FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: ceva w Wrzesień 01, 2022, 19:40:42 pm
-
Jest ktoś w stanie mi powiedzieć, czy ten wentylator SPAL https://allegro.pl/oferta/wentylator-spal-va09-ap50-c-54a-12v-280mm-ssacy-12521141471 będzie miał większą wydajność i efektywność niż ten fabrycznie montowany. Czy przepływ powietrza rzędu 1670m3/h to więcej niż daje oryginał?
-
Ten wentylator ma około 120W, czyli podobnie jak wentylator chłodnicy z diesla/rovera.
Odpuść sobie wentylatory z przodu chłodnicy, chyba że w komorze ze względu na silnik nie ma miejsca. W obudowę wentylatora chłodnicy poloneza pasuje praktycznie idealnie wentylator od grupy VAGa (Audi A4/A6, Passat B5 itp.). Średnica 280mm, rozstaw śrub ten sam, jest płaski, więc nie wystaje. No i najważniejsze ma 300W i robi spory przeciąg pod maską. Jeden z nr. oryginału: 4D0805571D. Ja mam zamontowany taki zamiennik: https://allegro.pl/oferta/wentylator-audi-a4-a6-a8-sharan-alhambra-passat-b5-8042064120
U mnie bez problemu radzi sobie jako główny wentylator klimatyzacji (pracuje cały czas razem ze sprężarką) i silnik się nie przegrzewa. Drugi wentylator mam oryginalny z Poldorovera i on włączał mi się tylko podczas jazdy w korku w największe upały (sterowany z presostatu przy wzroście ciśnienia w układzie). Jak masz mocny alternator (120A+) to możesz zastosować 2 takie 300W wentylatory i taki zestaw poradzi sobie w każdych warunkach i z każdym silnikiem.
-
Dzięki za odpowiedź.
Jeżeli piszesz, że ten wentylator z vw daje radę i to nieźle to chyba mnie namówiłeś na jego zakup. SPAL-a (ssący nie tłoczący do montażu za chłodnicą) wybrałem z myślą poprawy przepływu powietrza przez powiększoną chłodnicę, z której schłodzeniem fabryczny wentylator nie do końca sobie radzi. Nie daje wzrosnąć temperaturze w układzie, ale w temperaturach otoczenia powyżej 25st ma trudność ze schłodzeniem do temp. wyłączenia (91st) wentylatora. Miejsce pod maską (nie dużo ale jest) mam, więc gabaryt mniejszy niż oryginał nie jest konieczny.
-
Ten wentylator ma około 120W, czyli podobnie jak wentylator chłodnicy z diesla/rovera.
Odpuść sobie wentylatory z przodu chłodnicy, chyba że w komorze ze względu na silnik nie ma miejsca. W obudowę wentylatora chłodnicy poloneza pasuje praktycznie idealnie wentylator od grupy VAGa (Audi A4/A6, Passat B5 itp.). Średnica 280mm, rozstaw śrub ten sam, jest płaski, więc nie wystaje. No i najważniejsze ma 300W i robi spory przeciąg pod maską. Jeden z nr. oryginału: 4D0805571D. Ja mam zamontowany taki zamiennik: https://allegro.pl/oferta/wentylator-audi-a4-a6-a8-sharan-alhambra-passat-b5-8042064120
U mnie bez problemu radzi sobie jako główny wentylator klimatyzacji (pracuje cały czas razem ze sprężarką) i silnik się nie przegrzewa. Drugi wentylator mam oryginalny z Poldorovera i on włączał mi się tylko podczas jazdy w korku w największe upały (sterowany z presostatu przy wzroście ciśnienia w układzie). Jak masz mocny alternator (120A+) to możesz zastosować 2 takie 300W wentylatory i taki zestaw poradzi sobie w każdych warunkach i z każdym silnikiem.
