FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Układ paliwowy i chłodzenia/nagrzewania => Wątek zaczęty przez: zombiepox w Czerwiec 09, 2014, 20:23:18 pm
-
Panowie mam zapytanie, czy może mierzył ktoś jakieś większe chłodnice które by podeszły do Poldka?
Czy ta od diesla jest dużo bardziej wydajna?
Mam problem u siebie przy upalaniu, ciężko jest mi utrzymać temp.90 stopni i myślę co by tu większego wsadzić
-
myślę że jak do upalania w miejscu to chłodnica niewiele da. ja bym się zastanowił nad silniejszym wiatrakiem
-
Masz jeden czy dwa wiatraki?
-
Wiatraki mam dwa.
Nie chodzi mi o upalanie w miejscu bo to wiadomo że się grzeje, tylko podczas jazdy.
Coś mi się kojarzy że ktoś wkładał od jakiegoś forda ale mogę się mylić.
Najgorsze że w Poldkach na dole jest ta poprzeczka łącząca podłużnice i ona mocno blokuje wielkość chłodnicy.
-
chlodnica seryjna jest spoko. daje rade. zaczalbym od przeplukania ukladu i jezeli uzywasz auta tylko do driftu pokusilbym sie o wyjecie termostatu. moje VVC 160 nie gotuje sie pomimo ze non stop sandał w podłodze :D
-
swoja droga w silnikach rovera jest ten minus ze pompa wody musi pogonic obieg od rozrzadu do zamachu i spowrotem puscic plyn na przod silnika i tam jeszcze zmierzyc sie z chlodnica. w poprzednim 1.8 zastanawialem sie nad tym jak tu mozna poprawic pompe wody, zeby wywierala wieksza moc, zeby pogonic ten plyn przez caly uklad
-
Chłodnica jest praktycznie nówka sztuka. wszystkie węże są nowe i o większej średnicy. W sumie jedyna wąska kicha to ta przy termostacie.
Może wezmę i go wywalę, nie zaszkodzi spróbować.
Ta od diesla jest dużo większa??
-
wcale taka wieksza nie jest. z tego co kojarze to tylko troche wyzsza i raczej mosiezna. chyba... nie pamietam. z reszta diesel nie ma takich tempreratur jak benzyna. benzyne zawsze latwiej ugotowac niz diesla
-
Czyli w sumie pozostaje mi zamontować wydajniejszy wentylator. Który mi przedmucha tą chłodnice.
Najgorsze że dojdą jeszcze dwie małe chłodnice od oleju i wspomy i jeszcze trochę zawężą światło.
-
z reszta diesel nie ma takich tempreratur jak benzyna.
To po co w GLD montowali chyba największą chłodnice z dwoma wentylatorami? :P Przyciśnij sobie kiedyś GLD latem pod górkę z pełnym obciążeniem, wtedy łapie temperatury jak głupi. :)
Chłodnica w GLD jest wyższa i grubsza na pewno
-
zombiepox a chłodnica robiona na wymiar. Ja zrobiłem wymiarowo jak standard ale rdzeń z 55mm, jeszcze nie testowana bo niema kiedy.
-
ja załozylem do siebie chlodnce od diesla.. jest wyższa szersza i grubsza... auto momentalnie prestalo sie gotować.. moim zdaniem duuuzo powinna pomoc. ja włącze oba wiatraki to nawet w upał chłodzi w kilka chwil.( ze niemam termostattu to nawet w 30kilkustopniowym upale jestem w stanie schłodic go odo temeratury takiej ze na skali niwidac podnisionej wskazowki.)
-
Temat się powtarza, chłodnica z diesla jest dobra, ale tylko jak ona sama jest w dobrym stanie albo nowa-o taką trudno.
Ja bym dorobił do poldkowej chłodnicy gruby rdzeń-wyjdzie taniej i lepiej.
-
Ja mam z forda. Konkretnie ze Sierry, polecam od wersji 2.0 DOHC, najlepiej oryginał, niestety bez robienia wcięć w fartuchach nie da rady.
Ważne jest żeby wziąć wersję od DOHCa bo od OHC nie ma gniazda na termowłącznik.
-
Znajomy podsunął mi jeszcze jedną opcję, aby przerobić jakiś duży intercooler. Wyciągnąć z niego rdzeń i dorobić boki. Ale nie wiem czy to jest dobry pomysł.
-
z doopy pomysl ,ten ic musialby byc wiekszy niz chlodnica seryjna
-
Dużo zależy jakim kosztem chcesz załatwić sprawę.
Może chłodnicę do aut wyczynowych ...
-
Prawdę mówiąc to chciał bym to załatwić w miarę budżetowo. Za 800 zrobią mi chłodnice jaką chcę.
A ja chciał bym się zmieścić w 400 :]
-
A ja chciał bym się zmieścić w 400
Za to idzie jeszcze wyrwać nowego oryginalnego diesla...
-
moze spróbuj na poczatek wyjac termostat,to bedzie najtaniej ,
nie zaszkodzi, jakbys sobie zrobil wlacznik do wentylatrow,zeby zalaczac je wczesniej niz robi to bimetal,
no i jeszcze taka błahostka - zobacz,czy wentylatory sa dobrze podlaczone i kreca sie w dobra strone,czyli tlocza powietrze od przodu do tylu pojazdu
-
Termostat już dzisiaj wyciągnąłem <lol> czekam teraz na jakiś upalniejszy dzień.
wiatraki mam zrobione tak że jeden jest z czujnika, a drugi z guzika.
Chyba zamontuje tą z diesla + wydajny wiatrak i będzie gitarka.
-
Mam taką z diesla w zwykłym 1.8. Dwa wiatraki spięte razem. Chłodnica jest sporo większa od tej z 1.4 wchodzi także więcej płynu. Efekt jest na pewno na plus w porównaniu do tej oryginalnej.
A tak wygląda w doładowanym 1.8
(https://lh5.googleusercontent.com/-sJGkNHgljwk/UwioRCCsViI/AAAAAAAAD0Q/H3VAufPcl3U/w698-h524-no/CAM00220.jpg)
-
Nie dodam nic odkrywczego ale polecam wentylatory SPAL - wąskie a jednocześnie wydajne. W fajnej cenie można dostać w firmie zajmującej się chłodnictwem http://www.jmn40.eu/ Nie że robię komuś reklamę ale ja za swojego SPALa dałem niecałe 200zł a taki sam w rallyshopie ponad 400.
-
No fajne i rzeczywiście wąskie. Który model kupiłeś?
-
va08-ap51c-23s
-
tak wygląda moja robiona na wymiar. rdzeń o wymiarach 550x350x53
(http://naforum.zapodaj.net/thumbs/a4cd1c3e5d7d.jpg) (http://naforum.zapodaj.net/a4cd1c3e5d7d.jpg.html)
(http://naforum.zapodaj.net/thumbs/3c8b453886d1.jpg) (http://naforum.zapodaj.net/3c8b453886d1.jpg.html)
(http://naforum.zapodaj.net/thumbs/afdda23876dc.jpg) (http://naforum.zapodaj.net/afdda23876dc.jpg.html)
-
Odświeżam temat, która chłodnica z polonezów spisywała się najlepiej? Pomijam dieslowską, jest ciężka do zdobycia. Czy zwykła, szeroka chłodnica, np. z caro, atu będzie lepsza od starej, kwadratowej miedzianki? Czy mocno się różni od 1.4 diesla?
-
Ciężko powiedzieć, miedzianka też daje rade jak nie jest zakamieniona. A w jakim celu chcesz zmieniac chłodnice ? Fabryczna przestaje dawać rade przy naprawde ciężkim upalaniu.
-
Ciężko powiedzieć, miedzianka też daje rade jak nie jest zakamieniona. A w jakim celu chcesz zmieniac chłodnice ? Fabryczna przestaje dawać rade przy naprawde ciężkim upalaniu.
Chcę mieć lepsze chłodzenie po prostu, moja wydaje się już być zmęczona życiem, auto się non stop przegrzewa, wszystko już było sprawdzane oprócz pompy, układ płukany. Wydaje mi się, że nowsza, szeroka chłodnica powinna być siłą rzeczy lepsza od miedzianej ze względu na większą powierzchnię oddawania ciepła i lepsze ułożenie.
