Autor Wątek: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.  (Przeczytany 5240 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« dnia: Listopad 18, 2019, 19:55:22 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
Witajcie.

Na wstępie zaznaczę, że przekopałem chyba cały internet wpisując przeróżne objawy, które u mnie występują, ale sensownego rozwiązania problemu nie znalazłem, liczę na Waszą pomoc.
Auto - Atu Plus z 98 roku, 1.6 GLI, jednopunktowy Bosch, ma LPG, przebieg prawie 180 tysięcy.
Samochód kupiłem okazyjnie, za grosze, ze względu na bardzo ładny stan zachowania blachy, niestety z silnikiem od samego początku było nieco gorzej.

1) Wałek rozrządu miał wytartą krzywkę, bodajże od zaworu ssącego na 1 cylindrze, niemalże do zera, praktycznie nic z niej nie zostało. Nie miał mocy, z trudem się rozpędzał, aczkolwiek jakoś jechał.
2) Rozrusznik był na wykończeniu, czasami nie kręcił tylko cykał, zdarzało się to coraz częściej.

W poszukiwaniu przyczyny braku mocy, skupiłem się najpierw na prostych tematach, czyli: cewka, przewody, świece, filtry, ustawienie rozrządu itd.
Bez różnicy. Krótko po tym rozrusznik odmówił posłuszeństwa pewnej zimnej nocy, cykał i nie kręcił. Wiele razy przekręciłem stacyjkę, próbując go odpalić. W końcu udało mi się go uruchomić, chodził jeszcze gorzej niż wcześniej, nie chciał się wkręcać na obroty, gasł na wolnych, po dodaniu gazu i szybkim odpuszczeniu - strzelał z wydechu, kapało z niego również niespalone paliwo. Domyślam się, że podczas prób rozruchu, przekręcając stacyjkę - pompowałem paliwo, stąd to "zalanie".

Wałek wymieniłem, razem z hydropopychaczami, olej 5W40, zawory ustawione na te słynne 2.5 obrotu. W międzyczasie jak auto stało w garażu rozgrzebane - zregenerowałem rozrusznik. Teraz, po poskładaniu wszystkiego - słychać, że rozrusznikowi ciężko kręcić silnikiem, mimo naładowanego akumulatora i sprawnego już rozrusznika. Gdy odpali - chodzi jak traktor (dźwięk z wydechu), czasami zgaśnie jak nie podtrzymam go na gazie, nie chce wkręcać się na obroty. Słychać nieco klepanie hydropopychaczy, ale podejrzewam, że w tych temperaturach normalka, tym bardziej, że wszystko "świeże". Podmieniłem raz jeszcze cewkę, przewody, świece, sprawdziłem ustawienie rozrządu i jest ok.

Co może mu dolegać? Jakieś pomysły? Podziwiam, jeśli ktoś przeczytał do końca. :) Wszelkie rady mile widziane.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 18, 2019, 20:38:21 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Oczywiście przy tych wszystkich pracach akumulator był odłączany wielokrotnie i nic się nie zmieniało?

Jak ciężko kręci, to chyba rozrusznik nie jest do końca sprawny.

Na gazie jest w stanie odpalić?
« Ostatnia zmiana: Listopad 18, 2019, 20:42:42 pm wysłana przez utek »

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 18, 2019, 20:40:43 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
Tak jest, czytałem o tym "resetowaniu" Boscha, ale odpinanie akumulatora nie robi na nim żadnego wrażenia.
Cóż, o rozruszniku trudno mi cokolwiek powiedzieć, gdy sprawdzałem go na stole, przed montażem w aucie - wszystko chodziło elegancko. Nie mniej jednak - rozrusznik, rozrusznikiem, bardziej zależy mi na prawidłowej pracy tego silnika, potem będę sobie coś grzebał ewentualnie.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 18, 2019, 20:41:28 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Primo opisz procedurę, jak Ustawiłeś zawory.

W sumie sam tak ustawiałem na 2,5obrotu i jakoś tak ustawiłem, że zniknęła kompresja na jednym cylku, oczywiście poprawiłem i jest ok.Też chodził dziwnie, co chyba oczywiste na 3 cylindrach  ;p

Także zmierz kompresję na początek.

