FSO-Polonez Tuning Klub

GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => PTK CLASSIC => Forum klasycznych pojazdów FSO => Wątek zaczęty przez: Bogdan611 w Maj 26, 2010, 22:25:06 pm

Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bogdan611 w Maj 26, 2010, 22:25:06 pm
Moja wiedza na temat Polonezów od połowy lat 80 do Caro jest Bardzo niewielka więc chciałem ją przy waszej pomocy  troszkę rozszerzyć,co mi się udało ustalić.
Że na początku były na eksport Borewicze z przodem od Coupe potem Poldek dostał okno w słupku C bodajże MR86 lub MR87 (to chyba jest akwarium) potem chyba MR89 lub MR90 klapa
jak w Caro(to chyba jest potocznie przejściówka).
Ale zastanawia mnie kilka spraw:
-spotykam często Polonezy z oknem w słupku C  ale z przodem od Borewicza
-spotkałem się kiedyś ze stwierdzeniem że to okienko z początku było płatną opcją  
-Czy  modyfikacje były najpierw w autach na eksport(tak jak było z wlotem z Coupe) i od kiedy i w jakich konfiguracjach występowały?
Różne zródła różnie podają i auta poruszające się po drogach to przeważnie rzezba  z tego co popadnie przy naprawie blacharskiej.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Maj 27, 2010, 00:36:31 am
Przód od borewicza był montowany zamiennie z obydwoma wersjami przodu "coupe" (czyli tak zwanego "noska"). Można spotkać i borki z noskiem obydwu rodzajów i akwaria bez niego. Okienko nie było płatną opcją, ale przypuszczam, że przy zmianie modelu dostawało się auto z okienkiem za łapówkę. Nosek w borkach owszem najczęściej był montowany w autach na eksport. W akwariach to już różnie bywało...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Maj 27, 2010, 07:27:25 am
Nie ma czegoś takiego jak dwie wersje noska z Coupe - Coupe miało nosek z, że tak to określę - ujemnym skosem, nosek był profilowany równolegle z końcówką błotnika, ten nosek trafił potem do wersji exportowych, dopiero potem nosek przeszedł "lifting" i patrząc z boku, uzyskał kształt klasycznego trapezu, te jednak noski nie były montowane w Coupe. Dziś można je spotkać w niektórych, ale to już twórczość ludzi odbudowujących te auta. Jako ciekawostkę dodam, że Coupe z pierwszej serii, prawdopodobnie były też montowane z klasycznym tzw. Borkowym przodem.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Maj 27, 2010, 11:06:57 am
Nie pisałem, że obydwa to są noski od Poloneza Coupe, tylko że są to noski "coupe".

 I owszem - nosek "ujemny" w oryginale pochodzi od PN Coupe i tylko taki był w nich montowany, a nosek "dodatni" jest jego modyfikacją i montowany był w borkach i akwariach naprzemiennie z noskiem "ujemnym" i "zwyczajnym" przodem, oraz następnie w przejściówkach jako standard.

