13 na zimę to nagle się okazało że auto które na felgach 14 brało każdy łuk autostrady przy dowolnej prędkości bez stresu, na 13 przy znacznie mniejszej lata po całej drodze.

Też polecam każdemu przynajmniej felgę 14.

Jaki tu będzie dystans? Wystarczy 5 z przodu i 10 z tyłu?

https://www.olx.pl/oferta/speedline-corse-sl1762-4x98-15-6-5j-et27-4x100-punto-fiat-alfa-lancia-CID5-IDvVYKL.html#4b9548d19f
« Ostatnia zmiana: Luty 01, 2019, 08:16:47 am wysłana przez Ciastek »

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 01, 2019, 10:23:58 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Pytanie było o pogłębienie podsterowności przy rozkładzie mas w PN 50/50, czy w ogóle coś takiego wystąpi?

Trochę nie rozumiem pytania. Żeby nie było podsterowności, to albo auto nie może się ślizgać, albo musi się ślizgać tył. Na szerokim kapciu z tyłu to mało prawdopodobne, choć jeśli będzie z tyłu ta sama felga co z przodu, to na szerszej oponie z tyłu będzie pływać, więc można sobie wyobrazić sytuację kiedy przy nagłej zmianie kierunku jazdy o kilka stopni, powyżej 100km/h, tył zrywa i dość nerwowo (jak na Poloneza) odzyskuje przyczepność bo szeroka opona daje duże tarcie.
Poza tym zniknie całkiem pójście bokiem na łuku od dodania gazu, bo motor nie da sobie rady z takim kapciem. W sumie już 1.4 nie daje sobie rady z zerwaniem dobrej opony 175.

Jak już mówiłem, przy identycznych felgach na obu osiach i 185 z przodu a 205 z tyłu spodziewałbym się zlikwidowania nadsterowności, przy jednoczesnym osłabieniu stabilności kierunkowej powyżej 100km/h. w stosunku np do konfiguracji 195/195.
 Inna sprawa że i tak będzie to jeździć lepiej niż 13.
« Ostatnia zmiana: Luty 01, 2019, 10:25:37 am wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 01, 2019, 11:36:43 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
do wartosci bezwzglednych sie nie odniose, bo nie wiem jaka metoda pomiarowa byla stosowana, ale roznice sa absurdalne,
zacisk z palio, jezeli ma 54mm srednicy ,to wytworzy ~12% wieksza sile sciagajaca przy tym samym cis. ,tarcza 260mm wzgledem 240mm ma o ~8% wiekszy promien, a wiec o tyle wiekszy moment - skad zatem wziales roznice ponad 60% ?
kolejny odlot dla tarczy 276mm ,gdy roznica do serii to ~15%  - masz fantazje, zwlaszcza,ze na moich 276 siedza seryjne zaciski lucasa 48,

Źródło moich rewelacji to książka: Prof. dr inż. Kazimierz Studziński: Samochód Teoria, Konstrukcja i Obliczanie. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1980r.
Strona 417, wzór 9.68.
Trochę jest do dla mnie nie logiczne, nawet jak na książkę z lat 70-tych, że w cegle na chyba ponad 700 stron hamulcom tarczowym poświęcono tylko 3 strony i pominięto w tych dywagacjach znaczenie średnicy tłoka w zacisku, ciśnienia w układzie itp.
Natomiast wyniki obliczeń dla seryjnego układu hamulcowego wyszły w miarę sensownie i całkiem dobrze pokrywały się z rzeczywistością. Dlatego nie widzę powodu, dla których obliczenia dla zacisków z Palio miałyby wyjść błędnie.

pytasz serio, czy to pytanie retoryczne ?

Pierwsza część pytania jest serio druga retoryczna. Pewnie jak poszerzyli zawias i uzyskali poprawę prowadzenia to osiedli na laurach i zaprzestali szukania dalszych udoskonaleń.
« Ostatnia zmiana: Luty 01, 2019, 11:39:19 am wysłana przez Gomulsky »

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 01, 2019, 12:40:31 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
dużo większy wybór opon, podrzucisz zdjęcie? Oczywiście liczę się z fochem i totalną odmową
fotki nie pokaze, bo nie wiem czy jakas konkretna mam (domyslam sie,ze chcialbys fotke z profilu, tak zeby bylo widac oba kola) ,a nowej nie zrobie,bo auto stoi bez zderzakow, przednich blotnikow i drzwi,
wiec przeswit wiekszy niz w suvie (no o to akurat nie trudno ;p ) z tylu ,a z przodu bez blotnika nie ma punktu odniesiena,
ale to jest fabryczna srednica kola, tylko mniej gumy,a wiecej aluminium, na forum znajdziesz duzo fotek PN na 15"

Na szerokim kapciu z tyłu to mało prawdopodobne, choć jeśli będzie z tyłu ta sama felga co z przodu, to na szerszej oponie z tyłu będzie pływać,
Jak już mówiłem, przy identycznych felgach na obu osiach i 185 z przodu a 205 z tyłu spodziewałbym się zlikwidowania nadsterowności, przy jednoczesnym osłabieniu stabilności kierunkowej powyżej 100km/h. w stosunku np do konfiguracji 195/195.
jest odwrotnie, gdy z tylu opony sa wezsze to auto plywa nawet na gladkiej drodze, a gdy z tylu opony sa szersze, to nie plywa


wzór 9.68.
a wez zapodaj ten wzor, bom ciekaw
Poldek na continentalach 195/60/R14 wykazuje się znacznie mniejszą podsterownością niż wcześniej z OHV i na 175/70/R13, nie wiem tylko jak duża w tym zasługa opony/profilu a ile zmienił lżejszy przód, dużo zmian nastało w dość krótkim czasie
tylko i wylacznie kwestia opon, silnik jest lzejszy o 20kg ,ale ma wyzej srodek ciezkosci
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 01, 2019, 13:04:22 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
MH=2∙µo∙rs∙p1∙A0 [Nm],

gdzie:
MH - moment hamujący
Ao - powierzchnia okładziny ciernej,
p1 - dopuszczalny nacisk jednostkowy działający na okładzinę cierną,
rs - średni promień tarczy hamulcowej,
µo - współczynnik tarcia między okładziną cierną a tarczą hamulcową.

Odp: różne szerokości opon na osiach
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 01, 2019, 13:17:36 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
U siebie mam 195/50R15 na felgach 7J. Końcówki faktycznie, jak wcześniej było wspomniane lubią sobie szybciej paść. Aktualne Delphi montowałem w grudniu 2017, zrobiłem na nich 12tyś km. Na początku stycznia byłem na przeglądzie, jak na razie bez zastrzeżeń. Pewnie jakoś w połowie roku któraś się wysypie. Co do prowadzenia, mimo nowego układu kierowniczego (końcówki, drążek środkowy i NOWA przekładnia ze wspomaganiem ZF) w koleinach lubi pływać. Na równej drodze prowadzi się świetnie.

Ciastek, jeśli dopiero rozważasz który rozmiar wybrać i chcesz mieć z tyłu szerszą oponę to proponuję z przodu 195/50R15, a z tyłu 205/50R15. Przy 205 dodatkowo przydałaby się szersza felga (7J) żeby dobrze wyglądało. U siebie też rozważam szerszy tył, bo akurat 2 opony mam już do wymiany.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM