Autor Wątek: Chłodnica Poldek Rover  (Przeczytany 1642 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Chłodnica Poldek Rover
« dnia: Marzec 24, 2023, 19:43:12 pm »

Offline Michał_22

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 555
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro Plus 1.8 VVC 98r
Witam. Zakładał ktoś jakąś inną chłodnicę, w miarę pasującą? Poldek 1.8 VVC. Przy tych temperaturach, co obecnie panują lubi się włączyć wentylator. Myślę nad zmianą przed latem. Może ktoś ma gotowca i pomoże :) Układ chłodzenia czysty.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 24, 2023, 21:15:20 pm »

Offline Dawid91

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2231
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16V orciari
Polecam chłodnice od Poloneza 1.9 ;) Pasuje i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 24, 2023, 21:30:39 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
wentylator moza wlaczac sie i przy -10*C na zewnatrz, to nie ma znaczenia - po to jest, zeby przeciagnac powietrze przez chlodnice, gdy zaistnieje takie zapotrzebowanie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 25, 2023, 09:32:04 am »

Offline Michał_22

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 555
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro Plus 1.8 VVC 98r
Polecam chłodnice od Poloneza 1.9 ;) Pasuje i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie.
nówkę dostanę?
wentylator moza wlaczac sie i przy -10*C na zewnatrz, to nie ma znaczenia - po to jest, zeby przeciagnac powietrze przez chlodnice, gdy zaistnieje takie zapotrzebowanie
logiczne, ale moim zdaniem i tak za szybko łapie temperaturę.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 25, 2023, 10:30:22 am »

Offline Maćko

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1946
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu + 1.8 LPGTi 23E
Oryginalna miedziana chłodnica zdaje egzamin przy każdym wariancie K16 w Polonezie. Oczywiście jeśli jest drożna, szczelna i nie ma powyginanych lamelek ograniczających przepływ. Rover ma małą pojemność układu chłodzenia i to normalne że szybko się nagrzewa. Natomiast jeśli się przegrzewa (wentylator włącza się podczas jazdy), to jeśli wykluczyłeś wszystkie inne aspekty takie jak termostat, drożność przewodów i rurek układu chłodzenia, brak syfu w bloku ograniczającego przepływ, szczególnie za 4 cylindrem to być może faktycznie chłodnica nie ma już wystarczającej wydajności.


W zeszłym roku przy montażu klimy zamontowałem nową oryginalną chłodnice miedzianą, z układem chłodzenia nie ma najmniejszych problemów nawet w największe upały i z włączoną klimatyzacją. Układ chłodzenia seryjny, jedynie dołożony parownik od LPG.

nówkę dostanę?

Wisi na alledrogo nowa miedzianka wraz z wentylatorem do K16, jeśli cena rzędu 800zł cię nie odstrasza to bierz. Rzeźba z inną chłodnicą, czy wymianą rdzenia w oryginalnej wyjdzie pewnie podobnie.
Był: Caro '93
Jest: LPGTi - Atu Plus 1.8 VVC 160+KM 23E | Renault Laguna 3 GT 2.0 dCi 178KM

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 25, 2023, 15:48:28 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4659
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Z fabrycznymi miedziankami jest taki problem, że ciekną na łączeniach bocznych (przy plastikach). Nie udało mi się znaleźć szczelnej, lata robią swoje.
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 25, 2023, 19:31:04 pm »

