FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Karoseria / Blacharka / Wnętrze => Wątek zaczęty przez: sova w Maj 12, 2004, 16:43:51 pm
-
*
mam pytanko, szykuję się do zakupu spawarki, takiego małego migo-maga docelowo żeby stworzyć jedynego i niepowtarzalnego poldka. zaczynają się od 1000 zeta ale takie słabe 80- 100Amper. co kupić najlepiej? żeby nie przepłacić ale żeby dawało radę? słyszałęm że jak są za słabe nawet 115A to sie wyłączają często od przegrzania. warto się ładować w używane czy lepiej dać więcej za funkiel nówkę :?:
-
Hmmm...1000 zeta to początek. Do tego butla z CO2 i tu zależy-ja za swoją zapłaciłem 100 zeta ale nie ma atestu i muszę jeŹdzić do pana Kazia na nabijanie na lewo (koszt nabicia 20-25 zeta). Atestowana to koszt juz około 350 zeta ale można też wypożyczyć choć się nie za barzo opłaca-jakieś 50-100 zeta miesięcznie. Dalej-drut i tu tez zależy-od 35 do 120 zeta. Dalej musisz mieć reduktor na butlę a to też mało nie kosztuje No i na koniec albo smar albo specjalny spray do psikania końcówki żeby drut się nie przyspawywał.
Co do migomatu. Sam kupiłem używany za 350 zeta (Einhell 130A) i do niego musiałem dokupić rączkę za 220 więc zrobiło się 570. Fakt, że był z podgrzewaczem ale do zastosowań amatorskich podgrzewacz w ogóle nie jest potrzebny. W promocji dostałem też reduktor więć jakieś 100-150 zeta do przodu :mrgreen: Sprawuje mi się całkiem dobrze-już sporo furek nim wyspawałem i nie narzekam. Jeżeli chodzi o amperaż, to nie radzę kupować 80-100 bo mają za słaby prąd i bedziesz miał kłopot przy spawaniu blach 2mm. Jeżeli masz możliwość kupienia używanego z dobrą rączką za przyzwoite pieniądze to bierz. Ostatnio widziałem w Castoramie 130 Bestera za 990 zeta i to była naprawdę dobra oferta. Postały dokładnie 3 dni-wymiotło je od razu :mrgreen:
Ale wybór jak zwykle pozostawiam Tobie :mrgreen: :roll:
-
dzięki za odpowiedz, właśnie dziś oglądałem w praktikerze jedna za 950 ale tylko 80A z drutem ale chyba bez reduktora, a inna 150A z reduktorem za 1200 bodajże. chyba poszukam używki jakiejś.
-
Ja mam T.I.P. tronika 140. Kupiłem nowego cztery lata temu w Słomczynie, za 700 zł. Za butle dałem 40, + legalizacja butli 80.
Też połatał kilka aut, nawet przyczepkę od podstaw. Mógłbym ten model polecić.
-
A ja mam inne pytanko:), potrzebuje sie dowiedziec ile kosztuje sam podajnik do drutu???, mam obecnie spawarke (transformatorowa) i zamierzam dorobic do tego sterowanie stalopradowe aby otrzymac charakterystyke MIG/MAG.
Jesli ktos wiedzilby ile kosztowalby sterownik to bylbym wdzieczny.
Do spawania bardzo goraco polecam mieszanki jest malusineki rozprysk i bardzo stabilny luk.
PZDR
-
a ja odkopię trupa.
Mam zamiar kupić spawarkę mig/mag i w związku z tym chciałbym zasięgnąć opinii, co sądzicie o tych spawarkach:
http://www.allegro.pl/item217475100_polautomat_flora_mig_135_migomat_promocja_od_ss.html
http://www.allegro.pl/item216861802_migomat_einhell_sga_150_turbo_mig_mag_promocja_.html
http://www.allegro.pl/item218871508_spawarka_mig_lukowa_polautomat_nowa_okazja_.html
http://www.allegro.pl/item218542681_migomat_spawarka_mig_150_turbo_nowy_.html
oczekuję na opinie praktyków. Teoretycy najlepiej niech nie piszą nic :wink:
-
Florę 135 sam eksploatuję(miałem 105, ale wymieniłem, bo nie spawała), i jestem zadowolony. Blachy spawa bardzo dobrze, grubsze ajzole już trochę słabiej, z tym,że jest jedno ale, tylko drutem 0,6mm. Piszą,że nadają się druty 0,6-0,9, w praktyce na 0,8 nie ma w ogóle przetopu :? Pewnie tak jest z wszystkimi tymi tańszymi migomatami. Flora ma bardzo dobry serwis. Nie polecał bym Ci raczej tego trzeciego, jest tylko na drut samoosłonowy
-
Dzięki za wypowiedź,
powiedz mi jeszcze, jak to jest ze spawaniem drutem samoosłonowym (wydrążonym), bez gazu? Dobrze takie spawy wychodzą i trzymają?
-
Drut samo osłonowy jest dużo droższy od zwykłego. Nie wiem czy ci się to będzie kalkulować. Teoretycznie spawy powinny być tej samej wytrzymałości.
Z własnego doświadczenia wiem, że warto kupić porządny sprzęt, najlepiej polski - dobry, nie ma problemu z częściami i chodzi jak burza. Niestety chodzą dzisiaj takie (jak mój) powyżej 2000zł. Może warto kupić podst. Bestera za ok 1500zł-1800zł. Wiem, że na jedną robotę się nie opłaca. Ojciec kupił Bestera 140A 10lat temu, na blacharkę malucha. Spawarka chodzi do dziś bezawaryjnie i już dawno się spłaciła. Znajomy ma jakiś wytwór niemiecki - dłużej porobi musi przerywać bo się przegrzewa. W robocie z Einhellem było to samo. Możesz poszukać używek, ale najlepiej polskich np.Bester, Ozas.
-
Tak jak piszę tomallus1, teoretycznie jest taka samo wytrzymałość, ale tylko teoretycznie. Z tego co słyszałem nie jest to samo, jak kupowałem swój migomat wszyscy mi odradzali samoosłonowe, każdy mówił,że lepiej dopłacić i wziąść gazowy
-
czyli innymi słowy warto łyknąć taką florę 135A i do tego butla z atestem (koszt bodajże 200-250 zł), reszta w komplecie. Mówiąc szczerze to cena wychodzi przednia (szansa zmieszczenia się w 1000 zyli bardzo mnie cieszy :twisted: , do tego jeszcze drut sobie zakupić i pozostaje ciąć metal i krzesać iskry :mrgreen: :twisted: :twisted:
KOLEJNE WYZWANIE MONSTER GARAGE CZEKA - gnijąca podłoga pod nogami kierowcy i wymiana tylnego lewego błotnika :?
-
No tak jak pisałem, ja ze swojej flory jestem zadowolony, wiadomo,że ideał to to nie jest, nie wiem,czy któraś z pokazanych prze Ciebie spawarek nie jest lepsza od flory, po prostu nie miałem z nimi żadnych doświadczeń. Moja butla 6kg z przywiezieniem do domu kosztowała 145zł(legalizacja do 2011)+reduktor za 85zl
-
OKI,
dzięki za info, bardzo się przyda.
-
witam co wiecie na temat tej spawarki Jak sie sprawuje?http://www.allegro.pl/item218273145_nowy_migomat_185a_ceny_hurtowe_importera.html[/img]
-
Fajny :D Chciałbym,żeby mój miał taki prąd max.
-
A ja mam inne pytanko:), potrzebuje sie dowiedziec ile kosztuje sam podajnik do drutu???, mam obecnie spawarke (transformatorowa) i zamierzam dorobic do tego sterowanie stalopradowe aby otrzymac charakterystyke MIG/MAG.
Jesli ktos wiedzilby ile kosztowalby sterownik to bylbym wdzieczny.
Do spawania bardzo goraco polecam mieszanki jest malusineki rozprysk i bardzo stabilny luk.
PZDR
pytasz ile ?? hmm
http://www.allegro.pl/show_item.php?item=218174997
a nie lepiej zrobić samemu ??
napisz coś o sterowaniu stałoprądowym bo nie wiem o czym mowisz - mostek półsterowany na wtórnym??
jaki sterownik do tego ??
-
Ja używam takiego migomatu i przez trzy lata nie miałem z nim żadnego problemu
http://www.allegro.pl/item217463330_migomat_185_230_400_gwarancja_fv_wysylka_kurierem.html
Jeśli potrzebujesz go tylko do spawania blach to spokojnie wystarczy ci taki jak na tej aukcji
http://www.allegro.pl/item217177281_nowy_migomat_160a_ceny_hurtowe_import_drut_gratis.html
-
Spawarkę już kupiłem, jest polecana przez kolegę marasa FLORA 135. Do końca tygodnia mam dostać butlę i tu moje pytanie.
Jaki zastosować wąż pomiędzy spawarką, a butlą :?:
Czy wystarczy zastosować wąż zbrojony, podobny do tego, który używa się jako paliwowy?
-
Wystarczy taki zbrojony wąż. Nie wiem czy ta spawarka ma wózek na butle, jeśli nie to kup kilka metrów tego przewodu i nie będziesz musiał nosić za sobą butli.
-
Wózka brak, wąż posiadam więc nie muszę kupować :P
-
króćce są bardzo cienkie,idealnie nadaje się wąż 6mm, ja mam taki przezroczysty zbrojony, a wózek sobie dorobiłem :) Ja w końcu się chyba nauczyłem spawać moim migiem. Wczoraj myślałem,że spaliłem moją florę, bo jechałem na max prądzie dość długo i zaczęło śmierdzieć spalenizną, ale nie wiedziałem co, więc jeszcze chwilę pospawałem i wyłączył ją termiczny. Trochę ostygła i spawała dalej, więc najgorszy sprzęt to nie jest :mrgreen:
Aha, polecam Ci drut 0,6, na grubszym strasznie się męczy(ja właśnie na 0,8 myślałem,że spaliłem)
-
Taj jak mi wcześniej poradziłeś, w taki właśnie drut się zaopatrzyłem 8) ,
a wózek z czasem sobie zmajstruję :wink:
-
drut 0,6mm do blacharki wystarczy w zupełnosci,z drugiej strony ta spawarka nic konkretnego nie pospawasz.Spawarki na 230v maja to do siebie ze sa słabe ale do blacharek idealne.Nie wierze w mozliwosc zrobienia wtopienia ta spawarka na blasze 5mm tak jak zapewnia producent :)
-
Oj, mastah22, mógłbyś się zdziwić, jak ma dobre chwilę to i grubsze potrafi porządnie rozgrzać :mrgreen: ale ogólnie to spawania profili powyżej 2,5mm używam elektrodowej
-
a swoja droga ile kosztowała was butla do carbomixu?? Ja dzis dostałem duza butle za free teraz musze uderzyc do kumpla czy mi załatwi jakos legalizacje :)
-
Ile może kosztować carbomix (napełnienie) do małej butli? W garażu zawsze się w CO2 spawa.
-
No to ja zadam kolejne głupie pytanie:
Jakiej grubości blachy najlepiej używać do łatania podłogi (chodzi mi o większe kawałki) np.: pod nogami kierowcy i wzmocnienie podłużnicy :?:
-
tomallus1, dowiem sie na jutro.Dzis praktycznie zalegalizowałem 2 butle za free :D
-
ja używałem blachy 1,25(choćby do przedłużenia maski) ale faktycznie, to już jest dość gruba.
Co do butli, 6kg(ok80cm wysokości)kosztowała mnie 129zł, napełniona z legalizacją do 06.2011. ostatnio byłem ją napełnić, w poznaniu za napełnienie bez faktury wołają 15zł
-
ja do podlogi i progow uzylem blachy 1-ki , da sie jeszcze jakos ksztaltowac , a co do miga wg mnie min 160A zeby dobrze pospawac byde , ja mam bestera 160 i zazwyczaj daje na najwiekszym pradzie i czasem wolal bym mocniejszą - jestem spawaczem z zawodu i radze sobie z duzym pradem , do prac blacharskich marzy mi sie cos mocniejszego ze 250-300A , zeby ciagnelo na drucie 0,8-1 i dawalo sensowny przetop
-
0.8mm
Przy grubszych padniesz nie wyprofilujesz
na podłoge daj grubszą - moim skromnym zdaniem to 1 najmniej - ja bym dał 1,5
na blacharke typu błotniki i takie tam to dokładnie 0,8
-
kielek, ale przeciez 100A nawet na blasze 1.0 da konkretny przetop,do blacharki lepszej nie trzeba...
