FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: kuba92 w Wrzesień 11, 2011, 15:37:37 pm
-
Takie pytanie - jak podlaczyc trzecie swiatlo stopu tak zeby oszukac kontrole zarowek?
Tzn. wiem, ze mozna podmienic mikroprocesor z Atu, mozna tez dac przekaznik - tylko tu zaczyna sie problem, bo nie chce klikania przekaznika przy kazdorazowym hamowaniu. :P
Jak wiec to rozwiazac najsensowniej? Wymiane mikroprocesora w ostatecznosci biore pod uwage...
-
Poldek Caro + czy zwykły?
Jak zwykły to normalnie podpinasz pod lampę stopu, bo minusy nie posiadają takich cudów jak kontrolka żarówek.
-
ja u siebie w C+ podłączyłem trzeci stop równolegle do lewej lampy i nie ma problemow :)
-
Poldek Caro + czy zwykły?
Jak zwykły to normalnie podpinasz pod lampę stopu, bo minusy nie posiadają takich cudów jak kontrolka żarówek.
Jak najbardziej posiadają tyle że jedynie żarówek świateł stop.Jak podłączysz 3 światło to w przypadku spalenia żarówki stopu może Ci tego nie zasygnalizować.Poza tym żadnych problemów nie ma.
-
Jaki prąd pobiera ten twój 3 stop, ew ilu watowe żarówki? Wszystko zależy jak jest wykonana.
-
bo minusy nie posiadają takich cudów jak kontrolka żarówek.
Siedziałeś kiedykolwiek w Caro?
.Jak podłączysz 3 światło to w przypadku spalenia żarówki stopu może Ci tego nie zasygnalizować.
Po podłączeniu trzeciego stopu nie gaśnie pedał hamulca i w dodatku zwiększony pobór prądu powoduje włączenie się zasilania dla przyczepki (haka ani włącznika nie mam :P).
Jaki prąd pobiera ten twój 3 stop, ew ilu watowe żarówki? Wszystko zależy jak jest wykonana.
1x21watt, żaróweczka, światło stopu by Wesem. :P
-
Jak dasz żarówke led to problem zniknie, ja mam taką listwe diodową i nic sie nie dzieje
-
Mimo wszystko bym wolał żarówkę. :P Jutro zresztą zobaczę jak to u Ciebie jest. ;)
-
Po podłączeniu trzeciego stopu nie gaśnie pedał hamulca i w dodatku zwiększony pobór prądu powoduje włączenie się zasilania dla przyczepki (haka ani włącznika nie mam :P).
Bo Ty masz nowszą wersję z kontrolerem świateł przyczepy.We wcześniejszych nic takiego nie było.
-
Bo Ty masz nowszą wersję z kontrolerem świateł przyczepy.We wcześniejszych nic takiego nie było.
Ano właśnie zastanawiałem się nad tym już kiedyś, bo u mnie pedał hamulca nie miga tak jak w starszych Caro tylko świeci światłem ciągłym do wciśnięcia.
Czyli zostaje mikroklocek z Atu bądź klikający przekaźnik? :/
-
To może daj to przez jakiś 2-3A tranzystor/driver zamiast przekaźnika, skoro to tylko jedna żarówka?
-
Podłącz i nic sie nie bedzie dziać, mam u siebie 3 ci stop i normalnie mi gaśnie kontrolka. Ona wyłapuje jak jest za mały pobór a nie jak za duzy.
-
Siedziałeś kiedykolwiek w Caro?
Zajrzyj do mojej sygnaturki. Mam Caro z końca '97.
Po podłączeniu trzeciego stopu nie gaśnie pedał hamulca i w dodatku zwiększony pobór prądu powoduje włączenie się zasilania dla przyczepki
Mam podpięte tak jak pisałem na początku pod lewą lampę stopu i działa elegancko. Jedynie czasem w czasie deszczu mignie kontrolka pedała hamulca i to wszystko, ale to wynika raczej z jakości wykonanego podłączenia niż z samego faktu posiadania 3-go stopu.
-
Racja, powinna świecić się tylko jak jest za mały pobór, tak było jak wstawiłem ledowe żarówki, działało to coś jak kontrolka hamulców w ikarusach hehe :)
-
Mam Caro z końca '97.
No to nie Caro tylko Caro Plusa. :P
-
No to nie Caro tylko Caro Plusa. :P
Jakby to był Plus to bym tak napisał.
-
A mówimy o dacie produkcji czy o dacie pierwszej rejestracji? Bo minusy w marcu 97 się skończyły...
-
Nie pamiętam daty produkcji i teraz nie sprawdzę do auto w domu czeka, ale wiem że było kupione po wakacjach.
Czyli jest to jeden z ostatnich minusów, a trzeci stop podpięty po lewą lampę działa jak należy.
I nie tylko ja twierdzę, że taki sposób działa. Więc spróbuj, a jak się pojawią problemy z kontrolką to wtedy zmienisz sposób podłączenia (dostęp łatwy, a i sama czynność nie jest trudna)
-
Więc spróbuj,
Jak pisałem wcześniej, podłączyłem pod lampę i efekt jest taki, że włącza mi się zasilanie przyczepki (efektem ubocznym są szybko migające kierunkowskazy bo wykrywa spalenie żarówek w przyczepce).
Moja Carówka jest z ostatniego miesiąca produkcji minusów czyli z marca 97, wiec może i wtedy im się zdarzyło wkładać różne typy tego urządzonka mikroprocesorowego.
Czyli zostaje coś prócz przekaźnika/mikroprocesora z Atu?
-
No to ci napisałem, wstaw power MOSFET do sterowania tym światłem,
najlepiej w obudowie lampy, jeśli jest tam gdzieś miejsce.
Ta żarówka ciągnie poniżej 2A, więc dobierz taki z lekkim zapasem.
Mosfety sterowane są napięciowo (nie prądowo) więc tym bardziej powinny
być "niewidoczne" dla mikroprocka. Maksymalne Vgs mają na ogół na ok 20V,
pełne wysterowanie 10V, więc powinno to hulać.
-
Ten stop masz na ledach czy na żarówce?
-
wesem jest na żarówce 21W, stop jest podobny jak w atu plusie tyle ze zamiast walcowej 21w jest zwykła żarówka taka, jak w lampach. mimo wszystko nie powinno być problemu, nie wiem jak w caro, ale w caro plus urzadzenie mikroprocesorowe ogarnia 3x21W i pokazuje ikonkę pedału hamulca przy wyjętej którejkolwiek żarówce.
-
No to ci napisałem, wstaw power MOSFET do sterowania tym światłem,
najlepiej w obudowie lampy, jeśli jest tam gdzieś miejsce.
Podaj więcej info, jak go podłączyć, skąd go wziąć (mam trochę elektronicznego szmelcu w domu) itd. ;)
-
Poczytaj trochę tu: http://www.mikrokontrolery.org/artykuly/elektronika/127-tranzystory-polowe-mosfet
Spójrz na rysunek 4.
Ogólnie MOSFETy potrafią załączać spore prądy jak na półprzewodniki.
Nie grzeją się jakoś bardzo, jeżeli osiągają pełne nasycenie (otwarcie).
Napięcie sterujące podajesz na bramkę G. Istotne tutaj jest osiągnięcie
napięcia Ugs (bramka-źródło). Spora część osiąga nasycenie przy 10V więc ok.
Tak więc szukasz MOSFETa z kanałem wzbogaconym, typu N, z Ugs=10V,
który przystosowany jest do ciągłej pracy z prądem Ids >= 2A.
Najlepiej w obudowie TO-220 :)