Autor Wątek: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW  (Przeczytany 7535 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #20 dnia: Listopad 25, 2016, 19:33:05 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Ahoj. Odpowiedź trochę spóźniona ale jestem tu od niedawna. Chciałbym wypowiedzieć się co do oleju bo z racji wykształcenia i wykonywanego zawodu w tej dziedzinie wiem chyba wszystko. A to co czytam na forach powoduje u mnie odruch wymiotny połączony z niedowierzaniem  ;-|
Do silników FSO można lać oleje 0W/40, 5W/40, 10W/40 oraz 15W/40 (ten nie jest polecany do hydrauliki rozrządu czyli Boscha i GSI) oraz 5W50 i 10W/60, przy czym mineralny 15W jest katorgą dla każdego silnika, natomiast te ostatnie leje się do wyeksploatowanych jednostek z dużymi luzami. Teraz tłumaczę dlaczego tak a nie inaczej:
- pierwszy parametr oleju przed "W" to wyznacznik tego w jaką płynność zachowa olej w warunkach zimowych (W- jak winter) a nie jest to ogólna gęstość oleju!!! Drugi parametr po literce "W" pokazuje nam GĘSTOŚĆ oleju w temperaturze roboczej (chyba jest to 80st/C). Teraz tłumaczę łopatologicznie- olej 15W/40 ma taką samą płynność (czyli jak to określacie innymi słowy GĘSTOŚĆ) jak olej 0W/40 podczas normalnej pracy silnika. Innymi słowy wszystkie oleje ("--W/40) są tak samo gęste. Różni je JEDYNIE odporność na mróz. Jest totalną bzdurą to co ludzie wypisują na forach. Olej 15W40 jest gęstszy TYLKO I WYŁĄCZNIE w temperaturach UJEMNYCH!!! Podczas normalnej pracy silnika oba oleje zachowają taką samą gęstość!!! Ale jak widzimy po pierwszym parametrze- olej 0W/40 zachowa swoją pompowalność (czyli dobrą gęstość) w warunkach zimowych, natomiast 15W/40 będzie jak miód. Jest totalną bzdurą lanie tego gówna do wyeksploatowanego silnika i bezmyślne wierzenie "że taki gęsty olej wypełni mi luzy". BZDURA!!! Tak samo zachowa się w trakcie pracy olej 0W/40. Jeżeli ktoś ma konający silnik z orkiestrą panewek, proponuję olej 10W/60 lub 5W/50. Jak pokazuje nam ostatni parametr są to oleje które zachowują dużą lepkość (gęstość) w warunkach normalnej pracy silnika. Ja osobiście uważam, że optymalną oliwą dla silnika OHV, w naszych warunkach klimatycznych jest 5W/40. Do swojego Abimexa od 10 lat leję takie oliwy:
- silnik Shell Helix Ultra 5W/40
- skrzynka przekładniowa: Shell Syntrax 75W/90 (pełny syntetyk)
- most: Shell Spirax 80W/90
Odniosę się jeszcze do tego magicznego słowa SYNTETYK którym tak mocno podnieca się plebs. W popularnych markach olejowych nie ma prawdziwych baz syntetycznych. Nie prawdą jest też, że wszystkie oleje 0W i 5W to syntetyki, 10W do pół a 15W to minerały. Olejem syntetycznym może być nawet 20W40. Powtarzam jeszcze raz- parametr przed "W" określa nam tylko jak zachowa się oliwa w warunkach temp ujemnej a nie jaką ma gęstość czy z jakiej bazy jest zrobiona! Wszystkie oleje które kupujemy to wynik rafinacji i hydrocrackingu ropy naftowej. Tylko że oleje 15W i 20W popularnie zwane "mineralnymi" to oleje z ropy naftowej przetworzonej bardzo delikatnie. Natomiast oleje 0W i 5W są olejami równiez uzyskanymi z ropy naftowej (a jak!) tyle tylko że bardziej przetworzonej. Prawdziwymi olejami w pełni syntetycznymi są oleje z baz PAO oraz Estrów. Nie wierzycie? Proszę powąchać popularnego Mobila 0W30 (wali ropą, prawda?) i powąchać np Motula 800V Competition (ten pachnie słodko jak cukierek i ma kolor dosłownie zielono- niebieski!). Skąd w takim razie wział się napis FULL SYNTHETIC na opakowaniach olejów? To dzięki wyrokowi Sądu Najwyższego w USA który wysoce przetworzoną ropę nafotową pozwolił nazywać jako olej pełnosyntetyczny!
Jeżeli mógłbym jeszcze coś dodać... Szczerze ale naprawdę szczerze polecam preparaty ceramizujące. Ale nie ceramizer f-my CERAMIZER tylko ukraińskie XADO. O ile w silniku po za doznaniami organoleptycznymi ;p trudno jest udowodnić jego działanie, o tyle proszę to zaaplikować do skrzyni biegów i obserwować efekty. Po pierwszych 100km czuć DIAMETRALNĄ różnicę w sile potrzebnej do zmiany biegów. Skrzynia przestaje też hałasować. W silniku natomiast wyrównuje i poprawia się kompresja, zawory przestają głośno klepać i ogólnie motor pracuje bardziej jedwabiście. W moście napędowym podobnie.
Pozdrawiam.
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #21 dnia: Listopad 25, 2016, 20:48:01 pm »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
W silniku natomiast wyrównuje i poprawia się kompresja, zawory przestają głośno klepać
Jeśli jest słaba kompresja to żadne moto doktory nie pomogą. Tak samo jak klepią zawory, to należy je wyregulować.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #22 dnia: Listopad 25, 2016, 23:13:03 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Pokaż mi choć jedną wzmiankę w moim tekście gdzie sugeruję użycie motodoktora. Ceramizera używasz by zapobiegać a motodoktora by leczyć. Ludzie, myślcie...
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #23 dnia: Listopad 25, 2016, 23:49:56 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
oraz 5W50 i 10W/60, przy czym mineralny 15W jest katorgą dla każdego silnika, natomiast te ostatnie leje się do wyeksploatowanych jednostek z dużymi luzami.
5W50 i 10W60 to nie sa oleje do wyeksploatowanych jednostek - to sa oleje do wysilonych jednostek, gdzie bardzo duza predkosc tloka powoduje miejscowy wzrost temp.
taki olej zachowuje lepkosc w przy wyzszej temp. i jednoczesnie ma szeroki zakres temperaturowy parametrow
Jest totalną bzdurą lanie tego gówna do wyeksploatowanego silnika i bezmyślne wierzenie "że taki gęsty olej wypełni mi luzy". BZDURA!!! Tak samo zachowa się w trakcie pracy olej 0W/40.
Jeżeli ktoś ma konający silnik z orkiestrą panewek, proponuję olej 10W/60 lub 5W/50.
roznica miedzy 15W40 a 0W40 w wyeksploatowanym silniku pod wzgledem technicznym polega glownie na pracy silnika nie rozgrzanego,
15W bedzie mial trudniej sie wydostac cylindrami niz 0W ,a zimny silnik ma luzy wieksze i mieszanka jest bogatsza, wiec benzyna zmywa film z cylindrow skuteczniej,

jest jeszcze czynnik ekonomiczny - do silnika, ktory przepala olej jak najbardziej sensownie jest lac 15W40 i bez sensu 5W50 czy 10W60 ,bo ten pierwszy jest tani ,a te dwa ostatnie najdrozsze,
jest jeszcze taki mineralny olej 20W50, ktory czasami mozna kupic w cenie 15W40 ,to ewentualnie on mialby jakis sens
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #24 dnia: Listopad 26, 2016, 09:47:28 am »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Pokaż mi choć jedną wzmiankę w moim tekście gdzie sugeruję użycie motodoktora. Ceramizera używasz by zapobiegać a motodoktora by leczyć. Ludzie, myślcie...
Piszesz, że po zalaniu tego ceramizera zawory przestają głośno klepać. Czy to jest zapobieganie?

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 26, 2016, 09:51:13 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3691
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak

Odniosę się jeszcze do tego magicznego słowa SYNTETYK którym tak mocno podnieca się plebs. W popularnych markach olejowych nie ma prawdziwych baz syntetycznych. Nie prawdą jest też, że wszystkie oleje 0W i 5W to syntetyki, 10W do pół a 15W to minerały. Olejem syntetycznym może być nawet 20W40. Powtarzam jeszcze raz- parametr przed "W" określa nam tylko jak zachowa się oliwa w warunkach temp ujemnej a nie jaką ma gęstość czy z jakiej bazy jest zrobiona! Wszystkie oleje które kupujemy to wynik rafinacji i hydrocrackingu ropy naftowej. Tylko że oleje 15W i 20W popularnie zwane "mineralnymi" to oleje z ropy naftowej przetworzonej bardzo delikatnie. Natomiast oleje 0W i 5W są olejami równiez uzyskanymi z ropy naftowej (a jak!) tyle tylko że bardziej przetworzonej. Prawdziwymi olejami w pełni syntetycznymi są oleje z baz PAO oraz Estrów. Nie wierzycie? Proszę powąchać popularnego Mobila 0W30 (wali ropą, prawda?) i powąchać np Motula 800V Competition (ten pachnie słodko jak cukierek i ma kolor dosłownie zielono- niebieski!).

