Autor Wątek: spawanie podłużnic  (Przeczytany 8064 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

spawanie podłużnic
« dnia: Wrzesień 04, 2012, 01:15:37 am »

Offline burat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 147
  • Płeć: Mężczyzna
    • Subaru Impreza + PoldoRover 22B :)
mam pytanie czy ktoś ma może zdjęcia jak to się powinno być zrobione   :]
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 04, 2012, 10:08:03 am »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Która konkretnie część?
Ja jestem w trakcie naprawy podłużnic z przodu, mogę pokazać jedną zrobioną i jedną w trakcie. Jak coś to pisz na PW.

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 04, 2012, 10:44:55 am »

Offline Michał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 716
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.6, LEXUS IS
Mozesz tu wrzucic, tez z checia bym zobaczyl ;)

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 04, 2012, 11:59:47 am »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Młody lepiej ucz się bo masz w tym tygodniu klasówkę z matmy.

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 04, 2012, 12:38:19 pm »

Offline Maxior

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 411
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klekot 1.9 GLD '95
Młody lepiej ucz się bo masz w tym tygodniu klasówkę z matmy.

hyhyhyhy :d
Feel the 1.9 GLD power ;d  6,15 l/100 ON
Klekot in progress, od 7 lat ciągle ten sam :D
NO LPG!!!

Moim zdaniem Polonez jest najlepszy a wszystkie inne auta są do d*py, ponieważ nigdy innego pojazdu niż Polonez nie miałem :d

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 04, 2012, 23:42:13 pm »

Offline burat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 147
  • Płeć: Mężczyzna
    • Subaru Impreza + PoldoRover 22B :)
może nie sprecyzowałem ,bo swojego poldolota robię do rajdów i właśnie wielu mówi mi o "ospawaniu podłużnic" i chciał bym to zobaczyć co by koledze pokazać o co kaman ;)
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 05, 2012, 00:43:15 am »

Offline michau

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1651
  • rover team
ja swoje podluznice poprawilem tam gdzie pojawialy sie ew pekniecia, tam gdzie rdza zostalo to wyeliminowane i cale na łączeniu na tym dolnym kancie pospawałem bo te fabryczne zgrzewy widzialem jak puszczaja i wolalem tego uniknac ;)
in garage : 1.4 16v, 1.5 8v  1.6 16v, 1.8 16v VVC, 2.0 OHC, 2.0DOHC
czy da się więcej? ;)

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 05, 2012, 12:12:38 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 05, 2012, 23:36:53 pm »

Offline burat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 147
  • Płeć: Mężczyzna
    • Subaru Impreza + PoldoRover 22B :)
dzięki
Mikołaj Rej cyt. " A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swoje Rajdówki mają" :mrgreen:

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 16, 2012, 16:02:21 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Pomyślałem, że komuś może się przydać. Co prawda auta w rajdach nie mam zamiaru wykorzystywać, ale skoro wlatuje sztywniejszy zawias + polibusze, to postanowiłem zrobić przegląd podłużnic. Obie pęknięte. Prawa zgnita pomiędzy warstwami blachy. No to do dzieła:

Po pierwsze, wycinamy wszystko co chore. Żadnej litości.
Po drugie, przygotowanie.
a) Spawarka - w moim wypadku migomat, butla 18% CO2, drut 0,6 a potem 0,8. Posuw i prąd dobierany w trakcie pracy (większość na prądzie 105A).
b) Kątówka. Tarcze do cięcia (1mm), i do szlifowania (ja używałem 3mm, listwówki i drucianki).
c) Gilotyna (lub tniemy materiał kątówką)
d) Świeże, nie skorodowane blachy (używałem 1mm i 2mm)
e) Wiertarka - będzie potrzebna do odtworzenia otworów na mocowania belki, stabilizatora itp., robienia "zgrzewów" i do czyszczenia - wiertła 6mm, 13mm, szczotki.
f) Chemia - ja używam Coriny, pasty do spawów, czasami Cortaninu gdy nie mam jak wyciąć i cynku w sprayu (trzeci cynk jaki udało mi się znaleźć i w końcu nadający się do spawania - nie kupujcie nic poniżej 30 zł, bo nadaje się do malowania płotu). Konserwacja bitgum, a jeśli ktoś nie lubi - chlorokauczuk.


Świetny wynalazek:

Tego NIE UŻYWAMY:


g) Młotki, kombinerki, śrubokręty/przecinaki do pobijania, punktaki.



W moim przypadku relacja zaczyna się po wspawaniu wewnętrznej blachy podłużnicy i części poszycia. Lecimy dalej:
1)
2) Docinamy na wymiar blachę, wykonujemy otwory na śruby i dodatkowo w odstępach kilku cm otwory do wykonania "zgrzewów". Pozwoli nam to dodatkowo usztywnić podłużnicę i zapobiegnie "pracy" blach względem siebie.

3) Blachę od spodu, oraz powierzchnię do której będziemy spawać malujemy cynkiem w sprayu. Jedna warstwa, czekamy 5 min i gotowe (jeśli musimy czekać dłużej, to prawdopodobnie kupiliśmy jakieś g.wno).



4) Zaczynamy spawanie od przyłapania blachy w kilku oddalonych od siebie miejsach, co jakiś czas spawając pomiędzy nimi. Pomagamy sobie młotkami w dopasowaniu blachy do podłoża.

5) Po przyspawaniu naszej reperaturki, szlifujemy powierzchnię w celu wykrycia ewentualnych niedociągnięć. Poprawiamy, szlifujemy (jeśli oprócz odbudowy mamy też zamiar wzmocnić naszą podłużnicę, musimy przygotować powierzchnię do przyspawania kolejnej nakładki).

6) Kontynuujemy z dalszą częścią:














Jak się później przekonałem zaglądając do środka podłużnicy, zastosowany przeze mnie podkład cynkowy prawie wcale się nie wypala. Powinien chronić naszą podłużnicę przez długie lata. Poza tym, przewodzi prąd i wcale nie musimy go szlifować przed spawaniem - sprawdzone, na początku podchodziłem do tego sceptycznie przez poprzednie doświadczenia z "cynkami w sprayu".

OK, co dalej - oczyszczamy nasze powierzchnie po spawaniu, zwłaszcza miejsca spawów. Stosujemy podkład reaktywny (jak kto woli, epoksydowy - nie wnikam, nie jestem zawodowcem, u mnie się sprawdza Corina i nie gnije).



Te czarne plamy to po Cortaninie. Zostawiłem do wyschnięcia, po czym wyszlifuję papierem ściernym i pomaluję Coriną. Wykonane z tyłu przy naprawie nadkola, nie gnije, nie odpada. Ważne wyszlifowanie.

Dalej:
Pasta uszczelniająca
Po wyschnięciu podkładu, zabezpieczamy wszystkie miejsca gdzie może dojść do przedostawania się wilgoci między blachy. Wszystkie miejsca gdzie spawaliśmy, fabryczne zgrzewy czy miejsca łączenia blach (warto zabezpieczyć też te, które do tej pory nie zgniły)


Konserwacja:
Znana i lubiana, nie trzeba wiele tłumaczyć. Stosujemy po wyschnięciu pasty uszczelniającej:

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 16, 2012, 16:20:11 pm »

Offline Grzesiek

  • elektryk wysokich napięć
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 343
  • Płeć: Mężczyzna
  • FSO Podlasie
    • Caro R4 Turbo EMU Black 500+
    • 12.09 Performance
xmaniek to żeś fotorelację zrobił  :]

Ode mnie:
banned napisał: spędziłem tyle a tyle dni, budując coś co działało źle, ale za to mogłem się pochwalić na forum
>>500.6KM/562.7Nm https://youtu.be/pUEHL-NOYAI
Polonez R4T 100-200km/h w 5,5s
1/4 ET: 12.384s@195.12 km/h 13,192s @189,8km/h 13,015s @177,4km/h
Polonez? Tylko w Turbo.

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 16, 2012, 19:35:21 pm »

Offline Sławek#1978

  • Partacz
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1744
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 OHV Turbo +1?? KM?? & Fiat Croma 1.9 JTD '09 120 KM - Holownik & Volvo V70 2.4T AWD '01 200 KM - "TurboŁoś"
Dzięki panowie, bardzo się przyda w najbliższym czasie z tym, że ja chyba będę sobie wstawiał całą tą zewnętrzną polówkę podłużnicy

P.S Proponowałbym to do artykułów wrzucić :)
Im dalej w blachę tym więcej rdzy...

Odp: spawanie podłużnic
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 08, 2012, 07:30:00 am »

Offline Grzesiek

  • elektryk wysokich napięć
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 343
  • Płeć: Mężczyzna
  • FSO Podlasie
    • Caro R4 Turbo EMU Black 500+
    • 12.09 Performance
Sławek swego czasu był taki artykuł...
banned napisał: spędziłem tyle a tyle dni, budując coś co działało źle, ale za to mogłem się pochwalić na forum
>>500.6KM/562.7Nm https://youtu.be/pUEHL-NOYAI
Polonez R4T 100-200km/h w 5,5s
1/4 ET: 12.384s@195.12 km/h 13,192s @189,8km/h 13,015s @177,4km/h
Polonez? Tylko w Turbo.