FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: Rajdowiec w Luty 12, 2012, 00:00:59 am
-
Witam,
planuję pojechać Poldkiem na tegoroczny Złombol i pewnie jeszcze nie jeden topic założę z różnymi zapytaniami ;
Dziś układ chłodzenia. Jak przygotować autko żeby nawet największe upały nie były groźne.
Pacjent to 1.6 GLI z 1996 roku
Chłodnica oczywiście nowiutka i markowa. Czy są różnice w wymiarach chłodnica do Caro minusa i plusa? Od Plusa jest chyba większa. Da się ją bezproblemowo zaaplikować do minusa?
Wentylator. Jeden, nowy, seryjny. Do tego drugi, dodatkowy. I teraz jaki? Można kupić drugi taki sam jak seryjny, ale jego "lustrzane odbicie" żeby go zamontować z drugiej strony? Czy szukać jakichś innych i "jakoś" je mocować?
Do tego włącznik temperaturowy. Jeden się włączy przy powiedzmy 86-87 stopniach, drugi przy 93-94. Da radę coś tak "skomplikowanego" ogarnąć? Seryjny czujnik temperatury da radę coś takiego obsłużyć? Czy trzeba dokładać jakiś dodatkowy czujnik (jakieś auto gauge czy coś) i z niego "zczytywać" temperature? No i oprócz tego, totalnie oddzielny, ręczny włącznik tych wentylatorów.
Do tego przepłukanie układu, nowe węże, płyny i chyba da radę?
Proszę o opinie i instrukcje, jakieś sprawdzone patenty, jak to ogarnąć ;)
Poldek ma zostać w "rodzinie" więc rozpatrujemy opcje, raz, a dobrze i może być drożej ;)
Pozdrawiam,
Kamil
-
Najlepsze chłodnice miały polonezy z wtryskiem boscha, tylko szukaj szerokiej miedzianej, bo były też aluminiowe. Chłodnica ta ma miejsca na dwa czujniki i seryjnie dwa wentylatory. Możesz też sobie zrobić włączanie drugiego wentylatora przełącznikiem w kabinie, gdzieś był artykuł o tym. Te chłodnice z boscha sa takie same jak te z poldoroverów, tyle że mają dziure na drugi czujnik temperatury.
-
jak założysz taka chłodnice i dwa zwykle seryjne wentylatory na dwóch czujnikach nie ma nowy żebyś przegrzał silnik, dodatkowy włącznił w kabinie to żadna filozofia, po prostu dołącząsz go równolegle do któregoś czujnika. Oczywiście każdy wentylator na swoim przekaźniku.
-
Do tego włącznik temperaturowy. Jeden się włączy przy powiedzmy 86-87 stopniach, drugi przy 93-94. Da radę coś tak "skomplikowanego" ogarnąć? Seryjny czujnik temperatury da radę coś takiego obsłużyć? Czy trzeba dokładać jakiś dodatkowy czujnik (jakieś auto gauge czy coś) i z niego "zczytywać" temperature? No i oprócz tego, totalnie oddzielny, ręczny włącznik tych wentylatorów.
Wystarczy standardowa miedziana chłodnica z poloneza z dwoma wentylatorami dwoma czujnikami. Nic nowego i skomplikowanego.
-
Czyli tu mamy jasność :)
Gdzie można kupić nowiutką chłodncę miedzianą? Albo jestem ślepy, albo na alledrogo same aluminiowe :/
-
Gdzie można kupić nowiutką chłodncę miedzianą? Albo jestem ślepy, albo na alledrogo same aluminiowe
http://www.esklep.info-gol.com.pl//chlodnica-061037-p-294.html?osCsid=06b026db615e98d4b7cb5f3856e44dc1
-
http://moto.allegro.pl/chlodnica-polonez-1-9d-wentylatory-i2098276227.html
coś takiego może? Na bardzo wielkie upały :d
-
COŚ takiego to tak. Ale musi być to nowe coś ;) Poldek jako auto-zabawka ma dożywocie i ma być zrobiony raz, a dobrze i na nowych gratach.
Po drugie, apropos tej nowej chłodnicy z linka. Tam jest napisane, że pasuje do GLI. Czy wentylator w każdym Poldku (gli, gsi, rover) był taki sam i mogę kupić dowolne i będzie działało? Czy mam kupić jakiś konkretny?
-
U mnie mam do rovera dołozony z GLI i pasuje. Przymierzałem te wentylatory z trucka do rovera i tez pasowały.
To chyba pasują zamiennie
-
W roverze i dieslu były inne wentylatory (płaskie, silnik nie wystaje poza obudowę, nawet chowa się troche), ale pasujące w fabryczną obudowę.
-
Czy wentylator w każdym Poldku (gli, gsi, rover) był taki sam
w roverach wentyle są krótsze, bo się nie mieściły zwykłe, jedyna róznica.
-
Tyle, że standardowo jak chłodnica była na dwa wentylatory to miała też dwa czujniki temperatury załączające każdy wentylator z osobna. Co prawda czujniki były identyczne ale umiejscowione po dwóch stronach chłodnicy - jedna na wlocie, druga na wylocie. Co już sprawiało, że najczęściej wystarczał tylko jeden wentylator do schłodzenia płynu, bo zanim "gorący na tyle płyn żeby zwarło czujnik" dotarł do czujnika na wylocie chłodnicy to już było wszystko schłodzone ;)
-
Drugi możesz podpiąć przez przekaźnik sterowany pierwszym wentylatorem, wtedy będą załączać się oba .
-
i termostat 82 stopnie załóż, wtedy będzie szybciej w dużym obiegu ciecz, więc wolniej będzie się nagrzewał.
-
i termostat 82 stopnie załóż, wtedy będzie szybciej w dużym obiegu ciecz, więc wolniej będzie się nagrzewał.
A w najgorszych chwilach to można nawet go wyjąć.
-
Czyli podsumowywując z tymi wentylatorami.
Wszystkie pasują, z tym, że roverowe są cieńsze od pozostałych, tak?
-
Dokładnie, i klekot miał takie jak roverek.
-
Tyle, że standardowo jak chłodnica była na dwa wentylatory to miała też dwa czujniki temperatury załączające każdy wentylator z osobna. Co prawda czujniki były identyczne ale umiejscowione po dwóch stronach chłodnicy - jedna na wlocie, druga na wylocie. Co już sprawiało, że najczęściej wystarczał tylko jeden wentylator do schłodzenia płynu, bo zanim "gorący na tyle płyn żeby zwarło czujnik" dotarł do czujnika na wylocie chłodnicy to już było wszystko schłodzone ;)
Czujniki nie są identyczne jeden 82-92 drugi 95- 102 tzn może wartości minimalnie są inne ale chodzi o to że były dwa różne zakresy temperatur. Co do wiatraków jaki nie kupisz będzie pasował nawet do rovera, tylko aby mocowania były od chłodnicy na dwa wiatraki.
-
ale szukając największej chłodnicy to największa chyba była w dieslu nieprawdaż ?
-
Owszem wentylator "z dupą" pasuje do Rovera, ale na styk. Z prawej strony nie wejdzie, jeśli ktoś ma pompę wspomagania (zaprze się o koło pasowe), a z lewej wejdzie, ale będzie na styk ze śrubą obudowy rozrządu.
-
Czujniki nie są identyczne jeden 82-92 drugi 95- 102 tzn może wartości minimalnie są inne ale chodzi o to że były dwa różne zakresy temperatur
Widzisz mi w sklepie powiedzieli, że są identyczne kupiłem dwa identyczne zamontowałem i wentylatory nie włączają się w jednym momencie, bo na całej szerokości chłodnicy panują różne temperatury.
-
no bo tak będzie, chociaż też czujnik czujnikowi nie równy mimo wszystko hehe:)
-
W ohv termostatu nie wywala się, ponieważ otwierając się zamyka kanał obejściowy. Bez termostatu woda gorzej przechodzi przez chłodnice. Można wywalić, ale obejście trzeba wtedy zatkać.
-
Można jeszcze pomyśleć o chłodzeniu oleju. Gdzieś czytałem, że żebra do miski olejowej dodawano dla polepszenia odprowadzania ciepła <lol> <lol>
-
Bez przesady. Tegoroczny Złombol to tylko wycieczka do Grecji, a nie rajd Dakar :) Ogarnięty kierowca "czujący" auto i nie ma strachu.
-
Co do upałów: 2 lata temu jeździłem sporo po bardzo gorących Bałkanach, byłem też m.in. w Chorwacji na Biokovie - jakieś 24km pod górę, jedzie się tam prawie godzinę, są to bardzo wąskie serpentyny i niebezpieczne - wtajemniczeni wiedzą, że to mordownia dla samochodów...
Jazda najczęściej na 2 i 3 biegu, czasem jak zakręt stromy, to ruszało się od jedynki... chłodnica standardowa z GSI z roku 99 czyli 1 wentylator. Temperatura nigdy nie podskoczyła do krytycznego poziomu, choć naturalnie wentylator chodził cały czas.
http://youtu.be/GzVwwGv8g7Y
http://youtu.be/Z5pfLVKcdl4
Nie wiem co trzeba robić w Grecji, żeby było jeszcze gorzej niż na wspomnianym Biokovie :). Ja bym po prostu zadbał o węże, brak syfu w układzie i tym podobne. Polonez ma standardowo raczej dobry układ chłodzenia, pod warunkiem, że odpowiednio traktowany. W wyjątkowej sytuacji można jeszcze włączyć ogrzewanie - będzie dodatkowa chłodnica ;).
-
Jak koledzy piszą, sprawny poldek raczej ci się nie zagotuje. Sam nie pamiętam kiedy włączył mi się drugi wentylator (może ze 2 razy) Ale dodam od siebie że woda szybciej oddaje ciepło niż płyn na bazie glikolu. Z tego powodu na firmie zalewamy wodę do wymienników na czas upałów. Także w razie bidy weź 5tkę destylowanej i będzie o kilkanaście-kilkadziesiąt% wydajniejsze chłodzenie.