-
do prac blacharskich marzy mi sie cos mocniejszego ze 250-300A
Ja bym chciał widzieć, jak spawasz blachę, nawet 2mm, takim prądem.
-
tomallus1, :twisted:
-
wiem ze 250-300 amper to za duzo zeby spawac bude, ale lepiej miec troche mocniejsza zeby nie dawac non stop na maxa i w razie gdyby cza bylo cos grubszego, oraz dla komfortu psychicznego :P , a 100A przetopi , ale ze 160 A zrobi sie to sporo szybciej i lepiej :D
pozatym przyzwyczajenie z pracy gdzie jak robilem w polsce mialem potfora o mocy max 400-450A z uchwytem chlodzonym ciecza , elektronicznym sterowaniem i trybem spawania pulsem, a spawalem bojlery i wezownice do bojlerow o grubosci blach/scianek rurek 2-3 mm
-
No to wychodzi na to, że chyba najlepiej będzie bawić się blachą 1 mm :)
-
kielek, tez jade czasem besterem 400A ale bez chłodzenia :)
-
Hehe ja jadę dokładnie tym http://www.allegro.pl/item221255831__nowe_spawarka_origo_mig_430w_mig_mag.html
Ale spawam grubsze rzeczy i oczywiście nie na maxa (za cienki na razie jestem :D ).
-
skoro mowa o spawarkach to planuje w najblizszej przyszłosci zakupic jakas inwerterówke i zaczac jechac w argonie takze w domu :)
-
Hehe ja jadę dokładnie tym http://www.allegro.pl/item221255831__nowe_spawarka_origo_mig_430w_mig_mag.html
Ale spawam grubsze rzeczy i oczywiście nie na maxa (za cienki na razie jestem :D ).
jak ty masz takie fajne zabawki w domu, to ja Cię już bardzo lubię :mrgreen:
-
nie,on po prostu jak i ja pracujemy jako spawacze :)
-
I KNOW :mrgreen: (widzę po cenie zabawki)
-
Hehe nie stać mnie na takie zabawki. Co do inwertorówki to dobra myśl. Tym bardziej, że nie są drogie, tylko tymi tanimi, raczej alumu nie pospawasz, ale do nierdzewek idealna.
-
ogolnie nie sa wcale tanie,
http://www.allegro.pl/item223195757_spaw_spawarka_inwerterowa_190a_tig_generator_gwar.html nic ponizej nie warto kupowac.Co prawda w Tesco itd da sie kupic je juz za 500zł ale te dziadostwa maja po 80A a wydajnosci realnej z tego 75%...Wiec coz chcesz tym spawac? :)
Moj tato kiedys polasil sie na maga Einhella 220v i rzeczywiscie jedynie do blacharki sie nadaje,choc ostatnio spawałem tym hustawke ogrodowa dla siebie i radził sobie z calowymi rurkami,4 w miesie :) :D
(http://img19.imageshack.us/img19/2137/hust2eg4.th.jpg) (http://img19.imageshack.us/my.php?image=hust2eg4.jpg)
(http://img19.imageshack.us/img19/2137/hust2eg4.jpg)
(http://i176.photobucket.com/albums/w170/elvira22ccc/IMG_1344.jpg)
-
"Tanie" miałem na myśli 1000-1500zł :D . Ojciec się nie połasił i kupił Bestera :D (choć też na 230V, ale daje radę).
-
Jaki drut 0.6 do maga polecacie ? Cenowo to są niezłe rozbieżności : np. 20zł/ 5kg , 60zł/1kg itp.
-
Neverhood, to zalezy co chcesz spawac,jesli stal "czarna" to kup drut najtanszy,miedziowany,tego typu.
http://allegro.pl/item224814562_drut_spawalniczy_0_6_0_6_mm_5_kg_einhell_sg_2.html
Ale to zalezy jakiego masz maga,moze byc tak ze duza 5kg szpula Ci nie wejdzie,wtedy musisz szukac małych szpul:
http://allegro.pl/item222624285_drut_spawalniczy_0_6_1_kg_stalowy.html
-
5kg duża szpula :shock: ? Ja w garażu jadę na 15kg - 0,8 :D .
-
tomallus1, nie czepiaj sie bo Ci UDT nasle :)
-
ale on ma racje , ja nawet nie wiedzialem ze sa mniejsze niz 5 kg , w pracy tylko 15 kg 1-1,2 mm zaleznie od spawarki i czasem nie starczy na 2 dni :D
-
ale ja wiem ze on ma racje,w pracy tez uzywamy tylko duzych szpul ale zakładajac ze pytajacy kupił np Flore,to i szpula 5kg bedzie za duza :)
-
ale zakładajac ze pytajacy kupił np Flore,to i szpula 5kg bedzie za duza
no ba
dzisiaj otrzymałem paczuszkę z flora mig 135 :mrgreen: szpula wejdzie max 2kg.
Mnie interesuje jaki drut kupić (jakiego producenta ...) bo jak widać dużo jest dostępnych i to w różnych cenach. :roll:
Cel to spawanie budy : stal stopwa niskowęglowa (w autku ok 0.8 mm czasem mniej czasem więcej :P ) + stal budowlana obustronnie ocynkowana (0.8 mm do łatania) + zwykła stal czarna 3mm (rekonstrukcja od podstaw podłużnic - całe sanki trzeba zrobić :twisted: )
-
Ja tą florą spawałem drutem Topexa, ale przepłaciłem, bo 1kg kosztował 30zł,ale spawało się całkiem, całkiem. Teraz kupiłem 5kg drutu firmy Metalurgia Radomsko za 48zł i spawa chyba jeszcze lepiej
-
stal budowlana obustronnie ocynkowana
w miejscu spawów ocynku i tak go wypalisz i miejsce to pozostanie narazone na korozje.Pozatym ocynk jest bardzo niewdzieczny do spawania magiem,zreszta wszystkim elektrycznie jeszcze gorzej.Sprobuj spawac ocynk najpierw na boku zeby zobaczyc jak Ci to wyjdzie.
-
ocynk jest bardzo niewdzieczny do spawania magiem
Potwierdzam, spawałem - próbowałem, aż w końcu porobiłem 2cm hefty. Najlepszy przy tym jest wydzielający się gaz. Masakra :).
-
tym idzie sie poteznie zatruc...
Pamietam jak kiedys spawałem pomost z krat Wema cały dzien.Po przyjezdzie do domu zaczałęm wymiotowac jak kot,lekarz potwierdził ze to zatrucie przez opary cynku i zebym tego nie bagatelizował na przyszłosc.Od wtedy wystrzegam sie wdychania cynku jak moge...
-
stal budowlana obustronnie ocynkowana
w miejscu spawów ocynku i tak go wypalisz i miejsce to pozostanie narazone na korozje.Pozatym ocynk jest bardzo niewdzieczny do spawania magiem,zreszta wszystkim elektrycznie jeszcze gorzej.Sprobuj spawac ocynk najpierw na boku zeby zobaczyc jak Ci to wyjdzie.
Biadolice 8)
Jak już OT, to zdradźcie mi jak po spasowaniu elementów unieruchomić je w miejscu aby móc je zespawać. Problem polega na braku rąk, jedna trzyma maskę, druga uchwyt do spawania, a element spawany ustawia się jak chce - o zakładanej geomentri można zapomnieć. I nie pisać mi tu o odkształceniach spawalniczych !
-
jak ,jak? Nie rozumiem,normalnie albo jedna reka puszczasz maske i zamykasz oczy albo kup sobie pzyłbice i zdecydownym ruchem glowy w dół masz wszystko co potrzeba :)
-
kup sobie pzyłbice i zdecydownym ruchem glowy w dół masz wszystko co potrzeba
też się nad nią zastanawiam, ale jeśli 1 ręka wystarczy aby przyspawać nakrętkę na pręt, to już aby przypasować próg do wspawania z szczeliną wszędzie 0.55mm to już nie zabardzo. Jedynie co pozostaje to na such wszystko idealnie spasować, potem spasować na oko w jednym rogu i bach 1 punkcik. Potem na siłe dogiąć drugi róg i znów bach aby zlepić . Jeśli trzyma geometrie to wspawujemy całość, jeśli nie odcinamy i znów ...... ale jest loteria :evil:
-
5 kilogramowa szpulka mieści się do FLORY, sam to dzisiaj sprawdziłem, choć nie miałem okazji jeszcze spawać tym nowym nabytkiem. Nic nie blokuje szpuli, ani nie wadzi. :wink:
-
Da się pospawać blachy poszycia drzwi taką spawarką (http://allegro.pl/item245450715_super_okazja_migomat_cosmo_130a_gaz_bezgazowy_.html) ?
Spawarka jest niby bezgazowa czyli wystarczy dokupic odpowiedni drut i można spawac ? W komplecie jest palnik oraz zacisk masowy.
[ Dodano: 2007-09-16, 14:01 ]
Z jakiej stali jest blacha w poldku i jaki drut sie do tego nadaje ?
-
Z jakiej stali jest blacha w poldku i jaki drut sie do tego nadaje ?
ze stali cienkiej i podatnej na korozje
Nie słyszałem jeszcze o moliwosci spawania bez gazu osłonowego,no chyba ze elketroda otulona,wiem ze są druty rdzeniowe ale i one potrzebuja osłony gazów.
Taka spawarka nadaje sie rzeczywiscie tylko do blacharki bo przy wydajnosci rzedu 60A nie licz na cuda...
-
Taka spawarka nadaje sie rzeczywiscie tylko do blacharki bo przy wydajnosci rzedu 60A nie licz na cuda...
Sprzedawca podaje prąd spawania: 40 – 130 A a grubość przedmiotu spawanego niby od 0.5 mm do 5 mm.
Szukam czegoś do zastosowan czysto amatorskich i łatania poldka ale nie chodzi mi tutaj o grube elementy konstrukcyjne tylko o poszycia.
-
Witam i może wtrącę coś od siebie jako praktyka . Migomat jaki by nie był musi mieć oprucz regulowanej prędkości podawania drutu też wielo stopniowy przełącznik narężenia prądu a nie tylko "min-max" Oprucz maksymalnego prądu spawania bardzo jest ważny parametr sprawności spawarki (chińskie badziewie ma ok 10%sprawności ) Jest to tak istotne jak np.moment obrotowy silnika a nie tylko jego moc podana w KM .Ogólnie to nie kupować spawarki gdzie nie jest podana sprawnośc w % przy maksymalnym obciążeniu ,bo będzie rozczawowanie . To jest tak samo jak sprzedawcy audio podają moc bum-boxa 300W i nikt nie wspomni że jest to łączna moc PMPO ,a realna moc RMS to 2 x 15 W .
-
bruns, ale ona ma regulacje prądu,i wydajnosc przy poszcegolnych ustawieniach.Tyle ze rzeczywiscie jesli to jest 130A max to jego efektywnosc to ok 60% wiec max wyniesie ok 70A a tym nie poszalejesz-przyjmujac oczywiscie ze te 130A osiagnie realnie z 220v :)
Sam mam 220V 160A einhella i to jest cos strasznego, pospawac hustawke z rurek calowych to był jego szczyt mozliwosci,na grubszym materiale niz 3mm nie dałbym gwarancji ze spaw bedzie zrobiony/wtopiony prawidłowo.
Mysle ze jesli juz chcesz inwestowac koniecznie w spawarke tego typu to lepszym rozwiazaniem bedzie:
http://allegro.pl/item244378824_polautomat_flora_mig_135_nowy_migomat_gwar_2l_fv.html
-
mastah22, dobrze mówisz :mrgreen:
-
Po kupieniu wszystkich zabawek po 21 (ale przed 22) trzeba było wypróbować florę.
Blaszka - czarna tablica rejstr .. :P (ok. 0.5mm) nie oczyszczona (kilka miesięcy wcześniej na niej ćwiczyłem spawanie elektrodą otuloną - dało się {trochę wprawy i jazda :twisted: ), ale żużel byłby w warunkach profilowych np. progi nie do usunięcia - szybka korozja :wink: ). Drut 0.6mm .Pierwsze wrażenie - jakie to banalne - widać spaw, a nie tylko żużel, bardzo ciężko przepalić blachę - dość mało nagrzewa sie blacha drut, palnik .Po 5 minutach załapalem o co chodzi w migomacie :oops:. Po 15 już było fajnie. Jedynie co mnie martwi, to to , że nawet na ustawieniu na największą moc nie udało mi się spawać łukiem natryskowym (blachy nie przepalałem) :roll: . Łukiem drobnokroplowym to idzie bez problemu, ale jako wyznawca elektrody nie podoba mi się takie spawanie :mrgreen: .