-
w sumie dobrze,ze mi przypomniales, to zmierze o policze,ktora ma wieksza powierzchnie radiatora,
to wcale nie jest takie oczywiste,bo stara chlodnica jest grubsza od nowszych i to jest wlasnie caly pic o le jest grubsza
-
tak ze dwa razy jest grubsza, jak nie więcej. do tego miedź lepiej przewodzi ciepło niż alu.
jak ohv-ka przegrzewa ci się od stania w korkach, to masz coś grubo nie tak z układem chłodzenia. chociaż w przypadku tego auta, nie zdziwiłby mnie brak połowy łopatek w pompie wody. :P
-
tak ze dwa razy jest grubsza, jak nie więcej. do tego miedź lepiej przewodzi ciepło niż alu.
jak ohv-ka przegrzewa ci się od stania w korkach, to masz coś grubo nie tak z układem chłodzenia. chociaż w przypadku tego auta, nie zdziwiłby mnie brak połowy łopatek w pompie wody. :P
Pompę też niedługo będę wymieniał, to jest bardzo dziwne.
Zatem wymiana chłodnicy na nowszą, szeroką jest kompletnie bez sensu?
KGB , byłbym wdzięczny za informację, jutro mam zakupić szeroką chłodnicę od Atu za całe 30zł :] Zastanawiam się, czy warto robić tą przekładkę w takim wypadku, bo podejrzewam, że w GLI chłodnica była aluminiowa, jeżeli mam tylko pogorszyć chłodzenie, to sobie odpuszczę...
-
Jak już jesteśmy w temacie chłodnic. Obecnie w GSI mam z Trucka Diesla. Jest OK, założyłem ją, bo tylko taką miałem w moim magazynie. Sprawdza się wyśmienicie.
Ale chciałbym w przyszłości zaadoptować chłodnice z innego auta oraz dobrać jakieś fajne płaskie wiatraki (w moim trucku bede robił komore clean look, czyli schowane kable, zaspawane wszystkie dziury i ogólnie wszystko gładko i czysto). Wiele elementów bedzie zmienionych więc i nieseryjna chłodnica nie bedzie przeszkadać.
Czy znacie jakąś chłodnice co by pasowała wymiarami i mniej więcej miejscami gdzie wychodzą króćce? Podobno z mercedesa w201 jest podobna do polonezowej. Kwestie mocowań pomijam, bo wyspawam sobie takie jak bedą potrzebne, to samo wiatrak- też dosztukuje. Fajnie jakby czujnik wentylatora dedykowany do takiej chłodnicy miał identyczną zasade działania (bimetal)
Propozycje?
-
daniel22 no i widzisz, zapomnialem,
jutro zmierze
-
Ok, czekam na wyniki :).
-
pomierzylem, policzylem,
sama powierznia oddawania ciepla jest w zasadzie nie do oszacownia, jezeli ktos nie zazywa relanium ,wiec pozostanmy przy kubaturze radiatora,
stara mala chlodnica ma wieksza kubature niz aluminiowa szeroka,
roznica ~15%,
jednak nowsza chlodnica ma ponad 33% wieksza powierzchnie "czolowa" co daje jej fory przy jezdzie bez wlaczonych wentylatorow,
z dwoma wentylatorami tez ma przewage (chociaz w wiekszosci plusow byl zalozny jednak jeden wentylator)
-
Warto pamiętac, ze aluminiowe chłodnice maja duzo gesciej upchane zeberka, wiec powierzchnia czynna jest wieksza niz w miedzianych. Kompensuje to gorszy współczynnik przewodzenia w stosunku do miedzi.
-
nic nie trzeba kompensowac, bo pierwsze "miedziane" chlodnice sa najczesciej wykonane z mosiadzu, a mosiadz ma wspolczynnik przewodnosci cieplnej nie lepszy niz aluminium,
a po drugie kanaly wodne maja tak cienkie scianki,ze przewodnosc cieplna ma minimalne znaczenie,
co do samych finow, te w postaci blaszek osadzonych na kanalach maja umiarkowane mozliwosci odprowadzania ciepla cala powierzchnia ,
dodatkowo na aluminim jedynie stykaja sie swobodnie z kanalami,
w miedzianych chlodnicach finy blaszki i finy falbanki sa lutowane do kanalow ,a cyna ma gorszy wspolczynnik przewodzenia ciepla niz miedz,mosiadz i alu,
w rezultacie trudno wyczuc, ktora chlodnica jest wydajniejsza, bo kazda ma jakies ograniczenia w budowie i materiale
-
Aluminiowa chłodnica to zło wcielone, nie polecam nikomu <blee> Mam w swoim GTi (zakładana przez poprzedniego właściciela w 2011 roku jako nowa) i to jest porażka na całej linii. W cieplejsze dni wystarczy na chwilę stanąć na światłach i już wentylator słychać. Podczas ostrzejszej jazdy, potrafi załączyć się nawet w trakcie jazdy.
