W tym temacie będziemy opisywali książki i publikacje które posiadamy lub przeczytaliśmy. Pozwoli nam to na zebranie informacji na temat dostępnej literatury tematycznej. W brew pozorom pozycji wydawniczych o temacie polskiej motoryzacji jest coraz więcej, jednak nie o wszystkich wiemy. Dlatego właśnie powstał ten temat.
Temat ma na celu utworzenie przejrzystego zbioru dostępnej literatury.
[ Dodano: 07 Wrz 2010 09:56 ]AUTO-MOTO PRL
Autor: Adam Zakrzewski (rekomenduje: Patryk Mikiciuk)
255 stron
twarda oprawa
(drugie wydanie tej książki poznacie po okładce z Mikrusem. Nie znalazłem jednak nigdzie zdjęcia)
Bardzo ładnie graficznie przygotowany album. Bardzo duża ilość zdjęć do tej pory nie publikowanych. Opis (prawie) wszystkich pojazdów produkcji PRL w raz z prototypami. W książce nie zabrakło opisów takich rarytasów jak FSO Ogar, Wars, Warszawy 110 czy przepięknej Syreny Sport. Bardzo bogaty opis każdego auta od momentu rozpoczęcia produkcji aż do zakończenia uwzględniając większość powstałych wersji które zarówno weszły do produkcji jak i pozostały tylko w formie prototypu. Opisy są bardzo ogólne pod względem dat i liczb. Ma to na celu uniknięcia błędów merytorycznych przez autora (... i słusznie, lepiej coś pominąć niż napisać bzdury)
Książka jest podzielona na cztery działy: Samochody osobowe, motocykle i motorowery, samochody dostawcze, samochody ciężarowe. Sposób redagowania genezy powstania danej konstrukcji wpleciony w realia polityczne i gospodarcze tamtego okresu sprawia, że książka jest bardzo ciekawa i niezwykle wciąga.
Według mnie jedynym mankamentem jaki znalazłem to pominięcie w opisie FSO Poloneza wersji Analog. Jeżeli w opisie możemy znaleźć informacje na temat Poloneza Kombi czy Atu oraz tak egzotycznych aut jak Meduza czy Smyk to według mnie Analog też powinien się znaleźć.
[ Dodano: 07 Wrz 2010 10:27 ]POLSKI FIAT 125P/FSO 125P
Autor: Zdzisław Podbielski
120 stron
Oprawa miękka
Świetna książka i chyba jedyna przedstawiająca tak fachowo opis popularnego "dużego fiata"
Wstępem do opisu głównego bohatera jest historia współpracy pomiędzy Fiatem a Polską oraz budowa licencyjna Polskiego Fiata 508 oraz powstanie (już po wojnie) Fabryki FSO i początki produkcji samochodów osobowych w Polsce.
Książka zawiera kompletną genezę powstania Polskiego Fiata 125p od momentu rozpoczęcia rozmów z Fiatem, przedstawia pierwsze egzemplarze, rozwój i modernizacje, sukcesy sportowe, aż po kryzys, próbę ratowania fabryki i w końcu pamiętną datę: 29 czerwca 1991 roku kiedy to z taśmy montażowej zjechał ostatni FSO 125p.
Sposób redagowania książki jest bardzo przejrzysty i czytelny a geneza wpleciona w zawirowania polityczne pozwala wczuć się czytelnikowi i zrozumieć pewne decyzje dyrekcji FSO. Autor znakomicie podszedł do tematu liczb i dat. W książce znajdziemy dużą ilość tabel i zestawień. Jeśli chodzi o sprawy nierostszygnięte to autor bardzo sprawnie wybrnął z sytuacji. Podczas gdy jedne źródła mówią o liczbie X egzemplarzy a drugie o liczbie Y, autor w swojej publikacji uwzględnia zarówno liczbę X jak i Y. Do tego bardzo bogata bibliografia pozwala na traktowanie tej książki jako historycznej. Błędów merytorycznych nie znalazłem.
Tekst książki jest dodatkowo wzbogacony dużą ilością zdjęć a swoistą ciekawostką jest porównanie Polskiego Fiata 125p z "konkuręcją" taką jak Łada 1500, Wartburg 353 czy Dacia 1300. Jak wypadło porównanie? Przeczytajcie sami... Polecam...