Producent flory podaje szpulę 2kg. Taka szpula ma wymiary 5 kg :wink: . Cała zabawa polega , że blacha jest za cieńka - mocowanie szpuli za słabe na te całe 5kg. Wystarczy wzmocnić jakąś grubszą blaszką np. 3mm (fabrycznie jest max 0.8mm) .
-
Bo ogolnie tego typu spawarki nie nadaja sie do ciaglego spawania,to nie Lincoln,trzeba sie z tym liczyc :)
Ogolnie jest tak ze nie mozna powrownywac spawania elektroda otulona a mag,to dwie zupełnie inne metody.Ogolnie spawanie elektroda jest najciezsze do nauczenia.Zeby spawac ładnie elektroda potrzeba praktyki i to niepowrownywalnie dłuzszej niz do mig/mag.
Co nie oznacza ze jesli spawasz tylko elektroda i potrafisz to robic magiem bedzie Ci to wychodzilo od razu :)
-
Znowu się zgodzę z mastahem, ja przez ostatnie 1,5 roku sporo elektrodówą spawałem, a z migiem miałem początkowo problemy. W sumie, to one raczej wynikały z kiepskiego nastawienia, ale jak już opanowałem to przepaliłem nim rury od kolektora :D
W sumie, jak uczyłem się spawać, czyli jakieś 8-9lat temu, najlepiej szło mi przy gazowym(acetylenem), fajnie się tym drucikiem kapało. Teraz opanowuje spawanie plastików :mrgreen:
-
Zadam pewnie śmieszne pytanie :) Czy każdy gazowy migomat po zastosowaniu wydrążonego drutu jest bezgazowy :?:
-
Jaki to jest drut "wydrążony"? Pierwsze słyszę? Są druty rdzeniowe, które zawierają odpowiednie składniki. Podam definicję:
Druty proszkowe nazywane samo osłonowymi są nieotulone, a w środku mają rdzeń wypełniony składnikami spełniającymi rolę otuliny. Regulując skład proszku otrzymuje się stopiwo o dowolnym składzie chemicznym, a powstający żużel chroni spoinę przed szybkim stygnięciem. Średnica drutów 1,6 - 3,5mm.
Podana wyżej definicja oznacza, że można spawać takim drutem, bez gazu osłonowego, ale powiedzcie mi która Flora, czy inne magi uciągną drut o średnicy 1,6mm?
-
Chodziło mi o taki drut (http://www.allegro.pl/item244714284_drut_samooslonowy_0_8_rdzeniowy_spawalniczy_f_vat.html)
-
Jaki to jest drut "wydrążony"?
tak gadaja niektorzy na wlasnie rdzeniówki.Mialem okazje widziec spawy po rdzeniowym,nie ciekawie to wyglada,nie efektownie.A to trafne spostrzezenie ze zaden polautomat nie ma szans uciagnac drutu 1.6 :D Wiekszosc zwyklych i nie tanich magow pewnie mialoby problem :D
najlepiej szło mi przy gazowym(acetylenem), fajnie się tym drucikiem kapało
to musisz sprobowac spawania TIG,jest precyzyjniejsze i łatwiejsze(choc to moze byc subiektywne odczucie) a tez kapie sie takim drucikiem a raczka jest zdecydowanie lzejsza :)
[ Dodano: 2007-09-17, 21:12 ]
elektrokiler, tak ok ale to jest 0.5kg moze Ci braknac na wyspawanie poloneza :D
-
Miałem okazję spawać TIGiem na polibudzie u nas, ale jakoś nie skorzystałem :P
-
wowowowowowowowow :shock: ajku, a co ty spawasz :?: Płyty pancerne od czołgu :?: :mrgreen:
-
A ja spawami MIG-one , spawara z drutem samoosłonowym i nie narzekam , pospawałem już niemało i naprawde jest super . Jedynyma mankamentem jest drut , cholernie drogi bo 50zeta za malutką roleczke jak papier toaletowy . A najważniejszym plusem jest to iż nie trzeba mieć osłony gazowej . Pozdrawiam
-
No właśnie, drogi drut. To ja za 50zł mam 5kg, do tego wystarczą dwie butle 6kg, której napełnienie kosztuje 15zł
-
Czy jest jakaś technika kończenia spawu zmniejszająca występowanie tzw krateru ? Oczywiście chodzi o prosty migomat bez układu eliminującego to zjawisko.
-
Stosujesz płytkę wybiegową - chyba tak się to fachowo nazywa. Dokładasz płytkę, na niej kończysz spaw i potem ją odcinasz.
-
Nie słyszałem o układach eliminujących dziury na kończeniu spawu. Jakie blachy spawasz, że robi ci się takie coś? Generalnie przed kończeniem spoiny, musisz wybiec do przodu, zajechać do końca, wrócić i przytrzymać chwilę. To trzeba przećwiczyć, bo za pierwszym razem na pewno nie wyjdzie.
-
Nie słyszałem o układach eliminujących dziury na kończeniu spawu.
Wypełniacz krateru.
O ile spawamy tylko jedną rzecz i musi nam wyjść, to moja metoda pewniejsza, bo bez ćwiczenia wychodzi ;)
-
Ćwiczyłem sobie spawanie do czoła na blachach ze starych drzwi poloneza i prawie zawsze krater sie robi...
Generalnie przed kończeniem spoiny, musisz wybiec do przodu, zajechać do końca, wrócić i przytrzymać chwilę. To trzeba przećwiczyć, bo za pierwszym razem na pewno nie wyjdzie.
A jak robie spawy punktowe ?
-
krater?? to na czym ty spawasz?? Podejrzewam ze Twoj "krater" to po prostu efekt braku gazu osłonowego spowodowany jego wywianiem albo zbyt daleko trzymana luska. Nie mozliwe zeby powstały jakiekolwiek tego typu zjawiska jesli prawidlowo trzyma sie rekojesc i jest gaz osłonowy,tym bardziej przy spawaniu punktowym...
-
No właśnie to jest migomat na drut samoosłonowy.
-
no to juz wiesz w czym problem...
-
mastah22, wiem, że jesteś sceptycznie nastawiony do migomatów bez gazowych ale skoro są produkowane to chyba da sie nimi spawać :) W moim przypadku krater spowodowany był zbyt dużym napięciem spawania. Po prostu kiepski spawacz ze mnie.
Wczoraj w ramach treningu wstawiłem reperaturkę błotnika przedniego. Spawałem to do czoła, punkt przy punkcie. Po zeszlifowaniu na płasko wygląda jak spaw ciągły - tak powinno się to robić ?
Niestety nie umiem robić zgrzewów (blachy na zakładkę, jedna z otworem). Jak już uda mi się wypełnić otwór to słabo to się trzyma a najczęściej przepalam blachę. Może ktoś mi coś doradzić :?: Może macie zdjęcia tak wykonanych złącz ?
-
W moim przypadku krater spowodowany był zbyt dużym napięciem spawania.
na pewno nie...
Wczoraj w ramach treningu wstawiłem reperaturkę błotnika przedniego. Spawałem to do czoła, punkt przy punkcie. Po zeszlifowaniu na płasko wygląda jak spaw ciągły - tak powinno się to robić ?
o wiele to madrzejsze niz spaw cagly ktory powygina cala blache...
Niestety nie umiem robić zgrzewów (blachy na zakładkę, jedna z otworem). Jak już uda mi się wypełnić otwór to słabo to się trzyma a najczęściej przepalam blachę. Może ktoś mi coś doradzić :?: Może macie zdjęcia tak wykonanych złącz ?
mniejszy prad...
-
o wiele to madrzejsze niz spaw cagly ktory powygina cala blache...
Czyli jeśli dobrze zrozumiałem zrobiłem źle ale mogłem jeszcze gorzej :) To jak powinno się zrobić prawidłowo ?
-
prawidlowo raczej na zakladke minimalna z dziorkami ktore sie zalewa spawem i pozniej szpachle na łaczeniu blach,po wczesniejszym zeszliwfowaniu spawow oczywiscie
-
jak wyglada spwanie aluminium migomatem w osłonie argonu i z drutem aluminiowym? Da rade czy trzeba miec Tig-a?
-
Da rade,to wyglada wlasnie tak jak u Bociana na flanszy :) Ogolnie spoina jak spoina ale estetycznie tragedia...
-
o estetyke tu nie chodzi :D mie wszystko musi ładnie wyglądac. Wazne ze sie da :D
-
da sie ale pamietaj ze pancerz w uchwycie spawalniczym tez powininien byc inny,specjalny do aluminium,rolki posówu drutu tez musza byc teflonowe...
-
da sie te czesci dostac czy moga byc problemy?
-
Kon.radek, na co ci 240 amper? :shock: szyny kolejowe chcesz spawać czy czołg?
-
Kon.radek, na co ci 240 amper? :shock:
a czemu nie, przecież i tak ta spawarka, jak z resztą żadna inna, nigdy nie osiągnie nawet 70% sprawności przy 240 A.
Jak masz siano na taką, to bierz i się nie zastanawiaj. Ja mam słabszą, ale mi wystarcza :)
-
Ja bym wziął nawet teoretycznie słabszą ale firmową gdybym kupował i miał na ten cel tyle kasy co ty. Prąd to nie wszystko- do spawania poszycia w poldku wystarcza 30 A (przy takiej nastawie i chwili nieuwagi mój mig przepałał dziury), ważna też jest jakość podajnika drutu (musi płynnie podawać), pancerza, pistoletu. Słaba jakość tych elementów potrafi skutecznie popsuć zabawę...
-
Osobiście polecam FLORĘ, sam posiadam, taką samą ma Kolega maras
-
Na początek witam wszystkich.
Przyszedł czas na kupno migomatu, a ja ciągle nie mogę podjąć decyzji. Potrzebuję sprzętu głównie do blacharki samochodowej, ale i pospawania ogrodzenia czy klatki w aucie. Generalnie zastosowanie hobbystyczne. Mam jedynie 230 V. Przeczytałem sporo na temat takiego sprzętu, ale nadal mam liczne wątpliwości. Chcę wydać na ten cel max 1700zł. W tej cenie kupię bestera 1800, ale jest on ganiony za kiepską pracę na 230, a dokładnie niewystarczającą regulację napięcia. Może lepiej pracowałby bester 1600, ale pewnie się nie dowiem, bo znalezienie go w rozsądnej cenie ( niższej niż w przypadku bestera 1800) jest chyba niemożliwe.
Podobne parametry do bestera 1800 i lepszą regulację napięcia ma Telwin Telmig 170/1:
Link (http://www.makita.sklepna5.pl/pokaz_produkt.php?idprod=303)
Czy ktoś ma doświadczenia z takim sprzętem? Można zaufać tej marce? Wiadomo, że bester jest najpopularniejszy i ma dobry serwis, a jak to jest z Telwinem? A może ktoś spawał besterem 1800 na 230 i ma coś ciekawego do powiedzenia?
Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedzi.
-
Wszystko co bedzie pracowac na 230v bedzie tragiczne, ale jesli wybierac juz cokolwiek to Lincoln bedzie chyba najrozsadniejszy...
-
Miałem Bestera MAG1500 , wytrzymał 8 lat. Kupiłem go w Castoramie a wiec nowego , padł najpierw zestaw prostowniczy , diody sie odpaliły i po wymianie zaraz poszła cała płytka sterujaca. Serwis za naprawe sobie zawołał tyle ze nie warto było go naprawiac.
Narazie sami próbujemy go zreanimowac. Wczesniej nie chciał spawac , teraz spawa ale znów posuwu drutu nie ma.
Miałem robote do zrobienia , i nadal jestem w jej trakcie. Wstawiam progi w Boxerze Maxi a wiec musiałem kupic nowy migomat. Wziełem Bestera Magster 1801. Na 230 lub na prąd między fazowy (400). Na 230 dość czesto sie grzeje i go odłącza , trzeba czekac az przestygnie. Zwłaszcza jak jest dosc wysoka temperatura otoczenia. Dzisiaj spwałem na 230 to myslałem ze mnie szlag trafi , co chwile musiałem przerywac i czekac. Na 400 ten objaw nie wystepuje tak czesto i faktycznie tak jak mastah pisał spawa duzo lepiej.
Narazie mam go dopiero dwa tygodnie ale z prawej strony próg juz wyspawałem nowy , a spawania troche było. Nowa kratownica , a własciwie zamiast niej blacha 1,25mm , próg od strony podwozia , wszystkie wzmocnienia , próg od strony zewnętrznej z blachy 1mm. Dwa tygodnie spawania dzień w dzien po około 5 godzin.
