Autor Wątek: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu  (Przeczytany 4172 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 22, 2025, 08:33:20 am »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 391
    • Polonez Atu+, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Za wzrost obrotów biegu jałowego odpowiedzialne było lewe powietrze dostające się do kolektora ssącego poprzez uszkodzony podczas demontażu listwy wtryskowej o-ring od drugiego wtrysku. Naprawione, wolne obroty utrzymują się na poziomie 900obr/min.
Kolejny krok to dodanie do paliwa preparatu do czyszczenia wtrysków. Efekt tego działania udało się zauważyć. Niestety nie dało się zauważyć zaniku za wczesnego odcięcia mocy...
Pomimo tego że pompa paliwa teoretycznie trzyma parametry ciśnienia (ale czy prawidłowe ciśnienie jest równoznaczne z jej prawidłowa wydajnością?) zamierzam ją wymienić przy okazji demontażu zbiornika przy wymianie gumy wlewu, czy to coś zmieni nie wiem, ale się okaże.

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 16, 2025, 19:07:24 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 391
    • Polonez Atu+, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Pompa paliwa została wymieniona przy okazji wspomnianej wcześniej wymiany gumy od wlewu. Czy jest jakaś poprawa, może nieznacznie Atu przybyło chyżości, ale przede wszystkim pracującej pompy nie słyszę w środku i to jest też istotny plus. Obecnie jestem w stanie rozpędzić się do prędkości autostradowych, ale nic ponad to, wczesne odcięcie jak było tak jest, później ale jest.

Przy okazji nabycia komputera diagnostycznego pojawiła się możliwość podglądu parametrów silnika i ich analizy i tu pojawia się kolejna porcja pytań z tym związanych. 

Pierwsze. Jaka powinna być wartość podciśnienia w kolektorze dolotowym na biegu jałowym? Nie znalazłem nigdzie takiej informacji więc pytam.

Drugie. Czy kąt otwarcia przepustnicy nie ma czasem wpływu na ograniczone osiągi? Zapewne ma. I tu pytanie zasadnicze jakie wartości napięcia powinny być na potencjometrze? Książka (Trzeciak) mówi o wartości od 1.6V do 4,5V a u mnie jest 0,7V i 3,8V, teoretycznie tak odbiegające parametry według wiedzy książkowej powinny być to powodem do wymiany potencjometru, ale zmierzyłem też dwie zapasowe używki i o ile wartość początkowa (0,7V) jest praktycznie taka sama w każdym, to końcowa w tych dwóch zapasowych wynosi książkowe 4,5V. Myślę sobie, chyba mam jakąś anomalię, czyli można wymienić i będzie ok., tyle że ta wartość początkowa jest zagadkowa... Sprawdziłem jeszcze raz potencjometr zamontowany w samochodzie, tym razem otwierając przepustnicę ręcznie bez udziału pedału gazu i..?  Kurła, jest 4,5V, wciskam pedał gazu (dochodzi do ogranicznika w podłodze, a nie zatrzymuje się na jakimś dywaniku gumowym) i max. 3,8V. Nie trybię, czyli co pedał gazu ma za mały fabrycznie skok i ogranicza otwarcie przepustnicy i tym samym przy okazji osiągi? Czy ktoś może mi potwierdzić, że u niego jest tak samo taki fabryczny ogranicznik mocy?
Mam w tym przypadku dwie opcje, sprawdzić regulację długości pancerza linki (ale tym półksiężycu na osi przepustnicy gdzie jest zaczepiona linka nie widzę żadnego podejrzanego zluźnienia linki) i/lub zwiększyć zakres ruchu pedału gazu poprzez dogięcie. Chyba że ma ktoś inny pomysł i co z tymi rozbieżnościami miedzy książką a rzeczywistością?

Trzecie.
Niezależnie od obciążenia silnika komputer pokazuje, że skład mieszanki jest ubogi, tak ma być (wątpię, bo napięcie sondy lambda zmienia się), czy ta opcja jest w jakiś sposób nieaktywna? 

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 16, 2025, 19:56:02 pm »

Online Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1786
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
Pierwsze. Jaka powinna być wartość podciśnienia w kolektorze dolotowym na biegu jałowym? Nie znalazłem nigdzie takiej informacji więc pytam.
40kPa bezwzględnego/-0,60 bara atmosferycznego

czyli co pedał gazu ma za mały fabrycznie skok i ogranicza otwarcie przepustnicy
Linka do podciągnięcia na tej "kwadratowej-plastikowej" nakrętce siedzącej bodajże na pokrywie zaworów.

