Autor Wątek: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP  (Przeczytany 3120 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« dnia: Marzec 13, 2025, 16:29:42 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6851
  • Płeć: Mężczyzna
Z tego co kojarzę, są tu diagności.

Zetknąłem się w pracy z twierdzeniem, że nie istnieje przepis, który by dawał podstawę do uwalenia przeglądu za wyciek z amortyzatora.

Podobno to samo dotyczy dziur w karoserii. Zastanawiam się, czy faktycznie tak jest, czy jednak nie. Nie mam tu na myśli praktyki, a literę prawa.
"Dać Januszowi Rovera, to jak dać małpie zegarek."
- David Lloyd George

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 13, 2025, 17:37:13 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5363
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Mówisz, masz. Akurat świeżutki artykuł, jakby specjalnie dla ciebie  :-)
https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/9756784,nowe-badanie-techniczne-auta-w-2025-zegnaj-sie-z-dowodem-rejestracyjnym.html
Cytuj (zaznaczone)
Jeśli na Stacji Kontroli Pojazdów kierowca pojawi się samochodem, w którym diagnosta wykryje usterki kwalifikowane jako poważne (UP), wówczas może zapomnieć o pieczątce w dowodzie rejestracyjnym. Jak wspomniano wyżej na ich usunięcie ma 14 dni, jeśli nie chce ponownie płacić za nowe badanie techniczne. Lista wad obejmuje:

    Wycieki z amortyzatorów;
    Obluzowany amortyzator;
    Nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia lub sworzni wahaczy;
    Ustawienie kół wpływające na stabilność podczas jazdy na wprost;
    Brak osłony gumowej amortyzatora;
    Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków;
    Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach);
    Brak lub uszkodzone osłony gumowe elementów układu kierowniczego;
    Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych w układzie kierowniczym;
    Zbyt duży luz na wielowypuście wału kierowniczego, a także wszelkie luzy lub zacięcia, wpływające na działanie;
    Nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia pedału hamulca;
    Uszkodzone lub skorodowane przewody hamulcowe;
    Kontrolka ABS lub inne usterki układu;
    Różne opony na kołach jednej osi;
    Kontrolka poduszki powietrznej;
    Niedopuszczalny stan techniczny szyby przedniej (np. zarysowania lub zniekształcenia);
    Brak lub niedziałanie świateł mijania, brak reflektorów lub poważne usterki odbłyśnika;
    Nieprawidłowe lub uszkodzone mocowanie reflektora, nieprawidłowa barwa światła;
    Niesprawne kierunkowskazy lub światła STOP;
    Niewielkie pęknięcia lub odkształcenia podłużnic;
    Nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji;
    Uszkodzenia układu przeniesienia napędu - wygięte półosie, luzy na wale napędowym;
    Nieprawidłowe działanie lub brak pasów bezpieczeństwa;
    Brak prędkościomierza lub brak podświetlenia zegarów jeśli występuje fabrycznie;
    Uszkodzona konstrukcja fotela kierowcy a także brak zagłówków;
    Nieszczelność lub niepewne mocowanie elementów układu wydechowego.

Cytuj (zaznaczone)
Usterki określane jako niebezpieczne z miejsca przekreślają szanse na pozytywny wynik badania technicznego na SKP. Diagnosta dzięki nowym przepisom obowiązującym od 2024 roku zatrzyma dowód rejestracyjny elektronicznie (adnotacja w bazie CEPiK; czyli nawet wtedy, gdy kierowca nie tego dokumentu przy sobie). Lista niebezpiecznych usterek, które mogą spowodować bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego obejmuje:

    Pęknięty przewód hamulcowy;
    Obluzowane mocowanie fotela kierowcy;
    Poważne ryzyko obluzowania kierownicy;
    Poważne pęknięcie podłużnic;
    Brak siły hamowania na co najmniej jednym kole;
    Mocne pęknięcie szyby w polu widzenia;
    Prawdopodobieństwo obluzowania koła w trakcie jazdy;
    Poważne usterki przekładni kierowniczej wpływające na działanie;
    Pęknięcie lub odkształcenie osi;
    Spaliny przedostające się do środka auta w stopniu zagrażającym zdrowiu kierowcy i pasażerów;
    Skrajnie zużyte opony - z widocznym kordem lub wtedy, gdy głębokość bieżnika jest niezgodna z przepisami.

