Autor Wątek: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.  (Przeczytany 6012 razy)

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« dnia: Wrzesień 01, 2022, 19:40:42 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 340
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Jest ktoś w stanie mi powiedzieć, czy ten wentylator SPAL https://allegro.pl/oferta/wentylator-spal-va09-ap50-c-54a-12v-280mm-ssacy-12521141471 będzie miał większą wydajność i efektywność niż ten fabrycznie montowany. Czy przepływ powietrza rzędu 1670m3/h to więcej niż daje oryginał?

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 01, 2022, 21:39:15 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Ten wentylator ma około 120W, czyli podobnie jak wentylator chłodnicy z diesla/rovera.

Odpuść sobie wentylatory z przodu chłodnicy, chyba że w komorze ze względu na silnik nie ma miejsca. W obudowę wentylatora chłodnicy poloneza pasuje praktycznie idealnie wentylator od grupy VAGa (Audi A4/A6, Passat B5 itp.). Średnica 280mm, rozstaw śrub ten sam, jest płaski, więc nie wystaje. No i najważniejsze ma 300W i robi spory przeciąg pod maską. Jeden z nr. oryginału: 4D0805571D. Ja mam zamontowany taki zamiennik: https://allegro.pl/oferta/wentylator-audi-a4-a6-a8-sharan-alhambra-passat-b5-8042064120

U mnie bez problemu radzi sobie jako główny wentylator klimatyzacji (pracuje cały czas razem ze sprężarką) i silnik się nie przegrzewa. Drugi wentylator mam oryginalny z Poldorovera i on włączał mi się tylko podczas jazdy w korku w największe upały (sterowany z presostatu przy wzroście ciśnienia w układzie). Jak masz mocny alternator (120A+) to możesz zastosować 2 takie 300W wentylatory i taki zestaw poradzi sobie w każdych warunkach i z każdym silnikiem.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 02, 2022, 17:03:04 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 340
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Dzięki za odpowiedź.
Jeżeli piszesz, że ten wentylator z vw daje radę i to nieźle to chyba mnie namówiłeś na jego zakup. SPAL-a (ssący nie tłoczący do montażu za chłodnicą) wybrałem z myślą poprawy przepływu powietrza przez powiększoną chłodnicę, z której schłodzeniem fabryczny wentylator nie do końca sobie radzi. Nie daje wzrosnąć temperaturze w układzie, ale w temperaturach otoczenia powyżej 25st ma trudność ze schłodzeniem do temp. wyłączenia (91st) wentylatora. Miejsce pod maską (nie dużo ale jest) mam, więc gabaryt mniejszy niż oryginał nie jest konieczny.

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 03, 2022, 08:50:12 am »

Offline Oxej

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
    • dużo, aktualnie Caro Plus
Ten wentylator ma około 120W, czyli podobnie jak wentylator chłodnicy z diesla/rovera.

Odpuść sobie wentylatory z przodu chłodnicy, chyba że w komorze ze względu na silnik nie ma miejsca. W obudowę wentylatora chłodnicy poloneza pasuje praktycznie idealnie wentylator od grupy VAGa (Audi A4/A6, Passat B5 itp.). Średnica 280mm, rozstaw śrub ten sam, jest płaski, więc nie wystaje. No i najważniejsze ma 300W i robi spory przeciąg pod maską. Jeden z nr. oryginału: 4D0805571D. Ja mam zamontowany taki zamiennik: https://allegro.pl/oferta/wentylator-audi-a4-a6-a8-sharan-alhambra-passat-b5-8042064120

U mnie bez problemu radzi sobie jako główny wentylator klimatyzacji (pracuje cały czas razem ze sprężarką) i silnik się nie przegrzewa. Drugi wentylator mam oryginalny z Poldorovera i on włączał mi się tylko podczas jazdy w korku w największe upały (sterowany z presostatu przy wzroście ciśnienia w układzie). Jak masz mocny alternator (120A+) to możesz zastosować 2 takie 300W wentylatory i taki zestaw poradzi sobie w każdych warunkach i z każdym silnikiem.

Ne miałeś problemów z bezpiecznikiem? u mnie (Atu Plus 1.6 GLi, czyli instalacja pod dwa wentylatory, ale nie pamiętam w miejsce którego go wkładałem) po wrzuceniu wentylatora z passata, natychmiast spalił się bezpiecznik. Na oko przewód z passata wydawał się zauważalnie grubszy od przewodu z poloneza, więc - biorąc pod uwagę fakt, że sterowanie wiatrakami w polonezie jest dość prostą konstrukcją - chciałem wykonać od nowa całą wiązkę pod dwa wiatraki na grubszych kablach i ze skrzynką pod maską
Złombol '23, '24, team Carozela

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 03, 2022, 11:43:48 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
No raczej... 300W to prawie 3x tyle, co wentylator diesla. Pod coś takiego to raz, grubsze przewody,a dwa, to raczej kres wydajności przekaźnika...