Offline Michał_22

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 555
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro Plus 1.8 VVC 98r
Każdy pisze że oryginalna chłodnica, w roverkach była miedziana. Ja mam "ameliniową", pewnie poprzedni właściciel zmienił. Podczas jazdy jest ok, tylko przy wolnej jeździe się  włącza. Co to będzie w korkach.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 25, 2023, 20:32:04 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5089
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.4 GTI '01
Z fabrycznymi miedziankami jest taki problem, że ciekną na łączeniach bocznych (przy plastikach).
Nie spotkałem się nigdy z tym. Ale idzie sobie z tym poradzić bez problemu. Rozgiąć te blaszki, rozebrać, oczyścić i czymś uszczelnić, a potem zacisnąć ponownie. Jeśli uszczelnienia nie są sparciałe/popękane, to wystarczy wyczyścić i zacisnąć ponownie. Rozbierałem to nieraz, czyściłem całą chłodnicę karcherem pod ciśnieniem, składałem na nowo i nic nigdzie nie ciekło.
Każdy pisze że oryginalna chłodnica, w roverkach była miedziana.
Bo tak było.
Ja mam "ameliniową", pewnie poprzedni właściciel zmienił.
Mogło tak być, ale z drugiej strony, to spotkałem już trzy sztuki plusów z boszem, w których była wstawiona miedzianka z rovera. Wentylatory miała we wszystkich przypadkach z "długimi" silnikami, więc albo ktoś sobie zadał aż tyle trudu, by je wymienić, albo w fabryce im zostały te chłodnice i pakowali jak leci.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 25, 2023, 20:52:23 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Oryginalna miedziana chłodnica zdaje egzamin przy każdym wariancie K16 w Polonezie. Oczywiście jeśli jest drożna, szczelna i nie ma powyginanych lamelek ograniczających przepływ. Rover ma małą pojemność układu chłodzenia i to normalne że szybko się nagrzewa. Natomiast jeśli się przegrzewa (wentylator włącza się podczas jazdy), to jeśli wykluczyłeś wszystkie inne aspekty takie jak termostat, drożność przewodów i rurek układu chłodzenia, brak syfu w bloku ograniczającego przepływ, szczególnie za 4 cylindrem to być może faktycznie chłodnica nie ma już wystarczającej wydajności.


W zeszłym roku przy montażu klimy zamontowałem nową oryginalną chłodnice miedzianą, z układem chłodzenia nie ma najmniejszych problemów nawet w największe upały i z włączoną klimatyzacją. Układ chłodzenia seryjny, jedynie dołożony parownik od LPG.

nówkę dostanę?

Wisi na alledrogo nowa miedzianka wraz z wentylatorem do K16, jeśli cena rzędu 800zł cię nie odstrasza to bierz. Rzeźba z inną chłodnicą, czy wymianą rdzenia w oryginalnej wyjdzie pewnie podobnie.

Za wyjątkiem doładowanych. Syf za 4 garem nie ogranicza przepływu, a skuteczność chłodzenia tyłu tulei cylindrowej. Reszta się jak najbardziej zgadza.

Amelinionowa chłodnica się totalnie do Rovera nie nadaje, nie nadąża oddawać ciepła. Imo za 800zł to lepiej dorobić aluminum ale na grubym rdzeniu i zapomnieć o sprawie.
« Ostatnia zmiana: Marzec 25, 2023, 20:54:50 pm wysłana przez Multec »
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 25, 2023, 22:06:29 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2077
też bym zrobił porządną chłodnicę alu. Te chiny są straszne już jak się patrzy.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 25, 2023, 22:19:29 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
zapominacie, czy po prostu nie wiecie, ze "miedziane" chlodnice sa wykonane z mosiadzu,
a mosiadz ma przewodnosc cieplna na poziomie ~50% przewodnosci aluminium,
czysta miedz 370 W/(m*K),
stopy aluminium 200 W/(m*K),
mosiadz 110 W/(m*K),

zakladajac bardzo optymistycznie, ze stop miedzi na chlodnice jest lepszy pod tym wzgledem od zwyklego mosiadzu, bardziej bogaty w miedz (moze byc, bo kwitnie na zielono pieknie), to wicej niz poziomu aluminium nie osiagnie, czyli 200 W/(m*K),
wplyw konstrukcji, czyli ksztalt lameli i finow to tak naprawde piczy wlos i jezeli robi roznice to tylko przy zalaczonym wentylatorze, albo jezdzie z bardzo duza predkoscia - wiec nie zmierzenia w warunkach "domowych"

wiec skoro nie widac roznicy,  a akurat do roverka bardziej pasuje chlodnica aluminiowa, to lepiej poszukac problemow gdzie indziej
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 26, 2023, 10:48:06 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2077
alu chłodnica delphi była spoko. Miała grubszy rdzeń i  więcej kanałów. Zostawiłem sobie 1 sztukę, ale przeżyła UPG i od ciśnienia zaczęła ciec.