Narazie sie sprzet sprawdza. Poprzedni Bester mozna powiedziec zarobił na siebie poniewaz zreanimował duzo furek. Tazke moge Bestera polecic. Firma nie jest jakoąs firmą "kogucik" ;). Miałem okazje byc trzy razy w samej fabryce w Bielawie :). Szkoda tylko ze zlikwidowali sklep firmowy przy fabryce :roll: .
A i nikt mi nie powie ze polonez ma kiepską blache :mrgreen: , Koncern PSA popisał sie nieziemsko. Brak konserwacji fabrycznej auta , nawet brak jakiejkolwiek farby w progach. Dlatego zwykle w tych autach nie ma progów bo korozja sobie je chrupie. I co najlepsze z blachy 0,6mm robione :roll: . W/g instrukcji obsługi nadwozie ocynkowane od wytłoczki gdzies tak w połowie auta wzwyz :mrgreen: . I w/g instrukcji angielskiej auto nalezy po 5 latach eksploatacji niezaleznie od stanu oddać do utylizacji :mrgreen: .
Jeszcze wracając do migomatu to jak brałem ten drugi to w komplecie dostałem drut , reduktor , maske spawlniczą. Kupiłem w Castoramie znów ;).
-
co myslicie o tym migu http://allegro.pl/item414600497_polautomat_migomat_einhell_bt_gw150_150a_gwa_2l.html ??
bo w biedronce ma byc za 599 ;)
do cienkich blaszek i do zabawy powinien sie nadac...
-
mam to gówno w domu tyle ze model wczesniejszy w innej obudowie :)
Tak do heftowania tłumików i nieprecyzyjnego spawania blaszek do 3mm sie nada... Zrobilem juz nim duzo rzeczy, jednak jestem przyzwyczajony do dobrego sprzetu wiec tweraz jest to dla mnie kiła totalna drugi raz bym tego dziadostwa nie kupil... Po porstu w miare "spawania" apetyt rosnie. :)
[ Dodano: 2008-08-10, 20:34 ]
od razu mowie ze tabliczka znamionowa to bzdura, nawet na to nie patrz, i wiedz ze spawy wychodza jako tako TYLKO na maxymalnym pradzie jakie ta kiła oferujhe, choc do zabaw domowych moze byc, ale mowie, po jakims czasie bedziesz pluł w brode ze nei kupiles czegos na 360V
-
w garazu gdzie robie polda i tak mam tylko 230v. wiec, i tak nic innego nie wykorzystam. i chcialbym go uzywac glownie do blacharki w poldzie. do podluznic i grubszych rzeczy bede pozyczal bestera 1800. ale chce sobie kupic COS, zeby go nie pozyczac caly czas.
-
e, z podluznicami to nawet ten pasc sobie poradzi, jednak co bys nie wybrał na 220v to bnedzie to dobry wybór do blacharki i niczego wiecej...
-
Ja mam bestera 1800 i zawsze spawam na sile i od dwóch lat użytkowania nic się w nim nie zepsuło.Teraz obspawowywuje karoserie z poldka i bez problemu sobie radzi :) Ceny tego miga w porównaniu do 2 lat wstecz spadły i można go kupić teraz nawet za 1600zł bez osprzętu a urządzenie naprawde jest warte tej ceny.
-
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi!
co myslicie o tym migu http://allegro.pl/item414600497_polautomat_migomat_einhell_bt_gw150_150a_gwa_2l.html ??
bo w biedronce ma byc za 599 ;)
do cienkich blaszek i do zabawy powinien sie nadac...
To nie lepiej zainwestować jeszcze 270 złotych i mieć sprawdzonego Bestera 1500?
-
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi!
co myslicie o tym migu http://allegro.pl/item414600497_polautomat_migomat_einhell_bt_gw150_150a_gwa_2l.html ??
bo w biedronce ma byc za 599 ;)
do cienkich blaszek i do zabawy powinien sie nadac...
To nie lepiej zainwestować jeszcze 270 złotych i mieć sprawdzonego Bestera 1500?
To juz wogóle lepiej dołozyc i kupic magstera 1501. Jezt na 230 i 400V :).
-
a gdzie sa po 870? w castoramach sa zdaje sie tylko 1501, po 1000zl...
a 1500 juz nie produkuja z tego co wiem.
-
a gdzie np? :mrgreen:
bo nie mam za bardzo czasu jezdzic po wszystkich marketach budowlanych :(
-
W Łodzi w Leroyu jest 1500 albo 1501 (nie pamiętam) za 870 złotych.
-
bede musial sie przejechac do leroya, ale na ich stronie kosztuje on prawie 1100zl
http://www.leroymerlin.pl/mpng2-front/pre?zone=zonecatalogue&renderall=on&idEIPub=1175776597&NutchCat=produkty
-
Na stronie to Bester 1800 kosztuje 1900 złotych a w rzeczywistości 1600 z hakiem.
-
Na stronie to Bester 1800 kosztuje 1900 złotych a w rzeczywistości 1600 z hakiem.
Najlepsze jest to ze jak szukałem migomatu to w OBI , Praktikerze , leroy mieli modele 1500 i 1800 Bestera w takiej samej cenie lub ciut nizszej (ale to juz groszowe sprawy) niz w Castoramie nowsze modele 1501 i 1801 lub 1613.
-
Panowie a jakaś spawarka elektrodowa na 230V? Może ktoś coś polecić w tym zakresie?
-
witam. musze troche porobić przy swoim trapezie (blacharka). szukałem taniego blacharza ale to i tak nie na moją kieszeń i tu moje pytanko. chce kupić spawatke i samemu sobie porobić (nauczyć się troche bo jakieś podtawy mam ;D) i nie wiem jaką kupić jaki amperaż itp. (NA 230V MNIE INTERESUJĄ) jaka będzie dobra na takie naprawy blacharskie?? prosze o pomoc ;)
-
Ja polecam spawarkę DEDRA desti200, jest to spawarka inwerterowa z funkcją TIG. TIGa używasz do blach, spawa się naprawdę świetnie, do grubszych rzeczy 200A na elektrodówce wystarcza w zupełności. Dałem za nią około 850zł w Castoramie w promocji wiosną, na allegro była wtedy po około 1200zł. Do tego butla z argonem na allegro 250zł i reduktor 50zł. Taki zestaw do pracy przy samochodzie nadaje się idealnie :) Dodatkowo mogę spawać kwasówkę, aluminium (tylko jeszcze nie wiem jak :P ) a dysze do TIGa których na początku pewnie trochę napsujesz do tego modelu są naprawdę tanie.
[ Dodano: 13 Gru 2010 11:36 ]
Aha, koszt napełnienia małej butli argonem to 40zł, mi 2 butle starczyły na kompletną blacharkę, wymianę wszystkich warstw progów, spawanie cudacznych reperaturek w nadkola, wykonanie nowych wsporników zderzaków z tyłu (polonez) i wyspawanie przednich nadkoli wewnętrznych z mocowaniami wahaczy do malucha no i wcześniej na naukę spawania tigiem.
-
http://allegro.pl/spawarka-migomat-190-hr-230v-geko-mega-zestaw-i1346318576.html czyli dajmy na to że zestaw powyżej wystarczy do robienia blacharki w samochodach? może nie jako głowna praca ale tak "dorywczo" cos komuś pospawać no i sobie?
Jeżeli w tych pieniądzach kupi się coś sensownego to cieszę się, bo w lipcu takową zakupie :mrgreen:
-
http://allegro.pl/mar-polautomat-mig-mag-bimax-4-165-turbo-telwin-i1324460904.html
Ja mam taki i jestem bardzo zadowolony. Nie przegrzał mi się jeszcze nigdy. Jest mały i w miarę lekki. Obudowa solidna, na plastikowe narożniki, kólka tylko troche małe w teren :) nie ma tylko statywu pod większą butle, który ma ten:
http://allegro.pl/polautomat-migomat-telmig-161-1-telwin-kupczyk-i1361003003.html
Identyczne bebechy, tylko obudowa inna. Kolega go ma z 4 lata-bezawaryjnie.
-
Jednofazówka to smarka a nie spawa. Poza tym:
Sprawność wg EN 60974-1 (A) : 115 - 15%
= przerwa na browar co 3 minuty.
-
Cytat:
Sprawność wg EN 60974-1 (A) : 115 - 15%
= przerwa na browar co 3 minuty.
Tylko co w samochodzie spawać max obciążeniem i jeszcze przez długi czas? Jak bym kupował miga by pospawać wagon kolejowy, albo ramę od Jelcza to owszem.
To małe, poręczne urządzenie to wykonania wszystkich prac przy samochodzie.
1 z 4 biegów wystarcza do blachy 0,8-grubszej na samochodzie prawie nie ma, na "3" spawałem kątowniki do lewara i rury hydrauliczne-pełen przetop.
-
(...)
acha odradzam kupowania w kASTORAMIE mają kosmiczne marże dla przykładu podam koszt zwykłych rękawic ogrodniczych "wampirki" 10gr za parę kupujemy od chińczyków -> od 30 do 80gr sprzedajemy do sklepu a sklep sprzedaje od 1,50 do 2,50zł kupujesz i po rozdzieleniu rękawic od siebie możesz spokojnie wywalić je do śmieci. A maszynę od nich kupić to koszmar, Mają dobry sprzęt przewaznie bester - lincoln ale ZA JAKĄ CENĘ!?
Ja miałem szczęście bo kupiłem od producenta i zaoszczędziłem 350 zł :mrgreen:
bester 1801 (230v +400v) w castoramie jest za chyba 1650zl. z reduktorem, maska (kiepska ;) ), drutem i czyms tam jeszcze. 400-500 zl taniej niz na allegro. mam taki, nie narzekam ;)
ale faktem jest, ze wiekszosc rzeczy maja drogich, tylko w "promocjach" jest w miare normalnie.
BTW w saturnie byla ostatnio promocja na glosniki logitecha z-5500 za 1250zl. jak skonczyla sie promocja to te same glosniki sa za 1150 (to apropo promocji w niektorych marketach :mrgreen: )
-
A tak dodatkowo na temat spawania:
Polecam każdemu zakup butli na mieszankę CO2+Ar. Jest w proporcjach 82%Ar, 18%Co2
Zupełnie inne spawanie! nic nie strzela, spaw jest bez wżerów, ładnie się rozlewa. Robi się cichutko jak tigiem :)
butla na zwykły co2 jest do 190Bar jak dobrze pamiętam, zaś butle na mieszankę (i inne) muszą być powyżej 225Bar
Butle na Co2 są częto robione z gaśnic, więc są tanie. Te na mieszankę, są niestety sporo droższe, a i sam gaz też 2x drożej. 50zł około za 6kg butle
Jednak mieszanki używa się zdecydowanie mniej. Na "ucho i oko uważam", że podaje 1/3 tego, co ustawiam na Co2, by normalnie spawać.
Ja kupiłem pełną butle, nową za 240zł. (6Kg)
-
Sam mam taki:
http://allegro.pl/migomat-migmag-einhell-bt-gw190d-230-400v-gw2l-fv-i1359988638.html
Daje z powodzeniem radę zarówno na 230 jak i na 400. Taki sam ma też brat i znajomy i od kilku lat się spisują.
-
A tak dodatkowo na temat spawania:
Polecam każdemu zakup butli na mieszankę CO2+Ar. Jest w proporcjach 82%Ar, 18%Co2
Zupełnie inne spawanie! nic nie strzela, spaw jest bez wżerów, ładnie się rozlewa. Robi się cichutko jak tigiem :)
butla na zwykły co2 jest do 190Bar jak dobrze pamiętam, zaś butle na mieszankę (i inne) muszą być powyżej 225Bar
Butle na Co2 są częto robione z gaśnic, więc są tanie. Te na mieszankę, są niestety sporo droższe, a i sam gaz też 2x drożej. 50zł około za 6kg butle
Jednak mieszanki używa się zdecydowanie mniej. Na "ucho i oko uważam", że podaje 1/3 tego, co ustawiam na Co2, by normalnie spawać.
Ja kupiłem pełną butle, nową za 240zł. (6Kg)
nie wiem czemu, ale na moim migu (bester 1801) nie da sie spawac jakos w oslonie mieszanki. topi drut w dyszy, notorycznie zapychajac "koncoweczke", upalajac ja przy tym, kiepski przetop (najczesciej powierzchowne gluty :/ ) , i takie podziurkowane jak by nie bylo gazu, okopcone i w ogole masakra i naprawde odechciewalo mi sie spawac. zmienilem butle na zwykle co2 i, ja pierdziele, w koncu dalo sie spawac :o
nie wiem czy to "brudna" mieszanka czy co.
mialem dobre ustawienia posuwu i wylotu (zreszta probowalem roznych kombinacji), reduktor mam do argonu i co2. drut 0,6.
jak mi sie skonczy ta butla z co2 co mam, moze wezme mieszanke od inncyh kolesi i sie zobaczy, bo faktem jest ze jest "ciszej" przy spawaniu i nie strzela i spawy jakby ladniejsze.
