FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => PTK CLASSIC => Forum klasycznych pojazdów FSO => Wątek zaczęty przez: Grzech#1938 w Czerwiec 04, 2010, 13:19:23 pm
-
Czemu Watson? Z tego co wiem, to prototyp Poloneza został pokazany Polakom w takim stanie niemal jak fabryczny borek... W tych autach co dałeś widać podobieństwo do Poldka. 2500 ma podobny przód, a 2000 identyczne przejście tylne drzwi>słupek.
-
Nieprawda. W 74tym podpisano kontrakt Fiat-FSO na opracowanie auta. Watson wyjechał do Włoch żeby tam na bazie ESV zaprojektować auto na płytę 125p czyli 124. Razem z Giugiaro i de Silvą zrobił nadwozie przypominające ESV 2000 (który był FWD) na płytę 125/124 (czyli jak w ESV 2500) ,a wnętrze to już wyłącznie jego projekt. W 75tym Fiat wykonał prototypy tego auta które wysłano do FSO. Ale był to efekt współpracy międzykoncernowej ,a nie żadna Lancia. Z resztą Polonezowi bliżej do ESV niż do Lancii ,a Lancii bliżej do Poloneza niż do ESV.
-
Wcale nie wszystko. :) - Polonez wyniósł z tych projektów to czego nie widać z zewnątrz - rozwiązania konstrukcyjne nadwozia, które jest nieporównywalnie bardziej bezpieczne niż w większości samochodów z tamtego okresu. Taki VW Passat, czy np Audi z tamtych lat były w porównaniu jak z papieru...
Wracając do tematu - FIAT ABARTH 2000 SCORPIO (1979):
(http://farm3.static.flickr.com/2256/4513359403_1381893f0b_t.jpg) (http://www.flickr.com/photos/flakacars/4513359403/sizes/o/)
(Klik w miniaturkę).
-
Nigdy nie twierdziłem, że to Lancia. Po prostu lata temu czytałem w Motorze wywiad z którymś z konstruktorów z FSO, który to twierdził, że prototyp Poloneza został mu zaprezentowany już w gotowej wersji jako "odłożony dla Polaków". Z tego co piszesz jasno wynika że bujał i że te makiety Poloneza też są już kooperacyjne.
[url=http://i799.photobucket.com/albums/yy277/Grzech108/th_ProtPN01.png]Obrazek (http://s799.photobucket.com/albums/yy277/Grzech108/?action=view¤t=ProtPN01.png)[/URL] [url=http://i799.photobucket.com/albums/yy277/Grzech108/th_ProtPN02.png]Obrazek (http://s799.photobucket.com/albums/yy277/Grzech108/?action=view¤t=ProtPN02.png)[/URL]
(KLIK W MINIATURKI)
Wcale nie jest powiedziane że bujał, po co miałby to robić. W 74 była we Włoszech delegacja i Watson tam pojechał projektować Poloneza, o którym prasa myślała że to będzie nowy Fiat 137. Inny konstruktor FSO mógł widzieć już gotowego Poloneza nie musiał wcale przy nim pracować. ESV ewidentnie ma detale stylistyczne Poloneza. Sylwetka ESV 2000 z zagiętą na boki szybą i przód ESV 2500. Konstrukcja nadwozia na pewno była na nich wzorowana bo FSO chciało mieć najnowocześniejszą możliwą budę. Poza tym z wielu stron słychać że Watson zaprojektował detale które Fiat później wykorzystywał w swoich wozach i że on zaprojektował wnętrze po kłótni z Giugiaro. Czyli prawdopodobnie był we Włoszech, po co jeśli nie po to żeby projektować Poloneza?
-
Nie całkiem mnie zrozumiałeś. On twierdził, że ów prototyp był całkowicie przygotowany przez Włochów. z czego wynika że pewnie był średnio zorientowany w temacie i o udziale Watsona nic nie wiedział... Żeby było ciekawiej pan Meissner upiera się, że Włosi zaprojektowali Poloneza opierając się na jego pomyśle i nawet wydał dvd z tym pomysłem... :mrgreen:
PS. Może stworzyć nowy wątek pod tytułem "Historia Poloneza" i nasze wypowiedzi tam poprzenosić?
[ Dodano: 05 Cze 2010 10:25 ]
Bo prototyp był całkowicie wykonany przez Włochów. Według projektu Giugiara, de Silvy i Watsona.
Meissner? Nie słyszałem nic o nim, o co to chodziło?
Meissner to taki inżynier i plastyk. Pisał m.in. w Automobiliście.
-
W każdym razie ciekaw jestem co Sova wyczytał poronionego o ESV. Czytałem artykuł z epoki że amerykańskie ESV było poronione bo zapewniało bezpieczeństwo przez dużą masę i skrytykowali je bo owszem jak walnęło w coś lekkiego to było bezpieczne ale jak w inne amerykańskie ESV to już się nie dało tego staranować i był problem. A Fiat zaproponował lekkie ESV z konstrukcją pochłaniającą energię. I jego projekty były najlepsze.
Poza tym dwie strefy kontrolowanego zgniotu, usztywniona kabina, wzmocnienia drzwi, pedały które nie łamią nóg... Ostatnia z tych rzeczy upowszechniła się XXI wieku ,a Polonez miał to od zawsze tj. od 75 roku.
-
yglanizatorem przekroczenia prędkości 120 kmh.
Rozwiń temat :D
-
sta_1416 Groki jeśli się nie mylę od 92r. ::)
-
a nie przypadkiem od 1994?
-
hans Wąskie Carówki już miały ;)
Orciari 93-94 ::)
-
groki od 1993 , orciari rowniez -model prospektowy widac ze ma jeszcze podszybie metalowe
-
Na prospekcie jest MR91. Z MR93 ma wycieraczki. Orciari też jest lekko inne, niż to stosowane później.
-
Mówiąc lekko inne chodzi Ci o spojlery progowe? Wydaje mi się że mają inne przetłoczenie i są jednoczęściowe. Ale niech się specjaliści wypowiedzą.
Wszystko się zgadza. To jest prototypowe orciari i jest inaczej wykonane niż to normalnie potem montowane. Mnie to auto na fotce wygląda poza tym na wąskie Caro, a nie na szerokie trochę...
-
Ten Poldek z fotki to prawdopodobnie pierwsze przymiarki do przejściówki z I połowy 93 roku, choć te mutanty miały zazwyczaj starą budę na szerokim zawiasie ;) tu mamy na bank wąski zawias, o ile się dobrze dopatrzyłem - kanapy w środku, podszybie natomiast zrobione metodą chałupniczą - otwory po starych wycieraczkach zaślepione jakimiś "niplami"
-
Takiego "mutanta" to ja mam w domu. :D Rocznik 93, szerokie zawieszenie, wlot na masce, zielone zegary, bezpieczniki w schowku, przekaźniki pod maską...
-
Przeglądając zakładki znalazłem link do tego zdjęcia prototypu jeszcze w maskowaniu. Wklejam, bo może nie wszyscy to jeszcze widzieli.
(http://img169.imageshack.us/img169/8487/93ol.th.jpg) (http://img169.imageshack.us/img169/8487/93ol.jpg)
-
Przyglądam się zdjęciu (wcześniej zawsze oglądałem pobieżnie) i chyba widać resory.
A co z informacją, że Fiat 137 był całkowicie nową konstrukcją, a z powodu budżetowych zostały przez FSO adaptowane podzespoły (silnik i zawieszenie) z Fiata 125?
-
Brednie. Płyta podłogowa od początku miała być ze 125, Fiat 132 miał zmodyfikowaną płytę ze 125 i przednie zawieszenie też było w 132 jak w 125 tylko szersze i inaczej zestrojone.
-
A groki na 100 % były już w 92 roku. Takiego Poldona mieli moi rodzice. Typowy MR91 i groki standart. Mam nawet fotencje.
-
Brednie. Płyta podłogowa od początku miała być ze 125, Fiat 132 miał zmodyfikowaną płytę ze 125 i przednie zawieszenie też było w 132 jak w 125 tylko szersze i inaczej zestrojone.
Czyli tylko silnik nie był zgodny z pierwotną wersją?
-
A jakby kogoś interesowało po czym Polonez ma rozwiązania techniczne i niektóre stylistyczne, to po tych dwóch prototypach auta bezpiecznego:
Po tym ma ogólnie kształt tylnej części nadwozia i charakterystyczny słupek z wywietrznikiem:
(http://images34.fotosik.pl/148/d58dbe811242916cm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=d58dbe811242916c)
A po tym moim zdaniem koncepcję przodu z kierunkowskazami+pozycyjnymi po bokach, zderzakiem z "ostrogami" i gumowym pasem na krawędzi maski:
(http://images31.fotosik.pl/148/20a2fc3b920f70efm.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=20a2fc3b920f70ef)
Obydwa te prototypy miały zupełnie odmiennie od dotychczasowych modeli FIAT'a skonstruowane nadwozia z elementami zaprojektowanymi tak żeby zapewniały maksymalne bezpieczeństwo przy wypadkach. Potem część z tych rozwiązań została zastosowana w 131, a Polonez dostał komplet. W połowie lat 70-tych podobne prototypy zaprezentowała chyba każda z liczących się firm motoryzacyjnych. Pamiętam m.in. Mercedesa ESV i bezpiecznego VW.
-
Konkurs E.S.V. był chyba na początku lat 70tych, ESVy Fiata były gotowe w 71szym.
Porównując Poloneza do innych samochodów widać jak koncerny zachodnie dbały o nasze bezpieczeństwo, taki poziom uzyskano ponownie dopiero w XXI wieku, przecież jeszcze na początku tego wieku wiele aut łamało nogi.
Teraz zakażą nam ziołolecznictwa, a napojami energetycznymi, chemią w pożywieniu, GMO i innymi truciznami nikt się nie przejmuje.
Komuna robi za symbol zła ,a tymczasem wtedy jak była cenzura to przynajmniej na jasnych zasadach i wiadomo było kto w niej pracuje ,a Lenin otwarcie mówił o tym kogo trzeba wymordować ,a nie tak jak teraz że się truje i robi ładne oczy.
Przepraszam za OT, może mam paranoję ale dużo paskudnych sygnałów zewsząd dociera.