Ne miałeś problemów z bezpiecznikiem? u mnie (Atu Plus 1.6 GLi, czyli instalacja pod dwa wentylatory, ale nie pamiętam w miejsce którego go wkładałem) po wrzuceniu wentylatora z passata, natychmiast spalił się bezpiecznik. Na oko przewód z passata wydawał się zauważalnie grubszy od przewodu z poloneza, więc - biorąc pod uwagę fakt, że sterowanie wiatrakami w polonezie jest dość prostą konstrukcją - chciałem wykonać od nowa całą wiązkę pod dwa wiatraki na grubszych kablach i ze skrzynką pod maską
-
No raczej... 300W to prawie 3x tyle, co wentylator diesla. Pod coś takiego to raz, grubsze przewody,a dwa, to raczej kres wydajności przekaźnika...
600W (50 amper...) na chłodzenie, to chyba do rajdów, albo upalania w miejscu :P.
-
Ne miałeś problemów z bezpiecznikiem? u mnie (Atu Plus 1.6 GLi, czyli instalacja pod dwa wentylatory, ale nie pamiętam w miejsce którego go wkładałem) po wrzuceniu wentylatora z passata, natychmiast spalił się bezpiecznik. Na oko przewód z passata wydawał się zauważalnie grubszy od przewodu z poloneza, więc - biorąc pod uwagę fakt, że sterowanie wiatrakami w polonezie jest dość prostą konstrukcją - chciałem wykonać od nowa całą wiązkę pod dwa wiatraki na grubszych kablach i ze skrzynką pod maską
Nie odważyłem się puszczać tego przez fabryczną instalację ;)
Mam zrobioną koło wentylatora nagrzewnicy drugą skrzynkę bezpieczników i przekaźników wraz z grubymi przewodami puszczonymi do najbardziej wymagających układów, całość zasilana grubym przewodem od rozrusznika. Z tej skrzynki zasilam cały osprzęt klimatyzacji i kilka dodatkowych układów we wnętrzu. Wentylator o którym mowa ma 300W i z prostej matematyki wynika że potrzebuje 25A przy 12V, ale przy starcie pobiera więcej dlatego pali ci fabryczny bezpiecznik. U siebie układ wentylatora zasilam z przekaźnika 40A, który zabezpieczyłem bezpiecznikiem 30A i całość działa wzorowo.
Dzięki za odpowiedź.
Jeżeli piszesz, że ten wentylator z vw daje radę i to nieźle to chyba mnie namówiłeś na jego zakup. SPAL-a (ssący nie tłoczący do montażu za chłodnicą) wybrałem z myślą poprawy przepływu powietrza przez powiększoną chłodnicę, z której schłodzeniem fabryczny wentylator nie do końca sobie radzi. Nie daje wzrosnąć temperaturze w układzie, ale w temperaturach otoczenia powyżej 25st ma trudność ze schłodzeniem do temp. wyłączenia (91st) wentylatora. Miejsce pod maską (nie dużo ale jest) mam, więc gabaryt mniejszy niż oryginał nie jest konieczny.
Wentylator 300W powinien bez problemu ogarnąć problemy z chłodzeniem. W moim VVC przy włączonej klimie, nawet w największe upały temperatura płynu nie przekroczyła mi 90 stopni - odczyt z ECU.
-
Nie odważyłem się puszczać tego przez fabryczną instalację ;)
Mam zrobioną koło wentylatora nagrzewnicy drugą skrzynkę bezpieczników i przekaźników wraz z grubymi przewodami puszczonymi do najbardziej wymagających układów, całość zasilana grubym przewodem od rozrusznika. Z tej skrzynki zasilam cały osprzęt klimatyzacji i kilka dodatkowych układów we wnętrzu. Wentylator o którym mowa ma 300W i z prostej matematyki wynika że potrzebuje 25A przy 12V, ale przy starcie pobiera więcej dlatego pali ci fabryczny bezpiecznik. U siebie układ wentylatora zasilam z przekaźnika 40A, który zabezpieczyłem bezpiecznikiem 30A i całość działa wzorowo.
Kurła, to i mnie to czeka :| , no nic wyrzeźbi się.
-
Kupione, zamontowane, podłączone. :)
Po załączeniu wentylatora czuć jego moc elektryczną, informuje o tym swoim obciążeniem 85A alternator. Cug pod maską jest zacny, w obecnych temperaturach temperaturę chłodziwa zbija dość szybko, niestety żeby w pełni przekonać się o efektach tej przeróbki trzeba poczekać do kolejnego lata i temperatur rzędu 30 st.C.