600W (50 amper...) na chłodzenie, to chyba do rajdów, albo upalania w miejscu :P.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 03, 2022, 12:07:24 pm »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Ne miałeś problemów z bezpiecznikiem? u mnie (Atu Plus 1.6 GLi, czyli instalacja pod dwa wentylatory, ale nie pamiętam w miejsce którego go wkładałem) po wrzuceniu wentylatora z passata, natychmiast spalił się bezpiecznik. Na oko przewód z passata wydawał się zauważalnie grubszy od przewodu z poloneza, więc - biorąc pod uwagę fakt, że sterowanie wiatrakami w polonezie jest dość prostą konstrukcją - chciałem wykonać od nowa całą wiązkę pod dwa wiatraki na grubszych kablach i ze skrzynką pod maską
Nie odważyłem się puszczać tego przez fabryczną instalację ;)

Mam zrobioną koło wentylatora nagrzewnicy drugą skrzynkę bezpieczników i przekaźników wraz z grubymi przewodami puszczonymi do najbardziej wymagających układów, całość zasilana grubym przewodem od rozrusznika. Z tej skrzynki zasilam cały osprzęt klimatyzacji i kilka dodatkowych układów we wnętrzu. Wentylator o którym mowa ma 300W i z prostej matematyki wynika że potrzebuje 25A przy 12V, ale przy starcie pobiera więcej dlatego pali ci fabryczny bezpiecznik. U siebie układ wentylatora zasilam z przekaźnika 40A, który zabezpieczyłem bezpiecznikiem 30A i całość działa wzorowo.


Dzięki za odpowiedź.
Jeżeli piszesz, że ten wentylator z vw daje radę i to nieźle to chyba mnie namówiłeś na jego zakup. SPAL-a (ssący nie tłoczący do montażu za chłodnicą) wybrałem z myślą poprawy przepływu powietrza przez powiększoną chłodnicę, z której schłodzeniem fabryczny wentylator nie do końca sobie radzi. Nie daje wzrosnąć temperaturze w układzie, ale w temperaturach otoczenia powyżej 25st ma trudność ze schłodzeniem do temp. wyłączenia (91st) wentylatora. Miejsce pod maską (nie dużo ale jest) mam, więc gabaryt mniejszy niż oryginał nie jest konieczny.
Wentylator 300W powinien bez problemu ogarnąć problemy z chłodzeniem. W moim VVC przy włączonej klimie, nawet w największe upały temperatura płynu nie przekroczyła mi 90 stopni - odczyt z ECU.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 03, 2022, 12:16:13 pm wysłana przez Maćko »
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 03, 2022, 15:30:23 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 340
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Nie odważyłem się puszczać tego przez fabryczną instalację ;)

Mam zrobioną koło wentylatora nagrzewnicy drugą skrzynkę bezpieczników i przekaźników wraz z grubymi przewodami puszczonymi do najbardziej wymagających układów, całość zasilana grubym przewodem od rozrusznika. Z tej skrzynki zasilam cały osprzęt klimatyzacji i kilka dodatkowych układów we wnętrzu. Wentylator o którym mowa ma 300W i z prostej matematyki wynika że potrzebuje 25A przy 12V, ale przy starcie pobiera więcej dlatego pali ci fabryczny bezpiecznik. U siebie układ wentylatora zasilam z przekaźnika 40A, który zabezpieczyłem bezpiecznikiem 30A i całość działa wzorowo.
Kurła, to i mnie to czeka :| , no nic wyrzeźbi się.

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 08, 2022, 09:48:48 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 340
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Kupione, zamontowane, podłączone.   :)
Po załączeniu wentylatora czuć jego moc elektryczną, informuje o tym swoim obciążeniem 85A alternator. Cug pod maską jest zacny, w obecnych temperaturach temperaturę chłodziwa zbija dość szybko, niestety żeby w pełni przekonać się o efektach tej przeróbki trzeba poczekać do kolejnego lata i temperatur rzędu 30 st.C.

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 08, 2022, 11:45:38 am »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 360
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Czy do tego wentylatora który proponujecie przekrój kabli 2.5mm2 starczy ?  I przekaźnik 30a

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 08, 2022, 12:13:24 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 340
    • Polonez Atu+X20SED, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Czy do tego wentylatora który proponujecie przekrój kabli 2.5mm2 starczy ?  I przekaźnik 30a
Przewód wychodzący z wentylatora ma właśnie taki przekrój (2,5mm2) wiec chyba większy przekrój nie jest potrzebny (podczas próbnego uruchomienia nie zaobserwowałem wzrostu temperatury przewodów). 30A przekaźnik? Maćko sugerował 40A i taki zastosowałem, ale skoro zabezpieczenie jest 30A bezpiecznikiem, to na chłopski rozum przekaźnik też da radę, ale szczegóły proszę konsultować z kimś bardziej kumatym.       