Ostatnio wracając ze zlotu autostradą, zrobiłem małego sprinta spod bramek, prędkość 170-180km/h i temperatura około 100 stopni, oczywiście wentylator chodzi (mam podłączoną kontrolkę), dodatkowo odpaliłem drugi wentylator na przycisk i też nie chętnie spada. Dopiero po odpuszczeniu i zejściu do 140-150km/h temperatura spadła do 90...
Dlatego też najbliższa "modyfikacja" w moim aucie to powrót to fabrycznej miedzianej chłodnicy.
-
Chłodnica starego typu TYLKO wyczyszczona z syfu na zewnątrz i wewnątrz. Do tego porządny wiatrak od klimy z opla czy bmw a nie fabryczne dmuchawki które więcej hałasują niż chłodzą. W stara chłodnice wchodzi tez więcej płynu niż w nowa - coś wam to mówi ?
Z nieseryjnych to chłodnica z forda sierry - trzeba minimalnie przerobić podłużnicę bo brakuje ze 2 cm a spokojnie wystarcza do 4.0 V6 które naprawdę się grzeje.
Nie ma co porównywać wprost alu chłodnicy z plusa która pracuje w ciśnieniowym układzie ze zbiornikiem wyrównawczym a starej chłodnicy która pracuje przy ciśnieniu atmosferycznym. Często stara chłodnica jest tez pozbawiona przesłony z boku co powoduje ze powietrze leci obok a nie przez chłodnicę. Jedynie w poldofordach stara chłodnica z mosiądzu miała zaspawany korek i zbiornik wyrównawczy z forda sierry i dawała spokojnie rade w 2.0 pinto.
Do wyboru macie albo praktykę albo teoretyczne wywody...
-
starej chłodnicy która pracuje przy ciśnieniu atmosferycznym.
yy, że co? chyba przy uszkodzonym korku.
-
Koledzy mam podpbny temat, wiec warto odswiezyc: Czy dieslowska napewno bedzie pasowac bez wiekszego babrania i kombinacji do Poloneza Plusa Bosch?
-
Tak, parę miesięcy temu wkładałem taką do plusa w boschu i wszystko podchodzi plug&play <spoko> Pamiętaj jedynie, że w dieslu są odwrotnie podłączone wentylatory ( jeśli o kolory kabli chodzi ) więc też będziesz musiał pozmieniać je we wtyczkach na odwrót żeby dmuchały na silnik a nie na chłodnice
-
Super, dzieki kolego!
-
Z rzeczy które jeszcze pamiętam, to musisz usunąć gumowe odbojniki siedzące na dole pasa przedniego o które podpiera się zwykła chłodnica. W chłodnicy od Diesla takie gumowe odbojniki są zamontowane w chłodnicy a nie w pasie a i tu i tu nie są potrzebne bo będzie za wysoko siedziała. Węże itp podłączenia - wszystko pasuje idealnie
-
To zatem w jaki sposob jest mocowana?
-
To zatem w jaki sposob jest mocowana?
Odbojniki są na chłodnicy i wchodzą w otwory w pasie po starych odbojnikach.
-
Odbojniki pasuja i mają być
-
chłodnica z trucka ma tylko jedną wadę moim zdaniem - jest za wysoka, co powoduje że górna partia chłodnicy nie jest obmywana przez powietrze ponieważ blokuje to górna część pasa przedniego
-
Ja łaskawym okiem patrzę w stronę chłodnicy z astry f 1.7td isuzu.
http://www.iparts.pl/czesc/chlodnica-wody-nissens-63278a,opel,astra-f-56_-57_-1991-09-1998-09,1-7-tds-82km,84-376-1792-100103-0-123-63278a.html
Może ma niewiele większą powierzchnię od zwykłej fsowskiej ale grubość powinna pomóc. No i jest nieco węższa więc łatwiej będzie kombinować z klimą...
-
Ja mam klimę i chłodnice z diesla.Pasuje wszystko bez problemu.
-
Tak ale raczej nie w borewiczu...