-
http://allegro.pl/virgo-spawarka-migomat-polautomat-150a-zestaw-xxl-i1527824075.html
co myślicie o takim zestawie?
-
Fajna spawarka, jest juz na kółkach :) moja flora niestety kosztowała więcej i nie miała kółek, ale ja kupowałem kilka lat temu. Jestem zadowolony, moja jest trochę słabsza 130A, daje radę.
Jak masz możliwość podłączenia na siłę to możesz pomyśleć o trójfazowej, spawa się o niebo lepiej.
-
Ja polecam Bester 1501S.
-
czytałem cały temat i wiem jakie są "faworytki" według was ale szukam czegoś w niższej cenie :D
Ciągle mnie zastanawia jak spawa migomat ten z drutem osłonowym (bez gazu)
-
Dodatkowo drut samoosłonowy podwyższa mocno koszt ekspoatacji.
-
czy jest większy koszt...
Drut 60zł (z osłoną)
A zwykły 30zł plus 30zł nabicie butli itp, tylko nie wiem na ile gaz w butli starcza :D
No i różnica w cenie spawarki.
-
myszaradom sprzedam Ci taką spawarkę za 200zł z połową szpulki drutu samoosłonowego. Ja wspawałem nią jedno podproże i porobiłem kilka łatek na progach w poldku. Następnie stwierdziłem że potrzebuje czegoś lepszego - mam Miga (jakiś niemiecki) 220A i nawet elektrodówka poszła w kont.
-
Witam
Dorwałem taką spawarkę
http://img31.imageshack.us/i/dscf4669w.jpg/
Przy wprawionej ręce da się pospawać ładnie blachę 1mm
Lecz ma spawarka opcję spawania Tigiem.
Czytałem troche o tym ale może mi ktoś to jeszcze wytłumaczyć?
Do spawania tigiem też potrzebna jest butla itp?
-
I gdzie się ja podłącza? Pod specjalny "pistolet" spawalniczy?
-
na tig'a Ar jest potrzebny. musisz mieć wejście do rękawa jeśli masz rozłączany osprzęt. A jak jest zintegrowany to będą na dwa wyjścia, to przeważnie masz w tylnej części podłączenia przewodu do osłony. A jak ten twój uchwyt (zwana przez Ciebie "pistolet" spawalniczy) wygląda? masz foto? to foto mało mi mówi.. jakie wtyczki i wejścia itd?
Tig fajna sprawa.
ja spawałem 4 lata temu na kursie i tyle co pamiętam -blaszki aluminiowe 2,5mm to w zakresie nastawionym 75-80A to starczy, ponieważ przy 100 albo na fula to często rozsadzało elektrodę (tą wolframową nietopliwą) wprawa jest szybko po paru próbkach przetestuj tak na płaskiej blasze... oprzyj sobie na czymś łokieć albo przy tułowiu trzymaj i powoli prowadź "języczek" (łuk) czubek elektrody ma być naostrzony na igłę (tak majster zawsze powtarzał :P) Niezbędna będzie przyłbica.. ciągniesz prawa ręką uchwyt i języczek/ogień/łuk tak ok 3-4mm od spawanego materiału a lewą podsuwasz i podtapiasz spoiwo pod ogień (kropla spoiwa i rozlewasz ją i ciągniesz(przesuwasz języczek) znowu kropla spoiwa i rozdmu"ch*"esz przesuwasz dalej - spoina może wyjść taka jakby płatki jeden przy drugim... tylko zmniejsz amperaż przy tej 1mm bo chwila za długo i dziura jest :D
załóż gaz mała butla 6kg sam Ar lub może być mieszanka Ar+CO2 ..a do alu i nierdzewki to możesz dać Ar+He
-
Nie mam tego "pistoletu" W spawarce jest tylko wyjęcie plus i minus :) Plus do uchwytu od elektrodówki (taką końcówkę posiadam aktualnie)
Z tyłu spawarki nie ma nic:D
Ta spawarka ma 100% sprawności przy prądzie 105A a 60% przy około 200amperach :D
-
Spawarka ma płynna regulację prądu, a w rękach dobrego spawacza (nie mam na myśli tutaj siebie),potrafi pospawać spawem ciągłym (bez topienia itp) blachę nawet 0.8 mm:D
-
Tak, tyle że to jest na elektrody. Wszystko jest fajnie jak się spawa 2 czyściutkie blachy leżące na ziemi. na samochodzie elektrodą wiele się nie zrobi-brud, rdza, trudno dostępne miejsca i już kaplica. Do remontu blacharki to się nie nadaje, ale jakieś drobne naprawy typu: odkręcić, położyć na stole, zespawać (łapę do poduszki, jakiś drążek, śrubkę) to tak. Taka spawara moim zdaniem w każdym domu powinna być. Sam mam takie 2 (transformatorówkę i wirówkę) robiłem nimi bramy, płoty, taczki i inne cuda.
-
Ja spawałem taką wydech itp :D
Zobaczymy jak to będzie :) Zrobię foty i się okaże :D
-
Tig jak najbardziej się nada, bardzo fajnie się tym spawa blachy w samochodzie (u mnie 60-80A szło elegancko), tylko trzeba w miarę dobrze oczyścić z lakieru i konserwacji, natomiast elektroda.... osobiście nie podjąłbym się spawania tą metodą blach.
-
Skoro byla mowa o tigu, to akurat chcialbym sobie kupic jakiegos i nie wiem jakiego wybrac (mam dwa na oku, chociaz to pewnie tak na prawde to samo ;) )
http://allegro.pl/spawarka-sherman-tig-200-p-ac-dc-butla-prz-aut-re-i1530176414.html
lub
http://allegro.pl/inwertor-spawarka-dragon-tig-200p-ac-dc-zestaw-i1537560754.html
Ktos doradzi?
Druga sprawa, to niektore tigi maja pedal zdalnego sterowania (jak w maszynie do szycia hehe). Przydaje sie to to czy mozna sie obejsc bez tego?
-
http://allegro.pl/spawarka-sherman-tig-200-p-ac-dc-butla-prz-aut-re-i1530176414.html
lub
http://allegro.pl/inwertor-spawarka-dragon-tig-200p-ac-dc-zestaw-i1537560754.html
Tak powinien wygladać profesjonalny sprzęt :one: prawdziwy TIG'omat
ja pracowałem na lincolnie i esabie ceny dość konkurencyjne a takie same praktycznie parametry są
w tym szermanie to ładny zestawik praktycznie ze wszystkim. (ta 1 tarcza to też dokładają do zestawu heheheh)
-------------------------------------------------------------
myszaradom co do spawania elektroda na pojeździe to tak jak koledzy powiedzieli wcześniej ciężko będzie spawać jak się elektroda będzie co chwile kleić albo będziesz zapryskany od odprysków właśnie przez niedoczyszczony materiał. Jak już załapie start/szczep to możesz nadlewać dalej ale nie jednym ciągiem. Te 0.8 to można na fula nastawić prądu i elektroda jak palnikiem Ciąć blachę :D Ogólnie to do naprawy blacharskiej najlepszy mag i ten tig tez się przydaję bardzo w niektórych miejscach bo jest bardziej precyzyjny od inych metod.
-
Niestety ale mieliście rację, nie da się elektrodówką tak szybko pospawać blachy w aucie :-[
Więc muszę na szybko kupić jakiś zestaw do 1200zł Blacharki nie będę często robił ale migomat się przyda na przyszłość i teraz moje pytanie czy tego typu migomat
http://allegro.pl/virgo-spawarka-migomat-polautomat-150a-zestaw-xxl-i1527824075.html
Da radę przy blacharce, (pracy okazjonalnej przy autach)
W bestera nie chce się ładować ponieważ aż tak dobra spawarka nie jest mi potrzebna.
Prosił bym o szybką pomoc.
-
Starczy do zrobienia całej blacharki w aucie - w wielu autach ;)
-
Widzę że już zaczynasz sensownie patrzeć :)
myszaradom, zastanów się dobrze-po co kupować jakiś niepewny sprzęt? dodaj jeszcze te 300-400zł i kup sobie porządny sprzęt na lata. jak mało używasz to i na 20 lat ci starczy dobry markowy migomat. A jeszcze jak kupisz popularnej marki, to z częsciami za parę lat nie bedzie problemu. Taki zakup na prawde się opłaca.
Już sie przejechałes na "najtańszym i najszybszym" rozwiązaniu
-
zoltan, ja Cię rozumiem ale chciał bym (a raczej muszę) zmieścić się w 1200zł z całym zestawem już gotowym do spawania;/ Auto stoi rozkręcone a kolegę blacharza mam do końca tygodnia (przy okazji się uczę nad nim :D), więc spawarka jest potrzebna już na mus.
Wiem że nie powinienem szybko podejmować takich decyzji ale muszę.
-
http://allegro.pl/migomat-spawarka-220a-400v-reduktor-5kg-drut-i1548834314.html
ja mam coś takiego, oczywiście troche sobie ją potuningowałem (kabel euro, grubszy i dłuższy kabel masowy, elektrozawór gazu...) ale bez tuningu też daje rade - rolka ma nacięcia na drut 0,8 i 0,6, a tym to blacharke w aucie robi się cudnie. podajnik drutu przy niewielkim docisku ładnie pracuje, nie miałem z nim problemu. No i spawarka na napięcie międzyfazowe to też całkiem inna bajka, przede wszystkim światło w reszcie budynku nie przygasa. Nigdy jeszcze mi się nie przegrzała/wyłączyła a grubego spawania też trochę było. Używam już drugi rok i ogólnie polecam
-
Do tego trzeba tylko butle dokupić? I przejście z gniazda 3_fazowego na zwykłe? Jeżeli zasilana jest napięciem międzyfazowym...
-
Ja za 1250zl kupiłem zestaw ( z butlą na mieszankę-koszt 220zł) migomat Telwin.
http://allegro.pl/polautomat-spawalniczy-telmig-150-1-telwin-gwar-i1513722796.html
Jestem zadowolony. Firma jest OK
Można kupić to samo w innej obudowie model 160/1 -ma w sobie podstawkę na butle 6kg. ten mój nie ma, ale ma uchwyt do noszenia jak walizkę, co mi pasuje i solidniejszą obudowę.
Kup sobie butle na mieszankę ( jak to w tym temacie 15razy pisałem) Jest droższa, ale warto.
-
Dzięki wielkie za porady, ja i tak jutro uderzę do jednego sklepu (mam u siebie) zobaczę jakie będą zestawy jak nie to kupię z allegro
-
Już kiedyś pisałem. Mam taki:
http://allegro.pl/einhell-migomat-bt-gw-190d-max-190a-2l-gwarancji-i1560815278.html
Nawet kupiony u tego samego człowieka w tej samej cenie. Do tego butla na co2 za 125zł i drut za 40 więc za niecałe 1400 miałem solidny zestaw gotowy do pracy.
Takiego samego miga mają już kilka lat znajomy i brat. Mój też już przeżył wymianę progów i kilka wydechów. Jak się go zapnie na międzyfazówkę to naprawdę super stabilnie ciągnie spaw nawet u laika takiego jak ja.
-
ale chciał bym (a raczej muszę) zmieścić się w 1200zł z całym zestawem już gotowym do spawania;/
za ta cenę spoko zmieścisz się z zestawem. Tak jak koledzy piszą kupić dobry sprzęt na lata - to jest bardziej opłacalne niż kupowanie na jeden remont
co do tego -> http://allegro.pl/virgo-spawarka-migomat-polautomat-150a-zestaw-xxl-i1527824075.html
dołożysz te 200-300 zł i masz 180-190A
Jak chcesz koniecznie pod 230V to ja Tobie z czystym sercem polecę PROFIMIG i nie drogo http://www.swiatnarzedzi.com/index.php?products=product&prod_id=245 (z tym że tylko butle będziesz musiał dokupić) Tu jeszcze instrukcja http://www.dob-spaw.pl/pdf/profimig%20161-180.pdf () Co do tuningu to można samemu wymienić spiralę prowadzącą drut i końcówkę prądową na większą taką do 1.2 i już można spawać grubszym drutem ale 0.8 w zupełności starczy przy tych osiągach.
