Autor Wątek: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki  (Przeczytany 8120 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 11, 2019, 18:00:04 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Robiłem coś takiego w Roverze. Nic to nie dało. Powiedziałbym wręcz że auto nieustannie jeździ gorzej niż w momencie kiedy je kupiłem.
Głowicy akurat nie trzeba było obrabiać, bo z fabryki wyszła idealnie.

Myślę że pomogłoby dopiero przeszlifowanie całych kolektorów i głowicy, razem z nowymi mapami dla komputera.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 11, 2019, 20:16:24 pm »

Offline altowiolista

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 660
    • Atu i Caro-oba GSi, Borewicz 1,? '83, Caro+ GLI, Atu-
Mam wrażenie, że największy sens ma usunięcie krawędzi pasowania gniazda zaworowego tuż przed grzybkiem zaworu tak ssącego, jak wydechowego. Poza tym w ostatniej głowicy szlifowałem kanał wylotowy - swoisty garb pod występem prowadnicy zawodu wydechowego. Badanie organoleptyczne wykazało, że jest tam spora ilość materiału do zebrania. Odnoszę wrażenie, że najwięcej pewnie udałoby się uzyskać przez zmniejszenie oporów w samej szczelinie zaworowej (tylko jak to zrobić?), albo głowica 16 v od razu  <lol2>
Altówka, Alaska, mój Anioł albo Atu. Jak by nie patrzeć - warto żyć! A teraz mam jeszcze Borewicza!!

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 12, 2019, 01:28:58 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2606
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
trzeba usunąć nierówności jeżeli są w miejscu gdzie trzonek zaworu przechodzi w grzybek, później dokładnie wypolerować.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 12, 2019, 08:09:53 am »

Offline JohnyWalker

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 258
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, PF 125p, 126p
Banned, coś dziwnego piszesz. Kolektory dolotowe do 1.4, które widziałem, zawsze były katastrofalne pod względem pasowania kanałów. Pal licho łączenie z głowicą, bo tam średnica jest mniejsza od wlotów w głowicy, więc przynajmniej nie ma odbicia, ale już łączenie połówek kolektora pasuje do siebie w mocnym przybliżeniu. W sumie w każdym silniku poprawa tego dawała efekt na plus, najbardziej spektakularnie w 1.8. Nowe mapy to już jest przesada, przecież nie zmieniasz czasów rozrządu czy pojemności skokowej, a komputer w pewnym zakresie jest adoptowalny do warunków pracy.
Fiat 125p 1987- w budowie (trwale); Fiat 125p 1500 1978; Caro VVC 1996; Atu+ 1.8 - w przebudowie (też wiecznie); Caro 1.5 1994; Fiat 126 BIS- ; Caro 1.4 16V 1994, Truck 1.9 2003

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 12, 2019, 09:55:17 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2863
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Każda obróbka głowicy i kolektorów przyniesie korzystne efekty
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 12, 2019, 10:10:44 am »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Tu bym polemizował, bo można równie dobrze pogorszyć nieprawidłowo wykonanym portingiem. Są pewne zasady, których trzeba przestrzegać i pewne parametry, które można mocno zmniejszyć bezsensownym powiększaniem kanału.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 12, 2019, 10:40:35 am »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2863
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Wiadomo, że jak z kanału 32mm zrobimy 45mm jak materiał wyda, to napewno nie będzie lepiej. Długość i średnica to wiadomo, że przy takich zabiegach ma znaczenie. Zwiększając średnicę, zmieniany m.in. przepływ. Większy nie zawsze znaczy lepszy
« Ostatnia zmiana: Listopad 12, 2019, 10:42:30 am wysłana przez śledzik »
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 14, 2019, 12:29:36 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Ciekawostka. Trafiłem na dwa sprawdozdania z badań "kwadraciaka" Jedno w książce Szczeciśnkich "poprawa ekonomiczności...", a drugie z czasopisma Auto Technika Motoryzacyjna z okolic 86/87. W ksiażce kolektor został skrytykowany, a ATM chwalony. żeby było ciekawiej załączone wykresy potwierdzały opis. Jakby badali dwa różne kolektory :) Mam ten numer ATM. Poszukam jak będę u rodziców.
w ksiazce, ktorej tytulu i autora sobie nie przypomne, trafilem na test porownawczy kolektorow,
porownywane byly kolektory z PNa (raczej kanciak) , z DFa 1.3 i 1.5, test na urzadzeniu mierzacym przeplyw, wyniki zaskakujace,
kanciak ma problemy z rownomiernym rozdzialem mieszanki, jest nawet wykres w Morawskim pokazujacy,ze powyzej 70% otwarcia przepustnic roznica miedzy srodkowymi, a zewnetrznymi cylindrami jest naprawde duza,
to  jest glowny problem tego kolektora, bo same wartosci przeplywu pewnie sa wystarczajace dla seryjnej glowicy,
jako,ze przeplywy byly badane dla golego kolektora i na urzadzeniu, to roznice sa wyrazne,
kanciak jest na poziomie kolektora z 1.3, co prawda 1.3 jest wyzej na wykresie, jednak roznice mozna pominac,
za to 1.5 juz im znzcznie odjezdza,
co jest najbardziej zaskakujace, to kolektory DFa sa znacznie lepsze pod wzgledem rownomiernosci rozdzialu miszanki, mimo ze dlugosc kanalow bardzo mocno sie rozni - swoisty fenomen,