-
Czy do tego wentylatora który proponujecie przekrój kabli 2.5mm2 starczy ? I przekaźnik 30a
-
Czy do tego wentylatora który proponujecie przekrój kabli 2.5mm2 starczy ? I przekaźnik 30a
Przewód wychodzący z wentylatora ma właśnie taki przekrój (2,5mm2) wiec chyba większy przekrój nie jest potrzebny (podczas próbnego uruchomienia nie zaobserwowałem wzrostu temperatury przewodów). 30A przekaźnik? Maćko sugerował 40A i taki zastosowałem, ale skoro zabezpieczenie jest 30A bezpiecznikiem, to na chłopski rozum przekaźnik też da radę, ale szczegóły proszę konsultować z kimś bardziej kumatym.
-
Mój przekaźnik ma napisane 30a/40 a wiec nie wiem sam
-
Starczy z zapasem.
-
Zależy tylko czy chińskie 30/40A za 5zł z elektronicznego, czy faktycznie przeniesie taki prąd - wystarczy zdjąć obudowę i porównać np. z FSOwskim, czarnym elmotem 30A.
-
Panowie, kupiłem założyłem ten wentylator od vw. Cóż robi ogromny przeciag pod maską fso 125p i oto chodzi. Cala wiqzke elektryczna mam założona na kablach 2.5mm2. Bezpiecznik na kablu kupiłem niby 2.5mm2 i założyłem bezpuecznik 25A. Jednak ten bezpiecznik po kilku minutach włączonego na sztywno wiatraka spalil sie a oprawa bezpiecznik jak i jego kabel zrobiły się gorące ,zalozylem bezpiecznik 30A działało aż nie zaczęła się z jednej strony nadtapiac obudowa od bezpiecznik i kabel od obudowy gorący.(reszta kabli w układzie okej ) chyba Ta obudowa bezpiecznika na kablu kupiłem jakiś oszukany. Daje 3 zdjęcia. Wiatrak założony oraz porównanie kabla z obudowy bezpiecznika z kablem oryginalnym od wiatraka( chyba on ma 3mm2). Sorki za bródne palce ale się robi.
https://zapodaj.net/9b221d5d009f2.jpg.html
https://zapodaj.net/ee3451e78ddd2.jpg.html
https://zapodaj.net/a96fabfc17b00.jpg.html
-
Nie raz widziałem już nadtopioną taką obudowę, a w instalacji było ok.
-
Na małą chłodnicę fajnie pasuje wentylator z nexii/nubiry,dostępny za kilka złotych i przynajmniej niema poboru prądu że aż światła przygasają <spoko>
-
Nie raz widziałem już nadtopioną taką obudowę, a w instalacji było ok.
Tak ale nadtopilo tak że nie było przejścia pradowego. Kupiłem Dziś oprawke z kablem pod 30A zamontuje będzie git. A alternator mam 100 A więc raczej nie będzie przygasania lamp
-
temat z serii : jak utrudnic sobie zycie zmieniajac sprawny uklad na inny - mniej sprawny, bo nie dzialajacy prawidlowo,
nie wiem po co komus pod maska wentylator do napedu poduszkowca, w dodatku ma mniejsza srednice niz seryjny,
wiec lepiej chlodzil nie bedzie,
a zdolnosci chlodzace fabrycznego nie wymagaja poprawy
ludzie, zanim zabierzecie sie za rzezbienie w urzadzeniach cieplnych/energetycznych to wypada dowiedziec sie jakie zjawiska nimi rzadza,
skutecznosc przekazywania ciepla przez radiator do otoczenia zalezy od wielu czynnikow i konstrukcji, a nie tylko od tego jak mocno nakvrwiasz powietrzem,
bo powietrze musi odebrac cieplo z blaszek, to czy roznica na wejsciu i wyjsciu wynosi 1K czy 0.1K nie ma praktycznego znaczenia w chlodzeniu czegos takiego jak silnik, za to jak widac ma znaczenie dla temp. przewodow i obciazenia alternatora prawie polowa jego mocy na sam "wiatraczek"
