Autor Wątek: Polonezy z ABS  (Przeczytany 8101 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 19, 2020, 23:50:56 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2061
Pamiętam lata 2000 dość dobrze. Między Łodzią a Sieradzem była droga krajowa ileś tam. Szeroka, po 1.5 pasa w każdą stronę. Normą było wyprzedzanie w w grupach i grube dzwony po kilka aut na czołówki bo ktoś nie zjechał z przeciwka na pas awaryjny. Odcinek 70 km zajmował ok 2h. A teraz jest Ska i w 40 min równym tempem jesteś na miejscu. W ciszy, spokoju i bez nerwów.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 19, 2020, 23:51:26 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4632
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Całe szczęście, że na niektóre zmiany nie było chęci/pieniędzy, bo takiej topornej i "napompowanej" deski rodem z VW w caro bym nie zniósł.  <lol2>
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 20, 2020, 11:34:07 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Pamiętam lata 2000 dość dobrze. Między Łodzią a Sieradzem była droga krajowa ileś tam. Szeroka, po 1.5 pasa w każdą stronę. Normą było wyprzedzanie w w grupach i grube dzwony po kilka aut na czołówki bo ktoś nie zjechał z przeciwka na pas awaryjny. Odcinek 70 km zajmował ok 2h. A teraz jest Ska i w 40 min równym tempem jesteś na miejscu. W ciszy, spokoju i bez nerwów.
Zgadza się. Stara jedynka pomiędzy Włocławkiem i Toruniem. 1,5 pasa, w rzeczywistości 4. Środkiem wyprzedzające, awaryjnymi psami wyprzedze. Krzyże i znicze na poboczach jak na cmentarzu.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 20, 2020, 20:10:49 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
w PN nie bylo absu, bo nie jest w nim potrzebny - auto jest idealnie wywazone i ma stosunkowo krotki rozstaw osi, a uklad hamulcowy jak wszyscy (chyba) wiedza nie jest przewymiarowany, wiec nie ma problemu z jego wyczuciem

desce rozdzielczej w minusie nic nie brakuje pod wzgledem wygladu w przeciwienstwie do tej prototypowej, ktora jest paskudna,
plusowa byla dobrym krokiem w przod, ale gdyby w minusowej zmienili tylko konsole srodkowa (z pokretlami zamiast suwakow) to tez nie byloby zle
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 20, 2020, 21:35:17 pm »

Offline SeBa

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1049
  • Płeć: Mężczyzna
  • FSOAK
    • Polonez 1.4 GTi 16V'97 i 2.0 GLI'95
    • http://www.fsoautoklub.pl
Taka sytuacja.

W sumie napisu "AIR BAG" nie widać, ale logo Rovera jest. A przynajmniej ta logo Rovera mi to wygląda.

na tej kierownicy widnieje napis/logo IFG -Inland Fisher Guide jeden z zakładów GM w USA który nadzorował temat restylingu Poloneza i to od nich wywodzi się ta deska,a nie jak to głosi mit od Orciari
Cytat: Szymon
Rover ma jedną zasadniczą przewagę, jak po pijaku dasz w pizdę na zlocie na jakimś kretowisku to będziesz miał szacun, a z OHV cię wyśmieją, żeś wieśniak i biedak.

Auto Detailing-info PW

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #25 dnia: Wrzesień 20, 2020, 21:57:17 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Nie słyszałem o tym nigdy wcześniej. Orciari lub jakaś inna włoska firma wydawały się najbardziej prawdopodobne, m.in. ze względu na wykorzystane elementy, przełączniki itd.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #26 dnia: Wrzesień 20, 2020, 22:07:42 pm »

Offline maniek1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 441
  • Płeć: Mężczyzna
    • fiat 125p
 Gdy będę składał następnego Poloneza to doposażę do w ABS i klimatyzację.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #27 dnia: Wrzesień 20, 2020, 22:16:39 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ciekawe co na to diagnosta...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 20, 2020, 22:28:15 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1304
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Diagnosta powinien odmówić pozytywnego badania w przypadku zamontowanych zaciskow z palio. Tylko kto to zauwazy.
Mity o polonezie z abs mogą zadziałać na korzyść. Zawsze można powiedzieć że to fabryka. :-)

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #29 dnia: Wrzesień 21, 2020, 07:32:46 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Co na to diagnosta zależy od tego jak szybko zmieni się nam nadzór nad stacjami. Jeśli tak jak głoszą plotki, od nowego roku będzie nowy nadzór, to dość szybko skończy się wolna amerykanka i przymykanie oczu na wszelkie modyfikacje. Wtedy pozostanie być tylko "zaufanym klientem" danej SKP i może uda się coś załatwić. Z drugiej strony polonezów jest już tak mało, że nawet starsi stażem Diagności (przez duże D) nie pamiętają czy były w nich tarcze wentylowane czy lite, koła 13" czy 14/15" itd.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #30 dnia: Wrzesień 23, 2020, 17:38:41 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
W latach produkcji poloneza co chwila widziałem samochód w rowie.

