FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => AUTA SYMPATYKÓW KLUBU => Wątek zaczęty przez: Tomekk w Grudzień 08, 2013, 21:57:22 pm
-
Panie i Panowie,
to forum znam od wielu lat i sporo się go naczytałem, nie mniej dopiero dzisiaj założyłem sobie tutaj konto i postanowiłem aktywnie brać udział w ciekawych dyskusjach a także zaprezentować swoje auta spod znaku FSO.
Pierwszym takim autem jest Polonez 1500 którego kupiłem 4 lata tamu. Szukałem jakiś gratów do Fiata na allegro i moją uwagę przykuło ogłoszenie o sprzedaży Poldka.
W garażu poprzedniego właściciela zastałem przykrytego trzema kocami Poloneza z początków produkcji, z całym kompletnym, fabrycznym ekwipunkiem. Od wycieraczek po opony. Przebieg według zapewnień własciciela nieco ponad 7 tys km. Stan jak z fabryki, zero rdzy, wgnieceń, uszkodzeń. Cały kompletny, oryginalny, jakby w 1980 roku czas się zatrzymał. Brak nadkoli, btrak konserwacji, nie mam pojęcia jak on się uchował w takim stanie.
W latach 1997-2000 miałem Poloneza i od czasu do czasu myślałem o tym że warto byłoby sobie takie auto jeszcze raz sprawić. Auto przekonało mnie swoim stanem zachowania i utrzymania, dodatkowo jest z tego samego rocznika co ja więc długo się nie namyślając postanowiłem przystąpić do konkretnych negocjacji ze sprzedającym. Po prawie 5 godzinach doszliśmy do porozumienia i klasyczny borewicz stał się moją własnością. Z uwagi na opony w stanie "średni kwadrat", zapieczone hamulce i chyba nigdy nie używane ogrzewanie (kompletny brak możliwości sterowania zaworkiem) postanowiłem auto odstawić na strzeżony parking w miejscu zakupu. Kilka dni później zaprzyjaźniona laweta przywiozła mi Poloneza do Sopotu. Po umyciu, zdjęciu pokrowców i odkurzeniu prezentuje się jak na załączonych zdjęciach. Na mnie ogromne wrażenie zrobiła zupełnie nowa brązowa tapicerka, do której dokopałem się zdejmując szczelnie zabezpieczającą ją pokrowce. Jest o tyle ciekawa że wykonano ją z materiału charakterystycznego tylko do początku lat 80. a nie z weluru jak w większości późniejszych Polonezów z lat 80-tych.
Polonez posiada tabliczki homologacji europejskiej, najprawdopodobniej jest to wersja na rynek francuski. Z ciekawostek; auto posiada wszystkie 4 żółte żarówki.
Wóz nie posiada jak większość Polonezów z 2. połowy roku 1980 halogenów przeciwmgielnych przednich (kryzys w Zelmocie?). Ten fakt odnotowany jest na fakturze zakupu ze stycznia 81 gdzie jako przedmiot sprzedaży występuje "Samochód osobowy Polonez bez halogenów". Instalacja elektryczna i okablowanie oczywiście są, brakuje przekaźnika.
Jak jeździ? Miałem Poloneza, wiele osób narzeka że ciężko, że ociężały, że toporny. W tym egzemplarzu urzekły mnie 2 rzeczy; prowadzi się przysłowiowym 'jednym palcem" do tego ma bardzo miękkie rozleniwiające zawieszenie. Silnik na gaźniku i standardowym zapłonie reaguje żywiołowo. Dziura w obrotach....jaka dziura w obrotach? To inż. z FSO popsuli dobry Weberowski gaźnik w latach 80. dokonując jego licznych "modyfikacji". Ten Polonez jest przeze mnie traktowany jak wzorzec metra dla innych moich Polonezów.
(http://img528.imageshack.us/img528/143/img0507ms8.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img89.imageshack.us/img89/1584/img0508eb7.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img89.imageshack.us/img89/9262/img0509rt7.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img211.imageshack.us/img211/1136/img0505uw5.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img89.imageshack.us/img89/3153/img0510ge9.jpg) (http://imageshack.us)
(http://img211.imageshack.us/img211/503/img0514vm6.jpg) (http://imageshack.us)
-
I to jest właśnie IGŁA!!!!
-
Jestem wciśnięty w fotel!
Gratulacje.
-
Pogratulować,..może tak więcej fot, zajrzałbym pod maskę chętnie.
Co to za historia, jak takie auto mogło stać taki szmat czasu?
-
To prawda :] Nie ma co auto po prostu nowe !! . Kurcze jak zachowałeś czarne tablice ? Po prostu nie przerejestrowałeś :P I jeżeli można ile takie auto kosztowało w 2009. Kurcze szkoda że dogłębnie zacząłem się interesować FSO jak już było na wymarciu praktycznie :/ Pamiętam jak byłem mały to takie poldy stały na jednostce reprezentacyjnej wojskowej na okęciu. :-)
-
ooooo godne auto :) w Warszawie znam gościa, kupowałem od niego brązy, który ma dwa borki w takim stanie ... jak byłem u niego ostatnio, 3 godziny wzdychałem. potem tydzień ciche dni w domu jak żona dowiedziała się o mojej nowej chorobie :/ polonezy :)
-
I nawet w "nowym" klapka schowka nijak nie zgrywa się z deską. :P
-
Kurde no nie lalunia, a w dodatku wnętrze to jeszcze nigdy takiego pięknego nie widziałem nawet na fotach ;)
-
Auto rzeczywiście dość dobrze przetrwało próbę czasu. Poza fabryczną namiastką konserwacji niektórych miejsc całe jest dziewicze i czyste. Na mnie duże wrażenie zrobiły niewygniecione fotele, niewytarta kierownica, dźwignia zmiany biegów oraz smaczki wnętrza w stylu płaskiej popielniczki czy chromowanego uchwytu do regulacji kierownicy.
(http://imageshack.us/a/img600/7808/g0xp.jpg)
(http://imageshack.us/a/img31/1347/hx7h.JPG)
(http://imageshack.us/a/img560/1782/gepp.jpg)
(http://imageshack.us/a/img855/6388/p5h4.jpg)
(http://imageshack.us/a/img41/4103/o564.jpg)
(http://imageshack.us/a/img11/8543/en6a.jpg)
(http://imageshack.us/a/img89/5360/ucve.jpg)
Koło zapasowe nigdy nie używane, na całym aucie były opony z 80 roku,na felgach i oponach zachowały się fabryczne stempelki. Narzędzia, podnośnik i pompka z epoki, wszystko wygląda na nieużywane:
(http://imageshack.us/a/img29/3696/gr4u.jpg)
(http://imageshack.us/a/img706/5082/3jz9.jpg)
(http://imageshack.us/a/img703/1116/5l9v.jpg)
(http://imageshack.us/a/img801/852/9vtq.jpg)
-
Rozumiem podejście i widzę stan auta ale nie myślałeś żeby wlać w niego x dziesiąt litrów konserwacji aby w takim stanie pozostał przez kilka następnych pokoleń. Nie wątpię że nie narażasz na warunki do powstawania korozji ale takie gołe ranty drzwi to moim zdaniem bardzo delikatna sprawa.
-
jezeli stoi w jakims konkretnym betoniaku ,szczelnym i suchym ,a do tego w miare cieplym ,to chlapanie go woskami nic a nic nie pomoze ,a utrudni utrzymanie czystosci ,co sie bardziej przyczynia do braku mozliwosci korodowania,
w dodatku taki staroc ma wytrzymalsze farby,
Tomekk nie myj go za czesto (na zdjeciu widac krople na tylnym spojlerze) - czeste mycie skraca zycie
-
Świetny samochód!
Nie żałuj nam fotek :)
-
Dzięki Panowie za opinie. Polonez zapewne będzie w końcu zakonserwowany, póki co stoi w dużym przewiewnym i ciepłym garażu zatem warunki do przechowywania ma bardzo dobre. Z resztą niestety nie mam za dużo wolnego czasu i dzięki temu Polonezik prawie nie jeździ <uoee> . Planuję zakonserwować głównie profile oraz przestrzenie zamknięte, myślę że od zewnątrz nie powinno nic mu się wydarzyć. Auto jest myte max. raz do roku albo jeszcze rzadziej i to samą wodą .
-
samochód bardzo ładny poprostu piękny a mam jeszcze jedno pytanko jak jest z tym tylnim gumowym spoilerem czy ten spoiler był jakimś dodatkowym wyposażeniem taka męcząca mnie kwestia bo twój jest z początku produkcji i jest orginalny a nie posiada tego spoilera
-
Wydaje mi się, że to dodatkowe wyposażenie.
(http://images64.fotosik.pl/467/3e13df36c3857c65m.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3e13df36c3857c65.html)
-
W 1980 spojler był rzadki i na pewno nie szedł do wersji krajowych.