jezeli ktos bardzo chce poprawiac skutecznosc chlodnicy, to taka mala podpowiedz, ze ten sam wentylator tloczacy powietrze na radiator, daje zauwazalnie lepsze efekty chlodzenia niz zasysajac z radiatora
-
KGB: Wspominałem o tym wyżej :] Jak pali bezpiecznik 25A i oprawkę, to grubo, prawie 1/3 wydajności alternatora w sam wentylator, do silnika, który w ogóle tego nie potrzebuje ]:->
-
Na małą chłodnicę fajnie pasuje wentylator z nexii/nubiry,dostępny za kilka złotych i przynajmniej niema poboru prądu że aż światła przygasają <spoko>
Witam panowie, odkopuję znowu. Potrzebuje jakiś wentylator 280mm do poloneza koniecznie plaski dla kolegi ale nie taki potwór jak ten z vw 300 wat. Pisaliście że z nexia podchodzi ale z tego co widzę nlma 252 mm troszkę mało a z nubiry 300 i nie wejdzie. Jakieś inne podpowiedział miłe widziane
-
Do rzeźby w PF 125p kupowałem 300mm ( https://allegro.pl/oferta/cienki-wentylator-12-ssacy-fmic-13285777008?utm_source=notification&utm_medium=cartWithPayment&utm_campaign=cef7b135-c856-4150-84eb-687c2d87cdd6&snapshot=MjAyMy0wNy0wNlQxMToxODo0OS4xODE0NDM0NzlaO2J1eWVyOzU1ZDQ0YjlhZjJlNzczYzc4NGRiZjBjZDY4ZjhhNDU5ZDZhYTcyZWNiMDU2ZmVlZGQ0OGU2NjZhYTc0MjZlMTk%253D ), na chłodnicę Fiata podszedł, dużo miejsca nie zajmuje. Cichy, mega przeciągu pod maską nie robi, aczkolwiek spełnia swoje zadanie.
-
A coś z używek z innego auta ? By weszło w fabryczny pajak
-
W fabryczny std pająk wchodzi ( a przynajmniej powinien) wentylator z Poloneza rover/diesel, jest krótszy i tak bardzo nie wystaje do wewnątrz komory silnika.
-
Wentylatory z fmic przeciągu nie robią. Jeżeli już ma być płaski wentylator to tylko oryginalny SPAL.
Do obudowy fabrycznej pasuje wentylator z Passata B5 bodajże, moc 300W. Maćko ma u siebie taki zapodany.
-
Do obudowy fabrycznej pasuje wentylator z Passata B5 bodajże, moc 300W.
Oczywiście, że pasuje, ale lampart125p zaznaczył że taki wentylator go nie interesuje.
-
Rzeczywiście. Nie przeglądałem poprzedniej strony. A zatem najlepszy w tym wypadku będzie to co zasugerował ceva - płaski z Rovera/diesla.
-
Idealnie siadaja rownież wentylator z audi c4. Mam zamontowany u siebie w atu. Jest bardzo plaski i dosc cichy. Wszytstkie benzynowe 100 i a6 generacji c4 maja takie same. Dostepne na aukcjach w przystepnej kasie. Prad jaki pobieraja to ok 20A, co daje troche ponad 250W.
-
100 i a6 generacji c4
Znając grupę VAG, to nie będzie to samo co w B5?
-
Prad jaki pobieraja to ok 20A, co daje troche ponad 250W.
Czyli do dźwignięcia przez fabryczną instalację?
Cytat: paweł1989 w Dzisiaj o 12:29:54
100 i a6 generacji c4
Znając grupę VAG, to nie będzie to samo co w B5?
Oby jednak nie, bo myślę nad podmianą drugiego wentylatora (pierwszy to już jest ten z B5) na bardziej płaski, a póki co mam jeszcze oryginał i nie chciałbym przerabiać kolejnego obwodu zasilania wentylatora, a ten wentylator z c4 gabarytowo by mi odpowiadał.
-
100 i a6 generacji c4
Znając grupę VAG, to nie będzie to samo co w B5?
To samo. Nie miało sensu robić do każdego auta osobnego wentylatora,nawet benzyna/diesel mają to wspólne