Niemniej jak się pójdzie do sklepu i chce kupić np atrapę albo nosek do przejściówki to na metce napisane jest jak byk np: "atrapa coupe" mimo, że jest odwrotnie pochylona i do oryginalnego Coupe pasować nie będzie. :mrgreen: Wiem bo sam kupowałem i się bardzo zdziwiłem...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Maj 27, 2010, 12:48:35 pm
Wiesz Grzech słowo "Coupe" brzmi drożej niż "atrapa Polonez"  :mrgreen: pewnie dla tego tak to nazwali  :mrgreen:
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: michal235c w Czerwiec 01, 2010, 13:13:25 pm
ajk#1212,  zapomniałes o ATU :P
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Czerwiec 01, 2010, 14:34:54 pm
Aby nie było żadnych wątpliwości to tak wyglądają  nosek typ "coupe" i nosek typ "przejściówka":
(http://img63.imageshack.us/img63/2613/nosekcoupe.jpg)(http://img684.imageshack.us/img684/8026/nosekprzejciwka.jpg)
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Czerwiec 02, 2010, 13:06:11 pm
... i w obu wypadkach - tak wyglądają kołpaki w eksportówkach  :mrgreen:
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bogdan611 w Lipiec 02, 2010, 12:38:49 pm
Polonez 1.3 do kiedy był robiony ,ile tego wyszło ,dane techniczne,wrażenia z jazdy wszystko co o nim wiecie?
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Lipiec 02, 2010, 12:48:56 pm
Cytat: "Bogdan611"
Polonez 1.3
Skrzynia chyba 4-ro biegowa. podejrzewam że to polonez z silnikiem fiata
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bomber w Lipiec 02, 2010, 13:44:35 pm
1300 to był typowy silnik polonezowski tj. rozrząd na pasek, wentylator w chłodnicy itp. W mojej C-klasie z 84 na bloku jest wybite 1300. Czy jest to oryginalny silnik 1300 czy też sam blok rozwiercony do 1500 tego nie wiadomo.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Lipiec 04, 2010, 08:32:56 am
co ciekawe 1300 to nie silnik który pojawił się tylko na początku historii Poloneza by wkrótce zostać wypartym przez 1500, Polonezy z silnikami 1300 były produkowane na export do drugiej połowy lat 80tych, jakiś czas temu zdjęcia takiego modelu pojawiły się na FPM i wywołały nie małą sensację :) swoją drogą 65 koni w aucie ważącym grubo ponad tonę może powodować depresję  :x
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 04, 2010, 10:37:30 am
Ale jak się popatrzy na ofertę aut z tamtych lat to było to dość popularne rozwiązanie. Forda Taunusa też oferowano z takimi silnikami. Opla Asconę nawet z 1200... Te auta wyciągały koło 130 km/h, a do setki "leciały" w ponad 23 sekundy. :D Nie sądzę żeby Polonez był jakoś od nich gorszy.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Michau w Lipiec 06, 2010, 14:29:04 pm
Cytat: "Grzech#1938"
Opla Asconę nawet z 1200

Tylko ascona w tamtych latach była już przednio napędowa, lżejsza i całkiem dobrze jeździła. 1.6 w asconie to już było coś, nie mówiąc o tym że ascona 2.0 po prostu rwała asfalt  :D
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 06, 2010, 14:49:32 pm
Do każdego samochodu można było zawsze zamówić mocniejszy silnik, ale podstawowe wersje to zawsze było 1200 albo 1300 i na te samochody też był popyt. Jest sporo ludzi, którym się nigdzie nie śpieszy i którzy oszczędzają na opłatach. Polonez się tu jakoś negatywnie nie wyróżniał. Nie wiem czy wiesz, ale nawet Ferrari można było kupić w wersji z "małym" silnikiem.  :mrgreen:
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: banned w Lipiec 09, 2010, 15:38:00 pm
Przyśpieszenie w 23 sekundy to mniej więcej tyle ile potrzeba żeby w dzisiejszych czasach włączyć się do ruchu poza godzinami szczytu choć wielu kierowców uważa że wystarczą 23 lata.

Ascona miała tylny napęd przecież.

O jakim Ferrari mówisz?
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 09, 2010, 16:57:12 pm
Ferrari 208 GTB/GTS (identyczny z 308 GTB/GTS) miał silnik raptem 2 litrowy. Można też było kupić Maserati Merak z 2 litrami. Te silniki miały koło 150 KM i auta ważące po ponad 1300 kg osiągi miały z nimi raczej przeciętne.  :mrgreen: (Jak na auta tego typu oczywiście...) ;)
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Lipiec 09, 2010, 16:58:44 pm
Cytuj (zaznaczone)
Ascona miała tylny napęd przecież.
A i B miała na tył, ale C produkowana 81-88r, na przód.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Michau w Lipiec 10, 2010, 13:28:57 pm
Cytat: "BXMaster"
Ascona miała tylny napęd przecież.

Mhm chyba wiem, czym z moim ojcem pokonaliśmy xxx km? :]
Chyba w asconie przednio napędowej najmniejszy silnik to byl 1.3.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bocian_s#313 w Lipiec 13, 2010, 21:36:56 pm
Cytat: "lukasz190"
1,3 w 90%szła na eksport do Anglii.
To by tłumaczyło czemu Clarkson tak pojechał po FSO w sprawie osiągów...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: mati_18 w Lipiec 14, 2010, 20:05:07 pm
Clarkson powiedział ze polonez ma 82 konie tylko nie wiedział gdzie one są :P
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Lipiec 14, 2010, 21:38:55 pm
mati_18, nie dziwi mnie to, bo mimo że na papierze OHV 1.5 miał 82 KM (mówimy o AB), to w rzeczywistości mało która OHV-ka trzymała fabryczne parametry.
Tak czy siak, gdyby Polonez był oparty o płytę fiata 132 (tak jak miało być) i był napędzany przez jednostki 1.6; 1.8; 2.0 DOHC, to na pewno powiedziałby co innego :wink:
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 14, 2010, 21:52:02 pm
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "lukasz190"
1,3 w 90%szła na eksport do Anglii.
To by tłumaczyło czemu Clarkson tak pojechał po FSO w sprawie osiągów...

Nawet jakby miał osiągi Lancii Delta HF, to by go zjechali bo przecież nie jest angielski...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Lipiec 14, 2010, 22:10:42 pm
Cytat: "Grzech#1938"
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "lukasz190"
1,3 w 90%szła na eksport do Anglii.
To by tłumaczyło czemu Clarkson tak pojechał po FSO w sprawie osiągów...

Nawet jakby miał osiągi Lancii Delta HF, to by go zjechali bo przecież nie jest angielski...
i tu się nie mogę zgodzić do końca, oni jadą po większości, nawet po angielskich autach (chociażby sławny Morris Marina :lol: , tego modelu rozwalili kilkanaście sztuk, głównie poprzez upadek fortepianu na samochód).
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 15, 2010, 13:56:09 pm
Cytat: "Michau"
Cytat: "Grzech#1938"
Opla Asconę nawet z 1200

Tylko ascona w tamtych latach była już przednio napędowa, lżejsza i całkiem dobrze jeździła. 1.6 w asconie to już było coś, nie mówiąc o tym że ascona 2.0 po prostu rwała asfalt  :D

Każde sporawe auto z 1300 będzie się wlekło, z 1.6 to już będzie coś, a z 2.0 będzie "rwało asfalt". Polonez 2000 wcale nie miał kiepskich osiągów. Sorki ale cała ta dyskusja opiera się na nieznajomości rynku motoryzacyjnego na zachodzie w latach, w których Polonez był tam eksportowany. Ludziom się wtedy tak nie śpieszyło jak teraz, samochodów o kiepskim przyśpieszeniu było mnóstwo i ludzie je kupowali. Np nasz Mercedes 123 miał przyśpieszenie w 36 sekund do setki i też się nim spokojnie dawało jeździć.  :roll:


Mnie to interesuje co się stało z eksportowanymi 3D i ile ich było.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Lipiec 20, 2010, 15:20:10 pm
z exportowymi 3D czy 1300? biorąc pod uwagę podatki za samochody używane 99,9% polonezów trafiła na złom dawno temu. Odwiedzając wyspy spotkać się można z o wiele młodszymi pojazdami których właściciele chcą się pozbyć po podatek jest daleko wyższy niż ich wartość rynkowa.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 20, 2010, 16:22:47 pm
Chodziło mi o Polonezy 3-drzwiowe. Jednym ze słyszanych przeze mnie wyjaśnień faktu, że jest ich mniej zachowanych niż cp był eksport. Ciekaw jestem jak to wyglądało naprawdę.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Konrad w Lipiec 22, 2010, 23:18:15 pm
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "lukasz190"
1,3 w 90%szła na eksport do Anglii.
To by tłumaczyło czemu Clarkson tak pojechał po FSO w sprawie osiągów...