Rozrusznik może ok, ale np. kostka stacyjki może kończyć żywot.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 18, 2019, 20:44:05 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
Standardowo, na mijankę, jak przy mechanicznej regulacji. Skasowałem luz na 0, tak, aby nie nacisnąć sprężynki w hydropopychaczu, a potem dokręciłem jeszcze 2,5 obrotu. Na czym polegał Twój błąd przy regulacji? Z hydro w polonezie, jeśli chodzi o regulację - robiłem to pierwszy raz.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 18, 2019, 20:51:48 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Myślę, że jak sam ustawiałeś zawory to wiesz co robiłeś, ale jak możesz to sprawdz ciśnienie sprężania, może  któryś zawór jest podparty a hydropopychacze powinny cichnąć po kilku kilkunastu kilkudziesięciu sekundach i dlatego może chodzić jak traktor, poza tym trzeba sprawdzić czy wszystkie świece mają iskrę. Rozumiem , że przy zmianie wałka dobrze ustawiłeś rozrząd, czyli na znaki.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 18, 2019, 20:57:14 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
Nie mam póki co za bardzo czym zmierzyć ciśnienia sprężania, ale wezmę to pod uwagę. Ustawiałem dokładnie tak jak opisałem, no ale różnie to bywa, może coś przeoczyłem.
Z hydropopychaczami też racja, dlatego o tym napisałem, może i tutaj tkwi problem. Co proponujesz zrobić? Zdjąć pokrywę klawiatury i skontrolować co i jak?
Iskra jest na każdej świecy, rozrząd ustawiony na znaki oczywiście, nowy pasek.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 18, 2019, 21:02:59 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Ustawianie zaworów najlepiej ustawiać przy wykręconych świecach , czyli tłok w najwyższym położeniu ma być a zawory stać w danym momencie.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 18, 2019, 21:13:21 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
W sumie - koniecznie to jutro sprawdzę, być może coś tam jest nie tak, to by też wyjaśniało to klepanie...
Tak jak mówię, z hydrauliką w OHV obcuję pierwszy raz, stąd też być może coś przeoczyłem. Dzięki za naprowadzenie na ten trop. :)

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 18, 2019, 21:31:28 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Już dokładnie nie pamiętam, ale mniej więcej: z dwóch silników robiłem jeden, a więc dokręciłem klawiaturę i ustawiłem coś tam na pierwszym garze i zacząłem regulować, w sumie na czwartym skręciłem za bardzo i brakło kompresji.Już konkretniej nie pamiętam, bo możliwe, że wypompowałem wszystko z 4 cylindra (a właściwie popychaczy) i to mnie zmyliło.

Inny trop-u mnie po zdjęciu pokrywy widać, że wszystkie śruby regulacyjne są podobnie wkręcone-przy poprawianiu błędu widać było wyraźnie, że 4 gar (czyli ten źle ustawiony) miał dużo głębiej wkręcone śruby regulacyjne.Zerknij u siebie, może to cokolwiek pomorze :)

Albo na odpalonym silniku zdejmuj po sztuce przewody ze świec-będzie widać, na którym nie pracuje (po zdjęciu nie będzie zmian w pracy silnika)

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 18, 2019, 21:51:40 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
Okej, podejrzewam, że tutaj tkwi problem.  <ok>
Jutro się za to wezmę i napiszę jak wygląda sytuacja. Dzięki wielkie!

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 19, 2019, 20:41:33 pm »

Offline Bartek028

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6 GLI 95' / Caro Plus 1.6 GTI 16V 98' / Caro 1.6 GLI 96'
Panowie!

Zdjąłem dekiel klawiatury, tak jak CieniaczRider napisał - jedna śruba regulacyjna, była wyraźnie "głębiej" wkręcona. Dla pewności ustawiłem wszystkie zawory od nowa. Jak ręką odjął!  <ok> Auto ma moc, chodzi cichutko, a i zniknął problem ciężkiego kręcenia silnikiem przez rozrusznik. Wszystko gra, dosłownie nie poznaję samochodu. Wielkie dzięki wszystkim za sugestie, bez Was tak szybko bym do tego nie doszedł. :)

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 19, 2019, 21:05:28 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
No niestety "hydraulika" Poloneza to nieporozumienie jak dla mnie, ale najważniejsze, że się udało  <cwaniak2>