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 13, 2025, 17:46:50 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6851
  • Płeć: Mężczyzna
Pytanie, czy rzeczywiście istnieje na to podstawa prawna? W to co piszą i mówią dziennikarze, nie za bardzo wierzę.

Z tego co wykopałem, to wycieki z amortyzatorów kwalifikują się jako usterki poważne. Czy to znaczy, że diagnosta może albo nie musi uwalić dowód, czy może dopuścić pojazd do ruchu czasowo?
« Ostatnia zmiana: Marzec 13, 2025, 18:29:00 pm wysłana przez banned »
"Dać Januszowi Rovera, to jak dać małpie zegarek."
- David Lloyd George

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 13, 2025, 19:55:57 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5363
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Z tego co wykopałem, to wycieki z amortyzatorów kwalifikują się jako usterki poważne.
Wycieki wyciekami, ale jeśli amortyzator wykazuje siłę tłumienia mieszczącą się w normie, to ja nie wiem, czy można za to uwalić? To, co piszą w artykule, chyba nie jest wyssane z palca? Chyba ktoś to jednak jakkolwiek zweryfikował z ustawą? Nie wiem. Jeśli aż tak cię to nurtuje, to szperaj za tym, albo zapytaj konkretnie jakiegoś diagnostę. Może jak Gomulsky zajrzy na forum i w temat, to się wypowie cokolwiek, bo do niedawna robił w tym "biznesie".
O ile mi się wydaje, to u nas jest tak, że wszystko zależy od widzimisię diagnosty i od jego humoru danego dnia, bo póki nie fotografują wszystkiego, to jakiś "zapocony" amortyzator (jeśli ma siłę tłumienia w normie) pewnie idzie zignorować. To samo dziury w nadwoziu, jeśli nie naruszają elementów nośnych, ale wiadomo, pisać se możemy, a i tak wszystko zależy od konkretnego osobnika. To jak z policją, trafi się służbista, który do byle gówna się dojebie, a trafi się ktoś, kto przymknie oko i jeszcze pogada po ludzku.

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 13, 2025, 21:10:46 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6851
  • Płeć: Mężczyzna
Znazłem rozporządzenie ministra, które precyzuje że dopiero duży wyciek jest 'usterką poważną', przy tym zakresy skuteczności amortyzatora są szczegółowo opisane.


Natomiast dziury w podwoziu lub el. struktury nadwozia są już 'usterką niebezpieczną' i tu obligatoryjnie ma lecieć negatyw.

Natomiast nie jestem pewien, jak interpretować zapis o usterkach poważnych i ograniczeniu użytkowania. W jaki sposób diagnosta może to wymusić?
"Dać Januszowi Rovera, to jak dać małpie zegarek."
- David Lloyd George

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 13, 2025, 21:15:27 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2988
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
W taki sam jak ty wchodząc w zakręt na ręcznym lub hamowaniu silnikiem i wyniesie cię nadmiernie do rowu czy pole
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 13, 2025, 22:05:04 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3266
  • Płeć: Mężczyzna
    • Duster II 1,6 AWD
https://dziennikustaw.gov.pl/D2024000014101.pdf

Temat cieknących amortyzatorów rozwiązuje pozycja z tabeli usterek pod numerem: 8.3.1.
Ponadto:
Cytuj (zaznaczone)
2. Wykaz czynności oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdów nie wyczerpują wszystkich możliwych przypadków niesprawności.
Także tutaj wolna amerykanka.

ale jeśli amortyzator wykazuje siłę tłumienia mieszczącą się w normie
Na standardowym OBT nie sprawdza się skuteczności tłumienia amortyzatorów. A że się to robi? Taki zwyczaj.

To samo dziury w nadwoziu,
Na tego typu wątpliwości odpowiada rozdział 6. tabelki w linku powyżej.

