Autor Wątek: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania  (Przeczytany 3633 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« dnia: Marzec 16, 2021, 22:46:08 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Potrzebuję informacji, jak sprawdzić przyrost stopnia sprężania względem obniżania fabrycznej głowicy. Potrzebne znajomemu do skody favorit, a przyda się na pewno też tutaj taka wiedza, np. jeśli ktoś zakupi 125p z odprężonym silnikiem i płaskimi tłokami.

Silnik znajomego to wersja 135 (odprężona) o żenująco niskim stopniu sprężania 8,8:1. Takie wersje były eksportowane do krajów, gdzie można było jeszcze nabyć niskooktanowe paliwo. Teraz ma to tyle sensu, co jeżdżenie na płaskich tłokach 125p bez turbo. Planowane jest podwyższenie stopnia sprężania poprzez planowanie głowicy do stopnia 9,7:1 (silnik 136) lub wyższego (jest LPG w aucie, wiec można się bawić). I teraz pytanie, jak wyliczyć, ile mm należy ściąć głowicę, żeby dojść do stopnia sprężania przynajmniej 9,7:1, jeśli oczywiście ilość materiału na głowicy pozwoli na taką operację?
« Ostatnia zmiana: Marzec 16, 2021, 23:01:56 pm wysłana przez Daniel#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Planowanie głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 16, 2021, 22:51:50 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
w skodzie jest pewnie prosta komora pod wzgledem geometrycznym, to trzeba znac jej ksztalt,
w polskim OHV jest komora wielokulista, wiec takie obliczenia sa skomplikowane, ale dokladnosc bedzie wystarczajaca, jezeli przyjmie sie walec, bo na wysokosci 1mm nic ciekawego sie nie bedzie dzialo,

watpie, ze w czeskim OHV da sie zjechac glowice o tyle, zeby uzyskac tak duze doprezenie - trzeba dowiedziec sie czym roznia sie silniki odprezone i normalne, bo moga to byc tloki jak w 115c i 116c
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 16, 2021, 23:00:57 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
To kwestia tłoków. 136 ma płaskie, 135 ma zagłębienia w tłokach, celem odprężenia silnika. Silnik jest na tyle zdrowy, że nie ma sensu wymiana na inny, a głowica wygląda na taką, która ma duże możliwości obróbki. Ale nie chcę tu spamować skodowymi niuansami, tylko mniej więcej zrozumieć, w jaki sposób wyliczyć, ile by trzeba obniżyć głowicę, żeby stopień wzrósł przynamniej do poziomu silnika 136, lub ile wzrośnie ścinając głowicę maksymalnie, na ile będzie możliwość.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 16, 2021, 23:09:17 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1307
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Przeciez to jest prosta geometria. Nie ma w tym nic trudnego. Wystarczy znać objętość nad tłokiem i policzyć ile ją trzeba zmniejszyć aby uzyskać dany stopień sprężania.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 16, 2021, 23:12:16 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
normalnie liczysz objetosc figury geometrycznej, ktora wycinasz i ta objetosc odejmujesz od objetosci komory spalania,
nowa komora ma swoja objetosc i wtedy liczysz stopien,
algorytm mozna zawrzec w jednym wzorze, ale musisz oddzielnie policzyc objetosc komory, wiec musisz znac jej ksztalt,
jezeli chodzi o skode, to nie znam ksztaltu komory spalania, wiec nie stworze przykladu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 16, 2021, 23:14:26 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1307
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
Można poćwiczyć na strzykawce. 😀
Albo może można gdzieś znaleźć rysunek przekroju tego silnika to wtedy należy oszacować skale, o ile nie jest podana, zdjąć wymiary i obliczyć komore spalania. Później tylko zweryfikować czy to co jest na rysunku zgadza się z tym co jest w rzeczywistości.
« Ostatnia zmiana: Marzec 16, 2021, 23:41:31 pm wysłana przez Tales »

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 16, 2021, 23:40:38 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Można poćwiczyć na strzykawce. 😀
chcesz zalewac komore strzykawka i w ten sposob zmierzyc objetosc ?
to dobry sposob, ale nie pomoze zbytnio przy okresleniu ile ubedzie po scieciu, bo przez napiecie powierzchniowe cieczy trudno zlapac ubytek np. 2mm glebokosci,
sama objetosc komory jest generalnie znana, bo wyliczymy ja ze stopnia sprezania, wiec szkoda czasu na zalewanie komory,
lepiej zmierzyc krztalt otworu komory, bo cos mi mowi, ze to bedzie cos zblizonego do elipsy, bo proste silniki z zaworami umieszczonymi prosto maja takie proste ksztalty komory ;>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 16, 2021, 23:43:24 pm »

