Autor Wątek: Cb radio  (Przeczytany 3984 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Cb radio
« dnia: Październik 12, 2005, 22:51:46 pm »

Czaku

  • Gość
Panowie mam takie pytanko kupilem sobie cb radio Unidena 510 lx i teraz pytanie skad wziasc zasilanie czy prosto do aku czy skads indziej bo teraz mam  z radyjka  i jest lipton bo mam zaklocenia jak wlacze migacz badz wycieraczki a czy nalezy stroic nowa antene magnesowa midland 18-244 m:?

Cb radio
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 12, 2005, 22:53:42 pm »

XDX#1825

  • Gość
najlepiej z aku pociagnac.. wtedy bedzie najmniej zaklucen. Ja mam podlaczone tam gdzie zapalniczka. I jakos nie narzekam, a antene wystroic raczej trzeba.

Cb radio
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 12, 2005, 22:57:30 pm »

XDX#1825

  • Gość
kowal by wiedzial najlepiej. Poszukaj w goglach napewno jest jak stroic.. napewo trzeba miec swr miarke.
Szczerze mowiac to ja u siebie tez nie mam zestrojonej:( ale jakos dobrze chodzi. Po zestrojeniu napewno lepiej bedzie. inni lepiej beda slyszec.

Cb radio
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 12, 2005, 22:58:16 pm »

Czaku

  • Gość
a warto zalozyc jakis filter na kabel + i -?
a na ile sq ustawic:?

Cb radio
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 12, 2005, 23:00:56 pm »

XDX#1825

  • Gość
filtr zawsze mozna dac. Ja to mam w radiu taki filterek zalaczany, wiec na kabel nic nie daje.

a co do sq to mozna na dwa sposoby. Ja to mam u siebie tak ze sq mam na minimum i RF GAIN tak na 3/4 a w miescie nawet 1/2. Mozna tez tak ustawic ze RF GAIN na maxa i SQ ustawiac tak zeby szumy zniknely..
Ja wole pierwszy sposob bo drugi czasami obcina poczatek i koniec przekazu :)

Cb radio
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 14, 2005, 23:31:35 pm »

sztywny13

  • Gość
Jak kolega senn wspomniał antenę trzeba wystorić bo czasem można spalić końcówkę mocy. 510 nie ma RF GAIN, a 520 ma:). Dlatego kupiłem 520 :mrgreen:

Cb radio
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 16, 2005, 02:34:22 am »

Homik

  • Gość
Jeśli chodzi o CB to waszym zdaniem, które jest warte wydania kasy, jakiej firmy model, itd.. ewentualnie na co patrzec przy kupnie bo sie na CB nie znam kompletnie

Dzięki z góry za opinie

Cb radio
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 16, 2005, 18:33:20 pm »

sztywny13

  • Gość
Cytat: "Homik"
Jeśli chodzi o CB to waszym zdaniem, które jest warte wydania kasy, jakiej firmy model, itd.. ewentualnie na co patrzec przy kupnie bo sie na CB nie znam kompletnie

Dzięki z góry za opinie

Zajrzyj tutaj

Cb radio
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 17, 2005, 08:13:43 am »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
sztywny#1820, tez zapodalem unidenka 520 :mrgreen:, wlasnie po lekturze forów o CB. Bardzo chwala te radyjka w odroznieniu od.... Tu marki nie podam zeby sie koledzy nie denerwowali :smile:
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Cb radio
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 17, 2005, 21:56:08 pm »

sztywny13

  • Gość
Cytat: "Senn#1869"
sztywny#1820, tez zapodalem unidenka 520 :mrgreen:, wlasnie po lekturze forów o CB. Bardzo chwala te radyjka w odroznieniu od.... Tu marki nie podam zeby sie koledzy nie denerwowali :smile:

Zapewne mowa o ... wiadomo jakim. Nieważne. Ważne aby  mieć jakiś kontakt z eterem. 73.

Cb radio
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 17, 2005, 22:24:45 pm »

Homik

  • Gość
dzieki panowie już zagladam...  :D

Cb radio
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 19, 2005, 09:16:27 am »

kowal

  • Gość
Czaku wlacz sobie ANL to po pierwsze, po drugie tych magnesowek sie nie stroi bo... ich nie zestroisz :| mozna probowac... Ale SWR kolo 1.5 maja...

Procedura strojenia:

Cytuj (zaznaczone)
From: "Henryk G" <multiheniek@gazeta.SKASUJ-TO.pl>
Subject: Re: Strojenie...
Date: Sat, 1 Oct 2005 15:41:51 +0000 (UTC)
Message-ID: <dhmanv$epf$1@inews.gazeta.pl>
Newsgroups: pl.rec.radio.cb

   Strojenie anteny fabrycznej jest możliwe w warunkach amatorskich pod  warunkiem posiadania przyrządu nazywanego reflektometrem oraz umiejętnościami do posługiwania się nim.

