DLA POCZĄTKUJĄCYCH ELEKTRYKÓW
Instrukcja obsługi multimetru:
To jest widok typowego panelu miernika. Ten powyżej został zakupiony na allegro za 20 zł. Wystarczy, żeby w samochodzie sprawdzić praktycznie wszystko.
Kolor zielony – przedział do sprawdzania napięć prądu stałego/zmiennego. Czyli taki jak potrzebujemy do samochodu, gdzie mamy prąd stały. Oznaczany linią prostą lub z j.ang. - DC
Niebieski – przedział do sprawdzania napięć prądu przemiennego – np. gniazdko w domu. Oznaczany linią falowaną lub z j.ang. AC
Ciemnozielony – natężenie prądu stałego i obok na czerwonym tle 10A – dla natężenia 10 Amperów. .
Czerwony – tester diód – w mierniku powyżej z brzęczykiem.
Fioletowy – mierzenie oporu.
Wyświetlacz, „niebieskie kółko z dziurkami" – do sprawdzania tranzystorów. W aucie nikomu nie będzie raczej potrzebne.
Na prawo 3 gniazdka do przewodów.
Pierwsze od dołu – uziemienie/masa/minus.( tam gdzie czarny przewód ).
Czerwony przewód – „plus”
Gniazdo chwilowo puste – przekładamy czerwony przewód dla pomiaru natężenia 10A, lub wysokich napięć.
Do dzieła:
Pomiar napięcia:
Napięcie mierzymy podpinając miernik zawsze równolegle. W praktyce oznacza to, że czarny przewód przy aucie podpinamy do masy – karoseria, przewód masowy, ” – ” przy akumulatorze. Czerwony podpinamy tam, gdzie chcemy sprawdzić napięcie, lub po prostu czy w ogóle „mamy w tym miejscu prąd”.
Liczbę jaką musimy ustawić zawsze większą niż wynosi badane napięcie. W większości mierników o ile coś zrobimy nie tak to raczej dostaniemy wyłącznie sygnał o nieprawidłowym zakresie, ale lepiej dmuchać na zimne.
Reasumując jeśli spodziewamy się, że napięcie będzie wynosić ok. 12V – tak jak w aucie, to nastawiamy na zakres wyższy od spodziewanego. W moim przypadku 20V.
Na obrazku przykładowo pokazany pomiar napięcia na akumulatorze 6V.
Nic się nie stanie, o ile nastawimy na wyższy zakres. Pomiar będzie po prostu mniej dokładny.
Nic też się nie stanie jak pomylimy + z - . Po prostu na początku wyświetli się znaczek -.
Podobnie rzecz ma się dla pomiaru napięcia w gniazdku. Oczekujemy 230 V, więc nastawiamy na większy zakres – w tym przypadku 750V i wkładamy końcówki do gniazdka:
Sprawdzanie ciągłości przewodu:
Możliwe na 2 sposoby. Testowaniem oporu lub testem diody.
1. Test diody:
Test diody pokazuje nam spadek napięcia w mV. W praktyce jeśli dołożymy końcówki do badanego przewodu to jeśli jest on cały to pokaże nam się jakaś mała wartość a brzęczyk zacznie piszczeć. Dla przerwanego przewody wyświetli się nam na początku wyświetlacza 1.
Testowanie diód:
Przykładamy końcówki do 2 stron diody. Próbujemy 2 kombinacje. Raz z jednej strony czarny raz czerwony. W jednej kombinacji musi nam pokazać przerwę – jeden na początku wyświetlacza od 1. Tak jak dla przerwanego przewodu. A w drugiej kombinacji wyświetlić liczbę z przedziału zazwyczaj 350 – 700. O ile w jakiejkolwiek kombinacji miernik zapiszczy, dioda jest zepsuta.
Testowanie oporu:
Przykładamy końcówki do badanego przewodu. Mała wartość – nie ma przerwy, 1 po lewo – jest przerwa.
O ile wyświetlają się jakieś duże wartości, to sygnał, że z przewodem / złączką / włącznikiem po drodze / czy jakąś wtyczką coś jest nie tak – występuje na niej duży opór, czyli są straty napięcia.
Pomiar natężenia – praktycznie wykorzystuje się w miarę rzadko przy samochodach. Np. do poboru prądu z akumulatora na wyłączonym zapłonie. W tym celu rozcinamy przewód który chcemy sprawdzić i łączymy go miernikiem, czyli do odciętego przewodu z jednej strony czerwony, a z drugiej czarny. Wyświetlacz w zależności od ustawionego zakresu pokaże nam prąd pobierany w A ( Amperach) lub mA ( miliAmperach).
[ Dodano: 06 Lis 2008 20:37 ]Mam nadzieję, że kolejny z poradników się podoba
Dodam tylko ze jezeli mierzymy napiecie ktorego nie znamy to zawsze ustawiamy na najwyzszy zakres pomiarowy i dopiero stopniowo zjezdzamy w dól. [...]takim miernikiem mozna mierzyc TYLKO prąd staly DC- uzycie takiego miernika do sprawdzenia poboru pradu w lodówce skonczy sie uszkodzeniem miernika albo co gorsza pozarem czy waszym porazeniem.
Pomógł też kolega
Osfald:
Nic się nie stanie o ile pomylimy "plus" z " minusem". Miernik po prostu wyświetli znak "-" z przodu wyświetlacza.