W tym odcinku kiedy zawiesił tego poloneza na dźwigu, podczas jazdy mówił: "82 horsepower, where is this horsepower?" (mogłem coś przekręcić ale na pewno chodziło o 82KM), więc pewnie to było 1.5 :)
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Lipiec 22, 2010, 23:20:18 pm
Cytat: "Konrad#1927"
W tym odcinku kiedy zawiesił tego poloneza na dźwigu, podczas jazdy mówił: "82 horsepower, where is this horsepower?" (mogłem coś przekręcić ale na pewno chodziło o 82KM), więc pewnie to było 1.5 :)
tak, tak opisywał wersję LEISURE, 1.5 82km
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: banned w Lipiec 23, 2010, 21:05:10 pm
Cytat: "BARTEK#1925"
Tak czy siak, gdyby Polonez był oparty o płytę fiata 132 (tak jak miało być


Gwoli ścisłości Polonez i Fiat 132 miały taką samą płytę podłogową i przednie zawieszenie z Fiata 124. Różnica była w ustawieniach zawiasu i jego szerokości.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Lipiec 23, 2010, 21:40:27 pm
Cytat: "BXMaster"
przednie zawieszenie z Fiata 124
tyś widział kiedy fiata 124 albo ładę? :roll:
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Wrzesień 16, 2010, 02:23:20 am
Zawieszenie w 124 różni się konstrukcyjnie od 125 i Poloneza. W nich sprężyna z amorkiem są na górnym wahaczu, a w 124 na dolnym. Niemniej wbrew temu co się niektórym wydaje podłoga 132 wcale nie jest szersza niż w Polonezie, a charakterystyczne zwężenie nadwozia pod drzwiami było po prostu w tych latach modne. Dokładnie takie samo jest w Mercedesie.


Mam pytanie:

 - kiedy wprowadzono inne nawiewy na desce rozdzielczej?

Chodzi mi o te z dwiema klapkami zamiast takich z pokrętłem na środku.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Maurer w Wrzesień 16, 2010, 02:33:56 am
Chyba od MR83.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: stachozss w Wrzesień 26, 2010, 15:08:36 pm
Przykleję się do tematu, słyszał ktoś może coś o tych poldkach 1.5 SLE turbo??  :?  W necie są śladowe informacje o tych typach poldka i brak jakichkolwiek szczegółów, ciekawi mnie jak FSO montowało tą turbinkę i czy ona coś dawała  :?:
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Wrzesień 26, 2010, 18:53:56 pm
stachozss, wystarczy wziąć do ręki katalog z 89 roku i sprawa się rozjaśnia.

Cytat: "stachozss"
i czy ona coś dawała :?:
a czy turbina w ogóle coś daje :?: pomyśl sam bo pytanie nie jest sensowne :Wink:

Cytat: "stachozss"
ciekawi mnie jak FSO montowało tą turbinkę
był to układ typu: "turbina dmucha w gaźnik". Były to gaźniki przerabiane z normalnych gaźników Poloneza, tylko były dostosowywane do pracy w nadciśnieniu. Turbosprężarka była polskiej produkcji. Silniki te często ulegały awariom, nie stosowano zaworów upustowych i to w efekcie zabijało te silniki...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Alien#174 w Wrzesień 27, 2010, 10:02:19 am
Przy OHV i turbo fabryka mogła dać gwarancję podobną jak dziś daje brytyjski Radical na swoje konstrukcje - czyli ... 30 godzin pracy 8)
Przy tej konstrukcji silnika, zamontowanie budżetowego turbo wyglądało tak jak wyglądało. Jesli kogoś temat interesuje warto poszukać wspomnień kierowców rajdowych, można spotkać nieco na temat jazdy tego typu autami - podobno szaleństwo na maxa ale krótko :D
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Wrzesień 27, 2010, 14:58:29 pm
Wersja cywilna miała mniejsze osiągi. W sumie nic nadzwyczajnego. Moc wynosiła około 95 KM, za to zużycie paliwa było w granicach 15 litrów na setkę. Był to całkowicie nieudany eksperyment...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bogdan611 w Wrzesień 27, 2010, 21:56:36 pm
Jest to przykład downsizingu czyli zamiast 2.0 wsadzono 1.5,mogli turbo zrobić na bazie 1.6 ale silnik ten wtedy nie dorównywał jeszcze trwałością zwykłej 1.5
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: stachozss w Wrzesień 27, 2010, 22:59:04 pm
chodziło mi o to czy poprawiała osiągi, ale może źle się wyraziłem. Tak mi się wydawało że to raczej nie udany eksperyment :P W sumie interesowało mnie jak oni umieścili tą turbinkę pod maską. Podziękował za wszystkie posty  :D
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Wrzesień 28, 2010, 11:27:26 am
Bogdan611, na 2.0 nie było kasy (dewiz) żeby je kupować od Włochów, kasy na uruchomienie produkcji silników DOHC w Polsce, mimo posiadanej licencji, też nie uruchomiono ze względu na brak $$
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bogdan611 w Wrzesień 28, 2010, 13:30:19 pm
Ja troszkę inaczej słyszałem,że skończyły się u Fiata silniki do RWD,bo fiat miał już w swojej ofercie FWD czyli Regatę potem jeszcze Cromę a dostęp do większych silników pojawił się dopiero w czasach kapitalizmu,czyli udało się Forda oswobodzić z nadwyżek Pinto.A 1.5 turbo ratowali się jak mogli bo Polonez zawsze cierpił na brak mocnego silnika :P
Małe OT.Jak było z konfiguracją orginalnych DOHC,czyli czy były tylko 2.0 czy też były 1.6 ,zasilanie czy gaźnik czy wtrysk,skrzynie Fiat czy przerobione FSO(czytałem o czymś takim w Auto świecie z lat 90) i mosty jakie były stosowane?

[ Dodano: 28 Wrz 2010 13:34 ]
A brak kasy i niestabilna sytuacja polityczno-gospodarcza swoją drogą.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: wawrzyniec w Wrzesień 28, 2010, 13:40:24 pm
W Polonezie 2000 był silnik 132C2000 na gaźniki Weber 34 IDF 250.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: BARTEK1925 w Wrzesień 28, 2010, 15:07:37 pm
Cytat: "Bogdan611"
mosty jakie były stosowane?
a jak myślisz, standardowe od 1.6, czyli 3,9.

Cytat: "Bogdan611"
skrzynie Fiat czy przerobione FSO
i te i te, czyli od 132 i od poloneza z odpowiednim dzwonem.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Wrzesień 28, 2010, 15:56:41 pm
Cytat: "BARTEK#1925"
Bogdan611, na 2.0 nie było kasy (dewiz) żeby je kupować od Włochów, kasy na uruchomienie produkcji silników DOHC w Polsce, mimo posiadanej licencji, też nie uruchomiono ze względu na brak $$

A to z powodu stanu wojennego. "Dzięki niemu" pojawiły się Polonezy "C", bo materiały na zderzaki i listwy były importowane.
Cytat: "Bogdan611"
Jest to przykład downsizingu czyli zamiast 2.0 wsadzono 1.5,mogli turbo zrobić na bazie 1.6 ale silnik ten wtedy nie dorównywał jeszcze trwałością zwykłej 1.5

Z tego co pamiętam to powodem powstania "cywilnej" wersji 1500 turbo były przepisy rajdowe. 2000 DOHC nie mógł już startować, a żeby 1500 turbo mógł to konieczna była seria produkcyjna.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Bogdan611 w Wrzesień 28, 2010, 22:37:22 pm
Tak przypuszczałem,ale Bartek teraz już jestem pewny :mrgreen:

[ Dodano: 28 Wrz 2010 22:38 ]
A czy były Polonezy 1.6 DOHC lub wersje I.e?
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: waldi919 w Listopad 04, 2010, 23:05:16 pm
A powie mi ktoś, bo nie znalazłem takiej informacji ani zdjęc-czy wychodziły Borki które nie miały chromowanych listew na drzwiach w okół szyb? Mam takiego na oku jest to chyba 79r i raczej w oryginale od pierwszego właściciela. Te ramki drzwi są w kolorze nadwozia i to mnie trochę zdziwiło...
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Listopad 04, 2010, 23:25:09 pm
ale ma pomalowane nakładki, czy nie ma ich w ogóle?
tak czy inaczej zmota. nakładek nie było od mr83 w c-klasie.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: waldi919 w Listopad 04, 2010, 23:32:36 pm
Nie ma ich wcale,  przy blacharce nic nie było robione.
Tytuł: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Listopad 05, 2010, 01:30:05 am
Ktoś mógł je albo zdjąć (ja tak robię) albo po prostu drzwi zmieniał.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Sierpień 15, 2011, 20:00:38 pm
Konspektów czy prospektów? Bo to z lekka co innego... ;) Skany prospektów owszem posiadam. :)
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: poldon82 w Marzec 10, 2012, 23:14:21 pm
Mógłby mi ktoś zrobić krótki wykład na temat dieselków, tzn. turbodiesel w Polonezie i wolnyssak VW w 125p. Kiedy to robili, ile tego zrobili, i jakie były osiągi :)
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Rafał w Marzec 10, 2012, 23:45:46 pm
turbodiesel w Polonezie
1984r, ile zrobili ? HGW... Napewno jednego z nich miał mój ojciec jakieś 20 lat temu. Napewno jednego z nich ma Adamus z FSOAK.
Masz tu prospekta:
(http://www2.picturepush.com/photo/a/7764105/220/Anonymous/pmd18ua.jpg) (http://picturepush.com/public/7764105)(http://www4.picturepush.com/photo/a/7764107/220/Anonymous/pnd24kn.jpg) (http://picturepush.com/public/7764107)(http://www1.picturepush.com/photo/a/7764109/220/Anonymous/pnd38ge.jpg) (http://picturepush.com/public/7764109)(http://www3.picturepush.com/photo/a/7764111/220/Anonymous/pnd45yv.jpg) (http://picturepush.com/public/7764111)
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: poldon82 w Marzec 10, 2012, 23:56:15 pm
Rafał#1951 dzięki, o coś takiego mi chodziło :) A zna ktoś może historie tego modelu ?
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Czerwiec 18, 2012, 19:16:49 pm
Odświeżę temat,

Jak rozpoznać wersję Borewicza?

Pacjent ma takie cechy chrakterystyczne:
MR'83 ze spojlerem
silnik AB, ale blok "zielony"
wnętrze brązowy welur
w vinie ABF
brak modułu elektronicznego
wg papierów 84 rocznik
kolor mysi
obrotomierz

Ma ktoś pomysł co to za wersja?
Ja obstawiam LS, bo silnik wzmoncniony i "pełne" wyposażenie

Proszę o fachową radę, najlepiej tezy podeprzeć jakimś dowodem ;)
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: mruk1313 w Czerwiec 18, 2012, 21:46:50 pm
hmmmmm wszystko skazuje na LS , lecz z wnętrza może być Bogatszy. Chyba że to 1.5X, ale na eksport nie dawali koloru szarego, więc może trafił się z brązowym welurem taki:)
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 18, 2012, 23:28:42 pm
a 1.5X nie mial przypadkiem brazowej deski rozdzielzej ?
i watpie zeby Xy wychodzily bez przyspieszacza podcisnieniowego
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Tomasz#1969 w Czerwiec 19, 2012, 00:20:05 am
LS to wersja wzmocniona z najlepszym wyposażeniem,

Wg moich obserwacji to brązowa deska jest po pierwsze strasznie rzadka, po drugie chyba coupe któreś ma takową oraz "chyba" występowała we wcześniejszym Borku z '78 ;) tzn z chromowaną listwa.

Nie wiecie jak to dokładniej zbadać? ;p Bo na razie wiadomo że to nie "C"klasa ani 1300.