-
eee chyba nie, znam borka `80 ze spojlerem i na 200% nic nie był tuningowany
-
Na rynek krajowy gdzieś około 1984/85 roku pojawiały się PN'y z gumą na pokrywie. W rodzinie była nówka w 1985 roku czerwony i pamiętam że nie miał spojlera.
-
rocznik 1983 1.5 LE ,czarne wnetrze, przeznaczony na export (kupiony za dolary) mial spojler
-
przeznaczony na export
Wszystkie teoretycznie były przeznaczone na eksport..
-
bez przesady - exportowe byly wyciagane z "paczki" do wyslania pod pozorem wady produkcyjnej
-
bajka! deska rozdzielcza przydałaby się też w brązie jak boczki
-
Wspaniałe auto!
Widzę dużo smaczków z rocznika.
Nie konserwuj go za żadne skarby, to właśnie jest powód do dumy, że pomimo jej braku, nie ma rdzy. Druga sprawa-dobrze to wtedy wygląda.
Ja w swoim boku nie mam konserwacji, tylko trochę fabrycznej "gumy" na podłodze (tunel i podłużnice są tylko w lakierze/podkładzie) i nie mam zamiaru tego poprawiać a właściwie psuć.
moj stoi ponad 4 lata i nic mu nie jest.
-
Skoro przestał bez niej te 33 lata, to kolejne przestoi :) Ważne żeby było sucho i mimo wszystko proponuje założyć jakiś pokrowiec z grubej szmaty, na wszelki wypadek :)
-
Samochód po zakupie został pozbawiony oryginalnych 30 letnich kół, na rzecz nowych obręczy pod opony bezdętkowe, wraz z kompletem opon Uniroyal 185/70/13. Może nie wyglądają zbyt klasycznie ale autem od czasu do czasu jeżdżę i nie mogłem pozwolić sobie na pozostawienie losu auta (i mojego <lol>) na pastwie tak starego ogumienia. Naturalnie zrobiłem wymianę wszelkich płynów eksploatacyjnych, sprawdziłem zawory, zapłon oraz gaźnik.
(http://imageshack.us/a/img4/9572/7cl9.jpg)
(http://imageshack.us/a/img571/4651/n6v6.jpg)
(http://imageshack.us/a/img189/1125/qpwn.jpg)
(http://imageshack.us/a/img59/4229/ip9e.jpg)
(http://imageshack.us/a/img542/5132/niqs.jpg)
(http://imageshack.us/a/img707/6634/5bvj.jpg)
(http://imageshack.us/a/img849/5706/kide.jpg)
(http://imageshack.us/a/img543/6996/xead.jpg)
(http://imageshack.us/a/img853/5950/z7gk.jpg)
(http://imageshack.us/a/img853/9072/c1m1.jpg)
(http://imageshack.us/a/img842/6499/5mol.jpg)
-
To felgi pięciocalowe produkcji WAZ Łada?
-
Nie, od mojego
To felgi pięciocalowe produkcji WAZ Łada?
Niewykluczone, one są z pierwszego montażu z mojego FSO 1500 z 1991 roku.
-
Jak z 1991, to na pewno pochodzą zza naszej wschodniej granicy. Cóż za rażący brak oryginalności, w 1980 roczniku nie stosowano takich felg! <lol2> Wygląda fajnie, w pełni rozumiem niechęć do starych opon i dętek ;)
-
Ślicznocha ;p Kolorek super , jeden z fajniejszych . Ale coś słyszałem ,że Borków nie można myć chemikaliami tak jak aut współczesnych bo lakier schodzi . Tylko samą wodą . Piękne dekielki , w ogóle co nie jest w nim ładnego ? <lol>
A tak btw. te Uniroyale zimowe tak ? Ile dałeś za komplet gum jeśli można wiedzieć ?
-
Ta zimowe... autem bez konserwacji po soli. Pomyśl zanim zapytasz.
To są Uniroyale Rallye. :)
-
Tylko samą wodą
Kolega już pisał, że myje samą wodą.
A ja ponownie wciśnięty w fotel!
-
To są Uniroyale Rallye. :)
Uniroyal Rallye Rain Tyre 680 - całkiem ciekawe oponki, letnie z bieżnikiem kierunkowym, "dedykowane" na mokrą nawierzchnię. Mieliśmy na Felicii takie 165ki i mimo że nie były to nówki wprost zgrzeszył bym coś im zarzucając :)
Obu Poldów i (jak i talentu/szczęścia/niepotrzebne skreslić :P do wyszukiwania takowych) gratuluję!