Offline Tales

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1307
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6GLE
chcesz zalewac komore strzykawka i w ten sposob zmierzyc objetosc ?
Nieee..  chodziło mi o zobrazowanie problemu aby wyprowadzić wzór.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 16, 2021, 23:52:00 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Równie dobrze można za pomocą plasteliny zmierzyć ile bezpiecznie można obniżyć głowice aby nie było kolizji i być może uda się nawet zrobić większy stopień sprężania. Tylko wtedy nie wiadomą pozostają fazy rozrządu przy takim w/w stopniu 9.7 lub nawet większym. Ew można spróbować przeliczyc że np, skok tłoka będzie o 1mm większy niż jest i zobaczyć co z tego wyjdzie, tak na śpiocha myśląc
« Ostatnia zmiana: Marzec 16, 2021, 23:57:27 pm wysłana przez śledzik »
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 17, 2021, 06:45:33 am »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
I teraz pytanie, jak wyliczyć, ile mm należy ściąć głowicę, żeby dojść do stopnia sprężania przynajmniej 9,7:1, jeśli oczywiście ilość materiału na głowicy pozwoli na taką operację?

Można - tak jak wspomniano już - przykleić pleksę i cieczą sprawdzić objętość komory.

Ta głowica była już planowana? Ma widoczny 'znak minimum' - granicę planowania?
Wszystkie sensowne fora skodowskie już padły (dla aut s1xx, fav), ale w pamięci się dogrzebałem, że na spokojnie z 1mm można zejść, jak nie 2 (ale to by trzeba potwierdzić).

Można też pokombinować z tłokami od 136M (Felicia) - tam był przesunięty sworzeń na tłoku i dzięki temu podbito jeszcze trochę sprężanie względem zwykłego 136.

Btw. jakby co, to mam płaskie tłoki z 136 :)

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 17, 2021, 11:42:53 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Silnik jest dziewiczy, głowica według mnie nigdy nie była zdejmowana.

Tłoki bardzo chętnie kumpel by wstawił płaskie, lub z felicii, ale silnik ma nieco ponad 80kkm przebiegu, i jest zdrowy - szkoda go pruć... Stąd jedyna możliwość podniesienia stopnia sprężania poprzez planowanie głowicy.

Co do for skody - skończyły jak wszystkie inne, i znalezienie informacji jest znacznie trudniejsze niż np. 5 lat temu. Cholerne FB...

Tłoki 136M mają podcięcia w tłokach, ale przesunięty sworzeń? Dobrze widzę?
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 17, 2021, 13:24:11 pm »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Kurde, z tym tłokiem/sworzniem to ręki sobie nie dam uciąć. Dawno to już było. A może to był wyższy tłok... nie przypomnę sobie.
Rzuciłem okiem na stopnie sprężania:
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Favorit
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Felicia
kwestia, czy to jest 100% poprawne. W każdym razie 136M był zawsze poszukiwany do swapów.
Do tego dochodziła jeszcze głowica o największej średnicy kanałach w całej rodzinie 1.3. Nawet 1.4 z Fabii miał gorszą.

U siebie miałem zwykłe 135, splanowaną głowicę, zapłon kilkanaście stopni (fabrycznie są bardzo niskie wartości), mikser palnikowy 32mm i Favoritka szła jak burza :)

Co do for skody - skończyły jak wszystkie inne, i znalezienie informacji jest znacznie trudniejsze niż np. 5 lat temu. Cholerne FB...
No niestety, skoda@zlosnik padła już dawno temu; potem x lat działała skodovka, ale teraz też po tym słuch zaginął. Zostały fora czeskie i google tłumacz :)