A przyspieszacz to był atrybut wersji LE, CE ;p Ale nie wiem, kiedy to wprowadzili. W '85 było na pewno, wcześniejszych jakoś nie kojarzę. Wtedy to był hit i tylko za $
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Czerwiec 19, 2012, 00:29:11 am
Wtedy to był hit i tylko za $
akurat, regulator podciśnieniowy był od 67r w 125p.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 19, 2012, 00:41:27 am
przyspieszacze byly juz w silnikach 1500 fiata i  mialy pokretlo ,ktore pozwalalo ustawic wstepne wychylenie,
nie wiem czy to byl oryginal ,ale widzialem cos takiego przy zaplonie z mechanicznym przerywaczem,
a za 3300$ w roku 1983 to pewnie wersje LE mieli rodzice ,bo napisu nie pamietam ,ale  byl spojler ,listwy ,tapicerka czarny welur ,boczki czarna cerata ze srebrnymi listwami i na bank nowe popielniczki w drzwiach,
silnik wzmocniony i rozowe borygo w zbiorniczku wyrownawczym  :P
cos kojarzę ,ze ojciec wspominal o module zaplonowym
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: maciejowski w Czerwiec 19, 2012, 01:01:10 am
mialy pokretlo ,ktore pozwalalo ustawic wstepne wychylenie,nie wiem czy to byl oryginal
oryginał, później, w wyniku oszczędności, zrezygnowano z tego.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 19, 2012, 01:09:30 am
mialy pokretlo ,ktore pozwalalo ustawic wstepne wychylenie,nie wiem czy to byl oryginal
oryginał, później, w wyniku oszczędności, zrezygnowano z tego.
znaczy sie ,ze samo pokretlo jest oryginalne to wiem ,tylko  nie bylem pewny ,czy oryginalnie wystepowaly w stykowym przerywaczu,
chcialem taki przyspieszacz zaadaptowac swego czasu do 1.5AB ,zeby moc regulowac zaplon na wiecej sposobow
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: altowiolista w Czerwiec 19, 2012, 14:36:46 pm
mialy pokretlo ,ktore pozwalalo ustawic wstepne wychylenie,nie wiem czy to byl oryginal
oryginał, później, w wyniku oszczędności, zrezygnowano z tego.
Domyślam się, że mówicie o pokrętle selektora oktanowego. Wg literatury służyło ono do regulacji zapłonu, gdy zachodziła konieczność eksploatacji na paliwie o niższej LO.
Zajrzałem do owej literatury - wyższą też przewidywano  :d
A wszystko po to, by samochodzik jeździł na paliwie ze Stara 29!!
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 19, 2012, 14:55:23 pm
na paliwo Pb78 i Pb86 byly przeznaczone wersje odprezone 1300 i 1500 o mocy mniejszej o 5KM,
jak bys zalal Pb78 do standardowego silnika to zadne opoznianie zaplonu by nie pomoglo
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: altowiolista w Czerwiec 19, 2012, 15:11:48 pm
Fiat jeździł na niższej niż 94 czasem, jakoś dawał, radę, szczególnie w stanie wojennym. Inna sprawa, że nie była to stricte 78 niebieska, a mieszanina z żółtą. Oktanoselektor miał zastosowanie  <spoko>.
Wiadomo, że takie rozwiązanie było awaryjnym, kryzysowym wyjściem, nie zastąpi to odprężenia silnika.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 19, 2012, 20:13:09 pm
fiat 1500 mial epsilon 9.0  ,wiec od biedy na zielonej bez mocnego obciazania mogl jezdzic na zielonej (teraz to juz nie jestem pewny czy to Pb86 czy 87),
ale wzmocniona wersja 1500S z epsilonem 9.5 to juz by stukal jak nic,
no a z benzyna tez roznie byc moglo : http://www.youtube.com/watch?v=GNobHsEOfhY&feature=related
od 45min
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: bear2493 w Czerwiec 21, 2012, 17:52:52 pm
http://www.youtube.com/watch?v=x5gETRjT470&feature=related
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Czerwiec 22, 2012, 01:33:39 am
Nasza benzyna "żółta" i tak miała 94 oktany według odmiennej metody badawczej. Zgodnie z zachodnimi normami miała 88 oktanów z tego co pamiętam. Natomiast na 78 to można było jeździć Lublinem i innymi benzynowymi ciężarówkami tudzież Syrenką.