Natomiast nie jestem pewien, jak interpretować zapis o usterkach poważnych i ograniczeniu użytkowania. W jaki sposób diagnosta może to wymusić?
Odpowiedź brzmi, nie da się. W chwili opuszczenia stanowiska kontrolnego, to klient ponosi odpowiedzialność za uczestniczenie danego pojazdu w RD.

czy to znaczy, że diagnosta może albo nie musi uwalić dowód, czy może dopuścić pojazd do ruchu czasowo?
Dowód zatrzymuje się za usterki niebezpieczne. "stanowiące bezpośrednie i natychmiestowe ryzyko..." etc. Za usterkę poważną po prostu pojazd nie przechodzi badania technicznego - DR wraca do właściciela.
Ponieważ żyjemy w państwie z gówna i kartonu, to ustawodawca przewidział badanie zwane potocznie "ponowne sprawdzenie", ale oficjalnie pojazd nie może się w tym czasie poruszać po drogach publicznych o własnych siłach. Natomiast w przypadku zatrzymania DR przez diagnostę i określeniu np. "dojazd do miejsca naprawy, z prędkością nie większą niż 50 km/h", pojazd może poruszać się po drogach. Tylko jeszcze nie słyszałem o tak szalonym diagnoście, który zatrzymałby DR za zły stan techniczny i pozwolił na uczestniczenie pojazdu w ruchu drogowym.
« Ostatnia zmiana: Marzec 13, 2025, 22:06:53 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 14, 2025, 12:42:26 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6851
  • Płeć: Mężczyzna
Z tego co piszesz, wynika że za wyciek z amortyzatora powinien lecieć negatyw. Tylko nie mogę znaleźć jednoznacznej podstawy do tego (a chciałbym).
Jak np. interpretować słowo "poważny"? Kiedy wyciek staje się poważny?
"Dać Januszowi Rovera, to jak dać małpie zegarek."
- David Lloyd George

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 14, 2025, 15:58:07 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3266
  • Płeć: Mężczyzna
    • Duster II 1,6 AWD
Cytuj (zaznaczone)
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
...
9) nie występowały wyraźne wycieki w postaci spadających kropel materiałów eksploatacyjnych z zespołów i układów pojazdów;

I to w linku powyżej z  8.3.1.:

Cytuj (zaznaczone)
Stałe powstawanie kropli, które stanowi poważne ryzyko dla środowiska lub bezpieczeństwa.
« Ostatnia zmiana: Marzec 14, 2025, 15:59:50 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 25, 2025, 23:11:10 pm »

Offline Joker

  • Żyj Jakbyś Miał Umrzeć Jutro, Marz Jakbyś Miał Żyć Wiecznie
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 465
  • Płeć: Mężczyzna
  • DRIFTER
    • Drift-borek 1.6 16V
zrobiłem już kilkadziesiąt przeglądów w swoich autach i wszystko zależy od diagnosty, w polsce to wolna amerykanka, jeden tak drugi tak, żadna podstawa prawna Cie nie uratuje,  jak sie bedziesz kłócić to Ci sprawdzi np skład spalin albo znajdzie coś innego i wtedy i tak Cie udupi i tak
17.07.2011 - Cycu - [']
22.02.2018 - Czaku - [']
"Żyj Jakbyś Miał Umrzeć Jutro, Marz Jakbyś Miał Życ Wiecznie"
http://www.youtube.com/user/jokerfso/videos
http://vimeo.com/user5582520/videos

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 26, 2025, 22:41:08 pm »

Offline mihals

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1187
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez ohv
Ja robiłem teraz rejestracje na zabytek pojazdu bez papierów i stwierdzam że większość diagnostów to debile i nieroby. Dopiero na 7 z kolei stacji diagnostycznej znalazłem dopiero kogoś co nie tworzy swojego prawa i komu chciało się przeprowadzić przegląd pojazdu zabytkowego.

Odp: Za co diagnosta może uwalić przegląd na SKP
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 28, 2025, 11:08:57 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6851
  • Płeć: Mężczyzna
jak sie bedziesz kłócić to Ci sprawdzi np skład spalin albo znajdzie coś innego i wtedy i tak Cie udupi i tak

Tego to się domyślam. Pytałem, bo właśnie chciałem mieć podkładkę przeciwko takiej jednej firmie leasingowej która nie wymienia cieknących amortyzatorów, a tarcza w połowie napuchnięta od rdzy jest wd. nich dobra i też nie wymaga wymiany, bo ma wymaganą grubość...

Oczywiście dla nich to była moja wina, że nie chcę im wypuścić na drogę auta z niesprawnymi hamulcami, a nie ich igranie z życiem i zdrowiem ludzi na drogach.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 28, 2025, 11:19:18 am wysłana przez banned »
"Dać Januszowi Rovera, to jak dać małpie zegarek."
- David Lloyd George