Tylko że stan utrzymania tych samochodów był tragiczny, włącznie z oponami. Nawet mój dziadek inżynier jeździł na łysych letnich kapciach w zimie.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #31 dnia: Wrzesień 23, 2020, 17:41:29 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
Ta deska może by zrobiła szał ale na początku lat 90-tych. Podobna jest w golfie 3 oraz w BMW e36, czyli autach które debiutowały w 91r. W drugiej połowie lat 90-tych były modne już inne deski. Spójrzcie na deski w golfie 4 albo bmw 46. W sumie do dobrze że do plusa nie dali tej deski tylko zaprojektowali nową. Ja osobiście nie podoba się szary kolor tej deski plusowej ale sam kształt jest w miarę ok.

A wracając do ABS to w sumie ciekawe dlaczego FSO nie zastosowało tego systemu w plusach. Np. w golfie 3 abs jest do bólu prosty. Teraz można zamknąć się w jakiś 400-500zł aby zaadoptować ten system do poloneza. Bazując na używanych częściach, jedynie czujniki i koronki nowe.
Wiadomo w latach 90-tych była to niejako nowość jeżeli chodzi o popularne auta i system mógł być dość drogi. Ciekawe czy na przeszkodzie nie stanęły dodatkowe badania homologacyjne na które FSO albo nie miała ochoty, albo kasy albo jednego i drugiego. Chociaż jak wprowadzali "lucasy" to takie badania musieli przeprowadzić. Ale w sumie... nie wiadomo na jakich aktach prawnych opierali te swoje badania.

To jest ciekawe z punktu widzenia zarządzania firmą i z punktu widzenia prawa. Bo jako wyćwiczony kierowca, to z każdego auta najchętniej bym wywalił wszystkie systemy i wstawił korektor hamulców. Gdybym w pierwszym aucie miał ABS to by trafiło na dno jeziora i prawdopodobnie na złom, a dzięki temu że wiedziałem co robię i nie było ABSu, auto jeździ do dzisiaj.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #32 dnia: Wrzesień 23, 2020, 22:34:35 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Gdybym w pierwszym aucie miał ABS to by trafiło na dno jeziora i prawdopodobnie na złom, a dzięki temu że wiedziałem co robię i nie było ABSu, auto jeździ do dzisiaj.

Opowiedz.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #33 dnia: Wrzesień 24, 2020, 11:54:20 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1174
Gdybym w pierwszym aucie miał ABS to by trafiło na dno jeziora i prawdopodobnie na złom, a dzięki temu że wiedziałem co robię i nie było ABSu, auto jeździ do dzisiaj.
A ja kiedyś jechałem jako pasażer z kolegą transitem. Było mokro, obaj się zapatrzyliśmy na stłuczkę na pasie obok. Jak odwracałem wzrok zobaczyłem że ten przed nami jużstoi i prawie wbijamy mu się w bagażnik. Krzyknąłem "HAMUJ", kumpel bez namysłu pierdolnął w hebel, ABS zaterkotał i zatrzymaliśmy się o piczy kłak od poprzedzającego.
Więc opowieści "wiem co robie, hamuje pulsacyjnie i komputer nie będzie mną rządził" przy ułamkach sekund można sobie w buty wsadzić. A jeżeli ktoś twierdzi że mu się udalo bo nie miał systemów to widocznie maił zbyt dużo czasu na działanie.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #34 dnia: Wrzesień 24, 2020, 13:35:41 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Po raz Nty chcę zauważyć, że ABS nie zawsze skraca drogę hamowania! Jego głównym zadaniem jest zachowanie sterowności pojazdu podczas gwałtownego hamowania. I tak im nawierzchnia mniej przyczepna tym mniejszy uślizg wykazuje koło podczas hamowania (ABS stara się utrzymać trakcję, a nie najszybciej zatrzymać pojazd).

A jak chodzi o "wiem co robię, bo czuje co pod nogą", absolutna gówno prawda! ABS pracujący z częstotliwością klinkudzieszieciu Hz na sekundę, zdecydowanie lepiej wyczuje kiedy koło wpada w poślizg niż kierowca. Ale fakt faktem, uczenie młodych kierowców jazdy na nowych samochodach naszpikowanych systemami nie powinno mieć miejsca, bo łatwiej jest sie nauczyć jeździć z systemami wspomagającymi niż nauczyć się jeździć bez nich. Dlatego moim zdaniem płyta poślizgowa lub jej substytut to to powinna być obowiązkowa pozycja podczas kursu na PJ.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #35 dnia: Wrzesień 24, 2020, 13:40:37 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1304
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Abs nie skraca drogi hamowania tylko powoduję ze przy gwałtownym hamowaniu można skrecac np ominąć przeszkodę. W aucie bez abs krecenie kierownica przy zablokowanych kołach nic nie daje.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #36 dnia: Wrzesień 24, 2020, 14:01:24 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3124
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Też tak kiedyś myślałem, ale jak dokładniej wypatrzyłem się w ten wykres:

to trochę zweryfikowałem swój pogląd na ten temat.
W skrócie ABS może drogę hamowania albo bardzo skrócić, albo bardzo wydłużyć, wszystko zależy od warunków na jezdni, ustawienia kół, działania dodatkowych sił etc.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2020, 14:04:11 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #37 dnia: Wrzesień 24, 2020, 14:23:40 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6571
  • Płeć: Mężczyzna
A jeżeli ktoś twierdzi że mu się udalo bo nie miał systemów to widocznie maił zbyt dużo czasu na działanie.