-
Uratował mnie kolega taty który załatwił mi na tydzień migomat bester, więc teraz na spokojnie będę mógł wybrać jakiś model czysto dla Siebie :)
-
Już kiedyś pisałem. Mam taki:
http://allegro.pl/einhell-migomat-bt-gw-190d-max-190a-2l-gwarancji-i1560815278.html
Nawet kupiony u tego samego człowieka w tej samej cenie. Do tego butla na co2 za 125zł i drut za 40 więc za niecałe 1400 miałem solidny zestaw gotowy do pracy.
Takiego samego miga mają już kilka lat znajomy i brat. Mój też już przeżył wymianę progów i kilka wydechów. Jak się go zapnie na międzyfazówkę to naprawdę super stabilnie ciągnie spaw nawet u laika takiego jak ja.
Chcę kupić takiego miga co podaje bociań lecz jak jest z regulacją posuwu drutu?
Na jednych aukcjach piszą że jest regulacja na innych że nie...
Przykładowa aukcja
http://allegro.pl/migomat-migmag-einhell-bt-gw190d-230-400v-gw2l-fv-i1794473562.html
-
Jest. To pokrętło na środku to posuw właśnie. Tak BTW mój einhell był na reklamacji (gwarancja Door2Door). Był problem właśnie z posuwem (przestał podawać drut). Sprzęt wysłany DHLem na koszt firmy. Po ok. miesiącu wrócił nowy. Tak więc mam nowy migomat gratis.Niestety gwarancja się już niedługo kończy i nie będzie tak łatwo... Brata i znajomego migi (ten sam model) pracują dużo ciężej be zastrzeżeń. Widać mi się trafił jakiś niepełnosprawny.
-
Kupiłem właśnie takiego miga, ale gwarancja door2door nie jest uzależniona od sklepu w którym kupiłem?
tzn jak wyglądał cały proces reklamacji w twoim przypadku
Oraz nie wiece panowie jak to jest z tymi butlami? Mam butle duża po gaśnicy śniegowej ale nie ma ona legalizacji, to co normalnie zakładam reduktor i z taką butlą jadę do sklepu i nabijam?
-
Wchodzisz na stronę www.einhell.pl i tam w dziale serwis rejestrujesz się i zgłaszasz ew. usterki. Tam też sprawdzasz czy twój mi będzie miał gwarancję D2D.
U mnie był to tak. Wszedłem na stronę. Wypełniłem zgłoszenie reklamacyjne. Wydrukowałem. Zapakowałem do pudła wraz z kopią zakupu.Wysłałem DHLem na koszt einhella. POtem na bierząco online śledziłem stan reklamacji a po około 3-4 tygodniach dostałem nowy z racji "wymiana na nowy". koszt przesyłki w obie strony ponosił producent.
Szczerze to albo mieli już wcześniej takie przypadki jak mój albo ktoś poszedł na łatwiznę. Ale dla mnie wyszło na + bo obecnym spawa się lepiej jak tamtym (sam jeszcze nie testowałem- sprawdzał siostrzeniec)
-
Jak masz działalność ( a nie masz) to bierzesz gaz na firmę.
Prywatnie, jeśli nie masz po kimś butli, to musisz sobie kupić i za każdym razem płacić za nabicie (a tak naprawdę wymianę).
Niektóre firmy pozwalają brać swoje butle w ryczałt, i to jest chyba najrozsądniejsze rozwiązanie. Ale nie ma tak, że nie gasząc silnika zamieniasz butle - trzeba załatwiać papierkologie.
Najlepiej się zorientuj jak się ma sytuacja w Twojej okolicy. Ja w jednej firmie zawsze wymieniałem butle bez problemu, a po przejęciu ich przez międzynarodowy koncern dowiedziałem się, że moją starą butlą mogę się wypchać i muszę brać ich nowe, oznakowane, na ryczałt. Pojechałem w inne miejsce i nie patrząc na oznaczenia wymienili mi bez gadania.
Pozdr
-
Prywatnie, jeśli nie masz po kimś butli, to musisz sobie kupić i za każdym razem płacić za nabicie (a tak naprawdę wymianę).
Ja za "regenerowaną" gaśnicę śniegową z homologacją na 10 lat dałem 125zł (lub około). Potem wymiana po 25zł za butlę.
-
czyli tak jak ją mam to musiał bym najpierw zrobić legalizację butli a potem nabic. Więc chyba taniej i prościej kupić nowa. Dzięki za info:)
-
butla na allegro 151pln najtaniej juz nabita, a nabicie u mnie w miescie znalazlem za 43pln za 6kg,
wynajmowania butli ni polecam ,bo jest drogo,
mnie zestaw wyszedl 850pln - kupujac oddzielnie butle i drut byloby 20pln taniej ,ale juz odzalowalem i kupilem zestaw,zeby nie rozbijac kupowania na trzy transakcje ,
juz troche pospawalem drutem 0.8mm i powoli lapie wprawe ,
mam plnna regulacje napiecia i podawania drutu
-
Był problem właśnie z posuwem (przestał podawać drut).
Kwestia regulacji docisku drutu za pomoca pokretła w srodku(tam gdzie drut wchodzi w przewod spawalniczy) -jak za mocno to spawa ok do czasu - potem siadaja tryby z tworzywa i jest problem. Wazne jest tez zeby jak nie spawacie kabel byl w miare mozliwosci rozciagniety albo zwiniety duzym łukiem, jak sie zagnie to tez jest kaszana z posuwem
Butle najlepiej kupic nowa i dawac do nabicia swoja -wiesz co masz, jak duzo spawasz to oprocz własnej przyda sie tez jakis trup na wymiane
-
doszedł mi migomat, super chodzi jedyne co mnie wkurza to to że co chwilę łapie mi drut tu przy dyszy. Słyszałem że są jakieś spręje od tego ale gdy ostatnio spawałem to dużo nie dawało i nie wiem co robię źle?
-
trzeba odpowiednio dobrac posow i napiecie zasilania (posrednio prad spawania)
-
Sprawdź izolator w dyszy (czy jest). Nowa dysza?
Super pistolen spray, i inne tego typu specyfiki - jak masz dojścia, to psikaj do i na końcówkę i na elementy spawane (łatwiej oczyścić z odprysków).
-
dysza nowa z zestawu od spawarki, czyli spray i eksperymenty z regulacją miga mnie czekają.
-
Staraj się spawać tak, żeby metal nie kapał na końcówkę dyszy. Na 95% masz za słaby posuw drutu. Podstawowa zasada regulacji jaką mnie uczono, to dźwięk - ma przypominać smażące się frytki, u Ciebie raczej to smażenie chwilami się przerywa i wtedy właśnie wielka kropla zwisa z dyszy i nieraz do niej się przykleja.
Gdy coś więcej spawasz to często zdejmuj dyszę i czyść w środku, ale tak żeby nie niszczyć izolacji, o ile jeszcze będzie.
Kup kilka końcówek i dysz prądowych na zapas. (Jest różnica w nazewnictwie w zależności od regionu a nawet zakładu, ja mówię dysza prądowa na to miedziane co podaje drut i jest w różnych średnicach a końcówka na to zewnętrzne, pokryte od środka izolacją i mocowane przeważnie za pomocą sprężyny) Przepalona dysza prądowa podaje gaz nie przez otworki a przepaloną dziurę, przez co nierówno wylatuje, a poza tym może powodować właśnie przyklejanie się końcowki do spawanego metalu.
Pozdr
-
dzięki ci wielkie:) będę coś działał trzeba się nauczyć sprzętu.
-
Jak masz możliwość to spawaj na 400V. Dużo stabilniej pracuje...
-
ja tylko na 400V spawam.
-
Kup kilka końcówek i dysz prądowych na zapas. (Jest różnica w nazewnictwie w zależności od regionu a nawet zakładu, ja mówię dysza prądowa na to miedziane co podaje drut i jest w różnych średnicach a końcówka na to zewnętrzne, pokryte od środka izolacją i mocowane przeważnie za pomocą sprężyny) Przepalona dysza prądowa podaje gaz nie przez otworki a przepaloną dziurę, przez co nierówno wylatuje, a poza tym może powodować właśnie przyklejanie się końcowki do spawanego metalu.
u mnie to dysza pradaowa ma tylko jeden otowor na drut , gaz jest podawany przez otwory elementu zintegrowanego z rekojescia
-
myszaradom, a jaki gaz osolony masz? co2 czy mieszanka (argon+co2)? Mi przy mieszance tez potrafil wypalic drut przy dyszy. Swoja droga to zauwazylem ze mieszanka jest bardziej czula na wszelkie zabrudzenia na spawanej blaszcze - jak brudna blacha i ma sie mieszanke znacznie latwiej wypalic dziure, c02 jest bardziej "tolerancyjny". Generalnie mi sie lepiej spawa w oslonie co2 niz w mieszance, bo mam z nia duze problemy przy spawaniu (baaaaaaardzo dziwnie sie u mnie zachowuje luk elektryczny i w ogole, bester 1801).l
A i kupilem sobie tiga sherman 200p ac/dc (czyli tez alu mozna spawac), ale niestety pospawalem sobie 20 sekund (DOSLOWNIE) i uchwyt sie zepsul hehehe guzik sie zacina i nie da sie wylaczyc zajarzanie luku, i dodatkowo pokretlo regulacji natezenai produ takze padlo (na uchwycie). tig sherman jako urzadzenie jest ok (duuuuuuzo pokretel hehe)), ale ten uchwyt straaaaaaaaasznie do dupy...... :/
-
Panowie muszę wam podziękować za wszelkie porady. Dzisiaj wymieniałem progi w vento i spawało się super. Tak więc jak narazię mogę śmiało pojęcia miga einhella d190.
-
A i kupilem sobie tiga sherman 200p ac/dc (czyli tez alu mozna spawac), ale niestety pospawalem sobie 20 sekund (DOSLOWNIE) i uchwyt sie zepsul hehehe guzik sie zacina i nie da sie wylaczyc zajarzanie luku, i dodatkowo pokretlo regulacji natezenai produ takze padlo (na uchwycie). tig sherman jako urzadzenie jest ok (duuuuuuzo pokretel hehe)), ale ten uchwyt straaaaaaaaasznie do dupy......
a ja już dawno tig'em nie spawałem i dlatego postanawiam sobie kupić jakiś w rozsądnej cenie
czy ktoś pracował z takim sprzętem? http://motoallegro.pl/spawarka-inwerterowa-tig-250a-magnum-reduktor-i1798114165.html
---
Co do uchwytu to można wymienić bo nie ma tragedii gdy jest na złącze -
-
Co do uchwytu to można wymienić bo nie ma tragedii gdy jest na złącze -
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 26, 2011, 21:45:01 wysłana przez El-Portero2 »
uchwyt jest na zlaczac, ale nowy kosztuje okolo 150-200zl, a ja musze niestety inteligentnie gospodarowac srodkami wiec chcialem oddac na gwarancje. tak swoja droga to firma ktora miala naprawic mi sprzet wysyla kuriera juz 2 tygodnie i jakos nie moze dojechac (chociaz akurat to mi w sumie na reke, bo nie bylo mnie w domu)
-
Panowie, dobra cena za ten wynalazek Einhell Euro SGA 190/3 (u mnie na mieście za jakieś 1400 zł) http://www.narzedzia.pl/Półautomat-spawalniczy-30-180-A-EURO-SGA-190-3,5156.html (http://www.narzedzia.pl/Półautomat-spawalniczy-30-180-A-EURO-SGA-190-3,5156.html) . Warto sobie tym głowę zawracać?
-
Ja mam einhella BT-GW 190 D Blue Line (koledzy kilka postów wcześniej go chwalili) i go chwale choć mam go krótko;)
Ale widzę że ten co ty pokazujesz ma podobne parametry więc warto tylko taniej jest z allegro, ja kupując z allegro miga, a na miejscu u siebie butle i drut zamknąłem się w 1300zł i spawarka była gotowa do pracy.
-
Ktoś ma godnego uwagi budżetowego TIGa AC/DC na zbyciu? Mogę wydać 1500-2000 zł w okolicach grudnia.
-
Poszukaj weds CT530 tig mma i plazma cena 2200
Kiedyś szukając jakiegoś tiga natknąłem się na welds i poszukałem kilka opinij i nie znalazłem negatywnych.
i mam ochotę kupić go jak uzbieram kasę.
-
Panowie, jaki tani sensowny migomat polecicie? Tani w znaczeniu poniżej 1000, może być używka...
Ogólnie: czego szukać do połatania samochodu?