skład mieszanki jest ubogi
To tam jest oddzielny parametr do tego? Być może jest ustalany na podstawie korekty długoterminowej (parametr BLM) i z tego wychodzi mu, że jest ubogo. Wyrzuca błąd składu mieszanki?
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 16, 2025, 19:58:48 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3825
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Wartość 1.6V z książki jest średnio wiarygodna. 0.7 brzmi jak najbardziej prawidłowo, większość TPS ma około 0.4-0.7V przy zamkniętej przepustnicy.
Wczesne odcięcie zapłonu czyli 5900 to jest normalna wartość i nic tu nie zmienisz.
30-35kPa to prawidłowa wartość ciśnienia bezwzględnego na wolnych obrotach. Jeśli chodzi o wskazanie TPS to nie jest ono aż tak istotne w algorytmie Speed Density (czyli tym wykorzystanym w ecu GSi) i tu obciążenie określa MAP Sensor, a TPS jest głównie dla strategii idle i rozpoznania gwałtownego wciśnięcia gazu, bo MAP ma zwłokę (szczególnie te z wężykiem, nieumieszczone bezpośrednio w kolektorze) i sterownik nie byłby w stanie prawidłowo zareagować korektą paliwa na mocne wciśnięcie pedału gazu. Sprawdź jaką wartość pokazuje MAP Sensor np. na trzecim biegu z 2000obr/min do odcięcia z pedałem w podłodze. Idealnie powinien pokazywać ciśnienie atmosferyczne przez cały czas, ale zazwyczaj występuje spadek na wyższych obrotach, pytanie jak duży.
Pedał gazu można lekko podgiąć do góry, co robiłem ostatnio w 125p z Roverem, gdzie właśnie brakowało zakresu, ale zacząłbym od próby wyregulowania linki.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: GSI - za wczesne odcięcie zapłonu
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 16, 2025, 21:07:47 pm »

Offline ceva

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 391
    • Polonez Atu+, Polonez Kombi, Polski Fiat 125p
Dzięki za szybką odpowiedź, ja również nie siedziałem z założonymi rękami i pognałem do garażu sprawdzić regulację linki i bingo. To co wydawało się bez luzu takie nie było. Skróciłem pancerz o ponad trzy zwoje gwintu na regulacji i 4.41V na potencjometrze osiągnąłem.  :]

Pierwsze. Jaka powinna być wartość podciśnienia w kolektorze dolotowym na biegu jałowym? Nie znalazłem nigdzie takiej informacji więc pytam.
40kPa bezwzględnego/-0,60 bara atmosferycznego
I taką (dokładnie 0,42MPa) wartość odczytuję zarówno na Mapsensorze w samochodzie jak i na dwóch zapasowych. Mój gazownik sugerował wartość ~0,3 i stąd moje drążenie tematu... Tylko czy to już jego finał czy nie, bo Multec też sugeruje te niższe wartości więc?<mysli>


skład mieszanki jest ubogi
To tam jest oddzielny parametr do tego? Być może jest ustalany na podstawie korekty długoterminowej (parametr BLM) i z tego wychodzi mu, że jest ubogo. Wyrzuca błąd składu mieszanki?
Jest taki parametr, ale możliwe że jest tak jak piszesz że bierze dane z korekty długoterminowej. Błędu składu mieszanki brak i to w tej sytuacji też mnie nieco dziwiło.

Wartość 1.6V z książki jest średnio wiarygodna. 0.7 brzmi jak najbardziej prawidłowo, większość TPS ma około 0.4-0.7V przy zamkniętej przepustnicy.

Ok, To już mam jakąś wiedzę na ten temat, też mi się to wydawało dziwne, ale wolałem spytać, a nuż to jakaś specyficzna cecha...
 
Wczesne odcięcie zapłonu czyli 5900 to jest normalna wartość i nic tu nie zmienisz.

Nominalne odcięcie przy ~5900 wcale mnie nie dziwi, dziwi mnie tylko to że jest osiągalne (poza biegiem jałowym) tylko na dwóch pierwszych biegach (z czego na dwójce z ledwością), kręcenie do żółtego pola na pierwszych czterech biegach znane z gaźnikowca i zdrowego wtryskowca tutaj nie występuje. Oczywiście kręcenie do odcinki nie jest mi potrzebne żeby palić głupa, tylko do oceny kondycji mechanicznej silnika i jego możliwości, a w tym przypadku chyba jednak świadczy to o nieco przygolonych krzywkach.

Jeśli chodzi o wskazanie TPS to nie jest ono aż tak istotne w algorytmie Speed Density (czyli tym wykorzystanym w ecu GSi) i tu obciążenie określa MAP Sensor, a TPS jest głównie dla strategii idle i rozpoznania gwałtownego wciśnięcia gazu, bo MAP ma zwłokę (szczególnie te z wężykiem, nieumieszczone bezpośrednio w kolektorze) i sterownik nie byłby w stanie prawidłowo zareagować korektą paliwa na mocne wciśnięcie pedału gazu. Sprawdź jaką wartość pokazuje MAP Sensor np. na trzecim biegu z 2000obr/min do odcięcia z pedałem w podłodze. Idealnie powinien pokazywać ciśnienie atmosferyczne przez cały czas, ale zazwyczaj występuje spadek na wyższych obrotach, pytanie jak duży.
Z tego co zerknąłem kątem oka w czasie jazdy, przy depnięciu w podłogę ciśnienie przyjmuje wartość ciśnienia atmosferycznego i raczej nie spada.

Regulacja linki zwiększyła reakcję na gaz i to już cieszy jak silnik reaguje na każde muśnięcie pedału gazu.

ps. Kurde, ciekawe ile jeszcze kfiatków znajdę po "fachofcu" który miał pod swoją opieką to auto...