Albo miał odruch. Wiadomo że bez ćwiczenia nie da się sprawnie hamować bez ABSu, tak samo jak nie da się zagrać Sonaty Księżycowej bez kilkunastu lat nauki, potem poświęcenia 4-6 godzin dziennie przez miesiąc. Tylko że hamowanie bez ABSu jest łatwiejsze i taki odruch idzie sobie wyrobić w kilka godzin.
11 lat jeżdżę w zimie bez ABSu i tylko w pierwszym roku miałem wypadek, bynajmniej nie miało to związku z ABSem.

Jest też taka wspomagająca technika nauki odruchów, która przyspiesza proces uczenia się w praktyce, bez ćwiczeń praktycznych. Pianiści nazywają to treningiem mentalnym. W ich przypadku polega to na tym, że gdy nie mogą ćwiczyć przy fortepianie, np. jadą autobusem czy pociągiem, czytają nuty, odtwarzają sobie muzykę w głowie i bardzo intensywnie wyobrażają ruch rąk i palców (oczywiście oni już umieją grać bardzo dobrze, więc mają bardzo dobre wyczucie jaki mięsień jak się powinien ruszyć).

Podobną technikę można zastosować w prowadzeniu samochodu. Mając pojęcie o siłach działający na zawieszenie i opony, wyczucie jak dany samochód reaguje, jak skręt kierownicy przekłada się na skręt kół itd. można sobie wyobrażać na jakim zakręcie czy nawierzchni jak skręcic kierownicą żeby stało się to czy tamto itp.

Gdybym nie umiał hamować bez ABSu to by już nie było Golfa III który mi wyjechał, rozjechałbym pieszą w słuchawkach która w nocy wyszła mi pod auto nie spojrzawszy, a Plus przejechałby się po barierce przy 70. Moja babcia jakoś DFem w zimie na D-124 dawała radę, a uczyła się na zamarzniętym jeziorze. Nawet moja matka to umie. Babcia uczyła ją dwadzieścia lat temu. Do tej pory jeździ autem bez ABSu.


A jak chodzi o "wiem co robię, bo czuje co pod nogą", absolutna gówno prawda! ABS pracujący z częstotliwością klinkudzieszieciu Hz na sekundę, zdecydowanie lepiej wyczuje kiedy koło wpada w poślizg niż kierowca.

Zgadza się, tym bardziej że rozdziela siłę osobno między różne koła. Chociaż w przypadku napędu na przód da się to trochę zniwelować, ponieważ w układzie z korektorem pierwsza zawsze blokuje się oś przednia, przez zablokowaniem kół zawsze poczujesz że telepie silnikiem który schodzi poniżej 800obr/minutę.

Kolejna sprawa że w aucie z ABSem nie da się auta które jedzie niekontrolowanym poślizgiem wzdłuż prostej drogi (np. po wyjściu z zakrętów), utrzymać na tej drodze przez zablokowanie wszystkich kół. Nie jest też możliwe hamowanie przez zarycie się w ziemię. A jeżeli opona z jakiegoś powodu nie trzyma, np. jest piasek lub olej na drodze, to zjechanie na grząskie pobocze i zablokowanie kół to najskuteczniejsza metoda hamowania.
Zresztą zupełnie przypadkiem sprawdziłem to w praktyce. Próbowałem przejechać między Transitem i barierką bo wiedziałem że nie dam rady wyhamować i w niego walnę. Paręnaście metrów przed nim już myślałem że będzie gruby dzwon, bo było za wąsko żeby przeszedł, kiedy nagle autem szarpnęło i zatrzymało się metr od budy dostawczaka. Na szczęście pobocze było gruntowe, jak lewe koło na nie wjechało, to zaczęło ryć w ziemi aż cały dolny wahacz zaczął pracować jak spychacz. Taką samą technikę standardowo wykorzystuje się w świeżym śniegu. Pełna blokada i zgarnianie śniegu przez koła i zawieszenie daje najlepsze hamowanie.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 24, 2020, 14:39:53 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #38 dnia: Wrzesień 24, 2020, 17:27:54 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
generalnie ABS nie skraca drogi hamowania - moze ja delikatnie skrocic, ale to zalezy od wlasciwosci opon, najczesciej jednak wydluza hamowanie,
wiec OLO trafil z przykladem jak PN w betonowy przepust ;] 
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Polonezy z ABS
« Odpowiedź #39 dnia: Wrzesień 24, 2020, 21:08:46 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3692
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Teoria jedno, rzeczywistość drugie. W krytycznej sytuacji na drodze, nie ma takiej opcji, żeby człowiek poradził sobie lepiej od komputera.