-
ja kupilem zestaw na allegro za 850pln,
sa wersje bez butli za 6xx pln ,ale policzylem,ze nie oplaca sie samemu dokupowac butli,
sa tez spawarki za 5xx pln ,ale tutaj jest taki myk,ze spawaja tylko drutem samooslonowym ,a ten kosztuje znacznie drozej,
jezeli ktos chce spawac bardzo rzadko ,to ma to pewien sens, bo nie trzeba ciagac butli,nabijac jej i przechowywac,
ale przy czestszej robocie ,to sie poprostu nie kalkuluje,
oczywiscie te drozsze spawarki z butla tez moga spawac drutem samooslonowym
-
Szukam spawarki którą wyspawam swojego polda (o blacharza który się podejmie cięzko, a paru znajomych spawać umie) i kiedyś ewentualnie coś - czyli używana będzie rzadko.
Jakie parametry muszą być takiej spawarki żeby sobie poradziła z blachą na poldku?
-
Kupuj tego enihella pospawasz poldka i nie tylko :)
-
Ja mam Florę (obecnie niedostępne), kupowałem trzy lata temu, za zestaw z butlą, reduktorem, uchwytem, drutem 0,6 szpulka 5 kg, maska spawalnicza dałem niewiele ponad 1000 zł, teraz ceny są niższe, ja mam 230 V 135A. Kolega Maras taką ma, też sobie chwalił jak się udzielał na forum. Słabszej niż 135 A nie kupuj, pamiętaj że im mocniejszy amperaż tym mniejsza skuteczność spawarki. Warto mieć zapas.
-
pamiętaj że im mocniejszy amperaż tym mniejsza skuteczność spawarki. Warto mieć zapas.
Mógłbyś wyjaśnić?
-
Mógłby ktoś podrzucić coś przykładowego z allegro? :)
-
Cytat: BARTEK#1925 w Dzisiaj o 12:50:32pamiętaj że im mocniejszy amperaż tym mniejsza skuteczność spawarki. Warto mieć zapas.Mógłbyś wyjaśnić?
Najprościej jak potrafię i to rozumiem (było już o tym w tym temacie), przy wyższym amperażu transformator bardziej się grzeje. Częściej może się wyłączać.
-
Aha, o to Ci chodziło, sorki nie załapałem ;)
Mam jeszcze pytanko co do Einhelli, jak z częściami zapasowymi do nich?
-
Nie wiem jak z częściami ale serwis mają OK.
-
Hmm bo zastanawiam się nad małym Besterem bo tym w przypadku nie ma problemu z częściami czy naprawą, a szukam sprzętu na lata.
-
jak chcesz do majsterkowania to bester 1801 jest idealny nawet do małego warsztatu. Spawa do 5 mm płaskowniki. Tylko nie kupuj w castoramie bo możesz trafić na podróbkę, co skutkuje na żywotności sprzętu i jakości spawania.
-
również polecam Bestera 1801 - NAJLEPSZY wg. mnie <spoko>
co do grzania się i częstego wyłączania to rzadko się przy samochodach spawa coś co by wymagało max'a prądu a dalej doprowadzać do częstego wyłączania się maszyny - nawet gdyby to i tak nie spawasz na metry tylko nie zbyt duże elementy- jak byś chciał szyny kolejowe spawać to może się przegrzewać -
Taki patent na obniżanie temperatury widziałem, że się zdejmuję obudowę maszyny i jak masz jakiś extreme do spawania to podłączasz pod aku wentylator (od chłodnicy poloneza wystarczy) i na wieszaku nakierowujesz na transformator i można chwilę dłużej spawać :P
bester 1801 w castoramie jest kosmicznie drogi coś koło 2,5 tysi (o ile się nie mylę)- można dostać taniej - tylko trzeba znaleźć :P - używkę też warto kupić bo to jest dobry żywotny sprzęt i raczej z częściami i serwisowaniem nie ma najmniejszego problemu. Kumpel to oddał swoją besterkę do serwisu AGD I RTV i naprawili elegancko :d
-
Ja ze swojego einhella też jestem zadowolony, przy aucie co byś nie spawał to nigdy się nie zagrzeje, przy spawaniu kątowników 4mm (wielkiej ramy), też zero grzania się, więc za tą cena dobra jakość.
-
El-Portero2, akurat bester 1801 w castoramie jest sporo tanszy niz na allegro. w castoramie okolo 1700zl.
-
Hehe panowie widzę czytacie mi w myślach. Parę dnie temu znalazłem u siebie w mieście takiego nowego i na dniach zakup :d Dobrze że można nim coś grubszego spawać. Mam jeszcze pytanie odnośnie gniazda siłowego w tym Besterze. Teraz są stosowane te wtyki 5-pinowe a ja w domu mam jeszcze starą instalację czteroprzewodową. W instrukcji od tej spawarki czytałem to:
Półautomat spawalniczy BESTER MIG 1801 przystosowany jest do zasilania z sieci,
która na przyłączu ma zainstalowane trójfazowe gniazdo 5-bolcowe. Wymiana wtyczki
na 4-bolcową jest nie dopuszczalna, gdyż grozi to porażeniem prądem
elektrycznym i może spowodować uszkodzenie urządzenia.
Ja tam w prąd zmienny nie za bardzo wierzę więc mógłby i ktoś wyjaśnić to, jak coś i tak nie będę robił sam żadnych zmian tylko zlecę elektrykowi. Z początku myślałem, żeby nie robić zmian w instalacji w domu jak i w spawarce, przejściówkę ale teraz nie wiem czy to będzie działać
-
w 5cio bolcowym jeden przewód i tak nie jest podłączony, przynajmniej na warsztacie taki przedłużacz mamy, na 5 bolcu jak się domyślam jest zerowanie jak w nowych gniazdkach 230v z wystającym bolcem ale mogę się mylić
myślę że jednak można zrobić przejściówkę bez problemu, ale niech jeszcze ktoś się wypowie
-
po prostu w 5 bolcach masz 3fazy, neutralny (potocznie zero) i ochrony przewód, śmiało kupujesz wtyke na 4 bolce i przekładasz, bo spawarka pracuje wtedy na napięciu między fazowym i tyle.
-
Aha. Też tak myślałem że ten piąty bolec to przewód ochronny ale chciałem się upewnić bo tak jak mówiłem wcześniej w prą zmienny nie za bardzo wierzę.
Dzięki za pomoc panowie <spoko>
-
końcówka jest plastikowa więc i tak by cię nie zabiło- :P
ja tak miałem w kompresorze i też przełożyłem z 5cio na 4 bolcowa - ELEKTRYKIEM nie jestem- za pierwszym razem coś pochrzaniłem i silnik sprężarki obracał się w drugą stronę ale przy migomacie to bym uważał lepiej.
-
zmieniłeś kolejnoś faz, jeżeli migomat chodzi na napięci między fazowym czyli na napięcie 400v to nic nie może popsuć, bo jeżeli jest adapter do zwykłego gniazdka to i tak będzie chodził na napięcie 230v dopiero gdy wepnie do gniazda siłowego to spawarka będzie korzystać z dwóch faz i tyle...
-
A właśnie apropo zamienienia faz, ten Bester chyba nie ma adaptera tylko dwie oddzielne wtyki. Czasami bywam u mojego wujka na kanale i wiem że on ma u siebie w niektórych wtykach na warsztacie zamienione fazy. Czyli wg tego co mówi myszradom nie mam się czym przejmować i mogę spokojnie podpinać się do sieci z migomatem?
-
ja za każdym razem spawałem spięty na przełączce pod 230V i jakoś niestabilności pracy, o której niektórzy piszą w tym temacie u bestera nie zauważyłem. Zalewa 3cm'owe stalowe formatki na 4-tym biegu elegancko. Miałem pod to samo gniazdko podłączone jeszcze dwie jarzeniówki to jak spawałem światło zaczęło się mrużyć jak stroboskop <lol2>
-
ja do 400v jakos nie moge sie przyzwyczaic, bo znacznie latwiej przepalic blaszke :/ na 220v trudniej. wiadomo, niby na 400v spawarka jest "mocniejsza", z tym ze gdzies czytalem ze skoro spawarka jest i na 220v i na 400v to transformator i tak jest na 220v wiec i tak nie do konca wykorzystuje te 400v i nie powinno byc duzej roznicy miedzy 220 i 400...
ja w zasadzie widze roznice w tym, ze jednak na 400v jest mocniejsza ;) (to co na 1 biegu na 220v dalo sie spawac ok, tak na tym samym biegu na 400v wypalasz dziure :) )
-
Odgrzebie kotleta :d
Natknąłem się na allegro na takie coś:
http://allegro.pl/spawarka-migomat-mig-mag-130-polautomat-i2232172179.html
I tak sie zastanawiam co to w ogóle jest i jak to by działało :P
Macie może jakieś doświadczenie z takimi wynalazkami ? ;)
-
I tak sie zastanawiam co to w ogóle jest i jak to by działało :P
Wg mnie SZKODA KASY na to. Lepiej dołóż i kup bestera 1501s. Bardzo udany migomat dla hobbistycznych prac przy aucie/w warsztacie. Polecam bo mam.
-
O większych, normalnych Shermanach słyszałem dobrą opinię ale to co podałeś jakoś mnie nie przekonuje, zresztą co zaoszczędziłbyś na zakupie później byś wydał na drut samoosłonowy który jest o wiele droższy no i po nim trzeba bodajże oczyszczać spoinę z otuliny.
Lepiej dołóż i kup bestera 1501s. Bardzo udany migomat dla hobbistycznych prac przy aucie/w warsztacie.
Dobry Bester nie jest zły. Sam miałem takiego kupować ale trafił się większy Bester 1801 w niewiele większych pieniądzach więc wziąłem tego, całkiem nieźle się sprawuje choć nie miałem okazji go jeszcze przetestować na 400v.
-
Dokładnie. Też mam kilka lat bestera 1801 i działa elegancko nie tylko przy spawaniu auta. Ani razu go nie przegrzałem a łoiłem już na max prądzie wiele razy... Lepiej trochę dołożyć i mieć spokój niż się później użerać z jakimś chińskim gównem na aluminiowych transformatorach i narzekać że tego nie ma, tamtego też nie, nie ma części zamiennych i się przegrzewa... Albo coś tam :)
-
Dobra to będę musiał sobie darować ;) Bo myślałem żeby ogarnąć coś w takim stylu, ale ja nie mam gdzie tego trzymać i do piwnicy bym musiał znosić a wcale a wcale mi się to nie widzi z migomatem z butlą :P
-
Taki Bester jak podał kolega pold20 to całkiem zgrabny sprzęcik, dużo miejsca nie zajmuje, 1801 zgodzę się już większy kawał żelastwa :-)
-
Jak szukasz tańszej spawarki, a względnej, to chyba tylko TELWIN.
Bywają w promocjach, z tego co kojarzę to Zoltan#1930 ma telwina.
-
za słaba moim zdaniem zeby cos grubszego (4-5mm) pospawac pewnie to musisz miec te 140A, chyba ze spawasz tylko same blaszki to ujdzie
-
Dodam jeszcze ze NIE POLECAM spawarki Telmig 161/1. Kupilismy to jakies dwa lata temu- cena 1700zł prad spawania do 145A i dosc małe gabaryty zeby mozna to było wsadzic do auta i przewiesc.
Od poczatku nie działąla lampka w przycisku, po kilku miesiacach spawarka nagle padła(podajnik drutu) i oddalismy na gwarancje po okolo miesiacu wrociła. Po roku znowu to samo, kompletny pad nie spawa i nie podaje drutu. Jako ze potrzebowalem spawarki "na wczoraj" rozkrecilem to i zaczałem szukac uszkodzenia. Poczatkowo podejrzewałem transformatorek zasilajacy elektronike. Okazało sie ze spawarka jest bardzo tandetna i zrobiona mocno po taniosci. Przyczyna awarii okazało sie to ze uzwojenia sa ALUMINIOWE a nie miedziane i zwiazku z czym odczepy trafo sa zaciskane a nie lutowane lub skrecane jak zazwyczaj przy miedzi. Upaliło sie uzwojenie na odczepie a ze silnik jest zasilany z tego samego napiecia co raczka nie działało nic. Po zrobieniu minało znowu troche czasu i dzisiaj padł pierwszy bieg, reszta działą - wyglada na przełacznik albo znowu sie upalił odczep.