Ciekawe, że aktualnie na zachodzie są inne benzyny niż u nas z tego co czytałem. Są:
Normal ROZ91
Super  ROZ95
SuperPlus ROZ98

Ale wracając do tematu, to np na Węgrzech i w Rumunii benzyna 95 oktanów była bez porównania lepsza niż nasza 94. Jak byliśmy naszym 125p '74 w Rumunii i zatankowaliśmy pierwszy raz na Węgrzech, to auto zmieniło się nie do poznania. Nagle okazało się, że ma przyśpieszenie, a podróżną 120 na godzinę osiągało bezwysiłkowo.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: KGB w Czerwiec 22, 2012, 02:16:04 am
Natomiast na 78 to można było jeździć Lublinem
to sie wtedy Żuk nazywalo  :d

Nasza benzyna "żółta" i tak miała 94 oktany według odmiennej metody badawczej. Zgodnie z zachodnimi normami miała 88 oktanów z tego co pamiętam
cos ci sie pokrecilo,
sa dwie normy dla okreslenia "oktanowosci" :
motorowa i badawcza,
motorowa zawsze wykazuje mniejsza liczbe niz badawcza - w Europie obowiazuje podawanie liczby badawczej ,w calej Europie ,a nie tylko w Polsce,
w USA podobno podawali/podaja motorowa ,ale tam wogole jakos jest pokrecone oznaczenia ,wiec nie wiadomo
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Czerwiec 30, 2012, 04:01:53 am
Natomiast na 78 to można było jeździć Lublinem
to sie wtedy Żuk nazywalo  :d

Nie chodziło mi o Żuka tylko o ciężarówkę Lublin-51. Taką jak na tej fotce: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Samochod_(GAZ)_Lublin-51.jpg/800px-Samochod_(GAZ)_Lublin-51.jpg  W Rosji zresztą mieli jeszcze gorszą benzynę niż nasza "niebieska"...

Natomiast co do owych metod, to z tego co pamiętam w latach 70 prasa motoryzacyjna się upierała, że metoda motorowa jest używana wszędzie poza krajami RWPG, ale skoro twierdzisz inaczej, to pewnie nie mieli racji. :d Niemniej nie zmienia to faktu, że na benzynie węgierskiej i rumuńskiej jeździło się totalnie inaczej.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: banned w Lipiec 18, 2012, 23:27:11 pm
Nie znalazłem oficjalnych zapisków o montażu 1.6 dohc w Polonezach.
2.0 dohc:
83-88 Sport,
83-85 krótkie serie np w 3d coupe,
85-88 Milicja

Musiała powstać jakaś seria 2.0 DOHC na przełomie 78 i 79 roku bo by ten samochód nie dostał w ogóle homologacji rajdowej a dostał IV w 79 i II w 80, z tego wniosek że musieli sporo tych silników kupić. Dodam że w 88 roku homologacja grupy B na model 2000 była zdelegalizowana od dwóch lat ,a grupy IV i II nieaktualna od 5 lat, wątpię zatem żeby produkowali jeszcze modele 2000 skoro rzeźbili 1.5 Turbo. Owszem, zdaje się że w 88 roku był ostatni start Poloneza 2000 w polskim rajdzie ale nie wiem jakim prawem go dopuścili bo zdelegalizowany był od 86 roku i wolno było go jeszcze użyć w 87 ale tylko w kraju. Widocznie PZMot załatwił na jeden rajd coś w rodzaju dzikiej karty. Miała by seria w 88 roku sens gdyby natłukli tego naprawdę sporo, chyba koło 2000 sztuk ale wiemy doskonale że tego nie zrobiono.
Tytuł: Odp: Akwarium, przejściówka....Polonezy od połowy lat 80 do Caro
Wiadomość wysłana przez: Grzech#1938 w Lipiec 22, 2012, 13:07:54 pm
No cóż. Ponieważ to było jeszcze za PRL, więc mogli użyć tej samej metody co Czesi ze Skodą 130RS. Wyprodukowano jej tylko 4 egzemplarze na rajdy, a homologację otrzymały na podstawie dokumentu, że pozostałe 1996 szt. zakupiła czeska milicja. Takiego dokumentu nikt nie śmiał podważyć.