Nie jestem jakimś tam ortodoksem i znawcą olejów, ale ostatnio zmieniałem w ramach testów olej na Specol 5w40 i rzeczywiście miał jakiś taki słodki zapach. To znaczy że rzeczywiście jest syntetykiem?

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 26, 2016, 10:50:30 am »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Jezeli kosztował poniżej 200zł za 4L to nie jest  :-)
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 26, 2016, 11:57:09 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3691
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Producent podaje, że jest na bazie PAO. Pachnie też "słodko". I co teraz?

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 26, 2016, 13:50:18 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Orlen 10W60 kosztuje/kosztowal ponizej 200pln a jest syntetykiem - cena zalezy glownie od marki
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 27, 2016, 14:38:09 pm »

Offline Varisella

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 489
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONEZ
    • (f)FSO Prima 1.6 16V
Orlen nie jest syntetykiem. W polsce nie produkuje się baz Ester/PAO. To są oleje wysoce crackowane co wcale nie oznacza że są złe. Masz na myśli pewnie olej Platinum Rally 10/60? Jeździłem na nim swego czasu. I trzymał lepsze ciśnienia i parametry niż osławiony Valvoline VR1.
Natomiast co do oleju Specol, to kosztuje on nie całe 100zł/5L. Nie wiem co tam jest wlane ani napisane na etykiecie ale nikt nic za darmo nie oferuje. Dobra baza olejowa PAO kosztuje swoje, w tym przypadku x2 aniżeli cena tego Specola. A gdzie zarobek producenta, dystrybutora, opłaty akcyzowe etc...
"Główną przyczyną awarii Poloneza jest jego użytkownik"
~ mistrz zmiany FSO: Stanisław Majak.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 27, 2016, 14:45:57 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Orlen 10W60 jest na PAO ,to to samo co Castrol 10W60 w innej butelce,
tylko taniej od Castrola sprzedawany
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 27, 2016, 21:35:15 pm »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3691
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
Natomiast co do oleju Specol, to kosztuje on nie całe 100zł/5L. Nie wiem co tam jest wlane ani napisane na etykiecie ale nikt nic za darmo nie oferuje. Dobra baza olejowa PAO kosztuje swoje, w tym przypadku x2 aniżeli cena tego Specola. A gdzie zarobek producenta, dystrybutora, opłaty akcyzowe etc...

Dobry olej (wizualnie i zapachowo spełnia wszystkie wymagania wymienione przez Ciebie), ale tani. Niedobrze. Dodają do niego aromat i barwnik żeby przypominał syntetyka?

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 28, 2016, 10:49:12 am »

Offline Michalk77

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro + 1.6GLI '99, Polonez Truck Plus DC 1.9D '01
Natomiast co do oleju Specol, to kosztuje on nie całe 100zł/5L. Nie wiem co tam jest wlane ani napisane na etykiecie ale nikt nic za darmo nie oferuje.

Specol ma do 36% PAO w składzie, ma bardzo dobre parametry takie jak temperatura płynięcia czy zapłonu świadczące o dobrej jakości bazach olejowych. To że jest tani to chyba zaleta a nie wada. <lol2>

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 28, 2016, 10:53:22 am »

Offline utek

  • utek#1915
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3691
  • Płeć: Mężczyzna
  • kujawiak
To że jest tani to chyba zaleta a nie wada. <lol2>

Nie wiesz że musi być jeszcze znana droga marka?

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 28, 2016, 12:24:52 pm »

Offline Szuder

  • 91000km
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONAISE...
    • POLONEZ CARO 1,5 GLE
Czyli mogę zalać olej 10W40?? Przy przebiegu 91000km?

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 28, 2016, 12:30:25 pm »

Offline Szuder

  • 91000km
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 14
  • Płeć: Mężczyzna
  • POLONAISE...
    • POLONEZ CARO 1,5 GLE
Nowy zakup do Poloneza...

Radio SAFARI 6

<a href="http://www.fotosik.pl/zdjecie/5b51d9eaa207f3bc" target="_blank">

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 28, 2016, 12:37:24 pm »

Offline Michalk77

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 31
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro + 1.6GLI '99, Polonez Truck Plus DC 1.9D '01
Możesz wlać nawet 5W40 i nic nie powinno się rozszczelnić, chociaż czasem lepiej wlać dobry 10W40 niż kiepski 5W40.

Odp: FSO POLONEZ 1,5 GLE 1993r - RZESZÓW
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 28, 2016, 13:25:50 pm »

Offline Michał M#1985

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 292
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus 1.6 GLI & Polonez Atu Plus 1.6 GLI
Zalej 10w40 i będzie ok.

Wysłane z mojego GT-I9060 przy użyciu Tapatalka