Tak wiec nie polecam poniewaz spawarka jest uzywana jedynie od czasu do czasu i jak za cene prawie 1700zł zdecydowanie jej niezawodnosc powinna byc wyzsza, a wynika to z kiepskiej jakosci komponentów uzytych do produkcji
Mała edycja -padł znowu podajnik drutu, na piewszym biegu kiedy silnik zasilajacy ma najmniejsze napiecie i predkosc znowu nie podaje drutu, ale chyba jest jeszcze na gwarancji
-
Ponawiam temat - Roverka mojego trzeba by trochę wspawać, jakiego migomatu szukać? W tym roku się nie wyrobię i tak finansowo na 90% ale chciałbym mieć zorientowanie w temacie - możliwie tanio (może być używka, byle sprawna) i na tyle dobrze, że będzie pospawane bez problemu. :)
-
A do jakiej kwoty ten sprzęt ma być? Od siebie dodam tylko że warto zainwestować w coś lepszego - swojego też kupiłem niby do spawania auta a okazało się że spawanie blach w samochodzie to tylko dodatek - używałem go głownie do konstrukcji stalowych i opłaciło się bo zakupiony w grudniu już prawie się zwrócił. Ale jeżeli ma być tylko do spawania blach to nie musi mieć jakichś super parametrów.
-
Tylko i wyłącznie do spawania samochodu - dokładniej mówiąc spawać trzeba będzie pas tylny, może jakieś fragmenty progów...
Spawarkę elektrodową do wszelkich innych prac mam więc migomat byłby tylko do tego.
-
ja kupilem sobie besterke 1801 caly zestaw kosztował mnie ponad 1700zł ale nie zaluje :) sprzet na tyle dobry ze i grube rzeczy się pospawa, blachy super się spawa ogolnie polecam :)
-
Czytałem już dobre opinie tu właśnie ale nie stać mnie niestety.
-
Ponawiam temat - Roverka mojego trzeba by trochę wspawać, jakiego migomatu szukać? W tym roku się nie wyrobię i tak finansowo na 90% ale chciałbym mieć zorientowanie w temacie - możliwie tanio (może być używka, byle sprawna) i na tyle dobrze, że będzie pospawane bez problemu. :)
bartek sie nie chwalil ,ze kupil?
pincset zlotych panie i na drut samooslonowy,
regulacja parametrow mizerna,ale z drugiej strony to nie ma co zle ustawic,bo parametry tak dobrane ,ze ma spawac,
trzeba troche pocwiczyc i idzie,
do takiej dorywczej roboty przy wlasnym aucie to nie ma co sie bawic w duze spawary i butle,bo sie nie oplaca i ciezko to przenosic
-
bartek sie nie chwalil ,ze kupil?
Dej se spokój, prosiłem żeby mi wysłał zdjęcia z miesiąc temu i do tej pory ich nie mam. Link potem do tej spawarki miał wysłać - też czekam już któryś dzień. :D
regulacja parametrow mizerna,ale z drugiej strony to nie ma co zle ustawic,bo parametry tak dobrane ,ze ma spawac,
Ma mi wyspawać moje FSO, dalej może się dziać z tym co chce. :P
-
Wrócę do tego bestera 1501 ;) Bo są wersje zwykłe i wersje Super gdzie jest dodatkowe zasilanie 400 V. Jaka jest różnica w spawaniu pomiedzy 230 a 400 V ?
I jak ten besterek sobie radzi z grubszymi rzeczami do spawania ?
edit.
Znalazłem jeszcze taką spawareczke na 230v:
http://allegro.pl/polautomat-migomat-spaw-telwin-telmig-170-1-turbo-i2402081312.html
Może ktoś miał jakąs styczność z nią ? :)
Albo ewentualnie słabszą
http://allegro.pl/polautomat-migomat-spaw-telwin-telmig-150-1-turbo-i2434321661.html
Jak one ogólnie sie sprawują ? ;p
-
a co myslicie o spawarach do 600 - 700 zł na drut samoosłonowy czyli bez butli potrzebuje raz na ruski rok cos podspawac i zastanawiam sie nad takim wiem ze sie grzeją ale za bardzo nie mam funduszy na spaware z CO2, a tak jak juz wczesniej pisałem na takie prace jak mi to sie tylko marnowac bedzie...
-
a co myslicie o spawarach do 600 - 700 zł na drut samoosłonowy czyli bez butli potrzebuje raz na ruski rok cos podspawac i zastanawiam sie nad takim wiem ze sie grzeją ale za bardzo nie mam funduszy na spaware z CO2, a tak jak juz wczesniej pisałem na takie prace jak mi to sie tylko marnowac bedzie...
przeciz masz wyzej napisane o takiej spawarce,
510pln i spawa,
tylko drut troche szybko schodzi jak spawacz wprawy nie ma
-
Wrócę do tego bestera 1501 ;) Bo są wersje zwykłe i wersje Super gdzie jest dodatkowe zasilanie 400 V. Jaka jest różnica w spawaniu pomiedzy 230 a 400 V ?
I jak ten besterek sobie radzi z grubszymi rzeczami do spawania ?
edit.
Znalazłem jeszcze taką spawareczke na 230v:
http://allegro.pl/polautomat-migomat-spaw-telwin-telmig-170-1-turbo-i2402081312.html
Może ktoś miał jakąs styczność z nią ? :)
Albo ewentualnie słabszą
http://allegro.pl/polautomat-migomat-spaw-telwin-telmig-150-1-turbo-i2434321661.html
Jak one ogólnie sie sprawują ? ;p
Przy 230 napięcie nie jest stabilne a na 3f jest ok. Jest to odczuwalne na wyższych biegach, ale jak jesteś amator spawacz i tylko dla siebie spawasz to nie będzie Ci przeszkadzało.
mam bestera 1801 ale niestety brak siły w domu i spawam tylko na fazie, to czasami żarówki mrugają w domu. Dodam że w domu jest nowa instalacja.
-
Przymierzam się do zakupu migomatu i zastanawiam się nad tymi modelami:
http://allegro.pl/bester-lincoln-1801-magpower-polautomat-spawalnicz-i2745574207.html (http://allegro.pl/bester-lincoln-1801-magpower-polautomat-spawalnicz-i2745574207.html)
oraz
http://allegro.pl/spawarka-inwertorowa-dedra-mig-mag-desmi-180a-fv-i2754359810.html (http://allegro.pl/spawarka-inwertorowa-dedra-mig-mag-desmi-180a-fv-i2754359810.html)
W pierwszej źródłem prądu jest transformator druga to spawarka inwertorowa. Poczytałem trochę i tak
w garażu mam tylko 230 V (16A) i raczej to się nie zmieni a podobno gorzej się spawa besterem na 230 a i jest wtedy
mała regulacja prądu przy inwentorowej raczej nie ma tego problemu.
Bardziej bym mi odpowiadał bester bo wiadomo firma znana a i do elektroniki nie jestem taki przekonany.
Może ktoś ma taką spawarkę i spawał na 230V i 380V i coś doradzi.
-
Przy 230 napięcie nie jest stabilne a na 3f jest ok.
Tak na prawdę nie używa się wtedy 3 faz a tylko dwie;)
-
Od jakiegoś czasu posiadam ten inwertor z linku2 i na razie nic złego nie powiem, jakość wykonania na oko wydaje się ok jak za te kase (podajnik, przewody itd) Duży plus za to że można ją wziąć pod pachę bo małe toto i lekkiie a max prądy ma wystarczające do domowych prac, płaskownik 4 nawet galancie przetapia. Co do jakości spawu zbyt wiele nie powiem bo nie mam doświadczenia, na pewno do czołówki światowej trochę brakuje ale ja lepszej nie potrzebuję.
-
Od jakiegoś czasu posiadam ten inwertor z linku2 i na razie nic złego nie powiem, jakość wykonania na oko wydaje się ok jak za te kase (podajnik, przewody itd) Duży plus za to że można ją wziąć pod pachę bo małe toto i lekkiie a max prądy ma wystarczające do domowych prac, płaskownik 4 nawet galancie przetapia. Co do jakości spawu zbyt wiele nie powiem bo nie mam doświadczenia, na pewno do czołówki światowej trochę brakuje ale ja lepszej nie potrzebuję.
Masz tą Dedre,a spawałeś coś przy aucie jakieś blachy itp. Jaki masz bezpiecznik (ile A). Spawałeś może migiem z transofrmatorem bo ciekawy jestem opinii niby inwentor ma kilka dodatkowych funkcji których nie ma transformatorowa m.in HOT START, ANTI STICK, ARC FORCE.
-
Niestety jak pisałem nie mam doświadczenia i do miga z trafem nie mam porównania. Plusem tego ustrojstwa jest płynna regulacja prądu, moim zdaniem do blacharki maszyna jest ok. Ale większość znanych mi ludzi którzy znają się na rzeczy poleca bestera <mysli>
-
ja mam besterke 1801 jak z linku piewszego [ swoja droga to niezle podrozaly, ja dwa lata temu dalem ok 1600zł razem z butla reduktorem i drutem :O ] i sprawuje się ekstra, na 380v i na max pradzie pospawa chyba wszystko bo ma dobre jebniecie :) na 230v na niskich ustawieniach bez problemu cieńkie blachy samochodowe, dalej ustawiajac grubsze rzeczy tez pospawa :) ogolnie nie powiem złego slowa, nie psuje sie ani nic :)
-
Przy 230 napięcie nie jest stabilne a na 3f jest ok.
Tak na prawdę nie używa się wtedy 3 faz a tylko dwie;)
Fakt, zauważyłem to na schemacie ideowym.
Bester dobrze spawa poloneza:) Polecam
-
Szukajcie jak juz bestera 1800(tego starszego) te 1801 nie sa juz taka dobre
-
Szukajcie jak juz bestera 1800(tego starszego) te 1801 nie sa juz taka dobre
Różni sie tym, że 1800 turbo niema możliwości podpięcia pod 230V. Parametry maja te same
-
Szukajcie jak juz bestera 1800(tego starszego) te 1801 nie sa juz taka dobre
Różni sie tym, że 1800 turbo niema możliwości podpięcia pod 230V. Parametry maja te same
Czyli brać bestera, ja mam tylko 230V więc 1800 turbo odpada?
-
tak, 1801 ma 230V i 3F(ale wykorzystuje 2F)
-
tak, 1801 ma 230V i 3F(ale wykorzystuje 2F)
Oki dzięki
-
w 1800 jest przejsciowka na 230V, wiem bo mialem taki w robocie , a w 1801 sa dwa oddzielne kable. osobiscie mam 1801 i lepiej mi sie spawalo 1800.
w 1801 uzywam i tak 220v, bo na 3 fazach nie da sie spawac cienkich blach (nawet na 1). od razu dziura. ;D wiem ze i tak 3 fazy przerabia na 2, ale jest roznica!
-
wiem ze i tak 3 fazy przerabia na 2, ale jest roznica!
Jest róznica bo raz napiecie masz wtedy miedzyfazowe 400V a nie fazowe 230 -wieksze napiecie to wieksza moc- przy tym samym pradzie, albo mniejszy prad przy tej samej mocy pobieranej przez spaware co daje mniejsze spadki napiec na przewodach oraz straty na przewodach- istone zwlaszcza jak masz licha instalacje- tzn cienkie i długie przewody czy kilometrowe przedłuzacze do spawarki
-
230v ciagne z sily. zrobilem przejsciowke, wiec instalacja ta sama co przy 400v.
-
230 masz między zerem a fazą, między fazami jest 400.
-
Witajcie :) Zaczynam przygodę z migiem Magnum 190 spawanie x gazem mieszanka.. jako że zaczynam odbudowę poloneza tzn latanie dziur w podłodze po lewarku koncowki progu jedno nadkola dach tragedi nie ma. Mam pytanie mam ustawiony przod na minimum to i tak mi przepala blachę coś robię źle? Plusy mnie ktoś dobra rada ?
-
Jaki drut, 0,8? Blacha nadgryziona korozją?
-
Ta 0.8 blacha czysta
-
A jaką masz prędkość posuwu drutu ustawioną? Może za długo w jednym miejscu trzymasz? Jest na youtube świetny kanał gdzie facet spawa różne parchy i też mówi jak to robić możesz sobie zobaczyć, kto wieoże zjandziesz tam odp na swoje pytania. Kanał ma nazwę " blacharz ostatenie szansy"
-
Z posuwem już kombknowalem ale zasoegnelem rady u kolegi z Youtube "RKproject" wyszło że szpara,luz powinien być jak najmniejszy najwidoczniej miałem za duża i dlatego przepalalo
-
Możesz spróbować przesiąść się na drut 0,6. Mi takim lepiej spawało się blachy karoseryjne.
-
Też o tym myślałem ale szczerze mówiąc u mnie taki drut ponad 100 kosztuje na allegro tańszy ale zanim przyjdzie A jutro sobota trzeba coś pogrzebać <lol>
-
A ta spawarka ma opcję lutospawania?
-
Hmmm... raczej nie bo chyba musi byc inna rączka do tego