-
Nie zauważyłem że mowa o borewiczu.
-
Zanabyłem używaną chłodnicę z wyżej wymienionego opla i jest naprawdę ciekawa. Grubsza i wyższa ale i minimalnie węższa. tak z grubsza w nią jedną da się wsadzić prawie dwie chłodnice aluminiowe FSOwskie. Wolną chwilą muszę cyknąć fotki poglądowe. Króćce pasują idealnie a wejścia mają chyba z 1mm mniejszą średnicę więc z wężami też nie powinno być problemu.
Dodatkowo mam też wentylator z forda puma (analogiczny powinien być w innych małych fordach) który powinien idealnie współpracować z chłodnicą oplowską.
-
nie wierze w używane chłodnice, mam od 4 lat Trucka Roya i padła, tzn zaczęła ciec już kolejna 3 używka, ostatnio miałem dwu wentylatorową od Trucka diesla, fakt masywna, gruba na 4 cm i wchodzi na styk w miejsce jakie jest w PLUSie, doskonale robi swoja robotę, nawet latem w Hiszpanii , czy serpentynami 20 km w górach , ten drugi wentylator podczas jazdy nigdy się nie włączał, w domu dopiero jak zdjąłem konektor z czujnika od pierwszego wiatraka to po chwili drugi się włączył, dlatego wiem że w ogóle działa ..
teraz szukam czegoś nowego, tanio ze sklepu/hurtowni...
proszę o te fotki z chłodnica od Astry
-
Obiecane fotki:
-
i ze niby sie miesci na wysokosc ?
-
Dizlowska jest większ i jakoś się mieści...
Nie miałem pod ręką suwmiarku ale jest ok 1mm różnicy między grubymi wężami. Jak znajdę zmowu czas to zmierzę.
-
na tych twoich zdjeciach wyglada jakby byla wyzsza o 1/3 wysokosci fabrycznej, czyli ~11cm
aluminiowa siega nad belke pasa przedniego na 34cm ,do konca belki gornej jest 40cm ,
w masce jest przetloczenie i gdyby zdjac wygluszenie to moze 4cm bedzie - razem mamy 10cm,
nawet jak wcisniesz ta chlodnice,to przy zamykaniu maski bedzie uderzana ,
no i po co komus chlodnica zaslonieta blacha belki - tam nie ma przeplywu powietrza
-
na tych twoich zdjeciach
Wpadnij z aparatem i zrób lepsze fotki...
Dla równie spostrzegawczych opiszę małe wyjaśnienie do zdjęć.
- zdjęcie nr 1 - porównanie szerokości obu chłodnic
- zdjęcie nr 2 - porównanie grubości obu chłodnic
- zdjęcie nr 3 - porównanie wysokości obu chłodnic
Wysokość radiatora to jakieś 36 cm więc siada spokojnie.
no i po co komus chlodnica zaslonieta blacha belki - tam nie ma przeplywu powietrza
Jak dopasujesz wentylator z takiego na przykład forda puma który przykrywa praktycznie cały radiator powietrze będzie zaciągane również przez tą część która nie jest owiewana przez pęd powietrza w czasie jazdy.
A odpowiadając wszystkim: średnica króćców w chłodnicy FSO - 35mm, w Oplowskiej 34mm więc jak pisałem jest różnica 1mm ale w tą gorszą stronę...
Odpowietrzenie w oplowej ma 12mm tak dla pełni informacji... Słabo go widać na zdjęciach ale jest z tej samej strony co termo-włącznik...
-
A z łady 2106 nie lepiej by podeszła niż jakaś rzeźba?
-
Jak dopasujesz wentylator z takiego na przykład forda puma który przykrywa praktycznie cały radiator powietrze będzie zaciągane również przez tą część która nie jest owiewana przez pęd powietrza w czasie jazdy.
mam spore doswiadczenie w chlodzeniu i uwazam, ze zamiast szukac duzych radiatorow, rownie dobrze i latwiej jest zapewnic wiekszy przeplyw powietrza,
mocniejsze wentylatory i mniejsza chlodnica to tez mniejsza histereza w sterowaniu,
no i pozostaje jeszcze kwestia tego,ze wentylator tloczacy jest znacznie skuteczniejszy niz zasysajacy - teoretycznie wydaje sie,ze nie powinno byc roznicy, a w praktyce jest spora