test po obrobce recznej kolektorow pokazuje, ze w kanciaku przeplyw wzrosl, ale co wazniejsze, bardzo polepszyla sie rownomiernosc, w okraglych tez oba parametry sie poprawily i nadal kanciak jest na poziomie 1.3 i nadal 1.5 im odjezdza,
ciekawe jest to, ze nieobrobiony 1.5 i tak jest lepszy niz obrobione 1.3 i kanciak, wiec wniosek jest taki, ze jezeli zmieniac na okraglaka, to na 1.5,
niestety szczegolow w jaki sposob obrabiano kolektory nie pokazano,

jezeli chodzi o wtryskowce, to ich charakerystyki nie znamy, jednak nalezy przyjac, ze GSI dawkuje rowno, bo z taka budowa inaczej sie nie da ;p
abimex i bosch to wlasciwie ten sam kolektor z inna flansza na przepustnice - to nie jest przerobiony kanciak, bo ma inna budowe,
 kanaly sa rowne, rozgaleziaja sie po dwoch stronach od wejscia przepustnicy, a przepustnica jest jedna, wiec odpada problem wystepujacy przy gazniku,
powinny dawkowac w miare rowno
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 14, 2019, 13:45:38 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4659
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Szkoda, że nie pamiętasz tytułu książki, bo bym bardzo chętnie poczytał. To by też tłumaczyło, dlaczego po montażu nawet kolektora 1.5 bez obróbki do silnika CB poprawiło się przyśpieszenie i ogólna kultura pracy. Muszę poszukać wykresów w morawskim, o których piszesz, bo nie zwróciłem na nie uwagi.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 14, 2019, 15:16:37 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
z tymi tlumaczeniami poprawy osiagow to bym sie wstrzymal, bo jak pisalem testy byly przeprowadzane na urzadzeniu pomiarowym, a nie na silniku - jezeli glowica nie przepusci wiecej, to zaden kolektor nie pomoze,
a nie wiemy, czy CB jest dlawiony przez kanciaka - zeby to sprawdzic trzeba by przeprowadzic testy na konkretnym egzemplarzu silnika,

na razie mozna spekulowac nad poprawa napelniania wzgledem przydlawionych dwoch cylindrow, ale w praktyce (na silniku) to moga byc znacznie mniejsze roznice niz na urzadzeniu, bo znowu glowica moze ograniczac te dwa lepsze kanaly,

na dzien dzisiejszy mozna zalozyc, ze obrobka glowicy bez obrobki lub zmiany kolektora nie przyniesie pelnych efektow
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 20, 2019, 23:14:22 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Banned, coś dziwnego piszesz. Kolektory dolotowe do 1.4, które widziałem, zawsze były katastrofalne pod względem pasowania kanałów. Pal licho łączenie z głowicą, bo tam średnica jest mniejsza od wlotów w głowicy, więc przynajmniej nie ma odbicia, ale już łączenie połówek kolektora pasuje do siebie w mocnym przybliżeniu. W sumie w każdym silniku poprawa tego dawała efekt na plus, najbardziej spektakularnie w 1.8. Nowe mapy to już jest przesada, przecież nie zmieniasz czasów rozrządu czy pojemności skokowej, a komputer w pewnym zakresie jest adoptowalny do warunków pracy.

Zetknąłem się z dwoma typami uszczelek kolektorów, pod względem średnicy: małymi i dużymi (pomijam w tej chwili materiał, bo widziałem i typowo papierowe, jakieś z kij wie czego).
Rozbierałem wszystko i to ze trzy razy na uszczelkach dużej średnicy i głowica miała kanały wlotowe idealnie pod uszczelki, natomiast kolektory owszem, były węższa o 2-3 mm i miały bruzdy, ale zeszlifowanie tego nie dało żadnych odczuwalnych efektów.