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 10, 2023, 01:09:34 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
zapominacie, czy po prostu nie wiecie, ze "miedziane" chlodnice sa wykonane z mosiadzu,
a mosiadz ma przewodnosc cieplna na poziomie ~50% przewodnosci aluminium,
czysta miedz 370 W/(m*K),
stopy aluminium 200 W/(m*K),
mosiadz 110 W/(m*K),

zakladajac bardzo optymistycznie, ze stop miedzi na chlodnice jest lepszy pod tym wzgledem od zwyklego mosiadzu, bardziej bogaty w miedz (moze byc, bo kwitnie na zielono pieknie), to wicej niz poziomu aluminium nie osiagnie, czyli 200 W/(m*K),
wplyw konstrukcji, czyli ksztalt lameli i finow to tak naprawde piczy wlos i jezeli robi roznice to tylko przy zalaczonym wentylatorze, albo jezdzie z bardzo duza predkoscia - wiec nie zmierzenia w warunkach "domowych"

wiec skoro nie widac roznicy,  a akurat do roverka bardziej pasuje chlodnica aluminiowa, to lepiej poszukac problemow gdzie indziej

To czemu Rovery się przegrzewają na alu, a na miedzi jest spoko?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 11, 2023, 20:59:02 pm »

Offline Conrado967

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 63
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Atu 1.8 16V
    • GTA Polish Mods
Dorzucę od siebie trzy grosze.
W moich dwóch Polonezach miałem chłodnice aluminiowe. W Caro 1.4 nie było żadnych problemów z przegrzewaniem, czy to na postoju czy w trasie - trzymał sztywno 88stopni. W obecnym Atu 1.8 miałem alu chłodnice, wskazówka wychodziła na 92 i wentylator często się włączał w korku, w trasie trzymał temperaturę ok, czasem nawet za mocno sie wychładzał przy hamowaniu silnikiem w górach. Zmieniłem na alu z poprzedniego poloneza - dosłownie nic się nie zmieniło. Wyjąłem stary termostat 88* który ktoś nawiercił trzema dziurkami na fabryczny (stąd to wychładzanie pewnie), oryginalny termostat 88* - to samo, ale bez wychładzania nadmiernego. Zmieniłem ponownie termostat na 82* i teraz przez większość czasu jest około 80*, poza tym jak stanę w korku wtedy jest 90-92* i dwa wentylatory zbijają temperaturę do 90*, chyba, że zostawię włączony to zejdzie na 80*.
W zeszłym roku wpadła mi w ręce oryginalna chłodnica z ohv "miedziana", używana i szczelna, więc ją założyłem - też w sumie nic się nie zmieniło.
Sprawdziłem sobie temperaturę interfejsem na parowniku LPG - było chyba 85* około jak się wentylator włączał - ale na parowniku chyba zwykle jest niższa.
Auto obleciało Jugosławie i piłowałem je na górskich podjazdach - nie grzał się bardziej niż we wrocławskich korkach. Teraz zmieniłem licznik na nowy i wskazania wydają się zaniżone względem poprzedniego w kwestii temp. w trasie, ale w mieście osiąga ~90-92* tak samo jak wcześniej.

W moim przypadku sobie już odpuściłem kombinowanie z chłodnicami, termostatami itd. Tak najwidoczniej ma ten samochód ;).

Na allegro były nieoryginalne, nowe aluminiowe chłodnice na wzór tych z diesla, chyba za 900zł - kolega miał dwie i obie mu się rozciekły.

Warto też nie sugerować się wskazaniem licznika, ale wziąć pirometr albo multimetr z sondą do mierzenia temp i sprawdzić ile stopni ma rzeczywiscie chłodziwo na wyjściu z głowicy lub w zbiorniczku. Liczniki, czujniki temp itd wszystko to ma jakiś błąd, szczególnie po tylu latach, tak samo czujnik do wentylatora może już nie trzymać parametrów.
« Ostatnia zmiana: Maj 11, 2023, 21:01:29 pm wysłana przez Conrado967 »

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 11, 2023, 21:56:18 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2863
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Odkąd posługuje się memsdiag przy K16 na 50 przypadków to chyba ze 2 dzialaly tak, że wskaźnik pokrywał się z odczytem z ECU. Reszta zawsze wskaźnik zawyżał wartości
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 13, 2023, 03:29:40 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Tylko po co FSO robiłoby osobno gorszą chłodnicę do Rovera i konsekwentnie ją stosowało?
Kiedy wstawili Rovera, K16 było już na rynku od 5 lat, więc raczej wiedzieli o problemach z przegrzewaniem.