A zdjęcia z nieuwalonej NICZYM od nowości komory, wnętrza - niczym z katalogu, czy tych otwartych
drzwi, bez JAKIEJKOLWIEK skazy, purchli na dole, czy choćby najmniejszego brudu - wręcz powalają; Totalna abstrakcja ;) aż kłócą się jakoś z zakodowanym w mej (i pewnie nie tylko) głowie wizerunkiem Poloneza ;D
-
Polonez coraz częściej zamiast stać w garażu jeździ. W ub, np. roku towarzyszył mi przy organizacji i obsłudze Rajdu który organizowałem a także jako wóz do letnich przejażdżek. Polonez został doposażony w halogeny z epoki, w międzyczasie zrobiłem mu kompleksowy przegląd połączony z wymianą wszelkich części eksploatacyjnych, remont hamulców, nowe ogumienie, regulacje itd:
Podczas rajdu pojazd służbowy porucznika Borewicza nie mógł otrzymać innych numerów z puli jak:
(http://img517.imageshack.us/img517/8854/1001068.jpg)
(http://img361.imageshack.us/img361/9591/1001063.jpg)
(http://img383.imageshack.us/img383/7983/1001045.jpg)
(http://img119.imageshack.us/img119/3757/1001054.jpg)
(http://img7.imageshack.us/img7/3669/1000872k.jpg)
(http://img522.imageshack.us/img522/8321/1000794.jpg)
(http://img7.imageshack.us/img7/6104/1000871c.jpg)
(http://img300.imageshack.us/img300/1696/1001052.jpg)
(http://img515.imageshack.us/img515/1025/1000970.jpg)
(http://img11.imageshack.us/img11/4231/1000861r.jpg)
(http://img7.imageshack.us/img7/2883/1000876k.jpg)
(http://img515.imageshack.us/img515/8077/1000979.jpg)
W ostani weekend Czerwca byłem nim w Szwecji na dorocznej wystawie pojazdów zabytkowych połączonej z rajdem klasyków "Nostalgia Festival" gdzie o dziwo wzbudzał spore zainteresowanie Szwedów na codzień zakochanych w amerykańskich klasykach:
(http://img37.imageshack.us/img37/5291/1001045h.jpg)
(http://img269.imageshack.us/img269/1443/1000529e.jpg)
(http://img373.imageshack.us/img373/662/1000521.jpg)
(http://img529.imageshack.us/img529/5867/1001201.jpg)
(http://img37.imageshack.us/img37/5628/1002581x.jpg)
(http://img268.imageshack.us/img268/7600/1002873q.jpg)
-
Mam wrażenie że ten poldek gdzies już na jakimś forum był :D Powiedz mi ten tłumik "eska" końcowy to zmieniałeś czy fabrycznie taki był?
-
Mam wrażenie że ten poldek gdzies już na jakimś forum był :D Powiedz mi ten tłumik "eska" końcowy to zmieniałeś czy fabrycznie taki był?
Na tym forum nie prezentowałem tego auta. Tłumik jaki dostałem z autem był prosty, eskę miałem z zapasów więc założyłem. Mam test z "Motoru" gdzieś z początków Poloneza i właśnie "eska" w nim była zamontowana.
-
Był prezentowany na forum classic- coś tam- nawet te same zdjęcia były. Obecnie to forum już chyba nie istnieje.
Pogratulować auta i dobrego interesu - w takim stanie i w tym kolorze to auto jest już warte ogromną kase, podejrzewam, że z 60 tysięcy byś mógł za niego zawołać.
-
Świński ogon :d Też już go spotkałem na innym forum, kilka lat już chyba z Tobą jest (jeszcze przed kupnem swojego go podziwiałem), i co pamiętam to na Żółtych jest, tak ?
-
Zgadza się Panowie. Auto było bodaj moim 4. autem w kolekcji. Mam go gdzieś od 2008 roku. Samochód niestety sporadycznie opuszcza garaż,
Przygotowałem dokumentację zdjęciowo-merytoryczną i "białą kartę". Rzeczoznawca ocenił stan auta. Wóz przeszedł rozszerzony przegląd. Przerejestrowałem Poloneza na żółte blachy.
Jako że to klasyczny "borewicz" otrzymał miejmy nadzieję pasujący do niego nr 7. W Sopocie nie ma tablic zabytkowych z "0" przed cyfrą zatem zamiast "07 zgłoś się" będzie "7 zgłoś się" :D
Samochód w 2013 roku przejechał może ze 30 kilometrów:
(http://img188.imageshack.us/img188/1088/1003162c.jpg)
(http://imageshack.us/a/img829/5915/sp6c.jpg)
(http://imageshack.us/a/img834/6363/ndii.jpg)
(http://imageshack.us/a/img39/9362/qne.JPG)
(http://imageshack.us/a/img850/2493/x2rt.jpg)
(http://imageshack.us/a/img856/5255/87d7.jpg)
Tutaj w garażu z moim '86:
(http://imageshack.us/a/img838/6964/80em.jpg)
(http://imageshack.us/a/img202/6356/eud6.jpg)
(http://imageshack.us/a/img513/460/29ja.jpg)
(http://imageshack.us/a/img855/8/eb0i.jpg)
(http://imageshack.us/a/img69/6798/vlzo.jpg)
(http://imageshack.us/a/img823/1637/jro6.jpg)
-
opisz kolego tego `86 :) to dopiero piękna sztuka...
-
polonez robi niesamowite wrażenie :) lepszego borewicza nie widziałem, aż szkoda nabijac mu kolejne kilometry
-
polonez robi niesamowite wrażenie :) lepszego borewicza nie widziałem, aż szkoda nabijac mu kolejne kilometry
Dziękuję. Wiem wiem, jeździ sporadycznie, wyłącznie w suche i ciepłe dni. Problem polega na tym że jazda nim to tak wielka przyjemność że nie potrafię sobie odmówić przejażdżek po 10 - 15 km, maksymalnie 2-3 razy do roku. Jakość auta, dźwięk i komfort nieporównywalne do aut z późniejszej produkcji :)
-
W jakiej miejscowości kupiłeś tego rarytasa:) ? Tablice wskazują na dawne woj. włocławskie, ale jaka miejscowość?
-
W jakiej miejscowości kupiłeś tego rarytasa:) ? Tablice wskazują na dawne woj. włocławskie, ale jaka miejscowość?
Autko przyjechało do mnie z Aleksandrowa Kujawskiego.
-
W takim razie gratuluje. Praktycznie mój teren działania:)
-
Nie wiem czy pamiętacie to auto. Przypomnę że jest nim Polonez Borewicz z 1980 roku w 100% stanie zachowania z przebiegiem teraz ok. 8 tys km od nowości. W tym roku wyciągnięty z garażu, "odkurzony", nawoskowany, przejechane z 50 km, kilka zdjęć powstałych z tej okazji:
(https://images84.fotosik.pl/909/af6a423578af06d2.jpg) (https://images84.fotosik.pl/909/af6a423578af06d2.jpg)
(https://images83.fotosik.pl/908/e7c48e1d67a97dc7.jpg) (https://images83.fotosik.pl/908/e7c48e1d67a97dc7.jpg)
(https://images84.fotosik.pl/909/1f7a7d0cf84b121a.jpg) (https://images84.fotosik.pl/909/1f7a7d0cf84b121a.jpg)
(https://images84.fotosik.pl/909/d39bef25aa8a988e.jpg) (https://images84.fotosik.pl/909/d39bef25aa8a988e.jpg)
(https://images81.fotosik.pl/909/6156df97f150fdb1med.jpg) (https://images81.fotosik.pl/909/6156df97f150fdb1.jpg)
(https://images81.fotosik.pl/909/56baf6e9b09d9d26med.jpg) (https://images81.fotosik.pl/909/56baf6e9b09d9d26.jpg)
(https://images81.fotosik.pl/909/abfc7070cb6578cfmed.jpg) (https://images81.fotosik.pl/909/abfc7070cb6578cf.jpg)
(https://images83.fotosik.pl/908/598dda1bfca3efb2med.jpg) (https://images83.fotosik.pl/908/598dda1bfca3efb2.jpg)
(https://images84.fotosik.pl/909/953ff34f9a4c71c4med.jpg) (https://images84.fotosik.pl/909/953ff34f9a4c71c4.jpg)
(https://images82.fotosik.pl/910/f405d8d0447ee130med.jpg) (https://images82.fotosik.pl/910/f405d8d0447ee130.jpg)
(https://images82.fotosik.pl/910/9adf5ce5e735e55dmed.jpg) (https://images82.fotosik.pl/910/9adf5ce5e735e55d.jpg)
(https://images81.fotosik.pl/909/4446c5ebdc249625med.jpg) (https://images81.fotosik.pl/909/4446c5ebdc249625.jpg)
-
Zdjęcia są niedostępne
-
U mnie się wyświetlają :)
-
O dziwo u mnie teraz też :)
Piękny egzemplarz :)
-
Pamiętam go jeszcze z ogłoszenia i z dobrych czasów Forum Polskiej Motoryzacji.Ale ten czas leci, my sie sypiemy a polonez nadal w formie!
-
Meega jest <spoko> <spoko> <spoko>