Co więcej, maksymalna prędkość jaką kiedykolwiek rozwinął ten samochód za mojej kadencji, to było licznikowe 175km/h (przy przebiegu ok 165 tys. km), a tej chwili to z górki nie przekroczy 160km/h, choć jeden wtryskiwacz jest do czyszczenia. Ale zastanawiam się też czy trzy "nowe" się nie zapchały, po zmianie auto przez jakiś czas zaiwaniało powyżej 2800 jakby Vtec się włączał, a teraz znowu się charakterystyka się spłaszczyła w dół.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 23, 2019, 03:18:11 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Kwadraciak to jest dobry jak oddajesz to gówno na złom. Poroniona konstrukcja moim zdaniem zwłaszcza w wersji abimex. Podstawa to kolektor fiatowski choć lekko wygładzony w środku bo jakość odlewu jest fatalna. Dalej głowica - trzeba rozpiłować (trochę)i wygładzić kanały. Zwłaszcza wydechowy w głowicy fiatowskiej - ciężko tam mały palec włożyć przy zaworze. Ta z caro jest trochę lepsza ale też dupy nie urywa. I na koniec dobrze oszlifowany w środku kolektor żeliwny - wpływa głownie na elastyczność i kulturę pracy silnika. Do tego dobre laski i nie wyklepane koniki i ciaśniej ustawione luzy zaworowe - różnica jest kolosalna na plus. W dalszej kolejności trzeba poprawiać polski gaźnik albo szukać jakiegoś webera od fiata lub forda. Oraz większe zawory - miejsce jest. Pojemność można zwiększyć do 1,8L Potencjał jest gdzieś do około ~110Km tyle osiągały te silniki kiedyś w wersjach rajdowych czy tez wyścigowych. Istnieje tez wersja "naszego" silnika w wykonaniu 6 cylindrowym o pojemności 1/8 2,0/2.3
« Ostatnia zmiana: Listopad 23, 2019, 03:30:27 am wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 23, 2019, 14:01:58 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1306
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Pojemność można zwiększyć do 1,8L
W jaki sposób?

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 23, 2019, 18:23:28 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2863
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Rozwiercic cylindry zapewne bo zmiana skoku tłoka wydaje się być mało realna bo skąd wziąć wał z 3 podporami i dłuższym wykorbieniem?
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 23, 2019, 20:44:10 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1306
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Ale nie ma już "mięsa" żeby rozwiercic cylindry

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 23, 2019, 20:48:18 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1677
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo Intercooler +1?? KM?? & Fiat Marea Weekend 1.9 JTD '01 110 KM - Gruz Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - Dailycar "TurboŁoś"
Pytanie zasadnicze czy pozostawiamy fabryczny stopień sprężania (lub chociaż zbliżony) :p Jeżeli nie to dość prosta robota :D
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 23, 2019, 21:07:01 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Pojemność można zwiększyć do 1,8L
W jaki sposób?

pewnie chodzi o pojemnosc miski olejowej, bo pojemnosc to moze miec miska, a silnik charakteryzuje sie objetoscia skokowa ;>   :d   <cwaniak2>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 24, 2019, 00:17:59 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Kiedyś chłopaki z wrocka  mieli takiego "po służbach" - użyto jeżeli dobrze pamiętam tłoków od opla astry chyba 1,6 albo 1.8. Fakt ze środkowe cylindry są bliżej siebie wiec trzeba "przesunąć" otwory w bloku a tłok na sworzniu względem korbowodu ale da się - dzisiaj to bezsens bo w cenie dobrego remontu kupisz całego rovera czy 2,0 ale kiedyś nie było takich możliwości i robiono z tego co było. Z głowicy można sporo zebrać bo to solidny odlew lub dać grubszą uszczelkę pod głowice. Do gazu myślę ze będzie akurat ;)

Aha wał można tez przeszlifować na większy skok -szlifując korby w kształcie księżyca i stosując inne korby i panewki o mniejszej średnicy - akurat w ohv nie ma z tym problemu(tak myślę bo słabo znam ten silnik) ponieważ korbowody(tzn średnice) są tam duże jak na silnik który urodził się jako 1300. Znajdź dzisiaj tylko fachmana który to zrobi bo ci który to potrafili to są na cmentarzu a obecne mechesy to czytały o tym tylko  w staroangielskich podaniach :] Wały o dłuższym skoku bez problemu można dostać do malucha. Tylko pytanie jest o ekonomiczny sens tej operacji. Na dziś dzień prościej  dodać turbo
« Ostatnia zmiana: Listopad 24, 2019, 00:44:58 am wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 24, 2019, 13:10:25 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
te rozwierty to raczej opowiesci z krypty, bo do najblizszej objetosci pozwalajacej kwalifikowac silnik jako 1.8L potrzebne sa tloki 84mm, a na takie, miejsce po przesunieciu otworow maksymalnie jak sie da, jest tylko teoretycznie - w praktyce pewnie wyjdzie kanal wodny,
w dodatku przesuniecie osi pracy korbowodu o 4mm to gwarantowane przeginanie tloka w cylindrze i na deser trzeba do tego dorobic uszczeke pod glowice,ale tak bardzo starannie, bo pierscienie ogniowe nie beda rownomiernie docisniete przez przesuniecie cylindrow o 4mm,

troche za duzo slabej rzezby jak na chec uzyskania 95KM - tyle mozna uzyskac obrabiajac 1.6 i dopasowujac walek rozrzadu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: [poradnik] "porting" kolektora czyli poprawianie fabryki
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 24, 2019, 16:44:53 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2606
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
a co myślicie o takim układzie- skok 79,2 i cylinder 84 mm. przy zachowaniu tych samego wału i korbowodów. mięsa w głowicy jest sporo więc delikatne  powiększenie komory spalania też dałoby się zrealizować.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.