USTAWIENIE PRZYRZĄDU:
 
   Do złącza antenowego radia CB, podłączyć kabel (możliwie krótki) i jego końcówkę przyłączyć do wejścia (oznaczonego TX) na reflektometrze.
   -   do wyjścia antenowego (oznaczonego ANT) wspomnianego przyrządu podłączamy kabel od anteny.
   -   następnie przełącznik na ścianie czołowej przyrządu ustawiamy w pozycję FWD (Forward) i  naciskamy i przytrzymujemy PTT (Push To Talk) - czyli przycisk mikrofonowy. Ustawiamy pokrętłem reflektometru wskazówkę tak aby była na końcu skali w miejscu oznaczonym SET (kalibracja).  
   -   przełączamy przełącznik z pozycji FWD na pozycję REF i odczytujemy wartość niedopasowania. Po odczycie puszczamy przycisk PTT.
    ANTENA POPRAWNIE ZESTROJONA POWINNA MIEĆ NAJNIŻSZY SWR NA KANALE 20-dziestym, w miarę oddalania się kanał 1/ 40 SWR będzie rosnąć - uzyskując największe wartości na kanałach 1 i 40.
 
PRZED KAŻDYM POMIAREM PRZYRZĄD NALEŻY SKALIBROWAĆ!,

   Na kanale 1 odczytujemy SWR = 1,5
   Na kanale 40 odczytujemy SWR = 2,1

   (w obu przypadkach podano wartości przykładowe)
 
CO TO OZNACZA?
   Oznacza to że promiennik jest za długi. Wsuwamy go głębiej i ponownie mierzymy współczynnik SWR  (w takich samych niezmiennych warunkach).  
   Po kilku próbach powinniśmy uzyskać uzyskujemy SWR który jest najniższy na 20 kanale i rośnie na krańcach.
   A co gdy sytuacja jest odwrotna?
   Na kanale 1 odczytujemy SWR = 2.1
   Na kanale 40 odczytujemy SWR = 1,5

   (w obu przypadkach podano wartości przykładowe)

CO TO OZNACZA?
   Oznacza to, że promiennik anteny jest za krótki i  należy go wysunąć i ponownie mierzymy współczynnik SWR  (w takich samych niezmiennych warunkach).

Prawidłowo zmontowana i zamontowana antena powinna przed procesem strojenia posiadać współczynnik SWR na poziomie 1,5 – 2,2. Jeżeli współczynnik jest
dużo wyższy istnieje prawdopodobieństwo , że zaistniała jakaś nieprawidłowość w montażu anteny (zwarcie na przewodzie antenowym , we wtyku lub złączu kątowym/płytkowym przy głowiczce anteny) lub zamontowaliśmy anteną w wyjątkowo niekorzystnym miejscu (bliskie „sąsiedztwo” blach nadwozia i cewki anteny , brak „masy”  , konieczność znacznego pochylenia anteny itp.)

Od wartości współczynnika SWR zależą straty jakie wnosi niezestrojona antena i tak :

SWR 1 : 1,3 to 2 % strat
SWR 1 : 1,5 to 3 % strat
SWR 1 : 1,7 to 6 % strat
SWR 1 : 2,0 to 11 % strat
SWR 1 : 3,0 to 25 % strat

Jak więc widać na podstawie powyższego zestawienia uzyskany współczynnik SWR na poziomie 1 – 1,5 do 2,0  jest jak najbardziej poprawny i nie grozi uszkodzeniem tranzystora mocy w nadajniku urządzenia.
SWR na poziomie 1 – 1,3 do 1,5 to wynik bardzo dobry a wynik na poziomie poniżej tych wartości to prawie ideał.


   Nie należy się przejmować gdy wartość SWR na kanale 20 jest mniejsza niż wartość tego współczynnika na kanałach 1 i 40 .To normalne zjawisko.


[ Dodano: 2005-10-19, 09:18 ]
Cytat: "Homik"
Jeśli chodzi o CB to waszym zdaniem, które jest warte wydania kasy, jakiej firmy model, itd.. ewentualnie na co patrzec przy kupnie bo sie na CB nie znam kompletnie

Dzięki z góry za opinie


Najlepszym zestawem dla poczatkujacego jest Uniden 510/520XL (to samo co President Johny, w sumie to Uniden klepie radia dla Presidenta), antena Lemm AP1200/CTE AT1200 (to sa te same anteny, z producentem jdentycznie jak Uniden/President)

[ Dodano: 2005-10-19, 09:20 ]
Cytat: "Czaku#1802"
No tak tylko ze mam audika:P i tam nie ma jak sie wpiac pod zapalre aha a jak a antene zestroic bo mowia ze nie trza:)


jak sie nie ma wpiac ?
Kupujesz koncowke i wpinasz sie jak np. z ladowarka samochodowa do telefonu... Zapalniczke chyba masz :)

Cb radio
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 20, 2005, 21:38:48 pm »

Roki

  • Gość
Strojenie anteny kosztuje 10pln............Trwa kilka minut a roznica bardzo duza:) (przynajmniej w moim przypadku). SQ sie nie ustawia na jednym poziomie tylko reguluje w zaleznosci od potrzeb. Np w miescie Squelcha ustawiam gdzies na polowe, w trasie gdzies na 1/3. Sam wyczaisz granice szumow.