Od tego jest forum, ja po zobaczeniu na manometrze "0" przez moment myślałem o wyjęciu silnika, ale na szczęście pomyślałem o zaworach i pomogło.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 24, 2020, 21:23:38 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Panowie odgrzewam, ale teraz osobiście potrzebuję wskazówek co może być nie tak. Ale po kolei, jadę sobie dziś do pracy spokojnie, a tu po 10 kilometrach polonezik stracił moc, dodawanie gazu powodowało stukanie i słabe przyśpieszenie, na wolnych było cicho ale rzucało silnikiem. No to do garażu, zdejmowanie przewodów zapłonowych z 1 i 2 cylindra powodowało gaśnięcie, a z 3 i 4 nie było różnicy. Pomiar ciśnienia na sucho dało wynik  1 - 11, 2 - 11, 3 - 2, i 4 - 2 bary, próba olejowa dała wynik 1 i 2 niewielka poprawa, natomiast 3 podniosło do 3, a 4 do 5. I teraz pytanie gdzie szukać czy to szklanki staneły, czy się nie podparły, szklanki to hydro oczywiście. Bo jak by wałek miał się ścierać to by powoli to się działo i powoli by tracił moc. Jakby pękł blok między 3 a 4 to ciśnienie by było podobne i podobnie by się podniosło. I dlatego proszę o wskazówki, może ktoś miał podobny przypadek, czyli czego się czepić i gdzie szukać, bo napewno trzeba zdjąć pokrywę i ewentualnie głowicę.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 24, 2020, 22:04:51 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Hmm czy przepalona uszczelka pod głowicą między 3 i 4 cylkiem by nie dała takich objawów?Oczywiście tak jak napisałeś pokrywa w górę i co tam dzieje się w zaworach ;)

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 24, 2020, 22:17:00 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Miałem kiedyś przypadek przepalenia się uszczelki pomiędzy 3 a 4 cylindrem, łomot był niesamowity , nie dało się jechać. Ale przynajmniej jest wiadomo, że dół jest dobry.

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 25, 2020, 13:17:45 pm »

Offline OTRO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 138
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125P
Panowie odgrzewam, ale teraz osobiście potrzebuję wskazówek co może być nie tak. Ale po kolei, jadę sobie dziś do pracy spokojnie, a tu po 10 kilometrach polonezik stracił moc, dodawanie gazu powodowało stukanie i słabe przyśpieszenie, na wolnych było cicho ale rzucało silnikiem. No to do garażu, zdejmowanie przewodów zapłonowych z 1 i 2 cylindra powodowało gaśnięcie, a z 3 i 4 nie było różnicy. Pomiar ciśnienia na sucho dało wynik  1 - 11, 2 - 11, 3 - 2, i 4 - 2 bary, próba olejowa dała wynik 1 i 2 niewielka poprawa, natomiast 3 podniosło do 3, a 4 do 5. I teraz pytanie gdzie szukać czy to szklanki staneły, czy się nie podparły, szklanki to hydro oczywiście. Bo jak by wałek miał się ścierać to by powoli to się działo i powoli by tracił moc. Jakby pękł blok między 3 a 4 to ciśnienie by było podobne i podobnie by się podniosło. I dlatego proszę o wskazówki, może ktoś miał podobny przypadek, czyli czego się czepić i gdzie szukać, bo napewno trzeba zdjąć pokrywę i ewentualnie głowicę.

Miałem taką samą sytuację to jest wypalona uszczelka miedzy 3 a 4 cylindrem , nawet jakbyś miał wytarty wałek o 2mm to takich efektów by nie było co opisujesz ... Tak dla pewności tej teorii zdejmij przewód zapłonowy z 3 lub 4 cylindra jak przestanie stukać to uszczelka .
Ja podczas robienie UPG to wymieniałem miskę oleju pech chciał że zobaczyłem że jednej krzywki prostu brakuje z 2mm materiału ale silnik dawał sobię radę rozpędzić do 140 ale z wielkim trudem, po mimo kompresji na zimnym silniku po 10,5-11bar na każdym cylindrze ( przed wypalaniem uszczelki ). A na wolnych obrotach silnik pracował wzorowo nie można było dotrzeć jakiś oznak zużycia wałka , jedyną rzeczą która zauważyłem że jest coś nie tak to większe zużycie paliwa i spadek mocy

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 25, 2020, 14:07:06 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3764
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Również potwierdzam wersję z wypaloną uszczelką miedzy cylindrami. Czapeczka do zdjęcia. ;)
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 25, 2020, 16:57:13 pm »

Offline mareks#1181

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1167
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GSI
Właśnie jak zdejmowałem przewody zapłonowe z 3 i 4 cylindra to nie było żadnych efektów ,ale jak zdejmowałem z 1 lub 2 to gasł.Z tego wszystkiego dobrze że to nie dół, bo wymiana silnika to już wyższa szkoła jazdy i większe koszty w % , bo trzeba już kogoś do pomocy szukać. Ale jak ogarnę to się pochwalę oczywiście dla potomnych. Co prawda w garażu jest zestaw naprawczy w postaci silnika, uszczelek i innych pierdół i mam nadzieję, że ze 3 weekendy i jakoś poskładam.
 
 

Odp: Atu Plus 1.6 GLI (Bosch) - problem z pracą silnika.
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 25, 2020, 17:08:43 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Głowicę zdjąć to sama przyjemność w Poldku ;)