Trafiłem też na informację, że są zarówno chłodnice mosiężne, jak i naprawdę miedziane.
Może być tak, że rama jest z mosiądzu dla lepszej wytrzymałości, ale kanały i blaszki z miedzi. Mosiądz i miedź wyraźnie różnią się odcieniem, trzeba by poskrobać na jakimś oryginale blaszki i zobaczyć jaki mają kolor.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Chłodnica Poldek Rover
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 05, 2023, 02:16:29 am »

Offline Macfly

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1004
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO ATU 1.6 -> 1.4 -> 1.8 GLI 16V 1997, Polski Fiat 125p 1980, Caro 1.4 16V , Fiat 126p ELX 1.2 75 Fire
Miedziucha oryginał termostat Waxtat tylko czujniki w chłodnicy inne . Mam czujniki od skody mają ten sam gwint co Polonez a są lepszej jakości i  nie włączają się powyżej 90 stopni . Gotowałem dzisiaj oryginalny czujnik chłodnicy z termometrem w garnku by sprawdzić czy jest sprawny i  zwiera go dopiero przy 92 stopniach! Więc jak ktoś ma dupiastą chłodnicę to te 98-100 stopni jest w stanie złapać zwłaszcza na cienkiej aluminiowej chłodnicy.  Te czujniki co mam są od skody co mam to chyba na 88 stopni  są z tego co pamiętam ale mogę się mylić . Zworę łapią równo na 90 stopniach. Przy 1.8 16V , LPG + Calsosnic z dorobionym zaworkiem z lublina by móc zamknąć obieg płynu temperatura stoi pion 90 stopni nic się nie przegrzewa ani nie dogrzewa . Wskazania czujników na liczniku są dobre tylko czujniki w chłodnicach do bani . Mam znajomego który jest elektronikiem i miał na punkcie tego takiego świra że miał dorobiony czujnik na rurce przy wydechu w K16 który wcześniej zwierał mierzył sprawdzał i odczyty na wąskich zegarach jak i szerokich są idealne . Czujniki w chłodnicach walą w człona  (No chyba że już ktoś tam majstrował to inna sprawa) . Kolejna sprawa to to że od 90 do ponad 100 stopni jest bardzo niewielka odległość na wskaźniku w MR93 . Chłop miał takiego hopla na tym by nie przegrzać silnika (1.6 16V) że nawet ma na liczniku zaznaczoną czerwoną kropkę markerem w którym miejscu wskaźnik osiąga 100 stopni po tym jak ugotował raz silnik wkładając chłodnice z Diesla. Jeśli macie swapy a nie przerzucaliście całej wiązki samochodu od Rovera i kładziecie samą silnikową a reszta wiązki wnętrza , liczników, wentylatorów  itd. wam zostanie fabryczna z OHV to przepnijcie w kosce od wiatraka przewody na odwrót tak samo jeśli z jakiegoś powodu musicie założyć wiatrak z OHV do Rovera! Jakiś Geniusz w FSO się pierdzielnął i w Roverze czerwony przewód od wentylatora nie jest plusem . Zamienione kolory przewody  są  dopiero  w wiązce samochodu jeśli wrzucicie bez przemienienia przewodów taka chłodnice w wiatrakami wentylatory się kręcą w 2 stronę i ugotujecie sobie motor ... Tak że  pewnie nie jeden grzyb ubił Rovera targając chłodnice ze złomu jak mu się nie chciało starego wiatraka przekręcać . Sam tak ubiłem 2 silniki w zeswapowanym maluch bo mam miedziuchę z Poloneza 2 wiatraki z Rovera tam i podłączyłem kolorami czerwony plus czarny minus i po 2 ubiciu silnika zoonk przy piwku do mnie znajomy mówi że ty wiatrak ci się w złą stronę kręci (Miałem jeden na przełącznik) i rzeczywiście tak było przepiąłem przewody  czarny dałem na plus a wiatrak zaczął się w dobrą stronę kręcić .

Polecam chłodnice od Poloneza 1.9  Pasuje i bardzo dobrze spełnia swoje zadanie.

Moja zabiła moje 1.4 ugotowała motor . Nie wiem czy była zatkana czy nie ale na niej ciągle mieliło wentylatorem i nie mogło zbić temperatury ... Zostawiłem miedziuchę fabryczną daje radę . Na jakieś mega gorące klimaty na pewno by pomogło ale jeśli nie upalasz to według mnie przerost formy nad treścią .
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 05, 2023, 02:38:08 am wysłana przez Macfly »
"Wóz ma swoją specyfikę. Żeby ruszyć wrzucasz trójkę, luz to opcja parkowania, wsteczny to dwójka, a gaz to wsteczny. "