Cb radio
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 24, 2005, 13:03:38 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
NIe ma to jak klasyczny Alan 18  :mrgreen: :P .
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Cb radio
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 24, 2005, 14:55:01 pm »

ajk#1212

  • Gość
Z radyjek do auta polecam Alana 28 lub 18 oraz Dragona 240N. Kiedy? się tym bawiłem i naprawdę s? godne polecenia. A co do anteny. Polecam wyroby Presidenta 5/8 lub 7/8. Ja na swoim mobilku miałem Whajominga ( nie pamiętam jak się pisało) i spokojnie z odległo?ci 40-50km sobie rozmawiałem z baz?. Ważne jest (koniecznie) prawidłowe zsetrojenie antenki. Je?li tego nie wykonamy to możemy zbyt długo nie mieć radia.

cb radio
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 24, 2005, 18:30:13 pm »

ajk#1212

  • Gość
Witam wszystkim sam uzytkuje cb radio typu prezident jackson i nalepszym pomyslem podlaczenia radia jest pod akumulator oraz zastosowanie kolo klem bezpiecznika  Aby nie stalo sie zwarcie radio wtedy chodzi znakomicie i najlepiej no i oczywiscie jest wazne takze dobre dostrojenie anteny pozdrawiam

Cb radio
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 18, 2006, 15:39:47 pm »

Tomasz_atu_plus

  • Gość
szukałem szukałem i nic się nie dowiedziałem... informacje s? sprzeczne a potrzebuje informacji w sprawach prawnych
wiem że nie trzeba mieć zezwolenia ale czy:
-radio musi być zarejestrowane?
-co je?li nie mam potwierdzenia homologacji?
-czy wystarczy ksero homologacji z netu że dany model jest dopuszczony (uniden pro 510 xl)?
-jak za granic? a szczególnie poza UE?

Cb radio
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 20, 2006, 02:09:14 am »

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3417
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V
Cytat: "Tomasz_atu_plus"

-radio musi być zarejestrowane?

nie
Cytat: "Tomasz_atu_plus"
-co je?li nie mam potwierdzenia homologacji?

w zasadzie nic, wszystko zalezy od policjanta ;)
ogolnie powinna byc
Cytat: "Tomasz_atu_plus"
-czy wystarczy ksero homologacji z netu że dany model jest dopuszczony (uniden pro 510 xl)?

no i tu jest problem bo homologacji u510 nie ma, sprzedawcy wystawiaja na swoja reke swiadectwo zgodnosci czy jakos tak opatrzona swoja pieczatka, kazdy sprzedawca (jesli robi to legalnie) ma swoj numer dopuszczenia. z unidenami 510 i 520 jest ost. problem bo URTiP nie wydaje juz na te radia swiadectw zgodnosci. Ale jak wszystko ludzie woza w autach i jest ok :D :P
Cytat: "Tomasz_atu_plus"
-jak za granic? a szczególnie poza UE?

za granica sobie nie pogadasz z u510 bo zachod pracuje w modulacji amplitudy FM, i w czestotliwosci konczacej sie na "5" (w polsce mamy "0" i am - zwykle).
Co do korzystania z cb za granica to zalezy od konkretnego panstwa, pytaj konkretnie.
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc;V 745; A 1,8 K4F; YP250; C+ 18K4F; N126N
Są: C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka", 3.6V6;

Cb radio
« Odpowiedź #18 dnia: Sierpień 21, 2006, 07:41:03 am »

Offline Senn#1869

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1388
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1500C Rover 820Si MG ZS180
Cytat: "jimorrison"

no i tu jest problem bo homologacji u510 nie ma, sprzedawcy wystawiaja na swoja reke swiadectwo zgodnosci czy jakos tak opatrzona swoja pieczatka, kazdy sprzedawca (jesli robi to legalnie) ma swoj numer dopuszczenia. z unidenami 510 i 520 jest ost. problem bo URTiP nie wydaje juz na te radia swiadectw zgodnosci. Ale jak wszystko ludzie woza w autach i jest ok :D :P


Morrison wiec jak to jest z tym Unidenem. Czytalem kiedys na forum CB ze jest problem z homologacja na Unideny, ale wkoncu nie wiem na czym stanelo. Z jednej strony piszesz ze jest problem a potem ze z 510 i 520 jest ok. To jak wkoncu jest? :)
Były: C+1.4 K16 DOHC C1.6 K16 DOHC C+1.8 K16 DOHC Jest Polonez 1500C
Rover 820Si LPG
MG ZS180 PB
Renault Espace IV Pb

Cb radio
« Odpowiedź #19 dnia: Sierpień 21, 2006, 12:58:03 pm »

Boczek

  • Gość
Senn#1869, żaden uniden nie dostanie homologacji z racji tego że nie trzyma parametrów i tak samo jest z innymi nowymi radiami. Uniden jest po prosun najleprzym wyj?ciem dla przeciętanego użytkownika CB. Osobi?ce polecam starsze modele radia które pomimo sewgo wieku będ? lepiej nadawały i odbierały sygnał.