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 08, 2022, 12:29:58 pm »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 360
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Mój przekaźnik ma napisane 30a/40 a wiec nie wiem sam

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 08, 2022, 23:36:55 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Starczy z zapasem.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 08, 2022, 23:52:25 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Zależy tylko czy chińskie 30/40A za 5zł z elektronicznego, czy faktycznie przeniesie taki prąd - wystarczy zdjąć obudowę i porównać np. z FSOwskim, czarnym elmotem 30A.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 29, 2022, 06:48:16 am »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 360
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Panowie, kupiłem założyłem ten wentylator od vw. Cóż robi ogromny  przeciag pod maską fso 125p i oto chodzi. Cala wiqzke elektryczna mam założona na kablach 2.5mm2. Bezpiecznik na kablu kupiłem niby 2.5mm2 i założyłem bezpuecznik 25A. Jednak ten bezpiecznik po kilku minutach włączonego na sztywno wiatraka spalil sie a oprawa bezpiecznik jak i jego kabel zrobiły się gorące ,zalozylem bezpiecznik 30A działało aż nie zaczęła się z jednej strony nadtapiac obudowa od bezpiecznik i kabel od obudowy gorący.(reszta kabli w układzie okej ) chyba Ta obudowa bezpiecznika na kablu kupiłem jakiś oszukany. Daje 3 zdjęcia. Wiatrak założony oraz porównanie kabla z obudowy bezpiecznika z kablem oryginalnym od wiatraka( chyba on ma 3mm2). Sorki za bródne palce ale się robi.
https://zapodaj.net/9b221d5d009f2.jpg.html
https://zapodaj.net/ee3451e78ddd2.jpg.html 
https://zapodaj.net/a96fabfc17b00.jpg.html
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 29, 2022, 06:50:36 am wysłana przez lampart125p »

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 29, 2022, 10:04:41 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3691
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Nie raz widziałem już nadtopioną taką obudowę, a w instalacji było ok.

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 29, 2022, 10:26:08 am »

Offline Morfina

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 889
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro V6
Na małą chłodnicę fajnie pasuje wentylator z nexii/nubiry,dostępny za kilka złotych i przynajmniej niema poboru prądu że aż światła przygasają  <spoko>
Ślusarz, złodziej, łowca krasnali

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 29, 2022, 10:37:48 am »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 360
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Nie raz widziałem już nadtopioną taką obudowę, a w instalacji było ok.
Tak ale nadtopilo tak że nie było przejścia pradowego. Kupiłem Dziś oprawke z kablem pod 30A  zamontuje będzie git. A alternator mam 100 A  więc raczej nie będzie przygasania lamp

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 29, 2022, 11:37:51 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
temat z serii : jak utrudnic sobie zycie zmieniajac sprawny uklad na inny - mniej sprawny, bo nie dzialajacy prawidlowo,
nie wiem po co komus pod maska wentylator do napedu poduszkowca, w dodatku ma mniejsza srednice niz seryjny,
wiec lepiej chlodzil nie bedzie,
a zdolnosci chlodzace fabrycznego nie wymagaja poprawy

ludzie, zanim zabierzecie sie za rzezbienie w urzadzeniach cieplnych/energetycznych to wypada dowiedziec sie jakie zjawiska nimi rzadza,
skutecznosc przekazywania ciepla przez radiator do otoczenia zalezy od wielu czynnikow i konstrukcji, a nie tylko od tego jak mocno nakvrwiasz powietrzem,
bo powietrze musi odebrac cieplo z blaszek, to czy roznica na wejsciu i wyjsciu wynosi 1K czy 0.1K nie ma praktycznego znaczenia w chlodzeniu czegos takiego jak silnik, za to jak widac ma znaczenie dla temp. przewodow i obciazenia alternatora prawie polowa jego mocy na sam "wiatraczek"

jezeli ktos bardzo chce poprawiac skutecznosc chlodnicy, to taka mala podpowiedz, ze ten sam wentylator tloczacy powietrze na radiator, daje zauwazalnie lepsze efekty chlodzenia niz zasysajac z radiatora
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 29, 2022, 12:31:20 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4797
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
KGB: Wspominałem o tym wyżej  :] Jak pali bezpiecznik 25A i oprawkę, to grubo, prawie 1/3 wydajności alternatora w sam wentylator, do silnika, który w ogóle tego nie potrzebuje  ]:->
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Wentylator chłodnicy oryginał vs SPAL.
« Odpowiedź #19 dnia: Październik 23, 2023, 08:50:20 am »

Offline lampart125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 360
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500

Na małą chłodnicę fajnie pasuje wentylator z nexii/nubiry,dostępny za kilka złotych i przynajmniej niema poboru prądu że aż światła przygasają  <spoko>
Witam panowie, odkopuję znowu. Potrzebuje jakiś wentylator 280mm do poloneza koniecznie  plaski dla kolegi ale nie taki potwór jak ten z vw 300 wat. Pisaliście że z nexia podchodzi ale z tego co widzę nlma 252 mm troszkę mało a z  nubiry 300 i nie wejdzie. Jakieś inne podpowiedział miłe widziane
« Ostatnia zmiana: Październik 23, 2023, 09:02:34 am wysłana przez lampart125p »