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 17, 2021, 16:39:59 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
pogooglalem i komora ma nieregularny ksztalt,ale da sie go z grubsza okreslic kilkoma figurami,
z tego co widze, to komory w favorytce i felicji roznia sie ksztaltem - felicia ma dodatkowy jezyczek, ktory tworzy polkola wokol zaworow,
wiec nowsza glowica powinna miec mniejsza komore, a wiec wyzszy stopien sprezania,

generalnie, to sprawdz po prostu jak daleko zawory maja do tlokow i zetnij maks ile sie da - stopien wyjdzie taki jaki wyjdzie, i tak wiecej nie wytniesz,

z drugiej strony moze nie warto ruszac, bo podla zmiana w natarciu, w ramach wprawadzania nowego-starego qrestwa ceny na stacjach ida na rekord, to mozliwosc przepalania dziwnych mieszanek ze zlewek rozpuszczlnikow czy ekstrakcyjnej moze byc bardzo przydatna  <uoee>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 17, 2021, 17:59:51 pm »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Też jeszcze pogooglałem i dokopałem się do info o tym sprężaniu w 136M:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1109046.html#5588151

Daniel, a ta Fav to gaźnik czy SPI? Bo jak to monowtrysk, to może dość skuteczne rozwiązanie, czyli dmuchnąć mu tam 0.x bara :) Były takie projekty, nawet na niskim doładowaniu fajnie to szło :)

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 17, 2021, 19:19:35 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4666
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Cytuj (zaznaczone)
z drugiej strony moze nie warto ruszac, bo podla zmiana w natarciu, w ramach wprawadzania nowego-starego qrestwa ceny na stacjach ida na rekord, to mozliwosc przepalania dziwnych mieszanek ze zlewek rozpuszczlnikow czy ekstrakcyjnej moze byc bardzo przydatna  <uoee>

No już bez przesady, od oszczędzania jest LPG :P

Andrzej, niestety słynny pierd...ony burg. Choć plany montażu jednopunktu zamiast tego dziadostwa też są, ale to na przyszłość. Najpierw głowica.

Czyli z tego co czytam, warto wrzucić od razu głowicę z felicii, żeby stopień jeszcze trochę wzrósł. Pytanie też, z której felicii, bo wersji silnikowych jest sporo, w tym i felicie odprężone :D
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 17, 2021, 19:33:23 pm »

Offline AndrzejP

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 397
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro Plus GSI
Czyli z tego co czytam, warto wrzucić od razu głowicę z felicii, żeby stopień jeszcze trochę wzrósł. Pytanie też, z której felicii, bo wersji silnikowych jest sporo, w tym i felicie odprężone :D
Musicie szukać wśród 136M, albo zrobić obróbkę tej głowicy, którą teraz macie.

niestety słynny pierd...ony burg
No cudo to to nie jest, ale wersja elektronik była gorsza. Klasyczny 2E3 po przeróbce na ssanie ręczne był znośny. Zawsze też można zrobić mechaniczne sterowanie drugiej przepustnicy; albo od razu wsadzić FOSa ze 125p/PNa.

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 17, 2021, 21:53:08 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Daniel a porównywałeś ten silnik z jednostką z Fabii, tzn 1.4?Może z tego coś warto ugryźć/zapożyczyć?W końcu dalej podobne "muzeum" pod maską ;)

Swoją drogą ciekawe, co starsze-Czechosłowacki czy Polski "ochłap"? :D

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 17, 2021, 22:07:10 pm »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 880
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
Daniel a porównywałeś ten silnik z jednostką z Fabii, tzn 1.4?Może z tego coś warto ugryźć/zapożyczyć?W końcu dalej podobne "muzeum" pod maską ;)

Swoją drogą ciekawe, co starsze-Czechosłowacki czy Polski "ochłap"? :D
Fabia ma ten sam silnik tylko rozwiercony do 1.4 którego pierwowzorem był motor ze skody spartak. Rozwój tego samego typu co 116c do gsi tylko w czeskim wydaniu  <spoko>
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 17, 2021, 22:17:26 pm »

Offline CieniaczRider

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 514
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus
Hmm a tam nie był czasem zmieniany wał korbowy i skok tłoka przy starym rozmiarze tulei cylindrów (informacje od znajomka, trochę bajarz, więc pytam)  :d

Odp: Planowanie (obniżanie) głowicy a wzrost stopnia sprężania
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 17, 2021, 22:21:55 pm »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 880
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
Tego Ci już dokładnie nie powiem bo nie grzebałem nigdy głębiej niż w rozrządzie ale wiem że silnik z fabi Czesi wrzucają do tych pędzonych na tył bez rzeźby z łapami na zasadzie wyjąć stary włożyć nowy  <spoko>
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali