FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Łukasz!842! w Luty 16, 2010, 21:55:19 pm
-
Nie znalazłem tematu takiego więc zaczynam :mrgreen: kiedyś troszkę myślałem i się zastanawiałem by do benzyniaka przeszczepić obrotek od diesla ponieważ nie każdy kręci powyżej 6tys. i ta skala jest zupełnie nie potrzeba a ładny był by efekt jak by tak na każdym biegu dało się zamykać obrotomierz, jeszcze można by było napisać na tarczy no limit :twisted: co o tym myślicie może jakieś pomysły? jak to przerobić by dobrze to pokazywało, ja jestem trochę cienki z elektryki by samemu ruszyć temat :P
-
http://www.youtube.com/watch?v=5-LwJ8ZquiY
-
Przy zmianie biegu tak sie huśta. Ciekawe dla czego.
A efekt jest super :)
-
a jak jest sterowany obrotek w poldku dieslowym ? bo w niektórych autach jest impulsator dający sygnał taki jak w benzyniaku natiomiast niektóre mają sygnał z alternatora ,który jest całkiem inny
-
a jak jest sterowany obrotek w poldku dieslowym ? bo w niektórych autach jest impulsator dający sygnał taki jak w benzyniaku natiomiast niektóre mają sygnał z alternatora ,który jest całkiem inny
jest czujnik podobny do czujnika polozenia walu z benzyny. na kole zamachowym sa wyciecia (2 imp na obrot) czujnik jest podpiety z jednej strony do masy a z drugiej do obrotomierza ktory podciaga napiecie. pojawienie sie szczeliny powoduje spadek napiecia. oscylogram wyglada okolo tak
"----------_----------_--------_----------_-------_"
-
Nie znalazłem tematu takiego więc zaczynam :mrgreen:
Ja znalazłem: http://www.fsoptk.pl/forum2/viewtopic.php?t=14988&postdays=0&postorder=asc&start=0
-
Odkopie... Bedzie dla potomnych :)
jako ze nie mam juz co robic z Polonezem wzialem sie za obrotomierz :D zakupilem od kolegi z forum dieslowy obrotek wyskalowany do 6tys z Plusa.
Po otrzymaniu ujrzalem ze rozni sie od benzyniaka. Probowalem go jakos przerobic, podpialem na chwile go tak na szybko czyli plus to nozki plusowej, minus do GND i impulsy z cewki do nózki TACHO. Jak wiadomo nie zadziałało to :D Ale zaciekawilo mnie to, ze gdy ten kabelek od TACHO dotykalem i zdjemowalem szybko z nozki cewki to wskazowka drgała ku gorze.
Mam rovera i teraz pytanie, czy impulsy da rade wziac z CPWK? Czy skad ewentualnie?
Z gory dzieki za odpowiedz ;)
-
FaZi, też mam w planach taką przeróbkę :d tylko jeszcze obrotomierza nie mam w łapkach :P chętnie poczytam jakieś wskazówki jak to zrobić, żeby pokazywało prawdę...
-
Jaki tego sens? chcecie zamykać obrotek ?? :d
-
damian6819, otóż to :) 6000 i zmiana biegu :d , a czasem nawet kawałek dalej, jeśli by zaszła potrzeba :P
-
z tego co widzialem kolega w GSI mial obrotek z diesla z takim go kupil od kogos nie wiedzial jak to dziala ale dziala :P
-
Swojego czasu był filmik na YT właśnie był obrotek z diesla w abisexie..., tylko nie umiem tego filmiku znajść
-
Swojego czasu był filmik na YT właśnie był obrotek z diesla w abisexie..., tylko nie umiem tego filmiku znajść
To se job twa mać przewiń temat do góry ;-|
-
job twa mać
ej ej ej...
zmęczenie daje się we znaki SORY !
-
Ten obrotek działa prawdopodobnie na takiej zasadzie jak Abimexa . Spróbuj wsadzić obrotek w licznik , zdjąć wskazówkę ,odpalić auto , ustawić wskazówkę na odpowiednie obroty. Obrotek z abimexa działał w roverku tak przynajmniej było u kolegi Pioterkk tyle że było przekłamanie ... dlatego trzeba było zdjąć wskazówkę i ustawić. Chyba że na filmie jest obrotek abimexa a tylko przełożona tarcza 100% pokazuje bzdury ...
-
Ale np: obrotek z gaźnika nie pasuje do abimexa po odpaleniu jest 1000rpm, a jak się przykazuje spada do 0rpm i jak wraca na wolne obroty to wraca z powrotem na 1000rpm i tak cały czas. :d
-
No bo Abimex ma całkiem inne zasilanie ... w abimexie masz dwie osobne cewki a w gaźniku jedna . Rover działa na takiej samej zasadzie jak gaźniczek :-)
-
Z tym, że rover nie posiada modułu tylko cpwk.
-
ale impuls jest brany z cewki
-
Tego to nie wiem, ale cpwk daje ilość obrotów silnika do kompa i z kompa idzie do cewki chyba.
-
no to wlasnie moze dalo by rade jakos z cpwk wziac impulsy?
Na tym obrotmierzu z tylu mam jeszcze jakas regulacje (chyba do kalibrowania).
-
Poczytałem trochę i w Dieslach obrotomierz jest podłączany pod wyjście "W" z alternatora.
Ma ktoś na wierzchu alternator z Poldorovera i może rzucić okiem czy jest na nim owe wyjście W ?
Jeśli nie ma wyjścia W, to rzekomo można się podłączyć bezpośrednio pod uzwojenie.
FaZi, masz warunki, żeby to sprawdzić ? :d
-
nie wiem o jakich dieslach czytałeś, ale w moim '94 jest czujnik mierzący 2 szczeliny na kole zamachowym.
-
nie wiem o jakich dieslach czytałeś, ale w moim '94 jest czujnik mierzący 2 szczeliny na kole zamachowym.
Zobacz tutaj:
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic943771.html
W dieslach sygnał podawany jest z alternatora, który ma dodatkowe wyjście "W" ty zapewne jego nie masz, a więc musiałbyś wziąść sygnał z alternatora z uzwojenia jeszcze przed diodami, gdzie podczas zwiększania obrotów zwiększa się częstotliwość.
-
FaZi, masz warunki, żeby to sprawdzić ? :d
warunki mam ale niestety alternator nie seryjny... wiec nie sprawdze czy takie wyjscie jest.
Ale dobrze mowisz zeby wpiąc sie w to uzwojenie, mozna by pokombinowac ;) na weekendzie cos sie pomysli.
-
Obrotomierz w polonezie oryginalnie w wersji diesel citroena bierze sygnał z koła zamachowego.
Czy ten obrotomierz można inaczej podłączyć to już problem dla elektroników.
-
Ale dobrze mowisz zeby wpiąc sie w to uzwojenie, mozna by pokombinowac na weekendzie cos sie pomysli.
FaZi, i jak tam ? Wykminiłeś coś ?
-
no niestety nie :(
A nie orientujecie sie moze ktory kabel od tego cpwk odpowiada za impuls? Bo tam idą bodajże 4 kable... jakby ktos mial rozpiske co do czego bylo by super. Bo cos mi nie daje spokoju ten cpwk :D
-
A nie orientujecie sie moze ktory kabel od tego cpwk odpowiada za impuls?
A to chcesz PoldoRoverowy CPWK wykorzystać czy zaadaptować ten z Diesla ?
-
no moze ten roverkowy jakos dalo by rade?
skoro obrotomierz zeby zadziałał musi dostawac impulsy, to mozna by sprobowac z CPWK oryginalnego wziac impuls? warto by sprobowac tylko teraz ktory to kabel.
Czy w ogole tak sie da? :D po prostu gdybam...
-
Coś się ruszyło w tej kwestii ?
Może ktoś podsunie jakiś pomysł ? :)
-
Nie wpinałbym się pod już używany CPWK bo tam jest dość słaby sygnał przy niskich prędkościach obrotowych
a nie wiadomo jaką impedancję ma obrotomierz. Co do kabla, to jeśli zakładamy że czujnik jest jednocześnie
podpięty do MEMSa to prawdopodobnie na jednej linii występuje albo masa , albo masa pozorna VCC/2.
Na cewce zapłonowej też masz 2 impulsy na obrót, ale krótkie, strome, o dużej amplitudzie a sygnał jest unipolarny.
Trzeba by znaleźć schemat tego obrotka.
-
Kiedyś badałem sygnał z czujnika w moim dieslu. Na wyjściu otrzymujemy takie coś:
(http://images41.fotosik.pl/332/cf8d82f91e6c4dd7m.png) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=cf8d82f91e6c4dd7)
Oscylogram ściągnięty na jałowych obrotach (nie ustawionych bo właśnie regulowałem). Co daje 2 impulsy na obrót.
-
Coś czuję, że aby to działało poprawnie to trzebaby było chyba zaadaptować CPWK z diesla. Tylko wtedy trzeba by jeszcze wiedziec po jakim promieniu chodzi CPWK w dieslu, żeby to pokazywało tak jak powinno. Chyba dużo rzeźby...
Ale znowu jeśli nethero pisze, że na cewce są 2 impulsy na obrót i Ty snikers piszesz, że w dieslu też są 2 impulsy na obrót, to może jednak da się to jakoś podpiąć pod cewkę żeby wskazywało prawdę ?
-
Promień nie ma znaczenia, każdy punkt na promieniu wykona obrót o 360stopni w tym samym czasie, różna będzie prędkość punku bo droga jest różna w stałym czasie.
Chyba, że o czymś nie wiem. Jak widać na oscylogramie, obwód wejściowy obrotomierza podciąga wejście do poziomu około 8.8V (około bo mierzone kursorami. Zapewne jest tam podciągniecie do samochodowego 12V, tylko prąd cewki czujnika powoduje na nim spadek napięcia 8.8V). Szczelina mijając czujnik powoduje powstanie szpilki. Obrotomierz diesla reaguje na wartości poniżej "średniej" (zwierane do masy). Po przebiegu widać też, że jest to czujnik indukcyjny.
-
Mam obydwa obrotomierze przed sobą, i od tyłu wyglądają tak:
Diesel:
(http://obrazki.elektroda.pl/2957473200_1325525095_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/2957473200_1325525095.jpg)
Benzyna:
(http://obrazki.elektroda.pl/3605409200_1325525124_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3605409200_1325525124.jpg)
Może wystarczy coś podmienić i to będzie działać ? Ma ktoś jakiś pomysł ? :P
-
Podłączyłem dziś obrotomierz z Plusa Diesla do moich zegarów Pluso Roverowych. Działa, wzbudza się, pokazuje, ale... jakies 300-400obr więcej niż powinien pokazywać na biegu jałowym. Trzeba coś z tym zrobić.
Jak podłączyć 2 obrotomierze naraz, żebym mógł zobaczyć czy pokazuje dobrze na wyższych obrotach ?
-
na tej płytce od strony tarczy jest pokrętło do kalibracji, najłatwiej jest na boschu kalibrować obrotek z podłączonym laptopem, tam jest opcja, żeby obrotek wskazywał 3K rpm.
-
No właśnie widziałem tam jakiś potencjometr i chyba nim później pokręcę. Ale podejrzewam, że jak ustawię wolne obroty to na wyższych i tak będzie pokazywał proporcjonalną nieprawdę... Zobaczę jeszcze do czego doprowadzi podmiana płytek, które są z tyłu obrotomierza.
-
Rafał#1951, ale tylko na biegu jałowym Ci działa? Czy na wyzszych obrotach tez "coś" pokazuje? :)
-
Będzie odkop roku.
I jak panowie ruszyło coś w temacie?
Ja dumam jak podłączyć obrotomierz z Lublinka. Ktoś może wie jak jest on sterowany w Lublinie - sygnał jest brany z alternatora czy z czujnika położenia wału? Mój obrotomierz wygląda tak:
(http://imageshack.us/a/img843/6936/zkmq.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/843/zkmq.jpg/)
(http://imageshack.us/a/img41/7894/5y7f.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/41/5y7f.jpg/)
A tak wygląda w zegarach:
(http://imageshack.us/a/img15/8495/o9ag.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/15/o9ag.jpg/)
Edit:
Pobawiłem się chwilę tymi obrotomierzami i zauważyłem że zaczyna się coś na nich dziać przy przykładaniu i odejmowaniu napięcia:
obrotek z Lublinka:
http://www.youtube.com/watch?v=jSU1XVmtHM0
i fabryczny Poldkowy z Boscha:
http://www.youtube.com/watch?v=_V5hEvKp8TU&feature=youtu.be
-
Widzę,że pokierowany moimi radami dałeś radę to ładnie zamontować?Obrotomierz w lublinie jest zasilany z wyjścia "W" w alternatorze.Zrób sobie takie wyjście w altku i spróbuj,może akurat będzie dobrze pokazywał,bo że będzie działał,to nie ma wątpliwości.Kwestia tylko jakie jest przełożenie kół pasowych poldka w stosunku do lublina,bo pod to jest obrotomierz dostosowany.